Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

Naturalność rozciągania

Rozciąganie to odruch, który pełni kilka ważnych funkcji. Pierwsza z nich to poprawa ukrwienia układu ruchowego. Tygrys po dłuższym odpoczynku wstaje i mocno się przeciąga. W ten sposób przygotowuje się do chodzenia, biegania i oczywiście polowania. Człowiek działa dokładnie tak samo. Wykonując instynktownie pewne ruchy ciała, rozciąga i uelastycznia mięśnie.

Działanie Stretchingu

Jedno ziewnięcie i przeciągnięcie się dziennie to zdecydowanie za mało. Podpatrywanie zwierząt zaowocowało stworzeniem prostego systemu gimnastyki rozciągającej. Stretching, bo o nim mowa, obejmuje różne ćwiczenia – od rotacyjnych, których zadaniem jest poprawa ruchomości stawów, przez statyczne, polegające na pogłębianiu jednej pozycji, aż po dynamiczne, w których dochodzi do rozciągnięcia każdej z grup mięśniowych.

Technika dobrego rozciągania

Głównym zadaniem osoby ćwiczącej stretching jest naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych mięśni, a następnie intensywne rozciąganie. Ruchy powinny być miarowe – po kilkunastosekundowej pracy izometrycznej (napinanie i rozluźnianie), doskonalimy jeszcze przez kilkadziesiąt sekund pogłębienie elastyczności mięśnia. Wykonując poszczególne ćwiczenia, należy pamiętać aby nie wstrzymywać oddechu – musi on płynąć równomiernie (wdech i wydech nosem).

Choć wielu sportowców wykorzystuje stretching jako formę rozgrzewki, przed rozciąganiem warto delikatnie rozruszać ciało, wykonując standardowe ćwiczenia takie jak bieg w miejscu, skłony, krążenia ramion czy przysiady. Dopiero po kilku minutach przechodzimy do właściwego treningu.

Joga a rozciąganie i zdrowie

Joga jest obecnie jedna z najpopularniejszych aktywności na świecie. Wywodzi się z indyjskiego systemu filozoficznego, w którym głównym filarem jest zjednoczenie ciała i umysłu. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji podczas medytacji zainicjowało stworzenie odrębnego systemu – hatha jogi, czyli ćwiczeń (asan), które skupiają się na doskonaleniu układu ruchowego w połączeniu z głębokim, kontrolowanym oddechem (pranajama), koncentracją oraz relaksacją. Jedną z podstawowych sekwencji asan, od której warto rozpocząć dzień, jest „powitanie słońca”:

powitanie słońca joga gif rozciąganie

Więcej o jodze dowiecie się z artykułu Odmiany Jogi

Pilates i jego działanie na organizm

Pilates to kompilacja różnych technik rozciągających i wzmacniających. Nazwa treningu pochodzi od nazwiska jego twórcy. Joseph Pilates w dzieciństwie cierpiał na krzywicę, jednak systematyczna gimnastyka wyleczyła go ze wszystkich dolegliwości, dzięki czemu w wieku 14-lat pozował do rysunków anatomicznych.

Pilates czerpie z jogi, typowego stretchingu, a nawet z ćwiczeń baletowych. Celem treningu jest maksymalne rozciągnięcie mięśni. Tym, co wyróżnia ten system ćwiczeń jest jego charakter terapeutyczny. Stosuje się go m.in. podczas rehabilitacji, po urazach i zabiegach operacyjnych, większość ćwiczeń mogą wykonywać nawet kobiety w ciąży. System Pilatesa zalecają lekarze, fizjoterapeuci oraz kręgarze. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomagają utrzymać ciało w dobrej formie, a ich wpływ na prawidłową postawę ciała jest bezcenny. Więcej o pilates w obszernym artykule o treningu pilates

Co zyskasz dzięki rozciąganiu?

Rano, poświęcając 5 do 15 minut na rozciąganie przygotujesz swoje ciało do podjęcia wyzwań nadchodzącego dnia – nieważne, czy będzie to intensywny spacer do pracy, krzątanie się po domu, zakupy, czy cały dzień spędzony za biurkiem. Mięśnie zostaną odpowiednio rozgrzane i ukrwione. Poczujesz zastrzyk energii dużo silniejszy od najmocniejszego espresso. Wykonując ćwiczenia regularnie, szybko wyrobisz w sobie nawyk rozciągania, co uchroni Cię przed ewentualnymi kontuzjami oraz zwyrodnieniami mięśni i stawów. Poprawi się postawa Twojego ciała. Warto dodać, że przez pospinane i niewystarczająco rozciągnięte mięśnie możesz tracić nawet do 7% swojego wzrostu!

trening rozciągania na piłce

Rozciąganie pozwala zachować układ motoryczny w odpowiedniej formie bez nadmiernego rozbudowania mięśni. Ćwiczenia te odciążają kręgosłup, co jest szczególnie ważne przy wykonywaniu siedzącej pracy. Stretching to także znakomity sposób na wyciszenie i rozładowanie stresu – coraz więcej osób wybiera jogę czy pilates jako formę autoterapii. Najlepsze jest to, że wcale nie trzeba poświęcać na tę aktywność dużo czasu. Każdy może wygospodarować około 10 minut rano i 10 minut wieczorem. Najważniejsza jest regularność. Możesz się o tym przekonać, rozciągając się codziennie przez tydzień. Efekty są zaskakujące!

Maria Krajewska 3 6 kwietnia 2016  3655

Dodaj komentarz

  • Zuza
    20 lipca 2017
    Jaki słodki rozciągający się kotek <3
  • Teresa
    20 lipca 2017
    Po zrobieniu powitania słońca od razu czuję się lepiej. Robię je każdego dnia
  • natt
    6 lipca 2016
    Rozciąganie jest moim ulubionym elementem treningu, ale nie wiedziałam że tak ważne jest oddychanie
    Dzięki!

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.