Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

Naturalność rozciągania

Rozciąganie to odruch, który pełni kilka ważnych funkcji. Pierwsza z nich to poprawa ukrwienia układu ruchowego. Tygrys po dłuższym odpoczynku wstaje i mocno się przeciąga. W ten sposób przygotowuje się do chodzenia, biegania i oczywiście polowania. Człowiek działa dokładnie tak samo. Wykonując instynktownie pewne ruchy ciała, rozciąga i uelastycznia mięśnie.

Działanie Stretchingu

Jedno ziewnięcie i przeciągnięcie się dziennie to zdecydowanie za mało. Podpatrywanie zwierząt zaowocowało stworzeniem prostego systemu gimnastyki rozciągającej. Stretching, bo o nim mowa, obejmuje różne ćwiczenia – od rotacyjnych, których zadaniem jest poprawa ruchomości stawów, przez statyczne, polegające na pogłębianiu jednej pozycji, aż po dynamiczne, w których dochodzi do rozciągnięcia każdej z grup mięśniowych.

Technika dobrego rozciągania

Głównym zadaniem osoby ćwiczącej stretching jest naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych mięśni, a następnie intensywne rozciąganie. Ruchy powinny być miarowe – po kilkunastosekundowej pracy izometrycznej (napinanie i rozluźnianie), doskonalimy jeszcze przez kilkadziesiąt sekund pogłębienie elastyczności mięśnia. Wykonując poszczególne ćwiczenia, należy pamiętać aby nie wstrzymywać oddechu – musi on płynąć równomiernie (wdech i wydech nosem).

Choć wielu sportowców wykorzystuje stretching jako formę rozgrzewki, przed rozciąganiem warto delikatnie rozruszać ciało, wykonując standardowe ćwiczenia takie jak bieg w miejscu, skłony, krążenia ramion czy przysiady. Dopiero po kilku minutach przechodzimy do właściwego treningu.

Joga a rozciąganie i zdrowie

Joga jest obecnie jedna z najpopularniejszych aktywności na świecie. Wywodzi się z indyjskiego systemu filozoficznego, w którym głównym filarem jest zjednoczenie ciała i umysłu. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji podczas medytacji zainicjowało stworzenie odrębnego systemu – hatha jogi, czyli ćwiczeń (asan), które skupiają się na doskonaleniu układu ruchowego w połączeniu z głębokim, kontrolowanym oddechem (pranajama), koncentracją oraz relaksacją. Jedną z podstawowych sekwencji asan, od której warto rozpocząć dzień, jest „powitanie słońca”:

powitanie słońca joga gif rozciąganie

Więcej o jodze dowiecie się z artykułu Odmiany Jogi

Pilates i jego działanie na organizm

Pilates to kompilacja różnych technik rozciągających i wzmacniających. Nazwa treningu pochodzi od nazwiska jego twórcy. Joseph Pilates w dzieciństwie cierpiał na krzywicę, jednak systematyczna gimnastyka wyleczyła go ze wszystkich dolegliwości, dzięki czemu w wieku 14-lat pozował do rysunków anatomicznych.

Pilates czerpie z jogi, typowego stretchingu, a nawet z ćwiczeń baletowych. Celem treningu jest maksymalne rozciągnięcie mięśni. Tym, co wyróżnia ten system ćwiczeń jest jego charakter terapeutyczny. Stosuje się go m.in. podczas rehabilitacji, po urazach i zabiegach operacyjnych, większość ćwiczeń mogą wykonywać nawet kobiety w ciąży. System Pilatesa zalecają lekarze, fizjoterapeuci oraz kręgarze. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomagają utrzymać ciało w dobrej formie, a ich wpływ na prawidłową postawę ciała jest bezcenny. Więcej o pilates w obszernym artykule o treningu pilates

Co zyskasz dzięki rozciąganiu?

Rano, poświęcając 5 do 15 minut na rozciąganie przygotujesz swoje ciało do podjęcia wyzwań nadchodzącego dnia – nieważne, czy będzie to intensywny spacer do pracy, krzątanie się po domu, zakupy, czy cały dzień spędzony za biurkiem. Mięśnie zostaną odpowiednio rozgrzane i ukrwione. Poczujesz zastrzyk energii dużo silniejszy od najmocniejszego espresso. Wykonując ćwiczenia regularnie, szybko wyrobisz w sobie nawyk rozciągania, co uchroni Cię przed ewentualnymi kontuzjami oraz zwyrodnieniami mięśni i stawów. Poprawi się postawa Twojego ciała. Warto dodać, że przez pospinane i niewystarczająco rozciągnięte mięśnie możesz tracić nawet do 7% swojego wzrostu!

trening rozciągania na piłce

Rozciąganie pozwala zachować układ motoryczny w odpowiedniej formie bez nadmiernego rozbudowania mięśni. Ćwiczenia te odciążają kręgosłup, co jest szczególnie ważne przy wykonywaniu siedzącej pracy. Stretching to także znakomity sposób na wyciszenie i rozładowanie stresu – coraz więcej osób wybiera jogę czy pilates jako formę autoterapii. Najlepsze jest to, że wcale nie trzeba poświęcać na tę aktywność dużo czasu. Każdy może wygospodarować około 10 minut rano i 10 minut wieczorem. Najważniejsza jest regularność. Możesz się o tym przekonać, rozciągając się codziennie przez tydzień. Efekty są zaskakujące!

