Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

Pływackie style - nie można być dobry we wszystkim

Powiedzenie „nie można być dobrym we wszystkim” sprawdza się także w pływaniu. Profesjonalni sportowcy biorący udział w zawodach startują na różne dystanse w różnych stylach pływackich. Każdy uczestnik specjalizuje się czymś innym. Nie ma możliwości, aby wygrać każdą konkurencję. Wybór odpowiedniej stylu pływackiego przebiega pod kątem predyspozycji i szybkości pływania.

Techniki samurajów – zapomniane style pływackie

W średniowiecznej Japonii umiejętność pływania była bardzo ważna dla przetrwania. Przyszli samurajowie musieli od dzieciństwa uczyć się specjalnego stylu pływania zwanego suyey- jutsu. Pozwalał on przepływać duże odległości w wodzie w pełnym rynsztoku bojowym. Podczas misji samuraj często był narażony na niebezpieczeństwo. Niektórzy wspięli się na wyżyny opanowania stylu – strzelali z łuku podczas pływania.

Pływać można na wiele sposobów. Jednak kilka stylów pływackich zdecydowanie domunuje. Zobaczcie najpopularniejsze style pływania. Style pływania opis.

Grzbietowy styl pływania

pływanie na grzbiecie styl grzbietowy

W tym stylu pływackim należy położyć się płasko na wodzie ze spojrzeniem skierowanym na sufit. Siłą napędową są ramiona, które na przemian przenosi się nad głową. W powietrzu ramiona powinny być maksymalnie wyprostowane w stawie łokciowym. Po zanurzeniu ramienia w wodzie powinno zgiąć się pod kątem około 100 stopni. Wynurzające się z wody ramiona powinny być skierowane kciukami do góry. W stylu pływania na grzbiecie naprzemiennie pracują również nogi, które są maksymalnie wyprostowane. Wymachy nogami powinny być niewielkie, ale jednocześnie silne. Należy pamiętać o wypychaniu bioder do góry, aby ułatwić prace nóg. W tym stylu pływackim głowa jest luźna i leży płasko na powierzchni wody.

Pływanie na grzbiecie wskazane jest dla początkujących pływaków oraz dla osób, które cierpią na bóle pleców. Ten styl pływacki odciąża kręgosłup i skutecznie go wzmacnia zapobiegając urazom.

Baza trenerów, szkół, basenów i instruktorów z każdej dyscypliny sportowej i każdego miasta


trener pływania


Czytaj także: Czy pływanie jest bezpieczne?

Styl pływacki: pływanie piesk

Pływając pieskiem należy leżeć na wodzie z brzuchem skierowanym do dna basenu. Głowa jest wynurzona, a wyprostowane nogi wykonują ruch nożycowy. Ramiona znajdują się dosyć blisko klatki piersiowej i przedramiona wykonują niewielkie kółka odpychające wodę, aby uniknąć zanurzenia głowy w wodzie.

Pływanie pieskiem jest proste i intuicyjne. Ten styl pływacki popularny jest zwłaszcza wśród dzieci uczących się pływać. Pływanie pieskiem jest dosyć wolne, ale zapewnia stałe utrzymywanie głowy nad powierzchnią wody. Z tego powodu jest to styl pływania najodpowiedniejszy dla osób, które mają obawy przed nurkowaniem.

Style pływackie kraul

pływanie kraulem nauka kraula basen

Stylem pływackim kraulem pływa się tak samo jak na grzbiecie, z tą różnicą, że płynie się z twarzą skierowaną do dna basenu, czyli na brzuchu. Nogi są wyprostowane i pracują naprzemiennie. Ramiona na przemian przenosi się nad głową. Prędkość pływania w 70% uzależniona jest od siły ramion, praca nóg jest więc drugorzędna. Najtrudniejszym elementem pływania kraulem jest oddychanie. Nabieranie powietrza odbywa się w momencie wynurzenia jednego ramienia z wody i przekręcenia głowy w jego kierunku ponad powierzchnię wody. Powietrze nabiera się raz na kilka sekund. Większość czasu płynie się z głową pod wodą.

Zobacz: Metoda Total Immersion pływanie kraulem

Pływanie kraulem wymaga opanowania dosyć trudnej techniki, dlatego nauka nie jest łatwa. To jak szybko będziesz płynąć zależy od właściwego zanurzania ramion w wodzie i utrzymywania płaskiego ułożenia ciała.

Klasyczny styl pływania: żabka

pływanie żabką, styl żabka pływacki

Żabką pływa się na brzuchu, na zmianę wynurzając i zanurzając głowę w wodzie. Wynurzeniu głowy z wody towarzyszy odepchnięcie ramion i nóg na boki. Przy zanurzeniu łokcie zbliżają się do tułowia, a dłonie zataczając łuk łączą się w okolicach klatki piersiowej. Aby odepchnąć się od wody należy szybko połączyć wyprostowane nogi. Przy kolejnym wynurzeniu głowy pięty zbliżają się do pośladków, a nogi tworzą delikatny rozkrok. Przy zanurzeniu znów się prostują.

