Sekrety diety – czy głodówka może być lecznicza?

Sekrety diety – czy głodówka może być lecznicza?

Głodówka zwykle kojarzy się z wyniszczaniem organizmu. Nie dostarczamy mu przecież składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Wiele osób wierzy jednak w prozdrowotne działanie głodówki leczniczej. Prześledźmy wady i zalety tej metody oczyszczania organizmu.

Głodówka lecznicza – leczenie poprzez głód?

Głodówka oznacza świadome zrezygnowanie z jedzenia posiłków, a niekiedy również dostarczania płynów do organizmu. Taki stan powinien trwać przez określony czas. Po co stosuje się taki rodzaj „diety”? Otóż zwolennicy głodówki powołują się na jej oczyszczające działanie. Zarówno dla organizmu, jak i dla ducha. Każda głodówka powinna być jednak przeprowadzona świadomie. Trzeba się także do niej przygotować. Samo zrezygnowanie z przyjmowania pożywienia może skończyć się wyjątkowo groźnie.

Głodówka lecznicza jest metodą występującą w medycynie alternatywnej. W jej przypadku dopuszczalne jest przyjmowanie jedynie płynów. Lekarze jednak mają wątpliwości co do prozdrowotnych właściwości głodówki. Zdaniem zwolenników – zaniechanie jedzenia przestawia organizm na czerpanie energii z zapasów. Tym samym jest on w stanie się oczyścić.

Głodówka lecznicza i jej wpływ na organizm

Zrezygnowanie z jedzenia zapoczątkowuje proces spalania się glikogenu zgromadzonego w wątrobie. Gdy ten się skończy – energia zostaje pozyskiwana z tłuszczów i białek. W organizmie rozpoczyna się synteza glukozy w wyniku glukoneogenezy z wykorzystaniem zapasów aminokwasów. Wraz z wydłużaniem się czasu głodówki powiększa się ilość spalonych aminokwasów – tych, które powstały za sprawą rozkładu białek tkanki mięśniowej i krwi. Te procesy powodują wzrost ryzyka pojawienia się hipoglikemii, szczególnie w obrębie tkanki nerwowej. Zwiększa się również poziom kwasów tłuszczowych we krwi oraz podnosi się ketogeneza – skutkiem tego stanu może być wystąpienie kwasicy ketonowej.

Przygotowania do głodówki leczniczej

Przed przystąpieniem do głodówki leczniczej należy przejść proces przygotowawczy. Powinien trwać on około dwa tygodnie. Początkowo trzeba radykalnie ograniczyć ilość mięsa, słodyczy i nabiału w planie żywieniowym. Zamiast mocnych herbat i kaw – wprowadza się duże ilości wody, herbat ziołowych, soków warzywnych i owocowych oraz naparów. Tydzień przed planowanym rozpoczęciem głodówki należy całkowicie wykluczyć nabiał i mięso z diety. Co więc można jeść? Przede wszystkim nieprzetworzone warzywa i owoce, kasze i pełnoziarniste pieczywo. Jednocześnie nie zmienia się rodzaju i ilości płynów z pierwszego tygodnia przygotowań. Jeden dzień przed startem trzeba zrezygnować z gotowanych posiłków. Je się suszone i surowe owoce (głównie cytrusy), warzywa, zioła, surówki. Istotna jest także zwiększona podaż płynów.

Jak wygląda najprostsza głodówka lecznicza?
Głodówka lecznicza co to

Głodówkę leczniczą można stosować przez okres 2-3 dni do 6 tygodni. Zwykle jednak trwa ona około 10-14 dni. Mówi się bowiem, że układ odpornościowy organizmu uruchamia się dopiero po 5-6 dniach od zaprzestania jedzenia. Istnieją jednak różne rodzaje głodówek leczniczych. Najczęściej mówi się o głodówkach jednodniowych i kilkudniowych.

Podczas głodówki leczniczej nie można spożywać żadnych pokarmów. Ważne jest natomiast przyjmowanie zwiększonych ilości płynów (minimum 2 litry dziennie).

Po upływie określonego czasu trwania głodówki należy stopniowo z niej wychodzić. Nagły powrót do wcześniejszej diety może skutkować problemami zdrowotnymi, takimi jak np. bóle brzucha, bóle głowy czy nudności. Ważne jest więc powolne wprowadzanie do diety wcześniej spożywanych produktów.

Poleca się częste stosowanie krótkookresowych głodówek. Zdaniem zwolenników tej metody są one skuteczniejsze niż długotrwałe lecz rzadkie głodówki. Dają także efekty w postaci przygotowania organizmu do prawidłowej diety.

Kto może skorzystać na głodówce leczniczej?

