Sekrety diety – czy głodówka może być lecznicza?

Sekrety diety – czy głodówka może być lecznicza?

Głodówka zwykle kojarzy się z wyniszczaniem organizmu. Nie dostarczamy mu przecież składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Wiele osób wierzy jednak w prozdrowotne działanie głodówki leczniczej. Prześledźmy wady i zalety tej metody oczyszczania organizmu.

Głodówka lecznicza – leczenie poprzez głód?

Głodówka oznacza świadome zrezygnowanie z jedzenia posiłków, a niekiedy również dostarczania płynów do organizmu. Taki stan powinien trwać przez określony czas. Po co stosuje się taki rodzaj „diety”? Otóż zwolennicy głodówki powołują się na jej oczyszczające działanie. Zarówno dla organizmu, jak i dla ducha. Każda głodówka powinna być jednak przeprowadzona świadomie. Trzeba się także do niej przygotować. Samo zrezygnowanie z przyjmowania pożywienia może skończyć się wyjątkowo groźnie.

Głodówka lecznicza jest metodą występującą w medycynie alternatywnej. W jej przypadku dopuszczalne jest przyjmowanie jedynie płynów. Lekarze jednak mają wątpliwości co do prozdrowotnych właściwości głodówki. Zdaniem zwolenników – zaniechanie jedzenia przestawia organizm na czerpanie energii z zapasów. Tym samym jest on w stanie się oczyścić.

Głodówka lecznicza i jej wpływ na organizm

Zrezygnowanie z jedzenia zapoczątkowuje proces spalania się glikogenu zgromadzonego w wątrobie. Gdy ten się skończy – energia zostaje pozyskiwana z tłuszczów i białek. W organizmie rozpoczyna się synteza glukozy w wyniku glukoneogenezy z wykorzystaniem zapasów aminokwasów. Wraz z wydłużaniem się czasu głodówki powiększa się ilość spalonych aminokwasów – tych, które powstały za sprawą rozkładu białek tkanki mięśniowej i krwi. Te procesy powodują wzrost ryzyka pojawienia się hipoglikemii, szczególnie w obrębie tkanki nerwowej. Zwiększa się również poziom kwasów tłuszczowych we krwi oraz podnosi się ketogeneza – skutkiem tego stanu może być wystąpienie kwasicy ketonowej.

Przygotowania do głodówki leczniczej

Przed przystąpieniem do głodówki leczniczej należy przejść proces przygotowawczy. Powinien trwać on około dwa tygodnie. Początkowo trzeba radykalnie ograniczyć ilość mięsa, słodyczy i nabiału w planie żywieniowym. Zamiast mocnych herbat i kaw – wprowadza się duże ilości wody, herbat ziołowych, soków warzywnych i owocowych oraz naparów. Tydzień przed planowanym rozpoczęciem głodówki należy całkowicie wykluczyć nabiał i mięso z diety. Co więc można jeść? Przede wszystkim nieprzetworzone warzywa i owoce, kasze i pełnoziarniste pieczywo. Jednocześnie nie zmienia się rodzaju i ilości płynów z pierwszego tygodnia przygotowań. Jeden dzień przed startem trzeba zrezygnować z gotowanych posiłków. Je się suszone i surowe owoce (głównie cytrusy), warzywa, zioła, surówki. Istotna jest także zwiększona podaż płynów.

Jak wygląda najprostsza głodówka lecznicza?
Głodówka lecznicza co to

Głodówkę leczniczą można stosować przez okres 2-3 dni do 6 tygodni. Zwykle jednak trwa ona około 10-14 dni. Mówi się bowiem, że układ odpornościowy organizmu uruchamia się dopiero po 5-6 dniach od zaprzestania jedzenia. Istnieją jednak różne rodzaje głodówek leczniczych. Najczęściej mówi się o głodówkach jednodniowych i kilkudniowych.

Podczas głodówki leczniczej nie można spożywać żadnych pokarmów. Ważne jest natomiast przyjmowanie zwiększonych ilości płynów (minimum 2 litry dziennie).

Po upływie określonego czasu trwania głodówki należy stopniowo z niej wychodzić. Nagły powrót do wcześniejszej diety może skutkować problemami zdrowotnymi, takimi jak np. bóle brzucha, bóle głowy czy nudności. Ważne jest więc powolne wprowadzanie do diety wcześniej spożywanych produktów.

Poleca się częste stosowanie krótkookresowych głodówek. Zdaniem zwolenników tej metody są one skuteczniejsze niż długotrwałe lecz rzadkie głodówki. Dają także efekty w postaci przygotowania organizmu do prawidłowej diety.

Kto może skorzystać na głodówce leczniczej?