Maria Krajewska 3 6 kwietnia 2016  3303

Dodaj komentarz

  • Zuza
    20 lipca 2017
    Jaki słodki rozciągający się kotek <3
  • Teresa
    20 lipca 2017
    Po zrobieniu powitania słońca od razu czuję się lepiej. Robię je każdego dnia
  • natt
    6 lipca 2016
    Rozciąganie jest moim ulubionym elementem treningu, ale nie wiedziałam że tak ważne jest oddychanie
    Dzięki!

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

trening-z-gumami-czy-naprawde-warto

Trening z gumami - czy naprawdę warto?

Trening z gumami może być przeprowadzany w związku z różnymi partiami mięśni. Jaka guma do poszczególnych ćwiczeń? Czy to naprawdę działa?

joga-na-poprawe-stanu-odcinka-szyjnego-kregoslupa

Joga na poprawę stanu odcinka szyjnego kręgosłupa

Wiele osób spędza sporą część życia w niezdrowej i nienaturalnej dla kręgosłupa pozycji. Siedząca praca i mała ilość aktywności fizycznej, sprawiają, że odczuwamy nieprzyjemne bóle i napięcia. Często skarżymy się na bóle w okolicy kręgosłupa szyjnego. Jakimi sposobami pozbyć się uciążliwego bólu? Czy joga pomoże na ból szyjny kręgosłupa?

nie-dla-bolu-kregoslupa-postaw-na-joge

NIE dla bólu kręgosłupa. Postaw na jogę!

Joga to bezsprzeczne remedium na wszelkie bóle pleców, przede wszystkim w odcinku lędźwiowym. Praca biurowa w wymuszonej pozycji siedzącej, częsta jazda samochodem, niewygodny materac albo ćwiczenia siłowe obciążające dolny odcinek pleców może wróżyć jedno: strajk departamentu kręgosłupa. To nie przelewki! Z pomocą przychodzi joga!

sposob-na-utrate-zbednych-kalorii-pilates-krakow

Sposób na utratę zbędnych kalorii | Pilates Kraków!

Uczestnictwo w zajęciach pilates w Krakowie to idealny sposób na pozbycie się zbędnych kalorii. W centrum Krakowa można znaleźć bardzo dużo klubów fitness i siłowni, które oferują także zajęcia pilates w ciąży. Dowiedz się, na czym polega pilates w Krakowie.

joga-olsztyn-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Olsztyn – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Uprawianie jogi jest świetnym sposobem na zapewnienie sobie chwili relaksu. Joga daje ogromną satysfakcję i niesamowite efekty. W Olsztynie można znaleźć naprawdę sporo rodzajów zajęć jogi. Co przynieść ze sobą na pierwsze zajęcia jogi dla początkującego? Dowiedz się, jakie są efekty uprawiania jogi w Olsztynie!

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

trening-z-gumami-czy-naprawde-warto

Trening z gumami - czy naprawdę warto?

Trening z gumami może być przeprowadzany w związku z różnymi partiami mięśni. Jaka guma do poszczególnych ćwiczeń? Czy to naprawdę działa?

joga-na-poprawe-stanu-odcinka-szyjnego-kregoslupa

Joga na poprawę stanu odcinka szyjnego kręgosłupa

Wiele osób spędza sporą część życia w niezdrowej i nienaturalnej dla kręgosłupa pozycji. Siedząca praca i mała ilość aktywności fizycznej, sprawiają, że odczuwamy nieprzyjemne bóle i napięcia. Często skarżymy się na bóle w okolicy kręgosłupa szyjnego. Jakimi sposobami pozbyć się uciążliwego bólu? Czy joga pomoże na ból szyjny kręgosłupa?

nie-dla-bolu-kregoslupa-postaw-na-joge

NIE dla bólu kręgosłupa. Postaw na jogę!

Joga to bezsprzeczne remedium na wszelkie bóle pleców, przede wszystkim w odcinku lędźwiowym. Praca biurowa w wymuszonej pozycji siedzącej, częsta jazda samochodem, niewygodny materac albo ćwiczenia siłowe obciążające dolny odcinek pleców może wróżyć jedno: strajk departamentu kręgosłupa. To nie przelewki! Z pomocą przychodzi joga!

sposob-na-utrate-zbednych-kalorii-pilates-krakow

Sposób na utratę zbędnych kalorii | Pilates Kraków!

Uczestnictwo w zajęciach pilates w Krakowie to idealny sposób na pozbycie się zbędnych kalorii. W centrum Krakowa można znaleźć bardzo dużo klubów fitness i siłowni, które oferują także zajęcia pilates w ciąży. Dowiedz się, na czym polega pilates w Krakowie.

joga-olsztyn-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Olsztyn – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Uprawianie jogi jest świetnym sposobem na zapewnienie sobie chwili relaksu. Joga daje ogromną satysfakcję i niesamowite efekty. W Olsztynie można znaleźć naprawdę sporo rodzajów zajęć jogi. Co przynieść ze sobą na pierwsze zajęcia jogi dla początkującego? Dowiedz się, jakie są efekty uprawiania jogi w Olsztynie!

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.