Sposoby na radzenie sobie z porażką na zawodach sportowych

Sposoby na radzenie sobie z porażką na zawodach sportowych

W świecie spotu zdarzają się wzloty i upadki. O ile zwycięstwo bardzo łatwo jest przyjąć, o tyle zaakceptowanie porażki może być trudnym zadaniem. Zobacz, jak poradzić sobie z przegraną na zawodach sportowych.

Przegrana jest często początkiem prawdziwej kariery sportowej

Warto uświadomić sobie, że każda porażka niesie ze sobą korzyści. Nawet jeśli jest spowodowana kontuzją czy innymi czynnikami, których nie da się przewidzieć. Samo wystartowanie powinno być dla zawodnika sukcesem. Prawdą jest, że trudno jest myśleć w ten sposób. Każdy sportowiec chce przecież wypaść jak najlepiej podczas zawodów. Dobrym sposobem jest jednak szukanie zalet takiej sytuacji.

Dwie kolejne porażki są powodowane tymi samymi czynnikami? Bardzo dobrze – zastanów się nad tym, co je wywołuje. Błędy techniczne? Zbyt mała siła? Dzięki temu wiesz, nad czym pracować, by takie sytuacje nie zdarzały się w przyszłości. Co więcej, możesz także zmienić swoje cele treningowe. W ten sposób porażka będzie motorem napędowym twojej kariery sportowej.

Każdą niedogodność, która doprowadziła do porażki można odczytać jako coś pozytywnego. Trzeba tylko użyć wyobraźni. Dostajesz zbyt małą koszulkę podczas maratonu? Będzie idealna dla twojego dziecka. Wieje silny wiatr i Cię spowalnia? Masz szansę podziwiać krajobrazy. Co więcej, warto zastanowić się nad tym, że takie sytuacje nie wydarzają się nieprzerwanie. Kolejne zawody będą o niebo lepsze.

Dokładna analiza przyczyn porażki na zawodach sportowych

Zastanawianie się nad powodami niepowodzenia na zawodach lepiej odłożyć na czas, gdy opadną najsilniejsze emocje. Ten czas jest jednak indywidualny. Może to być tydzień po przegranej, może być dwa tygodnie. W tym okresie warto przejrzeć dziennik treningowy. Zastanowienie się nad planem ćwiczeniowym czy dietą może pokazać, że któryś element nie był właściwy. Dobrym sposobem jest także umówienie się z trenerem personalnym lub dietetykiem. Pomoc specjalisty w dużym stopniu rozjaśni wątpliwości. Co więcej, dzięki nim łatwiej będzie o naprawienie ewentualnych błędów.

Czasem porażka tkwi w psychice. Jeśli jest ona powiązana ze spadkiem motywacji oraz stałym zmęczeniem i ciągłymi niepowodzeniami – może być oznaką przetrenowania lub wypalenia treningowego. Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Zajrzyj tutaj.

Porozmawiaj o tym!

Tłumienie w sobie emocji zawsze jest złym rozwiązaniem. Każda porażka na zawodach sportowych to cios w psychikę zawodnika. Każda z nich boli, a przede wszystkim te, które były spowodowane przez drobne niedogodności (np. biegacz nie wiedział, że ma alergię, a podczas zawodów zaczęły pylić rośliny). Wielu sytuacji nie da się przewidzieć. Warto jednak podzielić się swoimi rozterkami z bliską osobą czy trenerem personalnym. Wyrażanie smutku, żalu czy wściekłości pomoże w przejściu ponad porażką do codziennych treningów. Dobrym sposobem może być także napisanie o tym na blogu lub w dzienniku treningowym. Trzymanie w sobie wszystkich emocji związanych z porażką na zawodach sportowych może jedynie pogłębić niezadowolenie z siebie.

Myśl przyszłościowo

Każdy sportowiec w swojej karierze zaznał zarówno zwycięstwa, jak i porażki. Nawet najlepsi zawodnicy mają czasem pecha i przegrywają najważniejsze zawody. Dla zawodowych sportowców dodatkową motywacją może być utrzymanie źródła dochodów. Porażka jednak boli ich tak samo, może czasem bardziej. Jeśli oni są w stanie sobie z nią poradzić, to ty także. Zastanów się nad swoimi celami, wyznaczaj cele dzienne, dąż do określonych efektów. Każdy, nawet najmniejszy sukces podczas treningu będzie budujący. W ten sposób na kolejnych zawodach będziesz mieć pewność, że dajesz z siebie wszystko.

