Rozciąganie po treningu siłowym - dlaczego jest tak ważne?

Rozciąganie po treningu siłowym - dlaczego jest tak ważne?

Ćwiczenia rozciągające po treningu mogą mieć ogromne znaczenie niezależnie od stopnia zaawansowania danej osoby. Jakie ćwiczenia na rozciąganie warto wykonywać? Czym grozi ich pominięcie?

Rozciąganie po treningu siłowym - różne opinie

W Internecie znaleźć można różne, czasami sprzeczne ze sobą opinie na temat rozciągania po treningu siłowym. Niektóre z nich mówią, że stretching powinien być wykonywany jako jednostka treningowa w trakcie ćwiczeń, a inne skłaniają się ku rozciąganiu po zakończeniu całej sesji. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to niezbędny element każdego treningu siłowego posiadający liczne zalety widoczne w znacznie szerszej perspektywie czasu.

Rozciąganie mięśni po treningu siłowym i jego zalety

Brak rozciągania po treningu siłowym może mieć różne konsekwencje, od nagłych i poważnych kontuzji, aż po trwałe wady postawy powodowane przez kurczące się mięśnie. Z tego powodu dopasowanie odpowiednich ćwiczeń wykonywanych w trakcie lub tuż po całej sesji jest niezwykle istotne i pozwala na uniknięcie problemów ze stawami oraz ścięgnami. Na szczęście istnieje wiele form umożliwiających skuteczne rozciąganie mięśni nawet w domowych warunkach, a w celu wybrania odpowiedniego zestawu wystarczy skonsultować się z trenerem lub skorzystać z internetowych poradników.

Co daje dokładne rozciąganie po treningu siłowym?
rozciąganie w treningu siłowym

Celem rozciągania po treningu siłowym jest przede wszystkim przywrócenie długości brzuśców mięśniowych do tej sprzed sesji. W innym przypadku mogą one bowiem przesuwać się o kilka dziesiątych milimetra w stronę przykurczu, co w perspektywie dłuższego czasu jest w stanie powodować duży ból. Dalsze trenowanie skurczonych mięśni może bowiem doprowadzić do ich uszkodzenia uniemożliwiającego regularne wykonywanie ćwiczeń w późniejszym czasie, co stanowi ogromny problem szczególnie dla profesjonalistów.

Jakie ćwiczenia na rozciąganie mięśni po treningu siłowym?

Istnieje wiele ćwiczeń na rozciąganie po treningu siłowym. Każde z nich obejmuje różne części ciała, od pleców, aż po ręce. Jednym z nich jest uklęknięcie na kolanie pod kątem prostym i wyprostowanie drugiej nogi za sobą. Wówczas należy delikatnie pogłębiać pozycję pamiętając o wyprostowanych plecach. W Internecie znaleźć można wiele innych ćwiczeń angażujących różne partie mięśni. Dlatego przed rozpoczęciem samodzielnego treningu warto zorientować się w pozycjach rozciągających lub skorzystać z rady wykwalifikowanych trenerów.

Rozciąganie po treningu siłowym - najczęstsze błędy

Podczas rozciągania po treningu siłowym należy pamiętać o prawidłowej technice pozwalającej na skuteczne zabezpieczenie mięśni przed kontuzjami. Podstawowym błędem w trakcie tej czynności jest ,,pulsowanie” czyli nieustanne napinanie i rozluźnianie mięśni. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie utrzymywanie danej pozycji przez około 30 sekund, ponieważ szarpanie może doprowadzić do poważnych problemów i bólu uniemożliwiającego dalsze ćwiczenie. Sposób rozciągania poprzez utrzymywanie jednej pozycji określany jest mianem statycznego.

Pozostałe błędy w rozciąganiu po treningu siłowym

Pulsowanie nie jest jedynym błędem popełnianym podczas rozciągania. Istnieje szereg innych nieprawidłowości występujących w trakcie stretchingu wykonywanego przez osoby początkujące. Niezwykle często pojawia się niewłaściwe ustawianie stóp lub nietrzymanie wyprostowanej sylwetki. Takie błędy zdarzają się wyjątkowo często podczas rozciągania mięśnia trójgłowego, czworogłowego lub kulszowo-goleniowego.

Dlaczego rozciągamy się po treningu siłowego?

Stretching statyczny, czyli polegający na utrzymywaniu jednej pozycji przez około 30 sekund nie powinien być wykonywany przed rozpoczęciem treningu siłowego. Zmniejsza on bowiem zdolność mięśni do szybkiego kurczenia, co jest szczególnie ważne podczas ćwiczeń z dużym obciążeniem. Osłabienie organizmu przed treningiem nie jest pożądanym zjawiskiem, dlatego rozciąganie musi odbywać się tuż po zakończeniu sesji.

Nikola Łuszyńska 0 1 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

ile-bialka-po-treningu-oblicz-sam-swoje-zapotrzebowanie

Ile białka po treningu? Oblicz sam swoje zapotrzebowanie!

Wielu sportowców zastanawia się, jaka ilość białka jest wskazana po konkretnym treningu. Ile dokładnie białka należy spożywać po aktywności fizycznej, aby zbudować mięśnie?

cardio-po-treningu-silowym-czy-warto

Cardio po treningu siłowym - czy warto?

