Siła i sprawność – poznaj kalistenikę!

Siła i sprawność – poznaj kalistenikę!

Istnieje bardzo duża różnorodność ćwiczeń kształtujących naszą sylwetkę. Do wykonania niektórych potrzebujemy specjalnych sprzętów. Zazwyczaj są one bardzo drogie i dostępne jedynie na siłowni. W takim razie, w jaki sposób rozpoczać przygodę z ćwiczeniami bez ponoszenia dużych kosztów? Odpowiedź jest prosta – ćwiczenia kalisteniczne. Możesz je wykonywać w domowych warunkach!

Historia kalisteniki

Kalistenika to nic innego, jak ćwiczenia siłowe polegające na wykorzystaniu masy własnego ciała. Już w starożytnej Grecji stosowano tę formę aktywności fizycznej. Pierwszym świadectwem tej sytuacji jest relacja Herodota, która podaje, że ćwiczena kalisteniczne były praktykowane przez Spartan. Jak się okazuje rzymscy gladiatorzy także wykonywali ćwiczenia oparte na wykorzystaniu masy własnego ciała. Kalistenika przywędrowała do Europy podczas wojen krzyżowych. Stając się  częścią szkolenia młodych rycerzy. Aktualnie ćwiczenia kalisteniczne spopularyzowane są w całej Europie.

Ciekawostka: Dziś dobrze znane nam sprzęty do wykonania  ćwiczeń kalistenicznych np. drążek i poręcze były opracowane w XIX wieku przez  dowódcę wojsk pruskich.

Trening kalisteniczny – na czym polega?

Trening kalisteniczny angażuje do pracy wszystkie partie ciała. Wpływa na naszą siłę i poprawia naszą koordynacje ruchową – są to jedne z wielu zalet kalisteniki. Najlepsze jest to, że do wykonania ćwiczeń  nie potrzebujesz siłowni  i drogiego sprzętu. Ty decydujesz, jakie ćwiczenie wykonasz w danym momencie. Twoje ciało jest najlepszym sprzętem treningowym! Kalistenika jest świetnym sposobem na poprawę  naszej masy mięśniowej i wyszczuplenie sylwetki.

Czytaj też: Podciąganie na drążku ćwiczenie

Kalistenika – jak zacząć?
Calisthenics lepszytrener.pl

Kalistenika jest świetnym sposobem do rozpoczęcia przygody ze sportem. To nic innego, jak  aktywność fizyczna, która polega na treningu siłowym. Ćwiczenia możesz wykonywać zarówno w domu i na świeżym powietrzu.  Głównie trening opiera się na: pompkach, brzuszkach i dipach. Każdy z nas wykonywał te ćwiczenia na lekcjach przygotowania fizycznego w szkole. Każdy może wykonywać go bez wcześniejszego przygotowania. Dlatego nie ma odpowiedzi na pytanie „Kiedy powinienem zacząć trenować?” – po prostu zacznij!

Czytaj też: Pompki podstawowe ćwiczenie kalistenika

Kalistenika – widoczne efekty!

Najbardziej widocznym efektem treningu kalistenicznego jest zwiększenie masy mięśniowej.  Dodatkowo ma on bardzo pozytywny wpływ na naszą koordynacje ruchową, równowagę i zwinność. Wiele osób w podeszłym wieku może pochwalić się niesamowitą formą. Mimo upływu czasu posiadają „rzeźbę”, którą chciałby mieć niejeden 20-latek. Sekretem ich świetnego wyglądu jest właśnie kalistenika i dobra dieta. Jeśli marzy się nam  niesamowita sprawność fizyczna  i zwinność – warto zainteresować się ćwiczeniami kalistenicznymi.

Ćwiczenia  kalistenika – porady

Ćwiczenia kalisteniczne należy wykonywać z głową. Jeśli nie miałeś styczności z żadną aktywnością fizyczną wykonuj małą liczbę powtórzeń w seriach – nie pozwól zrazić się na samym początku. Warto rozpocząć zabawę z kalisteniką od prostych ćwiczeń np. brzuszków. Dodatkowo zadbaj o dobrą dietę 
i nawadnianie organizmu. Człowiek uprawiający kalistenikę, który źle się odżywia i nie przyjmuje odpowiedniej ilości płynów, po odbytym treningu nie ma na nic siły. Pamiętaj, że najważniejsza jest motywacja!

Czytaj też: Street workout ćwiczenia na nogi

Kalistenika dla początkujących

Wystarczy odbyć kilka treningów w domu, aby zauważyć pierwsze efekty. Kalistenika  należy do grupy treningów, których efekty widoczne są w zaskakująco szybkim tempie. Trening kalisteniczny jest bardzo bezpiecznym sposobem na zwiększenie masy mięśniowej.