Styl pływacki klasyczny jest popularny zwłaszcza wśród amatorów i osób rozpoczynających naukę pływania. Błędem natomiast jest pływanie ze stale wynurzoną głową. Ma to niekorzystny wpływ na odcinek szyjny kręgosłupa i skutkuje stałym napięciem w lędźwiach. Pływanie żabką nie jest polecane osobom, które poprzez trening na basenie chcą zniwelować bóle kręgosłupa. Styl klasyczny intensywnie rozwija mięśnie klatki piersiowej, zaniedbuje zaś grzbiet, co prowadzi do dysproporcji ciała wśród zawodowych pływaków żabką.

Czytaj także: Pływanie efektywny trening na basenie

Motylkowy styl pływania: delfin

pływanie delfinkiem styl pływacki

Motylkowy styl pływania zarezerwowany jest dla doświadczonych pływaków. Wymaga dobrej kondycji i opanowania niełatwej techniki. Płynąc motylkiem nogi poruszają się przypominając pływanie delfina lub syrenki, czyli w sposób falujący. Ramiona wynurzają się z wody jednocześnie i wyciągane są do przodu, a pod wodą prowadzone są do tyłu.

Pływanie stylem plywackim delfinem jest najszybszym stylem pływackim. Nauka pływania motylkiem wymaga wielu treningów i bardzo dobrej kondycji fizycznej oraz koordynacji ruchowej.

Style pływackie: zmienny i dowolny

Podczas zawodów pływackich można spotkać się ze wszystkimi powyższymi stylami. Poza nimi wyróżnia się także styl zmienny i dowolny. W pierwszym z nich główną zasadą jest połączenie czterech stylów pływackich w trakcie jednego wyścigu. Zawodnicy muszą więc mieć opanowaną technikę pływania żabką, delfinem, stylem grzbietowym i dowolnym. W przypadku stylu dowolnego zawodnik sam wybiera styl, którym chce pokonać dystans. Zwykle jest to jednak kraul. Te dwie konkurencje pływackie możemy spotkać podczas zawodów indywidualnych bądź sztafet.

Czytaj więcej: Jak pływać szybciej?

AKTUALIZACJA 2020

style do pływania

Jak to się robi na basenie? Style pływania od kuchni

Najpopularniejsze style pływania można wprawdzie ograniczyć do czterech, choć w podstawowej nauce technik pływania jest ich zdecydowanie więcej. W praktyce wykorzystuje się styl klasyczny, grzbietowy, motylkowy - o co w tym wszystkim chodzi i jak się tego używa? Sprawdź style pływania i wybierz swoją ulubioną technikę treningu na basenie.

Podstawowe style pływania: jak to się robi?

Zalet regularnie podejmowanej aktywności fizycznej nie trzeba tłumaczyć. Jeśli chodzi o pływanie na basenie, ma on to do siebie, że nie tylko zapewnia nam ruch dla całego ciała, to świetnie wspiera profilaktykę kręgosłupa. Podstawowe style pływania opierają się na odpowiednio skorelowanej pracy rąk i nóg połączonej z właściwą techniką oddychania. I chociaż style pływania wykraczają znacznie poza złotą trójkę - żabkę, kraula i delfina - to zawodowi pływacy pozostają wierni klasyce i w codziennych treningach oraz zmaganiach na mistrzostwach stosują właśnie te techniki, zdobywając kolejne odznaczenia i tytuły na skalę lokalną, krajową i międzynarodową. Jak to się właściwie robi w poszczególnych stylach pływania i czy to faktycznie sport dla każdego?

Styl klasyczny w pływaniu: żabka w roli głównej

Nie od dziś wiadomo, że niezależnie od stylu, pływanie to nieocenione źródło zdrowia dla całego organizmu. Kręgosłup ma tutaj swoistą ucztę regeneracyjną, a mięśnie całego ciała zaangażowane są w pracę. Na dobry początek warto zainteresować się pływaniem stylem klasycznym. Żabka to w miarę popularna technika, która jest klasyką samą w sobie. I chociaż styl ten wymaga idealnej korelacji ruchów rąk i nóg, jest jednym z najczęściej wybieranych stylów pływania na basenach. Odpowiedni podział treningu na etapy i opanowanie kolejnych elementów pływania żabką sprawia, że nawet zanurzanie głowy pod wodę i wypuszczanie powietrza zgromadzonego w płucach nie sprawia większych problemów. W miarę twojego doświadczenia żabka może stać się stylem pływania, który idealnie rozwinie twoją muskulaturę. Zarysujesz nie tylko mm. nóg, ale też wzmocnisz klatkę piersiową i ramiona.