Głodówka lecznicza jest stosowana przez osoby pragnące oczyścić organizm z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Ma ona zmusić organizm do wewnętrznego odżywiania i samooczyszczenia. Co więcej, tę metodę uznaje się za sposób na leczenie dolegliwości zdrowotnych. Zwolennicy mówią o jej korzystnym wpływie na niwelowanie schorzeń wynikających ze złego sposobu odżywiania i braku aktywności fizycznej. Należą do nich m.in. cukrzyca, alergie, anemie, kamice, choroby metaboliczne, wrzody, zapalenia stawów, nadciśnienie, miażdżyca czy cellulit.

Nie każdy jednak może pokusić się o stosowanie głodówki leczniczej. Tej metody „odżywiania” nie poleca się – a właściwie kategorycznie odradza się ją – kobietom w ciąży i karmiącym piersią, osobom chorym na gruźlicę czy wrzody żołądka oraz rekonwalescentom. Głodówka lecznicza nie sprawdzi się również w przypadku osób w podeszłym wieku, przewlekle chorych oraz dzieci i młodzieży.

Skoro głodówka lecznicza – skonsultuj się z lekarzem
Głodówka lecznicza porada lekarska

Oficjalne stanowisko lekarzy odnośnie głodówki leczniczej jest jasne. Nie zalecają oni stosowania tej metody. Może bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Jeśli jednak wybierasz medycynę alternatywną – poprzedź ją badaniami lekarskimi. Przed rozpoczęciem głodówki leczniczej warto wykonać morfologię krwi, EKG, USG jamy brzusznej, rentgen płuc oraz badania poziomi kwasu moczowego w nerkach oraz kreatyniny.

Głodzenie się dla zdrowia – zalety głodówki leczniczej

Głodówka lecznicza ma przede wszystkim na celu usunięcie szkodliwych produktów przemiany materii z organizmu. Ze względu na brak pożywienia zewnętrznego – rozpoczyna się odżywianie wewnętrzne. Przyspieszają procesy spalania niepotrzebnych złogów tłuszczów, białek, cholesterolu czy nawet komórek nowotworowych. Ważne jest jednak umiejętne stosowanie tej metody. Po zakończeniu spalania tych składników – rozpoczynają się procesy spalania narządów wewnętrznych. Trzeba więc zadbać o rozsądny czas trwania głodówki leczniczej.

Głodówka poprawia również przyswajalność azotu i dwutlenku węgla. Tym samym znacznie szybciej następuje regeneracja uszkodzonych komórek organizmu. Co więcej, usprawnione zostają procesy odpornościowe, a to oznacza, że komórki chorobowe usuwane są skuteczniej. 

Osoby stosujące głodówkę leczniczą zyskują wzmocnienie psychiczne. Odczuwają zadowolenie i satysfakcję z kontrolowania własnego organizmu i możliwości powstrzymania się od jedzenia.

Niezdrowe głodzenie się – jakie są zagrożenia?

Niektóre przypadki stosowania głodówki leczniczej mogą prowadzić do problemów zdrowotnych. Niekiedy po jej zakończeniu zwiększa się wchłanianie szkodliwych substancji w jelitach. To powoduje przystopowanie perystaltyki jelit. Długotrwałe rezygnowanie z jedzenia niesie również ryzyko zaniku kosmków jelitowych. Taki stan może prowadzić natomiast do okresowego upośledzenia wchłaniania spożywanych pokarmów w okresie po zakończeniu głodówki.

Zrezygnowanie z jedzenia może również osłabić układ odpornościowy. Tym samym zwiększa się podatność na choroby i infekcje. Zmniejszeniu ulega nie tylko ilość tkanki tłuszczowej, lecz także tkanki mięśniowej. Do skutków ubocznych zalicza się ponadto: bóle i zawroty głowy czy zaburzenie równowagi elektrolitowej. 

Głodówka lecznicza a aktywność fizyczna

Nie da się ukryć, że stosowanie głodówki jest znacznym obciążeniem dla organizmu. Nie oznacza to jednak, że konieczne jest rezygnowanie z aktywności fizycznej. Wręcz przeciwnie – należy zadbać o odpowiedni wysiłek fizyczny. W okresie głodówki sprawdzą się krótkie spacery dwa razy dziennie. Rozruszanie organizmu wspomaga bowiem procesy oczyszczania organizmu. Trzeba jednak pamiętać o właściwej intensywności ćwiczeń. Rodzaj aktywności fizycznej w trakcie podwyższonego zmęczenia wywołanego głodówką warto skonsultować z trenerem personalnym.

Dominika Górska 2 3 kwietnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • 10 kwietnia 2018
    I ja nie wierzę, że głodzenie się może cokolwiek przynieść. Jedzenie jest naturalną potrzebą ludzką.
  • Kamila
    3 kwietnia 2018
    Dla mnie to w ogóle nie brzmi zdrowo. Przecież taką głodówką to można sobie nieźle zrujnować organizm...

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.