Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

Naturalność rozciągania

Rozciąganie to odruch, który pełni kilka ważnych funkcji. Pierwsza z nich to poprawa ukrwienia układu ruchowego. Tygrys po dłuższym odpoczynku wstaje i mocno się przeciąga. W ten sposób przygotowuje się do chodzenia, biegania i oczywiście polowania. Człowiek działa dokładnie tak samo. Wykonując instynktownie pewne ruchy ciała, rozciąga i uelastycznia mięśnie.

Działanie Stretchingu

Jedno ziewnięcie i przeciągnięcie się dziennie to zdecydowanie za mało. Podpatrywanie zwierząt zaowocowało stworzeniem prostego systemu gimnastyki rozciągającej. Stretching, bo o nim mowa, obejmuje różne ćwiczenia – od rotacyjnych, których zadaniem jest poprawa ruchomości stawów, przez statyczne, polegające na pogłębianiu jednej pozycji, aż po dynamiczne, w których dochodzi do rozciągnięcia każdej z grup mięśniowych.

Technika dobrego rozciągania

Głównym zadaniem osoby ćwiczącej stretching jest naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych mięśni, a następnie intensywne rozciąganie. Ruchy powinny być miarowe – po kilkunastosekundowej pracy izometrycznej (napinanie i rozluźnianie), doskonalimy jeszcze przez kilkadziesiąt sekund pogłębienie elastyczności mięśnia. Wykonując poszczególne ćwiczenia, należy pamiętać aby nie wstrzymywać oddechu – musi on płynąć równomiernie (wdech i wydech nosem).

Choć wielu sportowców wykorzystuje stretching jako formę rozgrzewki, przed rozciąganiem warto delikatnie rozruszać ciało, wykonując standardowe ćwiczenia takie jak bieg w miejscu, skłony, krążenia ramion czy przysiady. Dopiero po kilku minutach przechodzimy do właściwego treningu.

Joga a rozciąganie i zdrowie

Joga jest obecnie jedna z najpopularniejszych aktywności na świecie. Wywodzi się z indyjskiego systemu filozoficznego, w którym głównym filarem jest zjednoczenie ciała i umysłu. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji podczas medytacji zainicjowało stworzenie odrębnego systemu – hatha jogi, czyli ćwiczeń (asan), które skupiają się na doskonaleniu układu ruchowego w połączeniu z głębokim, kontrolowanym oddechem (pranajama), koncentracją oraz relaksacją. Jedną z podstawowych sekwencji asan, od której warto rozpocząć dzień, jest „powitanie słońca”:

powitanie słońca joga gif rozciąganie

Więcej o jodze dowiecie się z artykułu Odmiany Jogi

Pilates i jego działanie na organizm

Pilates to kompilacja różnych technik rozciągających i wzmacniających. Nazwa treningu pochodzi od nazwiska jego twórcy. Joseph Pilates w dzieciństwie cierpiał na krzywicę, jednak systematyczna gimnastyka wyleczyła go ze wszystkich dolegliwości, dzięki czemu w wieku 14-lat pozował do rysunków anatomicznych.

Pilates czerpie z jogi, typowego stretchingu, a nawet z ćwiczeń baletowych. Celem treningu jest maksymalne rozciągnięcie mięśni. Tym, co wyróżnia ten system ćwiczeń jest jego charakter terapeutyczny. Stosuje się go m.in. podczas rehabilitacji, po urazach i zabiegach operacyjnych, większość ćwiczeń mogą wykonywać nawet kobiety w ciąży. System Pilatesa zalecają lekarze, fizjoterapeuci oraz kręgarze. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomagają utrzymać ciało w dobrej formie, a ich wpływ na prawidłową postawę ciała jest bezcenny. Więcej o pilates w obszernym artykule o treningu pilates

Co zyskasz dzięki rozciąganiu?