Pływanie stylem dowolnym: kraul w dwóch wersjach

Podczas nauki pływania na basenie na pierwszy ogień idzie żabka. Gdy już opanujesz tę technikę, kolejnym stylem pływania na twojej checkliście powinien być kraul. To tzw. styl dowolny, który odznacza się bardzo dużą dynamiką, przez co jest uznawany za najszybszy. Jak to wygląda? Cały czas wykonujesz pracę nogami, machając naprzemiennie, a ręce przenosisz na zmianę nad głową - raz lewą, raz prawą - zagarniając pod siebie kłęby wody. W pływaniu stylem dowolnym ważne jest, aby praca nóg trwała jednostajnie, bo to właśnie one nadają stabilność i pozwalają utrzymać tor ruchu. Mocne zaangażowanie mm. ramion, barków i nóg sprawia, że kraul idealnie rozwija muskulaturę całego ciała. Jeśli borykasz się z dolegliwościami kręgosłupa lędźwiowego, warto pomyśleć o nauce stylu pływania grzbietem. To jedna z łatwiejszych technik aktywności w wodzie - ruch odbywa się analogicznie do pływania kraulem, z tą różnicą, że płyniesz na plecach. Tutaj również intensywnie pracują nogi, a ramiona naprzemiennie nadają prędkości naszemu ciału podczas pływania.

Techniki zaawansowane: pływanie stylem motylkowym

Osoby najbardziej zaprawione w basenowych bojach na pewno sięgną po techniki dla najbardziej zaawansowanych. Delfin w stylach pływania to opcja najbardziej wymagająca. Aby poprawnie pływać stylem motylkowym, konieczna jest wysoka synchronizacja ruchów rąk i nóg, zwłaszcza, że wymagają one dużej precyzji i siły mięśniowej. Nogi i ręce wykonują charakterystyczne ruchy pod wodą, począwszy od kopnięcia, poprzez zanurzenie głowy i mocnego zagarniania wody pod siebie. Całość jest bardzo dynamiczna i sprawia, że ten styl pływania jest najszybszym, choć dostępnym wyłącznie dla zaawansowanych i profesjonalnych pływaków ze względu na bardzo wysoki stopień trudności. Bo choć sama technika nie jest szczególnie skomplikowana, wymaga bardzo dużej sprawności i równie dużej siły mięśni.

~ Aleks Dorosiński

Karolina Szweda 5 12 marca 2020  10285

Dodaj komentarz

  • Monika
    20 kwietnia 2020
    Oczywiście, że jest stylem pływackim https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Style_p%C5%82ywackie
  • Kasia
    19 kwietnia 2020
    Piesek nie jest stylem pływackim.
  • Kornelia
    20 lipca 2017
    Delfina nie jestem w stanie się nauczyć pomimo tak wielu prób...
  • 20 lipca 2017
    Ja najbardziej lubie kraulem
  • tolek
    27 stycznia 2017
    mam pytanie jak nazywa sie styl plywacki - cos jak grzbietowy ale rece pracuja razem a nie na przemian i sa niczym wyrzucane jak w motylku do tylu a potem niczym w sniegowym pajacyku skladane do ciala. wyglada to jak wachlowanie rekami z nad glowy do zeber...

Artykuły z kategorii: Pływanie i Triathlon

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

nie-taka-zabka-straszna-styl-klasyczny-w-plywaniu-w-pigulce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

plywanie-efektywny-trening-plywacki-na-basenie-aktualizacja-2020

Pływanie efektywny trening pływacki na basenie | Aktualizacja 2020

Znajomość stylów pływackich jest pierwszym krokiem do osiągania efektów w pływaniu. Duże znaczenie ma zarówno technika pływania, jak i skuteczny plan treningowy. Oto zasady, które mogą się przydać podczas każdego treningu pływackiego na basenie.

trojboj-nie-tylko-silowy-swiatowej-slawy-zawody-w-ultra-triathlon

Trójbój nie tylko siłowy - światowej sławy zawody w ultra triathlon!

Choć klasyczny triathlon ma niewiele ponad 40-letnią historię, na całym świecie jest całe mnóstwo zapaleńców, którym wciąż mało. Ultra triathlon przez niedługi czas zdążył już wyłonić kilka znanych osobistości, których nazwiska na zawsze wpiszą się w arkanach zasłużonych sportowców. Czym tak naprawdę jest i jak przebiega ultra triathlon?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

nie-taka-zabka-straszna-styl-klasyczny-w-plywaniu-w-pigulce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

plywanie-efektywny-trening-plywacki-na-basenie-aktualizacja-2020

Pływanie efektywny trening pływacki na basenie | Aktualizacja 2020

Znajomość stylów pływackich jest pierwszym krokiem do osiągania efektów w pływaniu. Duże znaczenie ma zarówno technika pływania, jak i skuteczny plan treningowy. Oto zasady, które mogą się przydać podczas każdego treningu pływackiego na basenie.

trojboj-nie-tylko-silowy-swiatowej-slawy-zawody-w-ultra-triathlon

Trójbój nie tylko siłowy - światowej sławy zawody w ultra triathlon!

Choć klasyczny triathlon ma niewiele ponad 40-letnią historię, na całym świecie jest całe mnóstwo zapaleńców, którym wciąż mało. Ultra triathlon przez niedługi czas zdążył już wyłonić kilka znanych osobistości, których nazwiska na zawsze wpiszą się w arkanach zasłużonych sportowców. Czym tak naprawdę jest i jak przebiega ultra triathlon?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!