>

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

Słodycze i słodkie potrawy wielbi większość. Z każdej strony jednak słyszy się opinie o szkodliwości cukru. Przeciętny człowiek spożywa aż 55 kilogramów cukru w ciągu roku. Jaki ma to wpływ na jego zdrowie? Zobacz, dlaczego cukier jest szkodliwy i dlaczego powinno się go ograniczyć. Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru?

Jak cukier wpływa na nasz organizm?

Sacharoza, czyli najbardziej popularny cukier, produkowany jest z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. Ta druga jest źródłem pierwiastków, minerałów i witamin. Dlaczego więc cukier nie ma właściwości zdrowotnych? Otóż, w sklepach dostępny jest cukier rafinowany, czyli bardzo oczyszczony. W tym procesie traci jednak substancje odżywcze. Kupujemy więc dwucukier, czyli sacharozę. Ta zaś ma właściwości energetyczne. Natychmiast po jej spożyciu poprawia się nasze samopoczucie. Czerpanie energii z białego cukru przez organizm odbywa się jednak bardzo szybko. Niestety, również trwa przez krótki okres. Nie bez powodu przecież mówi się, że cukier to jedynie puste kalorie. Obecnie niemal w każdym sklepie znajdziemy zdrowsze zamienniki cukru.

Nie tylko biały – najzdrowsze zamienniki cukru

Choć najczęściej spotykamy się z sacharozą, można wyróżnić jeszcze inne naturalnie występujące cukry. Poniżej prezentujemy właściwości poszczególnych cukrów.

SACHAROZA

Dwucukier złożony z fruktozy i glukozy. Pozyskuje się ją z roślin np. trzciny cukrowej. Najczęściej spotyka się ją w postaci

kryształków. Sacharoza jest używana w produkcji wielu artykułów spożywczych ze względu na swoje właściwości m.in. słodzące, utrwalające, stabilizujące czy zatrzymujące wilgoć. Ten cukier stosuje się również w przemyśle farmaceutycznym, ciastkarskim i piekarskim.

FRUKTOZA

Popularny cukier prosty występujący w owocach. Można ją spotkać zarówno w stanie stałym, jak i ciekłym. Fruktoza charakteryzuje się większym stopniem słodkości niż sacharoza. Jej wchłanianie w organizmie jest wolniejsze w porównaniu do białego cukru. Ma jednak szybszy metabolizm. Znalazła swoje zastosowanie jako źródło energii dla osób z niewydolnością nerek. Ze względu na właściwości wiązania wody sprawdza się w produkcji m.in. dżemów czy pieczywa. Ten cukier bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. Fruktozę znajdziemy w lodach, słodyczach, jogurtach owocowych czy sokach. Jest zdecydowanie zdrowszym zamiennikiem cukru białego.

GLUKOZA

Cukier prosty występujący m.in. we krwi. Znajdziemy ją jednak także w słodkich artykułach spożywczych czy owocach. Pozyskuje się ją w procesie ogrzewania cukru buraczanego z kwasami. Glukoza jest bardzo szybko przyswajalna przez organizm. Dzięki niej zmniejsza się zapotrzebowanie na metabolizm tłuszczów. Co więcej, jej stosowanie zmniejsza ryzyko kwasicy czy ketonurii (obecność acetonu w moczu). Ten cukier znalazł swoje zastosowanie przede wszystkim w dietetyce. Wykorzystuje się go do produkcji jedzenia dla dzieci, tabletek wzmacniających czy maści. Znajdziemy go także m.in. w galaretkach, gumach do żucia czy czekoladach. Przeciwwskazania do stosowania glukozy obowiązują m.in. diabetyków. Jest to kolejny zdrowszy zamiennik cukru sacharozy.

