Śniadania białkowo – tłuszczowe z czym to się je

Śniadania białkowo – tłuszczowe z czym to się je

Trendy w dietetyce zmieniają się coraz szybciej, jeszcze niedawno każdy śniadanie zaczynał od owsianki, jaglanki lub zdrowych kanapek z dużą ilością warzyw. Ostatnio przyszła do nas moda na śniadania białkowo – tłuszczowe.

Śniadania białkowo – tłuszczowe

Jajecznica na bekonie z zielonymi warzywami, sałatka z grillowaną wołowiną lub pstrąg pieczony w folii podany ze szparagami to tylko część z przykładów takich śniadań. Zobaczcie jakie korzyści przynosi zjedzenie śniadania bogatego w białko i tłuszcze zamiast tradycyjnego śniadania opartego na węglowodanach. 

Korzyści płynące ze śniadania białkowo – tłuszczowego

Przede wszystkim długo odczuwalne poczucie sytości, które zapewnia komfort pracy, nie spada nam gwałtownie poziom cukru, nie odczuwamy ssania w żołądku i chęci przekąszenia batonika.

Śniadanie białkowe a śniadanie oparte o węglowodany

Pierwszy posiłek powoduje największy wyrzut insuliny – czyli hormonu wydzielanego przez trzustkę, który jest odpowiedzialny za metabolizm węglowodanów (także tłuszczy i białek). Co się stanie gdy na śniadanie zjemy np. białą bułkę z dżemem truskawkowym? Cukier we krwi gwałtownie wzrasta. Powoduje to większą pracę insuliny, której zadaniem jest obniżanie cukru. Te ciągłe gwałtowne skoki i spadki cukru są niekorzystne. Powodują utrudnienia w koncentracji, większy apetyt zwłaszcza na słodkie przekąski, ale też tycie. Insulina jest hormonem anabolicznym czyli powodującym wzrost masy i rozmiaru ciała, niekoniecznie tkanki tłuszczowej. Warto wspomnieć, że w latach 80 i 90 nagminnie była zażywana przez biegaczy i kulturystów w celach zwiększenia właśnie masy mięśniowej.

Dla kogo śniadania bez węglowodanów?

U kogo się nie sprawdzi śniadanie białkowo – tłuszczowe? Śniadania z małą zawartością węglowodanów to dobre rozwiązanie do osób z insuinoopornością, cukrzycą, hipo i hiperglikemią, zaburzeniami snu, a także dla osób, które chcą schudnąć. Wysoki poziom cukru po posiłku bogatym w węglowodany to większa praca dla insuliny przez co spalanie tkanki tłuszczowej jest utrudnione.

Nie polecam tych śniadań osobom, które lubią od razu po śniadaniu pójść na trening. Posiłki okołotreningowe powinny mieć więcej węglowodanów, dzięki czemu nasz trening jest bardziej wydajny i następuje wtedy szybsza regeneracja.

Co jeść na śniadanie?

Śniadanie bez węglowodanów to przede wszystkim duża ilość najlepiej zielonych warzyw, dobrej jakości tłuszczy i pełnowartościowe białko. Dobrym pomysłem na takie śniadanie mogą być wszelkie wariacje z jajkami:

  • jajecznica z warzywami i boczkiem, robiona na maśle klarowanym,
  • jajka sadzone ze szparagami na oleju kokosowym
  • jajka zapiekane w awokado
  • jajka w koszulkach podane na sałacie

Mogą to być też sałatki:

  • sałatka z grillowaną wołowiną, awokado, rzodkiewką, ogórkami, mixem sałat polana oliwą z oliwek
  • sałatka z łososiem pieczonym lub gotowanym na parze, pomidorkami koktajlowymi, rukolą, mixem sałat polaną oliwą.
  • Sałatka z grillowanym indykiem, mixem sałat, papryką, ogórkami kiszonymi podaną z oliwą z oliwek.

Pomysłów jest mnóstwo – ogranicza nas tylko własna wyobraźnia :)

Zrób sobie test, skąd Twój organizm czerpie energię

Każdy organizm jest inny, jedni czerpią więcej energii z węglowodanów inni z tłuszczów. Mowa jest o tym już w Ayurvedzie. Najlepiej jeżeli sam zrobisz sobie test, którym typem jesteś. Jednego dnia zjedz śniadanie z węglowodanami, np. owsiankę z borówkami, mlekiem ryżowym i prażonymi migdałami, a następnego dnia zrób sobie jajecznicę na bekonie z dużą ilością zielonych warzyw. Obserwuj jak się w tych dniach czujesz, notuj swoje spostrzeżenia na kartce,

Po ilu godzinach poczułeś głód?

Kiedy poczułeś, że musisz coś zjeść bo nie możesz się skupić i czujesz ssanie w żołądku?

Po którym ze śniadań miałeś więcej energii?

 

Wyniki dadzą Ci odpowiedź na pytanie i już będziesz wiedzieć, które śniadania lepiej Ci służą.

 

Autor: 

Dietetyk Agnieszka Skotny

Agnieszka Skotny 3 21 czerwca 2016  5855

Dodaj komentarz

  • Mariolaaa
    20 lipca 2017
    Jaki fajny test! Wypróbuję na pewno!
  • ula
    20 lipca 2017
    Właściwie podczas odchudzania dieta niskowęglowodanowa jest najskuteczniejsza.
  • mara
    7 lipca 2016
    W ciągu tygodnia na śniadanie jem jajka sadzone albo na miękko. W weekend muszę wypróbować przepis na jajko zapiekane w awokado, bo bardzo lubię ten owoc. A poza tym dobrze działa na odchudzanie :D

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!