Zdania na temat cardio po treningu siłowym są podzielone, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on nieodzownym elementem całej sesji. Kiedy robić ćwiczenia cardio i w jakim celu?

pas-treningowy-twoj-sprzymierzeniec-w-drodze-na-szczyt

Pas treningowy - Twój sprzymierzeniec w drodze na szczyt

W wielu ćwiczeniach siłowych nasz pas lędźwiowy poddawany jest mocnym przeciążeniom. Wielostawowe boje na siłowni mogą wywierać duży nacisk na nasz kręgosłup. By choć w niewielkim stopniu odciążyć nasz grzbiet i zwiększyć efektywność, warto sięgnąć po kulturystyczny pas treningowy. Czym tak naprawdę jest i jak go używać?

trening-na-drazku-czy-warto-go-robic

Trening na drążku - czy warto go robić?

Trening na drążku może mieć imponujące efekty, a powtarzany regularnie pozwala na kształtowanie różnych obszarów mięśni. Jak poprawnie wykonywać trening na drążku?

zapoznaj-sie-z-miejscami-do-cwiczen-silowych-w-gdansku

Zapoznaj się z miejscami do ćwiczeń siłowych w Gdańsku

Jesteś mieszkańcem Trójmiasta? Chciałbyś konkretniej poćwiczyć w Gdańsku lub w jego okolicach, ale nie wiesz, która siłownia jest najlepsza i która najbardziej będzie spełniała twoje wszystkie oczekiwania? My ci pomożemy. Poniżej przedstawiamy zestawienie najlepszych i sprawdzonych siłowni w Gdańsku.

wariacje-klasycznego-martwego-ciagu-pracujace-miesnie-i-inne-przydatne-informacje

Wariacje klasycznego martwego ciągu – pracujące mięśnie i inne przydatne informacje

Martwy ciąg jest chętnie wykonywanym ćwiczeniem przez większość ludzi trenujących na siłowni. Klasyczny martwy ciąg można wykonywać w różnych wariacjach np. na jednej nodze. Ćwiczenie niesamowicie angażuje do pracy większość mięśni ciała. Poznaj przydatne informacje o różnych wariacjach na temat martwego ciągu!

cwiczenia-na-barki-dla-poczatkujacych-hantle-i-sztangi

Ćwiczenia na barki dla początkujących – hantle i sztangi

Duża cześć osób uczęszczających na siłownię zapomina o rozwoju mięśni obręczy barkowej. Należy szczególnie uważać na barki, ponieważ łatwo można dorobić się kontuzji. Ćwiczenia na barki dla początkujących można wykonywać z użyciem sztangi lub hantli. Dowiedz się, jak powinien wyglądać prawidłowy trening barków dla początkujących za pomocą hantli i sztang.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

ile-bialka-po-treningu-oblicz-sam-swoje-zapotrzebowanie

Ile białka po treningu? Oblicz sam swoje zapotrzebowanie!

Wielu sportowców zastanawia się, jaka ilość białka jest wskazana po konkretnym treningu. Ile dokładnie białka należy spożywać po aktywności fizycznej, aby zbudować mięśnie?

cardio-po-treningu-silowym-czy-warto

Cardio po treningu siłowym - czy warto?

Zdania na temat cardio po treningu siłowym są podzielone, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on nieodzownym elementem całej sesji. Kiedy robić ćwiczenia cardio i w jakim celu?

pas-treningowy-twoj-sprzymierzeniec-w-drodze-na-szczyt

Pas treningowy - Twój sprzymierzeniec w drodze na szczyt

W wielu ćwiczeniach siłowych nasz pas lędźwiowy poddawany jest mocnym przeciążeniom. Wielostawowe boje na siłowni mogą wywierać duży nacisk na nasz kręgosłup. By choć w niewielkim stopniu odciążyć nasz grzbiet i zwiększyć efektywność, warto sięgnąć po kulturystyczny pas treningowy. Czym tak naprawdę jest i jak go używać?

trening-na-drazku-czy-warto-go-robic

Trening na drążku - czy warto go robić?

Trening na drążku może mieć imponujące efekty, a powtarzany regularnie pozwala na kształtowanie różnych obszarów mięśni. Jak poprawnie wykonywać trening na drążku?

zapoznaj-sie-z-miejscami-do-cwiczen-silowych-w-gdansku

Zapoznaj się z miejscami do ćwiczeń siłowych w Gdańsku

Jesteś mieszkańcem Trójmiasta? Chciałbyś konkretniej poćwiczyć w Gdańsku lub w jego okolicach, ale nie wiesz, która siłownia jest najlepsza i która najbardziej będzie spełniała twoje wszystkie oczekiwania? My ci pomożemy. Poniżej przedstawiamy zestawienie najlepszych i sprawdzonych siłowni w Gdańsku.

wariacje-klasycznego-martwego-ciagu-pracujace-miesnie-i-inne-przydatne-informacje

Wariacje klasycznego martwego ciągu – pracujące mięśnie i inne przydatne informacje

Martwy ciąg jest chętnie wykonywanym ćwiczeniem przez większość ludzi trenujących na siłowni. Klasyczny martwy ciąg można wykonywać w różnych wariacjach np. na jednej nodze. Ćwiczenie niesamowicie angażuje do pracy większość mięśni ciała. Poznaj przydatne informacje o różnych wariacjach na temat martwego ciągu!

cwiczenia-na-barki-dla-poczatkujacych-hantle-i-sztangi

Ćwiczenia na barki dla początkujących – hantle i sztangi

Duża cześć osób uczęszczających na siłownię zapomina o rozwoju mięśni obręczy barkowej. Należy szczególnie uważać na barki, ponieważ łatwo można dorobić się kontuzji. Ćwiczenia na barki dla początkujących można wykonywać z użyciem sztangi lub hantli. Dowiedz się, jak powinien wyglądać prawidłowy trening barków dla początkujących za pomocą hantli i sztang.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?