Sauna i trening siłowy – czy to dobre połączenie?

Sauna i trening siłowy – czy to dobre połączenie?

Sauna jest doskonałym sposobem na oczyszczenie organizmu z toksyn oraz regenerację mięśni i polepszenie wydolności. Jak jednak wpływa na osoby trenujące siłowo? Czy powinno się z niej korzystać przed treningiem czy po jego zakończeniu?

Jak korzystanie z sauny wpływa na organizm?

sauna na siłowni po treningu siłowym ćwiczeniach

Podczas korzystania z sauny organizm oczyszcza się z toksyn oraz zwiększa swoją wydolność dzięki zmianom temperatury. Ponadto, nagłe i zauważalne zmiany temperatur wpływają doskonale na wzmocnienie układu immunologicznego. Dzięki temu zwiększona zostaje również odporność organizmu przed infekcjami. Przyspiesza się również krążenie krwi, a naczynia krwionośne zostają rozszerzone. Efektem tego jest lepsze odżywienie mięśni oraz przyspieszenie ich regeneracji. Korzystanie z sauny po treningu łagodzi bóle mięśni i stawów, a także pomaga w rekonwalescencji po nadwyrężeniach i urazach. Dodatkowo, odpręża i rozluźnia ciało. Takie efekty korzystania z sauny są szczególnie potrzebne osobom, które prowadzą aktywny tryb życia.

Zagrożenia wynikające z korzystania z sauny

Nadużywanie sauny oraz korzystanie z niej w niewłaściwy sposób może prowadzić do wielu skutków ubocznych. Oto najczęstsze z nich:

- senność, zaburzenia snu;

- podatność na większe zmęczenie;

- bóle lub zawroty głowy;

- zwiększone pragnienie;

- odczuwanie nadmiernego ciepła lub chłodu;

- omdlenia;

- osłabienie, nadpobudliwość.

Przeciwwskazania do korzystania z sauny

- choroby nowotworowe;

- ciąża;

- trądzik różowaty;

- stany zapalne;

- cukrzyca;

- gruźlica;

- podwyższona temperatura ciała;

- otwarte rany;

- zaburzenia pracy układu krążenia;

Sauna a trening siłowy

Po każdym treningu siłowym mięśnie otrzymują nowe bodźce, które zostają przez nie zapamiętane na jakiś czas (tzw. pamięć mięśniowa). Systematyczne treningi powodują utrwalenie się „informacji” w mięśniach. Po zakończonych ćwiczeniach zwiększa się również napięcie mięśni. Powyższy wpływ treningu na mięśnie świadczy o jego efektywności. Skorzystanie z sauny od razu po treningu spowoduje rozleniwienie mięśni i spadek powstałego w nich napięcia. Dodatkowo, w trakcie budowania masy czy siły ważne jest zachowanie pamięci mięśniowej. Po skorzystaniu z sauny chwilę po ćwiczeniach mięśnie bardzo szybko „tracą informacje” zdobyte podczas treningu. Wysiłek fizyczny pozbawia organizmu wody i elektrolitów, dlatego wejście do sauny może skutkować odwodnieniem organizmu.

Treningi siłowe mają na celu zwiększenie siły oraz ilości tkanki mięśniowej. Ważną funkcję, szczególnie podczas treningów kulturystycznych pełni czas ćwiczeń. Nie powinien on przekraczać 45-60 minut. Przekroczenie tego czasu może skutkować katabolizmem. Wystawienie zmęczonego organizmu na działanie sauny może spowodować utratę efektów treningu. Sauna powinna więc być formą relaksu i regeneracji. Właściwym rozwiązaniem jest skorzystanie z niej na przykład na drugi dzień po treningu siłowym.

Korzystać z sauny przed treningiem czy po nim?

