Śniadania białkowo – tłuszczowe z czym to się je

Śniadania białkowo – tłuszczowe z czym to się je

Trendy w dietetyce zmieniają się coraz szybciej, jeszcze niedawno każdy śniadanie zaczynał od owsianki, jaglanki lub zdrowych kanapek z dużą ilością warzyw. Ostatnio przyszła do nas moda na śniadania białkowo – tłuszczowe.

Śniadania białkowo – tłuszczowe

Jajecznica na bekonie z zielonymi warzywami, sałatka z grillowaną wołowiną lub pstrąg pieczony w folii podany ze szparagami to tylko część z przykładów takich śniadań. Zobaczcie jakie korzyści przynosi zjedzenie śniadania bogatego w białko i tłuszcze zamiast tradycyjnego śniadania opartego na węglowodanach. 

Korzyści płynące ze śniadania białkowo – tłuszczowego

Przede wszystkim długo odczuwalne poczucie sytości, które zapewnia komfort pracy, nie spada nam gwałtownie poziom cukru, nie odczuwamy ssania w żołądku i chęci przekąszenia batonika.

Śniadanie białkowe a śniadanie oparte o węglowodany

Pierwszy posiłek powoduje największy wyrzut insuliny – czyli hormonu wydzielanego przez trzustkę, który jest odpowiedzialny za metabolizm węglowodanów (także tłuszczy i białek). Co się stanie gdy na śniadanie zjemy np. białą bułkę z dżemem truskawkowym? Cukier we krwi gwałtownie wzrasta. Powoduje to większą pracę insuliny, której zadaniem jest obniżanie cukru. Te ciągłe gwałtowne skoki i spadki cukru są niekorzystne. Powodują utrudnienia w koncentracji, większy apetyt zwłaszcza na słodkie przekąski, ale też tycie. Insulina jest hormonem anabolicznym czyli powodującym wzrost masy i rozmiaru ciała, niekoniecznie tkanki tłuszczowej. Warto wspomnieć, że w latach 80 i 90 nagminnie była zażywana przez biegaczy i kulturystów w celach zwiększenia właśnie masy mięśniowej.

Dla kogo śniadania bez węglowodanów?

U kogo się nie sprawdzi śniadanie białkowo – tłuszczowe? Śniadania z małą zawartością węglowodanów to dobre rozwiązanie do osób z insuinoopornością, cukrzycą, hipo i hiperglikemią, zaburzeniami snu, a także dla osób, które chcą schudnąć. Wysoki poziom cukru po posiłku bogatym w węglowodany to większa praca dla insuliny przez co spalanie tkanki tłuszczowej jest utrudnione.

Nie polecam tych śniadań osobom, które lubią od razu po śniadaniu pójść na trening. Posiłki okołotreningowe powinny mieć więcej węglowodanów, dzięki czemu nasz trening jest bardziej wydajny i następuje wtedy szybsza regeneracja.

Co jeść na śniadanie?

Śniadanie bez węglowodanów to przede wszystkim duża ilość najlepiej zielonych warzyw, dobrej jakości tłuszczy i pełnowartościowe białko. Dobrym pomysłem na takie śniadanie mogą być wszelkie wariacje z jajkami:

  • jajecznica z warzywami i boczkiem, robiona na maśle klarowanym,
  • jajka sadzone ze szparagami na oleju kokosowym
  • jajka zapiekane w awokado
  • jajka w koszulkach podane na sałacie

Mogą to być też sałatki:

  • sałatka z grillowaną wołowiną, awokado, rzodkiewką, ogórkami, mixem sałat polana oliwą z oliwek
  • sałatka z łososiem pieczonym lub gotowanym na parze, pomidorkami koktajlowymi, rukolą, mixem sałat polaną oliwą.
  • Sałatka z grillowanym indykiem, mixem sałat, papryką, ogórkami kiszonymi podaną z oliwą z oliwek.

Pomysłów jest mnóstwo – ogranicza nas tylko własna wyobraźnia :)

Zrób sobie test, skąd Twój organizm czerpie energię

Każdy organizm jest inny, jedni czerpią więcej energii z węglowodanów inni z tłuszczów. Mowa jest o tym już w Ayurvedzie. Najlepiej jeżeli sam zrobisz sobie test, którym typem jesteś. Jednego dnia zjedz śniadanie z węglowodanami, np. owsiankę z borówkami, mlekiem ryżowym i prażonymi migdałami, a następnego dnia zrób sobie jajecznicę na bekonie z dużą ilością zielonych warzyw. Obserwuj jak się w tych dniach czujesz, notuj swoje spostrzeżenia na kartce,

Po ilu godzinach poczułeś głód?

Kiedy poczułeś, że musisz coś zjeść bo nie możesz się skupić i czujesz ssanie w żołądku?

Po którym ze śniadań miałeś więcej energii?

