Sportowy biustonosz – wszystko, co powinnaś wiedzieć o biustonoszu do biegania i ćwiczeń

Sportowy biustonosz – wszystko, co powinnaś wiedzieć o biustonoszu do biegania i ćwiczeń

Podczas uprawiania sportu, w szczególności biegania, ważne jest, by zadbać o każdy aspekt swojego zdrowia i wygody. Istotnym elementem stroju jest również biustonosz. Zobacz, jak wybrać odpowiedni model w zależności od sportu, a także po co właściwie stosować biustonosz sportowy.

Typy biustonoszy sportowych

Biustonosze sportowe są podzielone ze względu na rozmiar miseczek. Wyróżnia się:

- Compression bra. Przeznaczony dla kobiet, które mają miseczki A lub B. Jego funkcją jest minimalizacja ruchów piersi dzięki przyciśnięciu ich do klatki piersiowej;

- Encapsulated compression bra. Ten typ biustonosza przyciska do klatki piersiowej każdą pierś z osobna, dzięki czemu jest bardziej stabilny. Przeznaczony przede wszystkim dla kobiet o większym biuście, oraz dla tych, które uprawiają intensywny sport;

- Adjustable encapsulated compression bra. Ten typ biustonosza również przyciska każdą pierś z osobna, jednak zapewnia największą stabilność. Doskonały dla kobiet o dużym biuście, które uprawiają bardzo intensywny sport np. bieganie.

Dlaczego warto nosić biustonosze sportowe?

Aktywność fizyczna ujędrnia i uelastycznia ciało ćwiczącego. W przypadku kobiet należy więc zadbać, by uprawiany sport nie wpłynął na ich biust w niekorzystny sposób. Podczas ruchu jest on narażony na przeciążenia, które prowadzą do rozciągnięcia się tkanki łącznej. To sprawia, że biust traci elastyczność, jędrność i dotychczasowy kształt – jest to niestety nieodwracalny proces. Istotne jest więc konsekwentne noszenie biustonosza sportowego podczas każdej aktywności fizycznej (m.in. fitness, jazda na rowerze, narty).

Każda aktywność fizyczna wprawia biust w drgania i przeciążenia. W zależności od sportu – z różną częstotliwością piersi mogą poruszać się w górę i w dół lub na boki. Biustonosz sportowy podtrzymuje biust i ochrania przed niechcianymi ruchami. Taka ochrona pomaga w zachowaniu sprężystości tkanki łącznej. Podczas aktywności fizycznej biust jest stabilnie podtrzymywany, dzięki dopasowanym biustonoszom sportowym. Dla porównania: zwykły biustonosz ogranicza ruchy biustu o około 40%, sportowy natomiast – o około 75%.

Kto powinien nosić biustonosz sportowy?

Biustonosze sportowe są przeznaczone dla wszystkich kobiet, które są aktywne fizycznie. Podczas uprawiania sportów o małej intensywności kobiety z mniejszym biustem mogą zrezygnować z noszenia biustonoszy sportowych na rzecz topów. Kiedy treningi są bardzo intensywne należy koniecznie wyposażyć się w ochronę przed niechcianymi ruchami piersi. Szczególnie ważne jest, by je nosić, gdy miseczka jest większa niż rozmiar B. W przypadku mniejszych miseczek również powinno się zadbać o ochronę piersi. Lepszym rozwiązaniem jednak może być top sportowy. Mniejszy biust nie jest aż tak narażony na rozciąganie tkanki łącznej, ze względu na mniejsze obciążenie dla ciała. Ponadto, niektóre topy sportowe mają wbudowaną miseczkę, dzięki czemu przy mniejszych biustach nie są one spłaszczane i wyglądają naturalnie.

Biustonosz do biegania

W trakcie biegania piersi wykonują wyjątkowo dużo ruchów. Bez względu na rozmiar miseczki warto więc zainwestować w biustonosz sportowy. Dobrym rozwiązaniem może być biustonosz, który gwarantuje ruch piersi na planie ósemki. Pozwala on na krążenia biustu wokół własnej osi, zamiast przyciskania go do klatki piersiowej. Biegaczki powinny więc wybrać biustonosz bezszwowy wykonany z oddychającego materiału. Zapięcia takiego modelu znajdują się zwykle na wysokości łopatek i pleców. Innym rozwiązaniem może być top z wbudowanymi miseczkami. Zazwyczaj są one wykonane z materiału, który odprowadza pot. Dzięki temu podczas treningu biegaczka może czuć się komfortowo.

Biustonosz na zumbę/fitness

Zarówno zumba, jak i fitness charakteryzują się dynamiką i szybkością wykonywanych ruchów. Podczas takich aktywności fizycznych konieczne jest noszenie biustonosza sportowego. Jednym z lepszych modeli jest w tym przypadku biustonosz z fiszbinami. Ważne jest jednak, by wybrać taki, który ma grubą warstwę materiału skrywającą fiszbiny. Ponadto, taki biustonosz sportowy nie powinien ściśle przylegać do klatki piersiowej – w granicach miseczki warto zostawić niewielki odstęp.

Jak wybrać biustonosz sportowy?

W przypadku mniejszych miseczek wystarczy dopasowany top sportowy, większych – biustonosz.

1. Ważne jest idealne dopasowanie biustonosza do ciała. Po założeniu nie powinien odstawać w żadnym miejscu, ani tym bardziej nie może uwierać. Podczas treningu musi pełnić funkcję stabilizatora, dlatego tak ważne jest dopasowanie;

2. Przed kupieniem warto sprawdzić czy biustonosz sportowy chroni przed niechcianymi ruchami podczas treningu. Dobrym rozwiązaniem jest test w przymierzalni – wykonanie kilku podskoków. Jeśli biust trzyma się na swoim miejscu – biustonosz spełnia swoją funkcję;

3. Istotny jest materiał, z którego jest wykonany biustonosz sportowy. Pasek pod biustem, ramiączka czy miseczki powinny być solidne i okryte miękkim materiałem. Zbyt twardy materiał może powodować rany lub otarcia podczas aktywności fizycznej. Ponadto, biustonosz sportowy powinien być wykonany z materiału, który odprowadza wilgoć z ciała.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 3 21 października 2016  1470

Dodaj komentarz

  • Ula986
    12 stycznia 2017
    Jak się nie chce mieć biustu jak worki po ziemniakach, to lepiej zainwestować w DOBRY sportowy biustonosz
  • Maria
    24 października 2016
    Mam większe piersi i potwierdzam, że ćwiczenia bez biustonosza sportowego absolutnie nie są możliwe.
  • Ilona
    21 października 2016
    Ja mam mały biust, dlatego noszę topy. I przyznaję, sprawdzają się znakomicie :)

Artykuły z kategorii: Bieganie

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski

Jak wygląda trening sprinterski?

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens

Czy codzienne bieganie ma sens?

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?