LAKTOZA

Ten cukier znajdziemy w mleku. Bardzo trudno rozpuszczalny w wodzie. W smaku – lekko słodki. W przypadku tego cukru pojawiają się ograniczenia do jego stosowania odnośnie m.in. osób cierpiących na nietolerancję laktozy, zespołu złego wchłaniania galaktozy czy galaktozemii (niemożliwości przekształcenia galaktozy w glukozę). Laktozę stosuje się do produkcji artykułów spożywczych dla niemowląt. Warto jednak ograniczyć jej ilość w dziecięcej diecie ze względu na właściwości przeczyszczające i zakwaszające. Laktoza ma również wpływ na poprawienie jakości produktów spożywczych. Jest zdrowszym zamiennikiem dla białego cukru.

MIÓD

Swoista mieszanka dużej ilości cukrów prostych m.in. glukozy i fruktozy. Słodzenie miodem pozwala na osiągnięcie specyficznego aromatu. Z tego powodu używa się go do produkcji m.in. gum do żucia czy galaretek. Choć miód wciąż pozostaje kaloryczny – jest naturalnym zamiennikiem cukru, do tego dużo zdrowszym.

CUKIER INWERTOWANY

Połączenie fruktozy i glukozy (1:1). Pozyskuje się go w procesie kwasowej bądź enzymatycznej hydrolizy cukru. W smaku – słodszy od sacharozy. Wykorzystuje się go do produkcji m.in. karmelków, galaretek czy nugatów.

Co sprawia, że cukier jest szkodliwy?
zdrowszy zamiennik cukru

1. Wchłanianie węglowodanów w organizmie. W cukrze nie ma żadnych minerałów i witamin. To sprawia, że po jego spożyciu wytwarzane są toksyczne substancje w organizmie. Te zaś mają szkodliwy wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego i mózgu. Cukier upośledza również proces transportowania tlenu do komórek. Nadmierne jego spożywanie może nawet doprowadzić do ich obumierania.

2. Zakwaszenie organizmu. Spożywanie produktów z zawartością cukru automatycznie uruchamia procesy odpowiadające za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Te natomiast wykorzystują dostępne w organizmie minerały, takie jak wapń, sód, potas czy magnez. Ich zużywanie powoduje osłabienie zębów, włosów oraz kości. Odbija się również na pracy układu nerwowego.

3. Odkładanie się tkanki tłuszczowej. Nadmiary spożytego cukru magazynują się w wątrobie w postaci glikogenu. Osiągnięcie maksymalnego poziomu glikogenu powoduje zamienianie go na kwasy tłuszczowe. Te zaś odkładają się w tkance tłuszczowej, jeżeli podaż cukru do organizmu nie zostanie zatrzymana. Stąd już prosta droga do uszkodzenia narządów wewnętrznych czy układu nerwowego. Skutkami nadmiernego spożywania cukru może być m.in. otyłość, zawały, nadciśnienie, upośledzenie pracy układu limfatycznego czy trudności z regeneracją organizmu. Dlatego, jeśli kochamy słodycze – lepiej sięgać po naturalne zamienniki cukru.

4. Zaburzenia pracy trzustki. Nadmierne spożywanie cukru powoduje zwiększenie produkcji insuliny w trzustce. Skutkiem może być pojawienie się insulinoodporności. Niewykluczony jest również wzrost poziomu cholesterolu. Długotrwałe spożywanie cukru może wywołać uszkodzenia nadnerczy i trzustki, cukrzycę czy choroby serca.

5. Zaburzenia pracy mózgu. Cukier niszczy bakterie symbiotyczne odpowiedzialne za powstawanie witaminy B w jelitach. Ta zaś zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu.

6. Pogłębianie zaburzeń psychicznych. Cukry proste hamują hormon BDNF – jego poziom jest radykalnie niski u osób z chorobami psychicznymi. Spożywanie cukru ma również negatywny wpływ na pracę całego organizmu. Tym samym zwiększa się ryzyko pojawienia się zaburzeń psychicznych.

7. Podrażnienie śluzówki żołądka. Nadmiary cukru zwiększają produkcję kwasu żołądkowego. W konsekwencji podnosi się kwasowość i powstają wrzody.