 

Wyniki dadzą Ci odpowiedź na pytanie i już będziesz wiedzieć, które śniadania lepiej Ci służą.

 

Autor: 

Dietetyk Agnieszka Skotny

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Agnieszka Skotny 3 21 czerwca 2016  7048

Dodaj komentarz

  • Mariolaaa
    20 lipca 2017
    Jaki fajny test! Wypróbuję na pewno!
  • ula
    20 lipca 2017
    Właściwie podczas odchudzania dieta niskowęglowodanowa jest najskuteczniejsza.
  • mara
    7 lipca 2016
    W ciągu tygodnia na śniadanie jem jajka sadzone albo na miękko. W weekend muszę wypróbować przepis na jajko zapiekane w awokado, bo bardzo lubię ten owoc. A poza tym dobrze działa na odchudzanie :D

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-hashimoto-jak-podejsc-do-zywienia-w-tak-trudnym-przypadku

Dieta Hashimoto: jak podejść do żywienia w tak trudnym przypadku?

Stosowanie dietoterapii w jednostkach chorobowych to ważny krok w całym procesie. Choroby tarczycy to temat szczególnie trudny, a choroba Hashimoto jest co do zasady przypadkiem najtrudniejszym. Nie oznacza to jednak, że dieta w Hashimoto nie poprawi jakości naszego życia. Czym jest ta choroba, jak podejść do diety w takim przypadku i jakich efektów można się spodziewać?

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.

pomysly-na-fit-sniadania-nasze-patenty-na-zdrowy-start-kazdego-dnia

Pomysły na fit śniadania - nasze patenty na zdrowy start każdego dnia!

Szybko, smacznie i zdrowo, najlepiej bez potrzeby wstawania wcześniej, by gotować czy piec. Pomysły na fit śniadania w zasadzie nie mają końca - nam przypadło do gustu kilkanaście z nich. Wybraliśmy dla was top 5 patentów na szybkie śniadania, które dadzą wam porządny zastrzyk energii na cały poranek!

wszystko-co-musisz-wiedziec-o-suplementach-na-stawy

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach na stawy!

Problemy w obrębie stawów najczęściej atakują kolana i plecy. Na rynku znajdziemy mnóstwo suplementów wspomagających ich funkcjonowanie. Czy dostępne suplementy jednak faktycznie działają? Co znajduje się w ich składzie? Jak powinno się je stosować i komu mogą się przydać? Oto kompendium wiedzy o suplementach na stawy.

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

zbilansowana-dieta-weganska-czyli-jak-podejsc-do-jadlospisu-na-bazie-roslin

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

dieta-hashimoto-jak-podejsc-do-zywienia-w-tak-trudnym-przypadku

Dieta Hashimoto: jak podejść do żywienia w tak trudnym przypadku?

Stosowanie dietoterapii w jednostkach chorobowych to ważny krok w całym procesie. Choroby tarczycy to temat szczególnie trudny, a choroba Hashimoto jest co do zasady przypadkiem najtrudniejszym. Nie oznacza to jednak, że dieta w Hashimoto nie poprawi jakości naszego życia. Czym jest ta choroba, jak podejść do diety w takim przypadku i jakich efektów można się spodziewać?

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.

pomysly-na-fit-sniadania-nasze-patenty-na-zdrowy-start-kazdego-dnia

Pomysły na fit śniadania - nasze patenty na zdrowy start każdego dnia!

Szybko, smacznie i zdrowo, najlepiej bez potrzeby wstawania wcześniej, by gotować czy piec. Pomysły na fit śniadania w zasadzie nie mają końca - nam przypadło do gustu kilkanaście z nich. Wybraliśmy dla was top 5 patentów na szybkie śniadania, które dadzą wam porządny zastrzyk energii na cały poranek!

wszystko-co-musisz-wiedziec-o-suplementach-na-stawy

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach na stawy!

Problemy w obrębie stawów najczęściej atakują kolana i plecy. Na rynku znajdziemy mnóstwo suplementów wspomagających ich funkcjonowanie. Czy dostępne suplementy jednak faktycznie działają? Co znajduje się w ich składzie? Jak powinno się je stosować i komu mogą się przydać? Oto kompendium wiedzy o suplementach na stawy.

co-wiesz-o-superfoods-czy-to-naprawde-jest-nam-potrzebne

Co wiesz o superfoods: czy to naprawdę jest nam potrzebne?

Trawa jęczmienna, surowe kakao, a może spirulina? Produktów typu superfoods jest całe mnóstwo - i choć uchodzą za przejaw chwilowej mody, tak naprawdę kryją w sobie mnóstwo dobrego. Czym są tajemnicze superfoods i czy to naprawdę jest nam potrzebne? Sprawdzamy, które produkty są najlepsze i czy polskie produkty rolne mogą robić za superfoods.

zbilansowana-dieta-weganska-czyli-jak-podejsc-do-jadlospisu-na-bazie-roslin

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?