Głodówka lecznicza jest stosowana przez osoby pragnące oczyścić organizm z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Ma ona zmusić organizm do wewnętrznego odżywiania i samooczyszczenia. Co więcej, tę metodę uznaje się za sposób na leczenie dolegliwości zdrowotnych. Zwolennicy mówią o jej korzystnym wpływie na niwelowanie schorzeń wynikających ze złego sposobu odżywiania i braku aktywności fizycznej. Należą do nich m.in. cukrzyca, alergie, anemie, kamice, choroby metaboliczne, wrzody, zapalenia stawów, nadciśnienie, miażdżyca czy cellulit.

Nie każdy jednak może pokusić się o stosowanie głodówki leczniczej. Tej metody „odżywiania” nie poleca się – a właściwie kategorycznie odradza się ją – kobietom w ciąży i karmiącym piersią, osobom chorym na gruźlicę czy wrzody żołądka oraz rekonwalescentom. Głodówka lecznicza nie sprawdzi się również w przypadku osób w podeszłym wieku, przewlekle chorych oraz dzieci i młodzieży.

Skoro głodówka lecznicza – skonsultuj się z lekarzem
Głodówka lecznicza porada lekarska

Oficjalne stanowisko lekarzy odnośnie głodówki leczniczej jest jasne. Nie zalecają oni stosowania tej metody. Może bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Jeśli jednak wybierasz medycynę alternatywną – poprzedź ją badaniami lekarskimi. Przed rozpoczęciem głodówki leczniczej warto wykonać morfologię krwi, EKG, USG jamy brzusznej, rentgen płuc oraz badania poziomi kwasu moczowego w nerkach oraz kreatyniny.

Głodzenie się dla zdrowia – zalety głodówki leczniczej

Głodówka lecznicza ma przede wszystkim na celu usunięcie szkodliwych produktów przemiany materii z organizmu. Ze względu na brak pożywienia zewnętrznego – rozpoczyna się odżywianie wewnętrzne. Przyspieszają procesy spalania niepotrzebnych złogów tłuszczów, białek, cholesterolu czy nawet komórek nowotworowych. Ważne jest jednak umiejętne stosowanie tej metody. Po zakończeniu spalania tych składników – rozpoczynają się procesy spalania narządów wewnętrznych. Trzeba więc zadbać o rozsądny czas trwania głodówki leczniczej.

Głodówka poprawia również przyswajalność azotu i dwutlenku węgla. Tym samym znacznie szybciej następuje regeneracja uszkodzonych komórek organizmu. Co więcej, usprawnione zostają procesy odpornościowe, a to oznacza, że komórki chorobowe usuwane są skuteczniej. 

Osoby stosujące głodówkę leczniczą zyskują wzmocnienie psychiczne. Odczuwają zadowolenie i satysfakcję z kontrolowania własnego organizmu i możliwości powstrzymania się od jedzenia.

Niezdrowe głodzenie się – jakie są zagrożenia?

Niektóre przypadki stosowania głodówki leczniczej mogą prowadzić do problemów zdrowotnych. Niekiedy po jej zakończeniu zwiększa się wchłanianie szkodliwych substancji w jelitach. To powoduje przystopowanie perystaltyki jelit. Długotrwałe rezygnowanie z jedzenia niesie również ryzyko zaniku kosmków jelitowych. Taki stan może prowadzić natomiast do okresowego upośledzenia wchłaniania spożywanych pokarmów w okresie po zakończeniu głodówki.

Zrezygnowanie z jedzenia może również osłabić układ odpornościowy. Tym samym zwiększa się podatność na choroby i infekcje. Zmniejszeniu ulega nie tylko ilość tkanki tłuszczowej, lecz także tkanki mięśniowej. Do skutków ubocznych zalicza się ponadto: bóle i zawroty głowy czy zaburzenie równowagi elektrolitowej. 

Głodówka lecznicza a aktywność fizyczna

Nie da się ukryć, że stosowanie głodówki jest znacznym obciążeniem dla organizmu. Nie oznacza to jednak, że konieczne jest rezygnowanie z aktywności fizycznej. Wręcz przeciwnie – należy zadbać o odpowiedni wysiłek fizyczny. W okresie głodówki sprawdzą się krótkie spacery dwa razy dziennie. Rozruszanie organizmu wspomaga bowiem procesy oczyszczania organizmu. Trzeba jednak pamiętać o właściwej intensywności ćwiczeń. Rodzaj aktywności fizycznej w trakcie podwyższonego zmęczenia wywołanego głodówką warto skonsultować z trenerem personalnym.

Dominika Górska 2 3 kwietnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • 10 kwietnia 2018
    I ja nie wierzę, że głodzenie się może cokolwiek przynieść. Jedzenie jest naturalną potrzebą ludzką.
  • Kamila
    3 kwietnia 2018
    Dla mnie to w ogóle nie brzmi zdrowo. Przecież taką głodówką to można sobie nieźle zrujnować organizm...

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.