Skakanka – pomysł na trening wytrzymałościowy

Skakanka – pomysł na trening wytrzymałościowy

Trening na skakance może stanowić doskonałą alternatywę dla standardowego treningu wytrzymałościowego. Na czym polega taka metoda treningowa? Jaką skakankę wybrać? W jakich sportach sprawdzą się ćwiczenia na skakance?

Czym jest trening wytrzymałościowy?

Trening wytrzymałościowy, znany bardziej jako trening cardio, przede wszystkim skupia się na polepszeniu wydolności serca oraz funkcjonowania układu krążenia. Ćwiczenia aerobowe (tlenowe) są doskonałym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Dzięki nim można także dotlenić organizm, zbudować siłę i wytrzymałość mięśni czy zwiększyć wydajność całego organizmu.

Podczas takiego typu treningu duże znaczenie ma kontrolowanie poziomu tętna. Największą skuteczność można osiągnąć podczas treningu w zakresie tętna 120-140 uderzeń na minutę.

Do treningów wytrzymałościowych zaliczamy m.in. bieganie, pływanie, ćwiczenia na bieżni czy orbitreku, nordic walking oraz właśnie skakanie na skakance.

Skakanka w wersji wytrzymałościowej

Wystarczy pół godziny regularnych treningów na skakance, by osiągnąć lepszą wydolność organizmu. Co więcej, takie ćwiczenia mają również wpływ na kształtowanie sylwetki. Skakanie pozwala bowiem nie tylko na zwiększenie jędrności łydek i ud, lecz także wzmocnienie mięśni ramion i pleców. Trening wytrzymałościowy na skakance to także pomysł na wyrzeźbienie mięśni brzucha i spalenie zbędnej tkanki tłuszczowej. Ponadto, dzięki takim ćwiczeniom usprawnia się układ krążenia i poprawia ogólne samopoczucie.

Trening cardio na skakance – jak ćwiczyć?

Trening cardio jest jedną z najskuteczniejszych metod odchudzających. Tkanka tłuszczowa spala się jedynie w warunkach tlenowych. Istotne jet to, że ćwiczenia nie mogą mieć zbyt dużej intensywności. W takim przypadku organizm „przerzuca się” na tryb beztlenowy (tkanka tłuszczowa przestaje się spalać). Skakanie na skakance powinno więc odbywać się na średnim poziomie intensywności. Wystarczy już półgodzinny trening każdego dnia by zobaczyć efekty ćwiczeń.

Skakanie na skakance – prawidłowa technika

Skakanie na skakance wymaga prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń. Ważna jest przede wszystkim odpowiednia długość skakanki. W tym celu należy stanąć na jej środku. Gdy sięga do pach – długość jest właściwa.

technika skakania na skakance bokserskiej trening

Zanim zaczniesz skakać – wyprostuj się i wciągnij brzuch. Ręce powinny być ugięte w łokciach, te zaś trzeba trzymać blisko ciała. Dłonie – delikatnie odchylone w bok. Ruch skakania na skakance polega na pracy dłoni i nadgarstków. Barki powinny więc pozostać nieruchome. Oddaje się dość niskie skoki na palcach. Opanowanie podstawowego sposobu skakania otwiera drogę do bardziej zaawansowanych metod ćwiczeń.

Metody skakania na skakance

Mogłoby się wydawać, że skakanka ogranicza się jedynie do prostych kombinacji skoków. Nic bardziej mylnego. Na skakance jesteśmy w stanie wykonywać wiele różnych ćwiczeń. Poniżej prezentujemy kilka technik skakania:

1. Slalom. Stań ze złączonymi nogami. Następnie zrób skok przez skakankę w lewo po skosie i wyląduj na obu nogach. Powtórz ćwiczenie na drugą nogę. Kontynuuj skakanie.

2. Skoki w przód i w tył. Stań ze złączonymi nogami. Zrób kilka skoków w miejscu. Następnie skocz około 20 centymetrów w przód i od razu w tył. Kontynuuj skakanie.

3. Ósemka. Stań z nogami rozstawionymi na szerokość barków. Końce skakanki trzymaj w dłoniach wyciągniętych przed siebie (kciuki w górę). Za pomocą dłoni wykonuj ruchy skakanką na planie ósemki. Jednocześnie wykonuj step. Jest to doskonałe ćwiczenie dla początkujących.

4. Skakanie naprzemienne. Skacz na przemian: ze złączonymi nogami, a następnie lekko rozstawionymi.

Jakie są korzyści skakania na skakance?

Jak już wspomnieliśmy, podczas skakania na skakance można spalić bardzo dużą ilość tkanki tłuszczowej. Co więcej, do pracy zaangażowane są wszystkie partie mięśniowe. Jest to jeden z niewielu treningów wytrzymałościowych skupionych na ćwiczeniu całego ciała. Ćwiczenia angażują więc mięśnie tułowia (brzuch, biodra, plecy), górne partie ciała (ramiona, plecy, bicepsy, tricepsy, przedramiona) oraz dolne partie ciała (mięśnie czworogłowe ud, łydki, stawy skokowe). Trening wytrzymałościowy na skakance to także dobry sposób na przyspieszenie procesu regeneracji mięśni. Co istotne, sprzęt treningowy jakim jest skakanka jest łatwy w transporcie. Tym samym ćwiczenia można wykonywać praktycznie w każdym miejscu. Taka metoda ćwiczeń gwarantuje także różnorodność i brak nudy.

kobiety skaczące na skakankach

Sprzęt treningowy – jaką skakankę wybrać?

