Skąd biorą się bóle odcinków krzyżowego i lędźwiowego kręgosłupa?

Skąd biorą się bóle odcinków krzyżowego i lędźwiowego kręgosłupa?

Bóle w odcinku lędźwiowym i krzyżowym należą do najczęstszych dolegliwości kręgosłupa wśród dorosłych. Jakie są ich przyczyny? Jak walczyć z bólami w dolnych odcinkach kręgosłupa?

Dlaczego bolą lędźwie i krzyż?

Dolegliwości dolnych odcinków kręgosłupa mogą pojawiać się z wielu powodów. Mogą być za nie odpowiedzialne wady postawy wyniesione jeszcze z dzieciństwa. Brak aktywności fizycznej w młodych latach ogranicza ruchomość w stawach i powoduje problemy z koordynacją ruchową. W dorosłym życiu takie zaniedbania objawiają się bólami kręgosłupa. Podobnie rzecz ma się z brakiem sportu także w późniejszych latach życia. Obecnie znaczna część osób pracuje w trybie siedzącym. To również sprzyja pojawianiu się bólów w lędźwiach i krzyżu. Z drugiej strony, zagrożenie niosą także przeciążenia kręgosłupa. Mogą być powodowane zbyt dużymi obciążeniami treningowymi bądź pracą fizyczną. Swój „wkład” w dolegliwości bólowe kręgosłupa ma również nadwaga.

Bóle kręgosłupa mogą być objawem poważniejszych chorób m.in. dyskopatii, zwyrodnień kręgosłupa czy chorób reumatycznych. Nieustępujące bóle kręgosłupa są podstawą do konsultacji lekarskiej.

Co powoduje bóle kręgosłupa

1. Pojawianie się stanów zapalnych;

2. Podrażnianie włókien mięśniowych np. uciski na korzenie nerwów;

3. Zwiększone napięcie mięśni w okolicy kręgosłupa.

Leczenie bólów dolnych odcinków kręgosłupa!

ćwiczenia na ból pleców lędźwi odcinka krzyżowego

Jednym z najlepszych sposobów na zachowanie doskonałego zdrowia i sprawności ruchowej jest uprawianie aktywności fizycznej. Niektóre sporty szczególnie sprzyjają niwelowaniu problemów w obrębie odcinków lędźwiowego i krzyżowego kręgosłupa. Należą do nich m.in. joga, kolarstwo, pływanie, pilates czy spacery. W klubach fitness niekiedy znajdziemy także zajęcia skupione właśnie na pracy nad zdrowiem kręgosłupa.

W przypadku poważniejszych i silnych bólów kręgosłupa warto zgłosić się po pomoc lekarza, rehabilitanta lub fizjoterapeuty. Specjaliści bowiem będą w stanie zalecić najskuteczniejsze metody leczenia określonych dolegliwości. Jeśli chodzi o mniejsze dolegliwości bólowe – lepiej trenować z trenerem. Ułoży on ćwiczenia, które pozwolą na wzmocnienie mięśni i zniwelowanie dolegliwości.

Trening przywodzicieli – walka z dolegliwościami kręgosłupa

Przywodziciele – jak sama nazwa wskazuje – odpowiadają za ruch przywodzący. Duże znaczenie mają jednak także u osób z problemami w obrębie stawów krzyżowo-biodrowych czy miednicy. Mięśnie przywodzące bowiem pozwalają na ruch w stawie biodrowym – przywodzą udo do wewnątrz. Są one przyczepione do miednicy oraz środkowej części ud. Miednica natomiast może wpływać na ruch stawu krzyżowo biodrowego. Nierównomierne napięcia w obu przywodzicielach mogą powodować skręty miednicy oraz przesunięcia. Główną funkcją tych mięśni jest utrzymanie miednicy w poziomie i współpraca z odwodzicielami (mięśniami pośladkowymi średnimi).

Trening przywodzicieli pozwala więc na zachowanie prawidłowego położenia miednicy. Co więcej, dzięki takim ćwiczeniom można walczyć z bólem kręgosłupa w odcinku lędźwiowym czy krzyżowym.

Przywodziciele – ćwiczenia na staw krzyżowo-biodrowy oraz miednicę

Potrzebny sprzęt: cegiełka do jogi/poduszka/butelka z wodą

Wkładamy poduszkę między uda, ustawiamy stopy wąsko (nieduża przestrzeń między nimi). Następnie napinamy pośladki i mocno ściągamy oba uda do środka. Problemem w tym ćwiczeniu mogą być wysuwające się w przód biodra. Ćwiczenie trzeba więc wykonać w 3 seriach po 15-20 powtórzeń. W ten sposób można nauczyć się prawidłowego ustawienia miednicy.

W takiej pozycji można wykonać skłon do przodu. Przy spiętych pośladkach i biodrach bardzo łatwo jest go wykonać. W kręgosłupie lędźwiowym pojawia się bowiem luz, a miednica znajduje się w prawidłowym położeniu.

Ćwiczenia na bolące lędźwie i krzyż

1. Zadbaj o rozruszanie się w biurze. Praca przy biurku często powoduje napiecia w kręgosłupie. Będąc w pracy wykonuj proste ćwiczenia na plecy

2. Połóż się na plecach. Nogi ugięte i złączone, stopy złączone blisko pośladków. Ugnij ręce i lekko odsuń od ciała. Wdech – podnieś odcinek krzyżowy kręgosłupa. Wydech – opuszczenie ciała przy jednoczesnym uniesieniu kości ogonowej.

3. Połóż się na plecach. Jedną nogę ugnij i obejmij ją dłońmi pod kolanem, drugą połóż wyprostowaną na podłodze. Zgiętą nogę przyciągnij do klatki piersiowej. Następnie wyprostuj nogę w powietrzu. W takiej pozycji pozostań na kilka sekund. Wróć do pozycji wyjściowej.

4. Przyjmij pozycję siadu na piętach. Połóż tułów na udach. Następnie maksymalnie wyciągnij ręce przed siebie i dotknij nimi podłoża. W takiej pozycji wytrzymaj około minutę.

Dominika Górska 2 10 marca 2017  2038

Dodaj komentarz

  • Anna
    27 marca 2017
    Każdy powinien poświęcić nawet kilka minut dziennie na jakąkolwiek aktywność fizyczną i byloby po kłopocie
  • Tatino
    21 marca 2017
    Bóle kręgosłupa są zmorą dzisiejszych czasów. Nawet młodzi ludzie na nie cierpią. A wszystko to wina siedzącego trybu życia i braku sportu.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?