Plan treningowy dla początkujących

4 x w tygodniu:

  • Przysiady – 3 serie po 14 powtórzeń
  • Pompki  - 4 serie po 10 powtórzeń
  • Unoszenie nóg  - 2 serie po 10 powtórzeń
  • Mostek – 3 serie po 8 powtórzeń

Możesz wykonać taki trening w domu. Na samym początku nie zrażaj się, jeśli nie będziesz mógł zrobić pełnej serii. Twoja kondycja i sprawność fizyczna powinna  poprawiać się z każdym następnych treningiem.

Mateusz Matysiak 0 15 lipca 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

podstawowe-informacje-o-calodobowych-silowniach-poznan-multisport-praca-i-inne

Podstawowe informacje o całodobowych siłowniach Poznań - multisport, praca i inne

Wiele osób decyduje się na rozpoczęcie treningów na siłowni. W Poznaniu osoby posiadające pracowniczy pakiet multisport mogą korzystać z całodobowych siłowni. Które miejsce do ćwiczeń będzie dla Ciebie najlepsze? Poznaj kilka siłowni w Poznaniu, które są warte Twojej uwagi!

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

trenuj-jak-strazak-czyli-strazacki-trening-bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-co-musisz-wiedziec-na-poczatek

Crossfit – co musisz wiedzieć na początek 

Połączenie treningu siłowego, kondycyjnego i szybkościowego. Crossfit dostosowuje się do potrzeb trenującego. Potrzebujesz siły? Proszę bardzo. Chcesz poprawić swoją moc, szybkość? Nie ma problemu. Metody dowolne: kalistenika, wolne ciężary, izometria - wybór jest praktycznie nieograniczony. Zobaczcie co koniecznie trzeba wiedzieć o Crossfit.

zostan-trenerem-crossfit

Zostań trenerem Crossfit

Co trzeba zrobić, aby zostać trenerem Crossfit? Dlaczego warto jest rozwijać się w tym kierunku? Na te pytania odpowiada certyfikowany trener CrossFit: Paweł Wojciechowski - Head Coach w krakowskim boxie CrossFit Reymonta

crossfit-dla-poczatkujacych-szybka-droga-do-poprawy-sprawnosci

Crossfit dla początkujących – szybka droga do poprawy sprawności

Crossfit to nic innego jak plan treningowy, który jest alternatywą dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych na siłowni. Ćwiczenia crossfit angażują całe ciało, ze szczególnym akcentem na pośladki, uda i mięśnie brzucha. Jak żaden inny trening przynosi wymierne efekty w postaci wymarzonej sylwetki, lecz od trenującego wymaga nie lada determinacji. Dlaczego warto rozpocząć treningi? Dla kogo przeznaczona jest dyscyplina? Jakie są podstawowe zasady crossfitu?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

podstawowe-informacje-o-calodobowych-silowniach-poznan-multisport-praca-i-inne

Podstawowe informacje o całodobowych siłowniach Poznań - multisport, praca i inne

Wiele osób decyduje się na rozpoczęcie treningów na siłowni. W Poznaniu osoby posiadające pracowniczy pakiet multisport mogą korzystać z całodobowych siłowni. Które miejsce do ćwiczeń będzie dla Ciebie najlepsze? Poznaj kilka siłowni w Poznaniu, które są warte Twojej uwagi!

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

trenuj-jak-strazak-czyli-strazacki-trening-bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-co-musisz-wiedziec-na-poczatek

Crossfit – co musisz wiedzieć na początek 

Połączenie treningu siłowego, kondycyjnego i szybkościowego. Crossfit dostosowuje się do potrzeb trenującego. Potrzebujesz siły? Proszę bardzo. Chcesz poprawić swoją moc, szybkość? Nie ma problemu. Metody dowolne: kalistenika, wolne ciężary, izometria - wybór jest praktycznie nieograniczony. Zobaczcie co koniecznie trzeba wiedzieć o Crossfit.

zostan-trenerem-crossfit

Zostań trenerem Crossfit

Co trzeba zrobić, aby zostać trenerem Crossfit? Dlaczego warto jest rozwijać się w tym kierunku? Na te pytania odpowiada certyfikowany trener CrossFit: Paweł Wojciechowski - Head Coach w krakowskim boxie CrossFit Reymonta

crossfit-dla-poczatkujacych-szybka-droga-do-poprawy-sprawnosci

Crossfit dla początkujących – szybka droga do poprawy sprawności

Crossfit to nic innego jak plan treningowy, który jest alternatywą dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych na siłowni. Ćwiczenia crossfit angażują całe ciało, ze szczególnym akcentem na pośladki, uda i mięśnie brzucha. Jak żaden inny trening przynosi wymierne efekty w postaci wymarzonej sylwetki, lecz od trenującego wymaga nie lada determinacji. Dlaczego warto rozpocząć treningi? Dla kogo przeznaczona jest dyscyplina? Jakie są podstawowe zasady crossfitu?