Na rynku spotkamy się z wieloma rodzajami skakanek. Każda z nich znajdzie swoje zastosowanie w innym typie treningu. Osoby początkujące powinny sięgnąć po skakankę PCV. Pozwala ona na oddawanie prostych skoków. Sprawdza się także podczas nauki skakania. Istnieją modele z wbudowanymi licznikami. Skakanka sznurkowa również jest dedykowana osobom początkującym. Można na niej przeprowadzać też rekreacyjne treningi. Taka skakanka nie należy do szybkich. Jeśli chodzi o skakanki metalowe – są one przeznaczone dla osób zaawansowanych. Są wyjątkowo szybkie, a uderzenie może być bolesne. Mamy również skakanki rzemienne. Służą przede wszystkim sportowcom wyczynowym. To doskonały przyrząd do treningu barków i ramion. Możemy także wybrać skakanki segmentowe. Sprawdzają się zarówno wśród początkujących, jak i zaawansowanych. Taka skakanka to sznurek z nawleczonymi na niego kulkami. Osoby nastawione na trening klatki piersiowej i ramion mogą sięgnąć po skakanki z obciążeniami. Na rynku znajdziemy także skakanki standard speed rope (szybkie, uniwersalne), freestyle speed rope (szybkie, zaawansowani) oraz liny double dutch (szybkie, treningowe).

Trening wytrzymałościowy na skakance – dla kogo?

Ćwiczenia na skakance nie mają ograniczeń wiekowych czy sprawnościowych. Swoją przygodę ze skakaniem może zacząć każdy. Skakanka bowiem jest doskonałym przyrządem zarówno do treningów rekreacyjnych, jak i zawodowych. Sportowcy wyczynowi są w stanie przy jej pomocy kształtować własną wydolność czy ogólną sprawność fizyczną. Skakanka bowiem doskonale poprawia refleks, szybkość i skoczność. Z dobrodziejstw treningów na skakance korzystają więc osoby trenujące sporty walki (przede wszystkim boks), zawodowi tancerze, gimnastycy, koszykarze, siatkarze czy szczypiorniści. Co więcej, treningi na skakance są sposobem na zwiększenie wytrzymałości stawów skokowych. Tym samym sięgają po nią również m.in. skoczkowie narciarscy.

Skakanie na skakance – a kto nie powinien?

Trening wytrzymałościowy na skakance sprawdzi się wśród sportowców oraz wszystkich zdrowych osób. Skakanie odradza się jednak osobom z dolegliwościami w obrębie stawów lub kości. Co więcej, intensywne ćwiczenia na skakance mogą być niekorzystne dla osób z dużą otyłością, niewydolnością serca czy problemami z układem krążenia.

Skakanie na skakance – level professional

Skakanie na skakance doczekało się wielu modyfikacji. Wykonywanie skoków nie musi przecież odbywać się w klasyczny i standardowy sposób. Ćwiczący sięgają po większą liczbę skakanek czy startują w wiele osób na jednej. Taki rekord ustanowiło 37 osób, które oddały trzy pełne skoki na jednej skakance. Możliwe jest także skakanie na skakance na siedząco. Rekord Guinnessa w tej konkurencji należy do niemieckiej akrobatki. Oddała 108 skoków na skakance w ciągu minuty [!]. Mamy również rekordy w skakaniu na skakance na jednej nodze czy na rowerze. Największa liczba skoków na skakance w ciągu pół minuty przekracza 150!

Skakanka urozmaiceniem treningu

Warto sięgnąć po skakankę, nie tylko w funkcji głównej części ćwiczeniowej. Jest to bowiem przyrząd, który doskonale sprawdzi się jako rozgrzewka czy uzupełnienie podstawowego treningu. Zapytaj własnego trenera jak włączyć skakanie na skakance do twojego planu treningowego i ciesz się drugim dzieciństwem!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 3 20 lutego 2017  3993

Dodaj komentarz

  • Zosia34
    27 lutego 2017
    Ja się jakoś do skakanki nie mogę przekonać. Dla mnie lepszym treningiem cardio jest po prostu bieganie. Ale - każdy ma swoje sporty ;D
  • Ewa
    24 lutego 2017
    Fakt. Na skakance można zrobić takie cardio!!! Polecam!
  • Małgosiaa
    21 lutego 2017
    Skakanka jest niedrogim sprzętem i można na niej trenować wszędzie. Ja się do niej przekonałam jakieś dwa miesiące temu. Teraz nie mogę się bez niej obyć :D

Artykuły z kategorii: Trening

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

zestresowany-trening-czy-stres-ma-wplyw-na-aktywnosc-fizyczna

Zestresowany trening – czy stres ma wpływ na aktywność fizyczną?

W obecnych czasach bardzo trudno o całkowite wyzbycie się stresu. Dzięki treningom można jednak skutecznie zmniejszyć jego poziom – to jasne. W jaki sposób stres wpływa na efekty treningu? Czy może powodować pogorszenie wyników sportowych?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

zestresowany-trening-czy-stres-ma-wplyw-na-aktywnosc-fizyczna

Zestresowany trening – czy stres ma wpływ na aktywność fizyczną?

W obecnych czasach bardzo trudno o całkowite wyzbycie się stresu. Dzięki treningom można jednak skutecznie zmniejszyć jego poziom – to jasne. W jaki sposób stres wpływa na efekty treningu? Czy może powodować pogorszenie wyników sportowych?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?