Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

Kilka słów o mięśniach grzbietu

Mięśnie grzbietu stanowią dwie nachodzące na siebie partie mięśni. Ta zewnętrzna obejmuje przede wszystkim mięśnie ramion. Praca nad powierzchniowymi mięśniami grzbietu to ćwiczenia oparte na ruchu łopatek w górę i w dół. Wewnętrzne partie mięśni grzbietu natomiast to mięśnie głębokie. Dzięki nim możliwa jest prawidłowa ruchomość kręgosłupa – a więc umożliwiają m.in. chodzenie. Trening na mięśnie głębokie grzbietu jest wyjątkowo ważny. W ten sposób bowiem możemy zapewnić stabilizację kręgosłupa, prawidłową postawę ciała i wytrzymałość mięśni. Aktywacja mięśni głębokich wymaga m.in. ruchów łopatek w górę i w dół.

Efekty ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu
ćwiczenia wzmacniające grzbiet

Plecy są dużą partią mięśniową. Wielu trenujących poświęca im pełne jednostki treningowe. Dzięki prawidłowym ćwiczeniom na mięśnie grzbietu nie tylko osiągniemy stabilizację całego ciała i prawidłową postawę. Taki trening zapewni nam ponadto pięknie wyrzeźbione plecy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na mięsień czworoboczny oraz mięśnie najszersze grzbietu. Podczas pracy tych mięśni, zaangażowane są także mięśnie ramion. W ten sposób podczas jednego ćwiczenia możemy ukształtować dwie oddziałujące na siebie partie. Wykonywanie mięśni głębokich grzbietu natomiast jednocześnie wpływa na mięśnie brzucha.

Czytaj też: Ćwiczenia na rozciąganie barków

Jakie ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu?

Śmiało można wykonywać ćwiczenia na mięśnie grzbietu w domu. W takim treningu bardzo pomocny będzie drążek. Jeśli nie chcemy ingerować w przestrzeń domową – rozejrzyjmy się za drążkiem rozporowym. Do jego montażu potrzebna nam jest jedynie wytrzymała futryna drzwi. Potrzebnym sprzętem do ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu są również hantle. Wracając do tematu, możemy wzmocnić mięśnie grzbietu poprzez podciąganie na drążku. Początkujący powinni zaczynać od chwytu klasycznego. Wraz ze wzrostem możliwości warto modyfikować chwyty i samo podciąganie. Ćwiczenia na mięśnie grzbietu w domu obejmują głównie właśnie pracę z drążkiem.

Innym ćwiczeniem wzmacniającym mięśnie grzbietu jest wiosłowanie hantlem w opadzie tułowia. Tutaj również jest pole do wielu modyfikacji ćwiczenia. Przykładowo, opieramy się jednym kolanem i jedną dłonią o krzesło, druga noga stoi na podłodze, a wyprostowana ręka trzyma hantel. Ruch polega na przenoszeniu hantla do klatki piersiowej.

Ćwiczenia na mięśnie grzbietu na siłowni
ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Obecność maszyn i profesjonalnego sprzętu znaczenie poszerza możliwości treningowe. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu na siłowni umożliwiają większą izolację mięśni, a więc dokładniejszą pracę nad nimi. Na siłowni warto więc wykonać ściąganie drążka wyciągu górnego czy ściąganie drążka w staniu z wyprostowanymi ramionami. Na wzmocnienie mięśni grzbietu polecane są także wszelkie ćwiczenia na ławeczce z wyciągiem. I oczywiście – wszelkie warianty podciągania na drążku.

Czytaj też: Ćwiczenia rozciągające kręgosłup

Ćwiczenia wzmacniające grzbiet – przykłady

- wiosłowanie

- podciąganie na drążku

- unoszenie rąk w leżeniu nad głowę

- ściąganie drążka wyciągu górnego

- deska

- unoszenie nóg i ramion w leżeniu

Porady treningowe przy wzmacnianiu mięśni grzbietu

Jak przy każdym treningu, nie można zapomnieć o prawidłowej rozgrzewce. Zadbajmy o rozciągnięcie mięśni i stawów. Podczas całości treningu największe znaczenie ma zachowanie prawidłowej techniki ćwiczeń. Trening mięśni grzbietu złożony z nieprawidłowych ruchów może być kontuzjogenny. Nie można również przesadzić z obciążeniem. Wykorzystywane do ćwiczeń ciężary powinny być dobrane pod kątem indywidualnych możliwości. Podobnie rzecz ma się z tempem i płynnością ruchów. Przeciążenie kręgosłupa podczas wzmacniania mięśni grzbietu może przynieść odwrotny skutek.

admin 0 29 marca 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.

joga-zamosc-podstawowe-informacje-dla-poczatkujacych

Joga Zamość – Podstawowe informacje dla początkujących

Chciałbyś rozpocząć swoją przygodę z jogą? Wybór odpowiednich zajęć nie jest prosty. Istnieje bardzo dużo rodzajów jogi m.in.: air joga, joga twarzy, joga Asztanga, joga Iyengara. Przekonaj się o wspaniałych efektach jogi na własnej skórze. Postaramy się pomóc Ci w wyborze odpowiednich zajęć jogi w Zamościu!

cwiczenia-rozciagajace-miesnie-plecow-dla-poczatkujacych

Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców dla początkujących

Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców powinny stanowić element każdej rozgrzewki. Przynoszą ulgę osobom borykającymi się z bólami pleców. Należy wykonywać je systematycznie. W tym artykule poznasz kilka przykładów ćwiczeń rozciągających plecy, które zabezpieczą Cię przed występowaniem kontuzji.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.

joga-zamosc-podstawowe-informacje-dla-poczatkujacych

Joga Zamość – Podstawowe informacje dla początkujących

Chciałbyś rozpocząć swoją przygodę z jogą? Wybór odpowiednich zajęć nie jest prosty. Istnieje bardzo dużo rodzajów jogi m.in.: air joga, joga twarzy, joga Asztanga, joga Iyengara. Przekonaj się o wspaniałych efektach jogi na własnej skórze. Postaramy się pomóc Ci w wyborze odpowiednich zajęć jogi w Zamościu!

cwiczenia-rozciagajace-miesnie-plecow-dla-poczatkujacych

Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców dla początkujących

Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców powinny stanowić element każdej rozgrzewki. Przynoszą ulgę osobom borykającymi się z bólami pleców. Należy wykonywać je systematycznie. W tym artykule poznasz kilka przykładów ćwiczeń rozciągających plecy, które zabezpieczą Cię przed występowaniem kontuzji.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.