8. Uszkodzenie błony śluzowej jelit. Spożywanie cukru wywołuje zachwianie równowagi flory bakteryjnej. Tym samym zwiększa się ryzyko wystąpienia grzybicy w obrębie układu pokarmowego. Ta sytuacja może mieć wpływ na zmniejszenie odporności oraz pogorszenie wchłaniania składników odżywczych przez organizm. Poleca się więc stosowanie zdrowszych zamienników cukru zamiast sacharozy.

9. Osłabienie układu odpornościowego. Cukier może mieć wpływ na zmniejszenie ilości minerałów, witamin i białek w organizmie. Co więcej, jedzenie słodyczy znacznie przyspiesza proces starzenia się.

10. Powoduje uzależnienia. Spożywanie cukru wiąże się z uczuciem błogości i poprawy samopoczucia. Choć nie jest on narkotykiem, może powodować coś na kształt uzależnienia.

Cukier to nie tylko białe zło!

Spożywanie cukru nie niesie ze sobą jedynie zagrożeń dla zdrowia. Cukier w diecie pełni bardzo ważną funkcję. Jest bowiem istotnym składnikiem energetycznym. Ważne jest jednak zawarcie takiej jego ilości w diecie, by pokryć zapotrzebowanie w organizmie. Zwykle wystarczą nam cukry występujące w owocach, warzywach oraz sokach. Co jednak możemy zyskać jedząc zdrowy cukier? Przede wszystkim ma on wpływ na poprawę samopoczucia oraz zmniejszenie ryzyka depresji. Odpowiednie ilości cukru poprawiają również koncentrację i skupienie. Usprawnia się również praca układu odpornościowego. Ograniczenie cukru w diecie to także sposób na zatrzymanie procesu odkładania się go w tkance tłuszczowej. Tym samym mamy szansę na zrzucenie nadmiarowych kilogramów. Zmniejszy się również ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia czy cukrzycy. Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie na diecie całkowicie zrezygnować ze słodkości – sięgajmy po najzdrowsze zamienniki cukru.

Sposoby na ograniczenie spożycia cukru
dlaczego cukier jest szkodliwy

1. Używanie zamienników cukru. Na rynku znajdziemy mnóstwo zdrowych substancji słodzących, które z powodzeniem zastąpią sacharozę.

2. Wybieranie zdrowej żywności. Ważne jest zwiększenie ilości warzyw i owoców w diecie. Dobrym wyjściem jest również ograniczenie spożywania przetworzonej żywności.

3. Zmiana nawyków na dobre. Jeśli masz tendencję do podjadania słodkości między posiłkami – zamień je na warzywa lub owoce.

4. Asertywność. Zdarza się, że nie potrafimy odmówić innym, gdy ci częstują nas słodyczami. Ważne jest więc, by wykształcić w sobie umiejętność mówienia „nie”. W tym celu może przydać się psychologia motywacji, a w szczególności metoda implementacyjna

5. Odstresowanie. Przewlekły stres powoduje zwiększoną produkcję kortyzolu. Ten, wysyła sygnały do mózgu wywołujące zwiększone zapotrzebowanie na cukier. Doskonałym lekarstwem na stres jest aktywność fizyczna!

Ograniczenie spożycia cukru wywołuje większą chęć na słodkości. To uczucie jednak mija po około 2-3 tygodniach. Nie czekaj – ogranicz cukier już dziś! Nie jesteś w stanie zrobić tego sam? Zgłoś się do dietetyka. Z jego pomocą uda ci się zmienić swoje nawyki żywieniowe i żyć zdrowo. A pierwszym krokiem może być wybór zdrowszych zamienników cukru.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

admin 0 15 października 2018  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

Jak wybrać dietetyka? Szczególnie w tak dużym mieście, jak Lublin? Czy jest sposób na skuteczne odchudzanie z dietetykiem? Oczywiście, że tak! Zobaczcie co powinien mieć dobry dietetyk Lublin!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

Dostarczanie do organizmu warzyw i owoców powinno stanowić podstawę każdej diety. W okresie zimowym natomiast warto skupić się na jedzeniu owoców sezonowych. Dzięki nim można uzupełnić dietę w witaminy i zachować zdrowie. Jakie owoce jeść zimą? Oto owoce, które warto jeść w sezonie zimowym.

