>

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

Słodycze i słodkie potrawy wielbi większość. Z każdej strony jednak słyszy się opinie o szkodliwości cukru. Przeciętny człowiek spożywa aż 55 kilogramów cukru w ciągu roku. Jaki ma to wpływ na jego zdrowie? Zobacz, dlaczego cukier jest szkodliwy i dlaczego powinno się go ograniczyć. Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru?

Jak cukier wpływa na nasz organizm?

Sacharoza, czyli najbardziej popularny cukier, produkowany jest z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. Ta druga jest źródłem pierwiastków, minerałów i witamin. Dlaczego więc cukier nie ma właściwości zdrowotnych? Otóż, w sklepach dostępny jest cukier rafinowany, czyli bardzo oczyszczony. W tym procesie traci jednak substancje odżywcze. Kupujemy więc dwucukier, czyli sacharozę. Ta zaś ma właściwości energetyczne. Natychmiast po jej spożyciu poprawia się nasze samopoczucie. Czerpanie energii z białego cukru przez organizm odbywa się jednak bardzo szybko. Niestety, również trwa przez krótki okres. Nie bez powodu przecież mówi się, że cukier to jedynie puste kalorie. Obecnie niemal w każdym sklepie znajdziemy zdrowsze zamienniki cukru.

Nie tylko biały – najzdrowsze zamienniki cukru

Choć najczęściej spotykamy się z sacharozą, można wyróżnić jeszcze inne naturalnie występujące cukry. Poniżej prezentujemy właściwości poszczególnych cukrów.

SACHAROZA

Dwucukier złożony z fruktozy i glukozy. Pozyskuje się ją z roślin np. trzciny cukrowej. Najczęściej spotyka się ją w postaci kryształków. Sacharoza jest używana w produkcji wielu artykułów spożywczych ze względu na swoje właściwości m.in. słodzące, utrwalające, stabilizujące czy zatrzymujące wilgoć. Ten cukier stosuje się również w przemyśle farmaceutycznym, ciastkarskim i piekarskim.

FRUKTOZA

Popularny cukier prosty występujący w owocach. Można ją spotkać zarówno w stanie stałym, jak i ciekłym. Fruktoza charakteryzuje się większym stopniem słodkości niż sacharoza. Jej wchłanianie w organizmie jest wolniejsze w porównaniu do białego cukru. Ma jednak szybszy metabolizm. Znalazła swoje zastosowanie jako źródło energii dla osób z niewydolnością nerek. Ze względu na właściwości wiązania wody sprawdza się w produkcji m.in. dżemów czy pieczywa. Ten cukier bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. Fruktozę znajdziemy w lodach, słodyczach, jogurtach owocowych czy sokach. Jest zdecydowanie zdrowszym zamiennikiem cukru białego.

GLUKOZA

Cukier prosty występujący m.in. we krwi. Znajdziemy ją jednak także w słodkich artykułach spożywczych czy owocach. Pozyskuje się ją w procesie ogrzewania cukru buraczanego z kwasami. Glukoza jest bardzo szybko przyswajalna przez organizm. Dzięki niej zmniejsza się zapotrzebowanie na metabolizm tłuszczów. Co więcej, jej stosowanie zmniejsza ryzyko kwasicy czy ketonurii (obecność acetonu w moczu). Ten cukier znalazł swoje zastosowanie przede wszystkim w dietetyce. Wykorzystuje się go do produkcji jedzenia dla dzieci, tabletek wzmacniających czy maści. Znajdziemy go także m.in. w galaretkach, gumach do żucia czy czekoladach. Przeciwwskazania do stosowania glukozy obowiązują m.in. diabetyków. Jest to kolejny zdrowszy zamiennik cukru sacharozy.

LAKTOZA

Ten cukier znajdziemy w mleku. Bardzo trudno rozpuszczalny w wodzie. W smaku – lekko słodki. W przypadku tego cukru pojawiają się ograniczenia do jego stosowania odnośnie m.in. osób cierpiących na nietolerancję laktozy, zespołu złego wchłaniania galaktozy czy galaktozemii (niemożliwości przekształcenia galaktozy w glukozę). Laktozę stosuje się do produkcji artykułów spożywczych dla niemowląt. Warto jednak ograniczyć jej ilość w dziecięcej diecie ze względu na właściwości przeczyszczające i zakwaszające. Laktoza ma również wpływ na poprawienie jakości produktów spożywczych. Jest zdrowszym zamiennikiem dla białego cukru.

