Różne oblicza siły

Różne oblicza siły

Ludzie rozpoczynają treningi z różnych przyczyn, jedni chcą wysmuklić i wyrzeźbić ciało, inni planują zbudować siłę i masę mięśniową. Jeszcze inni trenują, aby osiągnąć lepsze efekty w danym sporcie. Bez względu na trenowany rodzaj sportu i cele treningowe, każda osoba podejmująca wysiłek fizyczny wykorzystuje siłę. Sprawdź jakiego rodzaj siły najbardziej potrzebujesz.

Różne oblicza siły

 

Według ogólnej definicji:

"Siła mięśniowa jest to zdolność do pokonywania oporów zewnętrznych lub przeciwstawiania się im kosztem wysiłku mięśniowego(fizycznego)."

 

Jednak siła, jak na kobietę przystało, ma kilka oblicz zupełnie od siebie różnych:

Można rozróżnić 4 podstawowe rodzaje siły:

- siła absolutna (bezwzględna)

- siła względna

- moc

- wytrzymałość siłowa

Siła absolutna

Jest to maksymalny możliwy do pokonania opór w konkretnej akcji. Czyli najogólniej mówiąc, to co można wyciągnąć z mięśnia w konkretnym ruchu. Zazwyczaj ten rodzaj siły mierzy się poprzez to ile maksymalne ciężaru jest się wstanie podnieść w danym ruchu.

Przykładem sportu bazującym na tej sile jest podnoszenie ciężarów i trójbój siłowy.

W codziennym życiu siłę absolutną wykorzystuje się do podnoszenia lub przesuwania ciężkich przedmiotów. Czyli jeżeli nie jesteś wstanie podnieść kanapy oznacza to, że po prostu Twoja siła absolutna jest niewystarczająca do wykonania danej czynności.

Trening siły absolutnej polega głównie na metodzie progresji, czyli treningu polegającego na ciągłym zwiększaniu obciążenia przy wykonywaniu ćwiczeń. Prowadzi to do wzrostu masy mięśniowej który jest jednym z głównych czynników decydujących o sile absolutnej.

Ogólna zasada treningu to wykonywanie kilku serii tego samego ćwiczenia, po kilka powtórzeń z dużym obciążeniem, wynoszącym minimum 75% obciążenia maksymalnego.

Siła względna

Jest to maksymalna siła w odniesieniu do całkowitej masy ciała.

Czyli jeżeli osoba ważąca 60 kg robi przysiad z obciążeniem 50kg to jej siła względna jest większa niż osoby o wadze 80 kg która również podniesie 50 kg. Siła ta jest często określana „kilogram do kilograma”.

Z powodu powiązania siły względnej z wagą ciała, ten rodzaj siły faworyzuje osoby „lżejsze”.

Przykładem sportów bazujących na tym typie siły jest gimnastyka, akrobatykataniec na rurze czy wspinaczka.

taniec_na_rurze

Trening siły względnej polega na ścisłym kontrolowaniu masy ciała przy jednoczesnym zwiększaniu siły mięśni.

Przykładem treningu siły względnej będzie wykonywanie ćwiczenia z maksymalnym lub bliskim maksymalnemu obciążeniu, z małą ilością powtórzeń i długim odpoczynkiem pomiędzy seriami. Taki trening poprawi charakterystykę pracy mięśnia, jednocześnie nie zwiększając jego masy.

Moc – siła eksplozywna

Moc, czyli siła dynamiczna jest zależna od tego jak szybko możesz użyć swojej maksymalnej siły.

Z naukowego punktu widzenia moc determinuje iloczyn siły oraz prędkości. Czyli dla porównania pchnięcie ciężką kulą na krótki dystans nie będzie miało tyle mocy co rzucenie zapalniczką 3 krotne dalej.

Moc jest kluczowa dla sportów polegających na prędkości poruszania jak sprint, koszykówka, czy sporty walki. Determinuje to jak daleko skaczesz lub jak mocne uderzenia wyprowadzasz. Dlatego jeżeli dysponujesz olbrzymią siłą absolutną, ale poruszasz się wolno Twoja moc będzie niewielka.

Moc fizyczną (siłę) mierzy się w niutonach, przykładowo: dany zawodnik wyprowadził uderzenie o sile 1,5 kN (kilo niutonów).

Trening mocy jest zależny od rodzaju sportu dla którego jest przeznaczony. Powinien uwzględniać charakterystykę ruchów danego sportu, tutaj kluczowa jest koordynacja pracy mięsni i czas reakcji.  Dla zobrazowania: przeciętny bokser jest wstanie uderzyć z siłą ok 10 razy większą, niż osoba która nigdy nie ćwiczyła boksu.

Ćwiczenia na moc mięśniową zazwyczaj wykorzystują małe i średnie ciężary oraz skupiają się na szybkim wykonywaniu powtórzeń. Należy pamiętać, że osiągnięcie maksymalnej mocy jest możliwe tylko przy odpowiednim wytrenowaniu układu nerwowego zawodnika. 

Wytrzymałość siłowa

Jest to zdolność do wykonywania ruchu pod obciążeniem i powtarzania go w określonym czasie bez spadku efektywności ruchu. Jeżeli więc jesteś wstanie ponieść ciężki przedmiot wiele razy i nie zauważyć spadku siły – Twoja wytrzymałość siłowa jest dobra.

Ten rodzaj siły jest szczególnie pożądany w sportach typu wioślarstwo, kolarstwo i pływanie .

We wszystkich tych sportach zawodnik powtarza serię określonych ruchów pod obciążeniem w średnim tempie i jego głównym celem jest „nie opaść z sił” czyli zachować jak najwyższą wytrzymałość siłową.

Trening wytrzymałości siłowej to przede wszystkim ćwiczenia ze średnim obciążeniem (40-60% maksymalnego obciążenia), możliwie krótkie odpoczynki pomiędzy seriami i dużą liczbę powtórzeń (powyżej 12)

Trudność w kształtowaniu wytrzymałości siłowej polega na tym, że intensywność treningu musi być wystarczająca by odpowiednio zmęczyć mięśnie, ale nie zbyt duża, aby nie dopuścić do ich przetrenowania. Trening wytrzymałościowy jest więc treningiem opartym na szczegółowej analizie parametrów organizmu takich jak rytm serca, oddech i skład chemiczny krwi.

Jeżeli więc rozpoczynasz treningi ważne jest ustalenie jaki rodzaj siły jest Tobie najbardziej potrzebny. Dzięki temu można ustalić odpowiedni zestaw ćwiczeń który będzie się cechował pozytywną korelacją z wynikami.

Typy sylwetek sportowców:

Na koniec galeria sportowców olimpijskich obrazująca różnice w budowie ciała zawodników:


Chcesz przeczytać cały artykuł?

Marcin Lemański 3 20 stycznia 2016  27136

Dodaj komentarz

  • Rafał
    20 lipca 2017
    Prawda. Osoby trenujące pole fitness nie wykorzystują przecież tej samej siły, co ciężarowcy. Widać to chociażby w wyglądzie.
  • hhh
    1 kwietnia 2016
    Pożyteczny artykuł.
  • Niko
    18 lutego 2016
    Teraz rozumiem o co chodzi z tymi małymi chińczykami, co mocno uderzają lub kopią mimo niewielkiej masy mięśni :)

Artykuły z kategorii: Trening

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?