Sauna i trening siłowy – czy to dobre połączenie?

Sauna i trening siłowy – czy to dobre połączenie?

Sauna jest doskonałym sposobem na oczyszczenie organizmu z toksyn oraz regenerację mięśni i polepszenie wydolności. Jak jednak wpływa na osoby trenujące siłowo? Czy powinno się z niej korzystać przed treningiem czy po jego zakończeniu?

Jak korzystanie z sauny wpływa na organizm?

sauna na siłowni po treningu siłowym ćwiczeniach

Podczas korzystania z sauny organizm oczyszcza się z toksyn oraz zwiększa swoją wydolność dzięki zmianom temperatury. Ponadto, nagłe i zauważalne zmiany temperatur wpływają doskonale na wzmocnienie układu immunologicznego. Dzięki temu zwiększona zostaje również odporność organizmu przed infekcjami. Przyspiesza się również krążenie krwi, a naczynia krwionośne zostają rozszerzone. Efektem tego jest lepsze odżywienie mięśni oraz przyspieszenie ich regeneracji. Korzystanie z sauny po treningu łagodzi bóle mięśni i stawów, a także pomaga w rekonwalescencji po nadwyrężeniach i urazach. Dodatkowo, odpręża i rozluźnia ciało. Takie efekty korzystania z sauny są szczególnie potrzebne osobom, które prowadzą aktywny tryb życia.

Zagrożenia wynikające z korzystania z sauny

Nadużywanie sauny oraz korzystanie z niej w niewłaściwy sposób może prowadzić do wielu skutków ubocznych. Oto najczęstsze z nich:

- senność, zaburzenia snu;

- podatność na większe zmęczenie;

- bóle lub zawroty głowy;

- zwiększone pragnienie;

- odczuwanie nadmiernego ciepła lub chłodu;

- omdlenia;

- osłabienie, nadpobudliwość.

Przeciwwskazania do korzystania z sauny

- choroby nowotworowe;

- ciąża;

- trądzik różowaty;

- stany zapalne;

- cukrzyca;

- gruźlica;

- podwyższona temperatura ciała;

- otwarte rany;

- zaburzenia pracy układu krążenia;

Sauna a trening siłowy

Po każdym treningu siłowym mięśnie otrzymują nowe bodźce, które zostają przez nie zapamiętane na jakiś czas (tzw. pamięć mięśniowa). Systematyczne treningi powodują utrwalenie się „informacji” w mięśniach. Po zakończonych ćwiczeniach zwiększa się również napięcie mięśni. Powyższy wpływ treningu na mięśnie świadczy o jego efektywności. Skorzystanie z sauny od razu po treningu spowoduje rozleniwienie mięśni i spadek powstałego w nich napięcia. Dodatkowo, w trakcie budowania masy czy siły ważne jest zachowanie pamięci mięśniowej. Po skorzystaniu z sauny chwilę po ćwiczeniach mięśnie bardzo szybko „tracą informacje” zdobyte podczas treningu. Wysiłek fizyczny pozbawia organizmu wody i elektrolitów, dlatego wejście do sauny może skutkować odwodnieniem organizmu.

Treningi siłowe mają na celu zwiększenie siły oraz ilości tkanki mięśniowej. Ważną funkcję, szczególnie podczas treningów kulturystycznych pełni czas ćwiczeń. Nie powinien on przekraczać 45-60 minut. Przekroczenie tego czasu może skutkować katabolizmem. Wystawienie zmęczonego organizmu na działanie sauny może spowodować utratę efektów treningu. Sauna powinna więc być formą relaksu i regeneracji. Właściwym rozwiązaniem jest skorzystanie z niej na przykład na drugi dzień po treningu siłowym.

Korzystać z sauny przed treningiem czy po nim?

Ciało ćwiczącego powinno mieć odpowiedni czas na regenerację po treningu siłowym. Warto więc zrezygnować z codziennych treningów, ponieważ taka forma ćwiczeń może nie być efektywna. W planie treningowym powinny się znaleźć dni wolne od ćwiczeń. W takim dniu dobrym rozwiązaniem na regenerację mięśni jest właśnie sauna. Organizm zdąży już wrócić do normalnego funkcjonowania. Układ krążenia oraz praca serca będą pracować w stałym rytmie. Intensywne wydzielanie potu podczas pobytu w saunie pomoże pozbyć się z organizmu wody i elektrolitów. Jej działanie jest więc w tym względzie podobne do efektów wysiłku fizycznego. Korzystanie z sauny po zakończeniu treningu siłowego może zatem niejako przedłużyć trening, a ciało nie będzie miało szans na regenerację.

Sauna nie jest zalecana bezpośrednio po zakończeniu treningu siłowego. Sposobem na zrelaksowanie organizmu po ćwiczeniach może być prysznic. Zaleca się prysznic chłodno-ciepło-chłodny lub ciepło-chłodno-ciepły.

Po zakończeniu treningu siłowego warto uzupełnić płyny oraz spożyć węglowodany i białko. Odpowiednia przerwa (kilkugodzinna) wraz z dostarczeniem do organizmu potrzebnych składników może przyspieszyć regenerację organizmu, a tym samym możliwość skorzystania z sauny.

Korzystanie z sauny przed treningiem siłowym także nie jest zalecane. Wysoka temperatura może spowodować odwodnienie i osłabienie organizmu. Sauna przed treningiem pozbawia energii, rozluźnia mięśnie i obniża ich napięcie nerwowe. Mięśnie mają zatem mniejszą odporność na obciążenia i gorzej reagują na bodźce. Trening poprzedzony sauną staje się mniej efektywny i bardziej męczący.

Dominika Górska 3 7 listopada 2016  2006

Dodaj komentarz

  • Izola
    11 stycznia 2017
    Z sauną to jest tak, że trzeba ją rozsądnie dozować. Może fajnie wkomponować się w trening, ale może też zaszkodzić
  • Cyprian
    10 listopada 2016
    Szczerze mówiąc tylko raz byłem w saunie i jakoś nie wspominam tego rewelacyjnie i fantastycznie. Gorąco i pot, tyle. A jeszcze łączyć z treningiem siłowym... Można umrzeć w tej saunie!
  • Hubert
    7 listopada 2016
    Sauna jest doskonałym sposobem na regenerację i wzmocnienie odporności organizmu. Ważne jest jednak, by stosować się do porad z artykułu. Czasem przecież może przynosić niepożądane efekty.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

trening-silowy-efektywne-cwiczenia-na-przedramiona-aktualizacja-2020

Trening siłowy – efektywne ćwiczenia na przedramiona | AKTUALIZACJA 2020

Ćwiczenia na przedramiona to dla jednych ważny element treningu, dla drugich – wypadkowa ćwiczeń na inne partie ciała. Trening mięśni przedramion jednak zapobiega dysproporcjom ciała. Poznaj skuteczne ćwiczenia na przedramiona.

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa-aktualizacja

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa | AKTUALIZACJA

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

trening-silowy-efektywne-cwiczenia-na-przedramiona-aktualizacja-2020

Trening siłowy – efektywne ćwiczenia na przedramiona | AKTUALIZACJA 2020

Ćwiczenia na przedramiona to dla jednych ważny element treningu, dla drugich – wypadkowa ćwiczeń na inne partie ciała. Trening mięśni przedramion jednak zapobiega dysproporcjom ciała. Poznaj skuteczne ćwiczenia na przedramiona.

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa-aktualizacja

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa | AKTUALIZACJA

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?