Patrz trochę szerzej - wyobraźnia lekiem na porażkę

Prawdą jest, że zwycięstwa na zawodach są ważnym elementem sportu. Istnieje jednak ryzyko, że szereg wygranych byłby demotywujący i odbierałby ambicję sportowcowi. Mógłby powiedzieć: „Jeśli wciąż wygrywam, to nie muszę tak ciężko pracować na treningach”. Dlatego każdy start w zawodach nie powinien być nastawiony tylko na zwycięstwo. Sport to przede wszystkim radość, zdrowie, energia i oderwanie się od codziennych spraw. Nawet przegrana w zawodach nie odbiera tych korzyści uprawiania aktywności fizycznej. To właśnie dla nich wielu ludzi zaczyna swoją przygodę ze sportem. Warto pamiętać, że rankingi i rekordy się zmieniają, a korzyści zdrowotne będą zawsze.

Nastawienie na proces rozwoju osobistego

Każdy trening czy start w zawodach nie powinien być dla zawodnika jedynie osiągnięciem konkretnej korzyści. Warto postrzegać je jako proces. W ten sposób każda porażka będzie równocześnie małym sukcesem.

- zamiast chęci zdobycia jak najlepszego wyniku – dostosuj cel do poziomu przygotowania;

- zamiast tracić pewność siebie po porażce (inni patrzą na twoje wyniki i osiągnięcia) – buduj pewność siebie podczas osiągania postępów w treningach, patrz na swój rozwój, dostrzegaj znaczenie sportu, który uprawiasz;

- zamiast przeciążać organizm i trenować z kontuzją – racjonalizuj, jeśli nie jesteś w stanie ćwiczyć, daj organizmowi szansę na regenerację;

- zamiast budować zadowolenie na pozycji w rankingu – odbieraj każdą pozycję jako sukces, dostosowany do twoich aktualnych możliwości, porażka jest warta docenienia, ponieważ zyskujesz dzięki niej świadomość swoich błędów. Dzięki niej możesz wygrać kolejne zawody.

Dominika Górska 5 12 stycznia 2017  2262

Dodaj komentarz

  • Amelia
    17 stycznia 2017
    Ja zawsze staram się jakoś zracjonalizować porażkę i wyciągnąć z niej wnioski na przyszłość. Jak na razie ta technika sprawdza się doskonale
  • firanka
    16 stycznia 2017
    To trzeba iść do jakiegoś coacha, żeby mieć pozytywne nastawienie :)
  • Karol P
    13 stycznia 2017
    No wszystko fajnie, ale łatwo napisać - trudniej wprowadzić w życie :)
  • lena
    13 stycznia 2017
    takie tam gadanie, jak ktoś doświadczy porażki albo coś pójdzie nie po jego myśli, to przecież naturalne jest, że się przejmuje i traci motywację.
  • Mado
    12 stycznia 2017
    Faktycznie. Liczy się pozytywne podejście. Jeśli ciągle myślimy, że los nam nie sprzyja, a wszystko działa na naszą niekorzyść, to niewiele uda nam się osiągnąć. Trzeba wszędzie szukać pozytywów :)

Artykuły z kategorii: Motywacja

cwiczenia-dla-par-aktualizacja-2020

Ćwiczenia dla par | Aktualizacja 2020

Jeśli brakuje ci motywacji do treningu, zastanów się nad ćwiczeniami z partnerem. Aktywność fizyczna we dwoje to wzajemna motywacja oraz zacieśnianie relacji. Ćwiczenia dla par mogą być dobrą zabawą! Oto kilka przykładów.

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

cwiczenia-dla-par-aktualizacja-2020

Ćwiczenia dla par | Aktualizacja 2020

Jeśli brakuje ci motywacji do treningu, zastanów się nad ćwiczeniami z partnerem. Aktywność fizyczna we dwoje to wzajemna motywacja oraz zacieśnianie relacji. Ćwiczenia dla par mogą być dobrą zabawą! Oto kilka przykładów.

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!