Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

Naturalność rozciągania

Rozciąganie to odruch, który pełni kilka ważnych funkcji. Pierwsza z nich to poprawa ukrwienia układu ruchowego. Tygrys po dłuższym odpoczynku wstaje i mocno się przeciąga. W ten sposób przygotowuje się do chodzenia, biegania i oczywiście polowania. Człowiek działa dokładnie tak samo. Wykonując instynktownie pewne ruchy ciała, rozciąga i uelastycznia mięśnie.

Działanie Stretchingu

Jedno ziewnięcie i przeciągnięcie się dziennie to zdecydowanie za mało. Podpatrywanie zwierząt zaowocowało stworzeniem prostego systemu gimnastyki rozciągającej. Stretching, bo o nim mowa, obejmuje różne ćwiczenia – od rotacyjnych, których zadaniem jest poprawa ruchomości stawów, przez statyczne, polegające na pogłębianiu jednej pozycji, aż po dynamiczne, w których dochodzi do rozciągnięcia każdej z grup mięśniowych.

Technika dobrego rozciągania

Głównym zadaniem osoby ćwiczącej stretching jest naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych mięśni, a następnie intensywne rozciąganie. Ruchy powinny być miarowe – po kilkunastosekundowej pracy izometrycznej (napinanie i rozluźnianie), doskonalimy jeszcze przez kilkadziesiąt sekund pogłębienie elastyczności mięśnia. Wykonując poszczególne ćwiczenia, należy pamiętać aby nie wstrzymywać oddechu – musi on płynąć równomiernie (wdech i wydech nosem).

Choć wielu sportowców wykorzystuje stretching jako formę rozgrzewki, przed rozciąganiem warto delikatnie rozruszać ciało, wykonując standardowe ćwiczenia takie jak bieg w miejscu, skłony, krążenia ramion czy przysiady. Dopiero po kilku minutach przechodzimy do właściwego treningu.

Joga a rozciąganie i zdrowie

Joga jest obecnie jedna z najpopularniejszych aktywności na świecie. Wywodzi się z indyjskiego systemu filozoficznego, w którym głównym filarem jest zjednoczenie ciała i umysłu. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji podczas medytacji zainicjowało stworzenie odrębnego systemu – hatha jogi, czyli ćwiczeń (asan), które skupiają się na doskonaleniu układu ruchowego w połączeniu z głębokim, kontrolowanym oddechem (pranajama), koncentracją oraz relaksacją. Jedną z podstawowych sekwencji asan, od której warto rozpocząć dzień, jest „powitanie słońca”:

powitanie słońca joga gif rozciąganie

Więcej o jodze dowiecie się z artykułu Odmiany Jogi

Pilates i jego działanie na organizm

Pilates to kompilacja różnych technik rozciągających i wzmacniających. Nazwa treningu pochodzi od nazwiska jego twórcy. Joseph Pilates w dzieciństwie cierpiał na krzywicę, jednak systematyczna gimnastyka wyleczyła go ze wszystkich dolegliwości, dzięki czemu w wieku 14-lat pozował do rysunków anatomicznych.

Pilates czerpie z jogi, typowego stretchingu, a nawet z ćwiczeń baletowych. Celem treningu jest maksymalne rozciągnięcie mięśni. Tym, co wyróżnia ten system ćwiczeń jest jego charakter terapeutyczny. Stosuje się go m.in. podczas rehabilitacji, po urazach i zabiegach operacyjnych, większość ćwiczeń mogą wykonywać nawet kobiety w ciąży. System Pilatesa zalecają lekarze, fizjoterapeuci oraz kręgarze. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomagają utrzymać ciało w dobrej formie, a ich wpływ na prawidłową postawę ciała jest bezcenny. Więcej o pilates w obszernym artykule o treningu pilates

Co zyskasz dzięki rozciąganiu?

Rano, poświęcając 5 do 15 minut na rozciąganie przygotujesz swoje ciało do podjęcia wyzwań nadchodzącego dnia – nieważne, czy będzie to intensywny spacer do pracy, krzątanie się po domu, zakupy, czy cały dzień spędzony za biurkiem. Mięśnie zostaną odpowiednio rozgrzane i ukrwione. Poczujesz zastrzyk energii dużo silniejszy od najmocniejszego espresso. Wykonując ćwiczenia regularnie, szybko wyrobisz w sobie nawyk rozciągania, co uchroni Cię przed ewentualnymi kontuzjami oraz zwyrodnieniami mięśni i stawów. Poprawi się postawa Twojego ciała. Warto dodać, że przez pospinane i niewystarczająco rozciągnięte mięśnie możesz tracić nawet do 7% swojego wzrostu!

trening rozciągania na piłce

Rozciąganie pozwala zachować układ motoryczny w odpowiedniej formie bez nadmiernego rozbudowania mięśni. Ćwiczenia te odciążają kręgosłup, co jest szczególnie ważne przy wykonywaniu siedzącej pracy. Stretching to także znakomity sposób na wyciszenie i rozładowanie stresu – coraz więcej osób wybiera jogę czy pilates jako formę autoterapii. Najlepsze jest to, że wcale nie trzeba poświęcać na tę aktywność dużo czasu. Każdy może wygospodarować około 10 minut rano i 10 minut wieczorem. Najważniejsza jest regularność. Możesz się o tym przekonać, rozciągając się codziennie przez tydzień. Efekty są zaskakujące!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Maria Krajewska 3 6 kwietnia 2016  4148

Dodaj komentarz

  • Zuza
    20 lipca 2017
    Jaki słodki rozciągający się kotek <3
  • Teresa
    20 lipca 2017
    Po zrobieniu powitania słońca od razu czuję się lepiej. Robię je każdego dnia
  • natt
    6 lipca 2016
    Rozciąganie jest moim ulubionym elementem treningu, ale nie wiedziałam że tak ważne jest oddychanie
    Dzięki!

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

jak-skutecznie-rozciagnac-miesnie-nog

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

jak-skutecznie-rozciagnac-miesnie-nog

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?