MIÓD

Swoista mieszanka dużej ilości cukrów prostych m.in. glukozy i fruktozy. Słodzenie miodem pozwala na osiągnięcie specyficznego aromatu. Z tego powodu używa się go do produkcji m.in. gum do żucia czy galaretek. Choć miód wciąż pozostaje kaloryczny – jest naturalnym zamiennikiem cukru, do tego dużo zdrowszym.

CUKIER INWERTOWANY

Połączenie fruktozy i glukozy (1:1). Pozyskuje się go w procesie kwasowej bądź enzymatycznej hydrolizy cukru. W smaku – słodszy od sacharozy. Wykorzystuje się go do produkcji m.in. karmelków, galaretek czy nugatów.

Co sprawia, że cukier jest szkodliwy?
zdrowszy zamiennik cukru

1. Wchłanianie węglowodanów w organizmie. W cukrze nie ma żadnych minerałów i witamin. To sprawia, że po jego spożyciu wytwarzane są toksyczne substancje w organizmie. Te zaś mają szkodliwy wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego i mózgu. Cukier upośledza również proces transportowania tlenu do komórek. Nadmierne jego spożywanie może nawet doprowadzić do ich obumierania.

2. Zakwaszenie organizmu. Spożywanie produktów z zawartością cukru automatycznie uruchamia procesy odpowiadające za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Te natomiast wykorzystują dostępne w organizmie minerały, takie jak wapń, sód, potas czy magnez. Ich zużywanie powoduje osłabienie zębów, włosów oraz kości. Odbija się również na pracy układu nerwowego.

3. Odkładanie się tkanki tłuszczowej. Nadmiary spożytego cukru magazynują się w wątrobie w postaci glikogenu. Osiągnięcie maksymalnego poziomu glikogenu powoduje zamienianie go na kwasy tłuszczowe. Te zaś odkładają się w tkance tłuszczowej, jeżeli podaż cukru do organizmu nie zostanie zatrzymana. Stąd już prosta droga do uszkodzenia narządów wewnętrznych czy układu nerwowego. Skutkami nadmiernego spożywania cukru może być m.in. otyłość, zawały, nadciśnienie, upośledzenie pracy układu limfatycznego czy trudności z regeneracją organizmu. Dlatego, jeśli kochamy słodycze – lepiej sięgać po naturalne zamienniki cukru.

4. Zaburzenia pracy trzustki. Nadmierne spożywanie cukru powoduje zwiększenie produkcji insuliny w trzustce. Skutkiem może być pojawienie się insulinoodporności. Niewykluczony jest również wzrost poziomu cholesterolu. Długotrwałe spożywanie cukru może wywołać uszkodzenia nadnerczy i trzustki, cukrzycę czy choroby serca.

5. Zaburzenia pracy mózgu. Cukier niszczy bakterie symbiotyczne odpowiedzialne za powstawanie witaminy B w jelitach. Ta zaś zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu.

6. Pogłębianie zaburzeń psychicznych. Cukry proste hamują hormon BDNF – jego poziom jest radykalnie niski u osób z chorobami psychicznymi. Spożywanie cukru ma również negatywny wpływ na pracę całego organizmu. Tym samym zwiększa się ryzyko pojawienia się zaburzeń psychicznych.

7. Podrażnienie śluzówki żołądka. Nadmiary cukru zwiększają produkcję kwasu żołądkowego. W konsekwencji podnosi się kwasowość i powstają wrzody.

8. Uszkodzenie błony śluzowej jelit. Spożywanie cukru wywołuje zachwianie równowagi flory bakteryjnej. Tym samym zwiększa się ryzyko wystąpienia grzybicy w obrębie układu pokarmowego. Ta sytuacja może mieć wpływ na zmniejszenie odporności oraz pogorszenie wchłaniania składników odżywczych przez organizm. Poleca się więc stosowanie zdrowszych zamienników cukru zamiast sacharozy.

9. Osłabienie układu odpornościowego. Cukier może mieć wpływ na zmniejszenie ilości minerałów, witamin i białek w organizmie. Co więcej, jedzenie słodyczy znacznie przyspiesza proces starzenia się.

10. Powoduje uzależnienia. Spożywanie cukru wiąże się z uczuciem błogości i poprawy samopoczucia. Choć nie jest on narkotykiem, może powodować coś na kształt uzależnienia.