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

Korzeń maca. W medycynie ludowej traktowany jako afrodyzjak. Obecnie – roślina, na bazie której powstają wszechstronne suplementy diety. Sproszkowany korzeń maca poleca się m.in. zabieganym, zapracowanym i zestresowanym osobom. Maca suplement diety może bowiem w naturalny sposób przywrócić witalność i dodać energii. Jak wykorzystać sproszkowany korzeń maca w swojej rutynie treningowej?

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

Metabolizm odpowiada za zapotrzebowanie organizmu na kalorie. W dużej mierze to od tempa metabolizmu zależy charakter treningu czy komponowanie diety. Ważne jest więc, by dostosowywać posiłki do wymagań metabolizmu. Jakie artykuły spożywcze mają jednak negatywny wpływ na jego działanie? Jak spowolnić metabolizm? A co pobudza metabolizm?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

Młody jęczmień tabletki, młody jęczmień proszek, młody jęczmień rozdrobniony… W sklepach ze zdrową żywnością aż huczy od zalet młodego jęczmienia i jego rodzajów. Czym tak właściwie jest ta roślina? Jaki jest jej wpływ na organizm, a dokładniej – jak pomaga w odchudzaniu? Poznajcie zielony młody jęczmień!

orzechy-makadamia-na-cukrzyce-i-odchudzanie

Orzechy makadamia na cukrzycę i odchudzanie?

Maślane i lekko słodkawe orzechy macadamia bez wątpienia stanowią ważny składnik w cukiernictwie. Okazuje się jednak, że cenny jest nie tylko smak orzechów macadamia. Mają one wiele wartościowych składników odżywczych. Tym samym, orzechy macadamia mogą pomoc w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych, a nawet przyspieszyć odchudzanie!

10-rosyjskich-posilkow-jako-uzupelnienie-twojej-diety-low-carb

10 rosyjskich posiłków jako uzupełnienie Twojej diety low-carb

Węglowodany i cukier już dawno opuściły Twój jadłospis? W obrębie jednej kuchni można odczuć monotonię… Mamy dla Was pomysły na posiłki tłuszczowo-błonnikowe wprost z Rosji! Oto 10 rosyjskich dań idealnych dla diety low-carb.

czy-orzechy-nerkowca-sa-zdrowe

Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

Czy orzechy nerkowca są zdrowe? Orzechy nerkowca często zyskują pierwsze miejsce w zestawieniu najsmaczniejszych orzechów na świecie. To co smaczne jednak, nie zawsze musi być dobre dla zdrowia. Zobacz, jakie są właściwości orzechów nerkowca. Czy można spożywać orzechy nerkowca w ciąży? Orzechy nerkowca kcal, cena, wartości odżywcze.

na-infekcje-organizmu-odpowiednia-dieta-i-to-wszystko

Na infekcje organizmu – odpowiednia dieta i to wszystko!

W trakcie choroby, przeziębienia czy infekcji nie można skupić się jedynie na lekach przepisanych przez lekarza. Osłabienie organizmu można przecież zmniejszyć dzięki właściwemu sposobowi odżywiania. Jaka dieta przy przeziębieniu grypie?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

orzechy-makadamia-na-cukrzyce-i-odchudzanie

Orzechy makadamia na cukrzycę i odchudzanie?

10-rosyjskich-posilkow-jako-uzupelnienie-twojej-diety-low-carb

10 rosyjskich posiłków jako uzupełnienie Twojej diety low-carb

czy-orzechy-nerkowca-sa-zdrowe

Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

na-infekcje-organizmu-odpowiednia-dieta-i-to-wszystko

Na infekcje organizmu – odpowiednia dieta i to wszystko!