>

Śniadania białkowo – tłuszczowe z czym to się je

Śniadania białkowo – tłuszczowe z czym to się je

Trendy w dietetyce zmieniają się coraz szybciej, jeszcze niedawno każdy śniadanie zaczynał od owsianki, jaglanki lub zdrowych kanapek z dużą ilością warzyw. Ostatnio przyszła do nas moda na śniadania białkowo – tłuszczowe.

Śniadania białkowo – tłuszczowe

Jajecznica na bekonie z zielonymi warzywami, sałatka z grillowaną wołowiną lub pstrąg pieczony w folii podany ze szparagami to tylko część z przykładów takich śniadań. Zobaczcie jakie korzyści przynosi zjedzenie śniadania bogatego w białko i tłuszcze zamiast tradycyjnego śniadania opartego na węglowodanach. 

Korzyści płynące ze śniadania białkowo – tłuszczowego

Przede wszystkim długo odczuwalne poczucie sytości, które zapewnia komfort pracy, nie spada nam gwałtownie poziom cukru, nie odczuwamy ssania w żołądku i chęci przekąszenia batonika.

Śniadanie białkowe a śniadanie oparte o węglowodany

Pierwszy posiłek powoduje największy wyrzut insuliny – czyli hormonu wydzielanego przez trzustkę, który jest odpowiedzialny za metabolizm węglowodanów (także tłuszczy i białek). Co się stanie gdy na śniadanie zjemy np. białą bułkę z dżemem truskawkowym? Cukier we krwi gwałtownie wzrasta. Powoduje to większą pracę insuliny, której zadaniem jest obniżanie cukru. Te ciągłe gwałtowne skoki i spadki cukru są niekorzystne. Powodują utrudnienia w koncentracji, większy apetyt zwłaszcza na słodkie przekąski, ale też tycie. Insulina jest hormonem anabolicznym czyli powodującym wzrost masy i rozmiaru ciała, niekoniecznie tkanki tłuszczowej. Warto wspomnieć, że w latach 80 i 90 nagminnie była zażywana przez biegaczy i kulturystów w celach zwiększenia właśnie masy mięśniowej.

Dla kogo śniadania bez węglowodanów?

U kogo się nie sprawdzi śniadanie białkowo – tłuszczowe? Śniadania z małą zawartością węglowodanów to dobre rozwiązanie do osób z insuinoopornością, cukrzycą, hipo i hiperglikemią, zaburzeniami snu, a także dla osób, które chcą schudnąć. Wysoki poziom cukru po posiłku bogatym w węglowodany to większa praca dla insuliny przez co spalanie tkanki tłuszczowej jest utrudnione.

Nie polecam tych śniadań osobom, które lubią od razu po śniadaniu pójść na trening. Posiłki okołotreningowe powinny mieć więcej węglowodanów, dzięki czemu nasz trening jest bardziej wydajny i następuje wtedy szybsza regeneracja.

Co jeść na śniadanie?

Śniadanie bez węglowodanów to przede wszystkim duża ilość najlepiej zielonych warzyw, dobrej jakości tłuszczy i pełnowartościowe białko. Dobrym pomysłem na takie śniadanie mogą być wszelkie wariacje z jajkami:

  • jajecznica z warzywami i boczkiem, robiona na maśle klarowanym,
  • jajka sadzone ze szparagami na oleju kokosowym
  • jajka zapiekane w awokado
  • jajka w koszulkach podane na sałacie

Mogą to być też sałatki:

  • sałatka z grillowaną wołowiną, awokado, rzodkiewką, ogórkami, mixem sałat polana oliwą z oliwek
  • sałatka z łososiem pieczonym lub gotowanym na parze, pomidorkami koktajlowymi, rukolą, mixem sałat polaną oliwą.
  • Sałatka z grillowanym indykiem, mixem sałat, papryką, ogórkami kiszonymi podaną z oliwą z oliwek.

Pomysłów jest mnóstwo – ogranicza nas tylko własna wyobraźnia :)

Zrób sobie test, skąd Twój organizm czerpie energię

Każdy organizm jest inny, jedni czerpią więcej energii z węglowodanów inni z tłuszczów. Mowa jest o tym już w Ayurvedzie. Najlepiej jeżeli sam zrobisz sobie test, którym typem jesteś. Jednego dnia zjedz śniadanie z węglowodanami, np. owsiankę z borówkami, mlekiem ryżowym i prażonymi migdałami, a następnego dnia zrób sobie jajecznicę na bekonie z dużą ilością zielonych warzyw. Obserwuj jak się w tych dniach czujesz, notuj swoje spostrzeżenia na kartce,

Po ilu godzinach poczułeś głód?

Kiedy poczułeś, że musisz coś zjeść bo nie możesz się skupić i czujesz ssanie w żołądku?

Po którym ze śniadań miałeś więcej energii?

 

Wyniki dadzą Ci odpowiedź na pytanie i już będziesz wiedzieć, które śniadania lepiej Ci służą.

 

Autor: 

Dietetyk Agnieszka Skotny

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Agnieszka Skotny 3 21 czerwca 2016  5576

Dodaj komentarz

  • Mariolaaa
    20 lipca 2017
    Jaki fajny test! Wypróbuję na pewno!
  • ula
    20 lipca 2017
    Właściwie podczas odchudzania dieta niskowęglowodanowa jest najskuteczniejsza.
  • mara
    7 lipca 2016
    W ciągu tygodnia na śniadanie jem jajka sadzone albo na miękko. W weekend muszę wypróbować przepis na jajko zapiekane w awokado, bo bardzo lubię ten owoc. A poza tym dobrze działa na odchudzanie :D

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

O koktajlach odchudzających słyszeliśmy wiele. Jak wygląda odchudzanie dietą koktajlową? Czy rzeczywiście koktajle pomagają w odchudzaniu brzucha? To sprawdzimy. Wiemy na pewno, że odchudzanie koktajlami jest oczyszczające, zdrowe, detoksykujące i sycące.

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

Trudno odmówić sobie alkoholu w Sylwestra. Dobrze jednak wiedzieć, jak złagodzić skutki szampańskiej imprezy. Nowy Rok nie musi przecież przynosić bólu głowy i żołądka. Oto sprawdzone i naturalne sposoby na kaca.

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

O tym, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma zielona herbata, możemy naczytać się wiele. Problem pojawia się podczas wyboru tej najzdrowszej zielonej herbaty. W końcu gatunków herbaty mamy całe mnóstwo. Zobaczmy, czy zielona herbata jest zdrowa i jak w tym zestawieniu odnajduje się sencha herbata.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

{