Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

Kilka słów o mięśniach grzbietu

Mięśnie grzbietu stanowią dwie nachodzące na siebie partie mięśni. Ta zewnętrzna obejmuje przede wszystkim mięśnie ramion. Praca nad powierzchniowymi mięśniami grzbietu to ćwiczenia oparte na ruchu łopatek w górę i w dół. Wewnętrzne partie mięśni grzbietu natomiast to mięśnie głębokie. Dzięki nim możliwa jest prawidłowa ruchomość kręgosłupa – a więc umożliwiają m.in. chodzenie. Trening na mięśnie głębokie grzbietu jest wyjątkowo ważny. W ten sposób bowiem możemy zapewnić stabilizację kręgosłupa, prawidłową postawę ciała i wytrzymałość mięśni. Aktywacja mięśni głębokich wymaga m.in. ruchów łopatek w górę i w dół.

Efekty ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu
ćwiczenia wzmacniające grzbiet

Plecy są dużą partią mięśniową. Wielu trenujących poświęca im pełne jednostki treningowe. Dzięki prawidłowym ćwiczeniom na mięśnie grzbietu nie tylko osiągniemy stabilizację całego ciała i prawidłową postawę. Taki trening zapewni nam ponadto pięknie wyrzeźbione plecy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na mięsień czworoboczny oraz mięśnie najszersze grzbietu. Podczas pracy tych mięśni, zaangażowane są także mięśnie ramion. W ten sposób podczas jednego ćwiczenia możemy ukształtować dwie oddziałujące na siebie partie. Wykonywanie mięśni głębokich grzbietu natomiast jednocześnie wpływa na mięśnie brzucha.

Czytaj też: Ćwiczenia na rozciąganie barków

Jakie ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu?

Śmiało można wykonywać ćwiczenia na mięśnie grzbietu w domu. W takim treningu bardzo pomocny będzie drążek. Jeśli nie chcemy ingerować w przestrzeń domową – rozejrzyjmy się za drążkiem rozporowym. Do jego montażu potrzebna nam jest jedynie wytrzymała futryna drzwi. Potrzebnym sprzętem do ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu są również hantle. Wracając do tematu, możemy wzmocnić mięśnie grzbietu poprzez podciąganie na drążku. Początkujący powinni zaczynać od chwytu klasycznego. Wraz ze wzrostem możliwości warto modyfikować chwyty i samo podciąganie. Ćwiczenia na mięśnie grzbietu w domu obejmują głównie właśnie pracę z drążkiem.

Innym ćwiczeniem wzmacniającym mięśnie grzbietu jest wiosłowanie hantlem w opadzie tułowia. Tutaj również jest pole do wielu modyfikacji ćwiczenia. Przykładowo, opieramy się jednym kolanem i jedną dłonią o krzesło, druga noga stoi na podłodze, a wyprostowana ręka trzyma hantel. Ruch polega na przenoszeniu hantla do klatki piersiowej.

Ćwiczenia na mięśnie grzbietu na siłowni
ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Obecność maszyn i profesjonalnego sprzętu znaczenie poszerza możliwości treningowe. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu na siłowni umożliwiają większą izolację mięśni, a więc dokładniejszą pracę nad nimi. Na siłowni warto więc wykonać ściąganie drążka wyciągu górnego czy ściąganie drążka w staniu z wyprostowanymi ramionami. Na wzmocnienie mięśni grzbietu polecane są także wszelkie ćwiczenia na ławeczce z wyciągiem. I oczywiście – wszelkie warianty podciągania na drążku.

Czytaj też: Ćwiczenia rozciągające kręgosłup

Ćwiczenia wzmacniające grzbiet – przykłady

- wiosłowanie

- podciąganie na drążku

- unoszenie rąk w leżeniu nad głowę

- ściąganie drążka wyciągu górnego

- deska

- unoszenie nóg i ramion w leżeniu

Porady treningowe przy wzmacnianiu mięśni grzbietu

Jak przy każdym treningu, nie można zapomnieć o prawidłowej rozgrzewce. Zadbajmy o rozciągnięcie mięśni i stawów. Podczas całości treningu największe znaczenie ma zachowanie prawidłowej techniki ćwiczeń. Trening mięśni grzbietu złożony z nieprawidłowych ruchów może być kontuzjogenny. Nie można również przesadzić z obciążeniem. Wykorzystywane do ćwiczeń ciężary powinny być dobrane pod kątem indywidualnych możliwości. Podobnie rzecz ma się z tempem i płynnością ruchów. Przeciążenie kręgosłupa podczas wzmacniania mięśni grzbietu może przynieść odwrotny skutek.

admin 0 29 marca 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.