Rano, poświęcając 5 do 15 minut na rozciąganie przygotujesz swoje ciało do podjęcia wyzwań nadchodzącego dnia – nieważne, czy będzie to intensywny spacer do pracy, krzątanie się po domu, zakupy, czy cały dzień spędzony za biurkiem. Mięśnie zostaną odpowiednio rozgrzane i ukrwione. Poczujesz zastrzyk energii dużo silniejszy od najmocniejszego espresso. Wykonując ćwiczenia regularnie, szybko wyrobisz w sobie nawyk rozciągania, co uchroni Cię przed ewentualnymi kontuzjami oraz zwyrodnieniami mięśni i stawów. Poprawi się postawa Twojego ciała. Warto dodać, że przez pospinane i niewystarczająco rozciągnięte mięśnie możesz tracić nawet do 7% swojego wzrostu!

trening rozciągania na piłce

Rozciąganie pozwala zachować układ motoryczny w odpowiedniej formie bez nadmiernego rozbudowania mięśni. Ćwiczenia te odciążają kręgosłup, co jest szczególnie ważne przy wykonywaniu siedzącej pracy. Stretching to także znakomity sposób na wyciszenie i rozładowanie stresu – coraz więcej osób wybiera jogę czy pilates jako formę autoterapii. Najlepsze jest to, że wcale nie trzeba poświęcać na tę aktywność dużo czasu. Każdy może wygospodarować około 10 minut rano i 10 minut wieczorem. Najważniejsza jest regularność. Możesz się o tym przekonać, rozciągając się codziennie przez tydzień. Efekty są zaskakujące!

Maria Krajewska 3 6 kwietnia 2016  3075

Dodaj komentarz

  • Zuza
    20 lipca 2017
    Jaki słodki rozciągający się kotek <3
  • Teresa
    20 lipca 2017
    Po zrobieniu powitania słońca od razu czuję się lepiej. Robię je każdego dnia
  • natt
    6 lipca 2016
    Rozciąganie jest moim ulubionym elementem treningu, ale nie wiedziałam że tak ważne jest oddychanie
    Dzięki!

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

joga-sprawdzone-cwiczenia-na-bol-glowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

joga-czym-sa-cwiczenia-energetyzujace

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

czym-jest-power-joga

Czym jest power joga?

Zajęcia z power jogi znajdziemy w niemal każdym większym klubie fitness. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które wolą bardziej dynamiczne treningi. Na czym jednak polega power joga? Jak wyglądają ćwiczenia? Dla kogo przeznaczony jest ten typ treningu?

czym-jest-aerial-joga-joga-w-zawieszeniu

Czym jest aerial joga – joga w zawieszeniu?

Aerial joga, zwana również air jogą bądź jogą na chustach zyskuje w ostatnim czasie niewyobrażalną popularność. Ten rodzaj jogi składa się z połączenia technik zaczerpniętych z fitnessu, tańca, ćwiczeń rozciągających i właśnie z jogi. Więc jeśli chcesz spróbować asanów wisząc głową w dół – zobacz na czym polega trening jogi w zawieszeniu!

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis.

na-czym-polega-joga-twarzy

Na czym polega joga twarzy?

Brzmi enigmatycznie, a może stanowić doskonały zamiennik botoksu. Joga twarzy to ćwiczenia mające na celu odmłodzenie skóry. Co więcej, może nawet wpłynąć na zatrzymanie procesu starzenia się [!]. Zobacz, na czym polega ta metoda ćwiczeń.

rozne-warianty-zajec-jogi

Różne warianty zajęć jogi

Kluby fitness oferują zindywidualizowane zajęcia grupowe w zakresie treningu jogi. Dostosowują treningi do potrzeb każdego klienta. Zobacz, jak wygląda trening jogi dla seniorów, joga dla kobiet w ciąży oraz ćwiczenia power jogi.

sposoby-mierzenia-rozciagniecia-i-gibkosci

Sposoby mierzenia rozciągnięcia i gibkości

Jak sprawdzić swoją gibkość? Testów na zbadanie i do kontroli rozciągnięcia mięśni jest wiele. Zobacz najpopularniejsze sposoby na mierzenie zakresu ruchu.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

joga-sprawdzone-cwiczenia-na-bol-glowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

joga-czym-sa-cwiczenia-energetyzujace

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

czym-jest-power-joga

Czym jest power joga?

czym-jest-aerial-joga-joga-w-zawieszeniu

Czym jest aerial joga – joga w zawieszeniu?

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

na-czym-polega-joga-twarzy

Na czym polega joga twarzy?

rozne-warianty-zajec-jogi

Różne warianty zajęć jogi

sposoby-mierzenia-rozciagniecia-i-gibkosci

Sposoby mierzenia rozciągnięcia i gibkości

{