Ciało ćwiczącego powinno mieć odpowiedni czas na regenerację po treningu siłowym. Warto więc zrezygnować z codziennych treningów, ponieważ taka forma ćwiczeń może nie być efektywna. W planie treningowym powinny się znaleźć dni wolne od ćwiczeń. W takim dniu dobrym rozwiązaniem na regenerację mięśni jest właśnie sauna. Organizm zdąży już wrócić do normalnego funkcjonowania. Układ krążenia oraz praca serca będą pracować w stałym rytmie. Intensywne wydzielanie potu podczas pobytu w saunie pomoże pozbyć się z organizmu wody i elektrolitów. Jej działanie jest więc w tym względzie podobne do efektów wysiłku fizycznego. Korzystanie z sauny po zakończeniu treningu siłowego może zatem niejako przedłużyć trening, a ciało nie będzie miało szans na regenerację.

Sauna nie jest zalecana bezpośrednio po zakończeniu treningu siłowego. Sposobem na zrelaksowanie organizmu po ćwiczeniach może być prysznic. Zaleca się prysznic chłodno-ciepło-chłodny lub ciepło-chłodno-ciepły.

Po zakończeniu treningu siłowego warto uzupełnić płyny oraz spożyć węglowodany i białko. Odpowiednia przerwa (kilkugodzinna) wraz z dostarczeniem do organizmu potrzebnych składników może przyspieszyć regenerację organizmu, a tym samym możliwość skorzystania z sauny.

Korzystanie z sauny przed treningiem siłowym także nie jest zalecane. Wysoka temperatura może spowodować odwodnienie i osłabienie organizmu. Sauna przed treningiem pozbawia energii, rozluźnia mięśnie i obniża ich napięcie nerwowe. Mięśnie mają zatem mniejszą odporność na obciążenia i gorzej reagują na bodźce. Trening poprzedzony sauną staje się mniej efektywny i bardziej męczący.

Dominika Górska 3 7 listopada 2016  1800

Dodaj komentarz

  • Izola
    11 stycznia 2017
    Z sauną to jest tak, że trzeba ją rozsądnie dozować. Może fajnie wkomponować się w trening, ale może też zaszkodzić
  • Cyprian
    10 listopada 2016
    Szczerze mówiąc tylko raz byłem w saunie i jakoś nie wspominam tego rewelacyjnie i fantastycznie. Gorąco i pot, tyle. A jeszcze łączyć z treningiem siłowym... Można umrzeć w tej saunie!
  • Hubert
    7 listopada 2016
    Sauna jest doskonałym sposobem na regenerację i wzmocnienie odporności organizmu. Ważne jest jednak, by stosować się do porad z artykułu. Czasem przecież może przynosić niepożądane efekty.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

idealne-cwiczenie-na-szerokie-bary-podciaganie-sztangi-do-brody-w-pigulce

Idealne ćwiczenie na szerokie bary! Podciąganie sztangi do brody w pigułce

Każdemu z nas trening barków kojarzy się z dobrym dopompowaniem wszystkich aktonów mięśni naramiennych, w szczególności części bocznych. Dobry trening barków to tony przerzuconego żelastwa i w efekcie maksymalizacja ukrwienia komórek. Jak zapewnić sobie możliwie największe ukrwienie barków i jednocześnie rozbudować kaptury? Warto sięgnąć po podciąganie sztangi do brody.

armwrestling-podstawowe-informacje-o-silowaniu-na-reke-aktualizacja-2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

idealne-cwiczenie-na-szerokie-bary-podciaganie-sztangi-do-brody-w-pigulce

Idealne ćwiczenie na szerokie bary! Podciąganie sztangi do brody w pigułce

Każdemu z nas trening barków kojarzy się z dobrym dopompowaniem wszystkich aktonów mięśni naramiennych, w szczególności części bocznych. Dobry trening barków to tony przerzuconego żelastwa i w efekcie maksymalizacja ukrwienia komórek. Jak zapewnić sobie możliwie największe ukrwienie barków i jednocześnie rozbudować kaptury? Warto sięgnąć po podciąganie sztangi do brody.

armwrestling-podstawowe-informacje-o-silowaniu-na-reke-aktualizacja-2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.