Cukier to nie tylko białe zło!

Spożywanie cukru nie niesie ze sobą jedynie zagrożeń dla zdrowia. Cukier w diecie pełni bardzo ważną funkcję. Jest bowiem istotnym składnikiem energetycznym. Ważne jest jednak zawarcie takiej jego ilości w diecie, by pokryć zapotrzebowanie w organizmie. Zwykle wystarczą nam cukry występujące w owocach, warzywach oraz sokach. Co jednak możemy zyskać jedząc zdrowy cukier? Przede wszystkim ma on wpływ na poprawę samopoczucia oraz zmniejszenie ryzyka depresji. Odpowiednie ilości cukru poprawiają również koncentrację i skupienie. Usprawnia się również praca układu odpornościowego. Ograniczenie cukru w diecie to także sposób na zatrzymanie procesu odkładania się go w tkance tłuszczowej. Tym samym mamy szansę na zrzucenie nadmiarowych kilogramów. Zmniejszy się również ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia czy cukrzycy. Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie na diecie całkowicie zrezygnować ze słodkości – sięgajmy po najzdrowsze zamienniki cukru.

Sposoby na ograniczenie spożycia cukru
dlaczego cukier jest szkodliwy

1. Używanie zamienników cukru. Na rynku znajdziemy mnóstwo zdrowych substancji słodzących, które z powodzeniem zastąpią sacharozę.

2. Wybieranie zdrowej żywności. Ważne jest zwiększenie ilości warzyw i owoców w diecie. Dobrym wyjściem jest również ograniczenie spożywania przetworzonej żywności.

3. Zmiana nawyków na dobre. Jeśli masz tendencję do podjadania słodkości między posiłkami – zamień je na warzywa lub owoce.

4. Asertywność. Zdarza się, że nie potrafimy odmówić innym, gdy ci częstują nas słodyczami. Ważne jest więc, by wykształcić w sobie umiejętność mówienia „nie”. W tym celu może przydać się psychologia motywacji, a w szczególności metoda implementacyjna

5. Odstresowanie. Przewlekły stres powoduje zwiększoną produkcję kortyzolu. Ten, wysyła sygnały do mózgu wywołujące zwiększone zapotrzebowanie na cukier. Doskonałym lekarstwem na stres jest aktywność fizyczna!

Ograniczenie spożycia cukru wywołuje większą chęć na słodkości. To uczucie jednak mija po około 2-3 tygodniach. Nie czekaj – ogranicz cukier już dziś! Nie jesteś w stanie zrobić tego sam? Zgłoś się do dietetyka. Z jego pomocą uda ci się zmienić swoje nawyki żywieniowe i żyć zdrowo. A pierwszym krokiem może być wybór zdrowszych zamienników cukru.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

admin 2 15 października 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Mikuś
    17 października 2018
    Oj zgadza się... Przeszłam na dietę jakiś czas temu i odstawiłam te wszystkie słodzone napoje i niezdrowe jedzenie. Okazalo się, że poza tym niewiele w swojej diecie muszę zmienić, żeby schudnąć. Trzeba tylko wiedzieć, co się je i samemu przygotowywać posiłki, tak jest najbezpieczniej.
  • Gosia
    15 października 2018
    Najgorszy jest ten cukier ukryty w jedzeniu i napojach. Bo niby się wydaje, że zdrowe, a okazuje się, że cukru ma co nie miara... I tak się tyje na tym cukrze...

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

O koktajlach odchudzających słyszeliśmy wiele. Jak wygląda odchudzanie dietą koktajlową? Czy rzeczywiście koktajle pomagają w odchudzaniu brzucha? To sprawdzimy. Wiemy na pewno, że odchudzanie koktajlami jest oczyszczające, zdrowe, detoksykujące i sycące.

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

Trudno odmówić sobie alkoholu w Sylwestra. Dobrze jednak wiedzieć, jak złagodzić skutki szampańskiej imprezy. Nowy Rok nie musi przecież przynosić bólu głowy i żołądka. Oto sprawdzone i naturalne sposoby na kaca.

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

O tym, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma zielona herbata, możemy naczytać się wiele. Problem pojawia się podczas wyboru tej najzdrowszej zielonej herbaty. W końcu gatunków herbaty mamy całe mnóstwo. Zobaczmy, czy zielona herbata jest zdrowa i jak w tym zestawieniu odnajduje się sencha herbata.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

{