Rozciąganie po treningu siłowym - dlaczego jest tak ważne?

Rozciąganie po treningu siłowym - dlaczego jest tak ważne?

Ćwiczenia rozciągające po treningu mogą mieć ogromne znaczenie niezależnie od stopnia zaawansowania danej osoby. Jakie ćwiczenia na rozciąganie warto wykonywać? Czym grozi ich pominięcie?

Rozciąganie po treningu siłowym - różne opinie

W Internecie znaleźć można różne, czasami sprzeczne ze sobą opinie na temat rozciągania po treningu siłowym. Niektóre z nich mówią, że stretching powinien być wykonywany jako jednostka treningowa w trakcie ćwiczeń, a inne skłaniają się ku rozciąganiu po zakończeniu całej sesji. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to niezbędny element każdego treningu siłowego posiadający liczne zalety widoczne w znacznie szerszej perspektywie czasu.

Rozciąganie mięśni po treningu siłowym i jego zalety

Brak rozciągania po treningu siłowym może mieć różne konsekwencje, od nagłych i poważnych kontuzji, aż po trwałe wady postawy powodowane przez kurczące się mięśnie. Z tego powodu dopasowanie odpowiednich ćwiczeń wykonywanych w trakcie lub tuż po całej sesji jest niezwykle istotne i pozwala na uniknięcie problemów ze stawami oraz ścięgnami. Na szczęście istnieje wiele form umożliwiających skuteczne rozciąganie mięśni nawet w domowych warunkach, a w celu wybrania odpowiedniego zestawu wystarczy skonsultować się z trenerem lub skorzystać z internetowych poradników.

Co daje dokładne rozciąganie po treningu siłowym?
rozciąganie w treningu siłowym

Celem rozciągania po treningu siłowym jest przede wszystkim przywrócenie długości brzuśców mięśniowych do tej sprzed sesji. W innym przypadku mogą one bowiem przesuwać się o kilka dziesiątych milimetra w stronę przykurczu, co w perspektywie dłuższego czasu jest w stanie powodować duży ból. Dalsze trenowanie skurczonych mięśni może bowiem doprowadzić do ich uszkodzenia uniemożliwiającego regularne wykonywanie ćwiczeń w późniejszym czasie, co stanowi ogromny problem szczególnie dla profesjonalistów.

Jakie ćwiczenia na rozciąganie mięśni po treningu siłowym?

Istnieje wiele ćwiczeń na rozciąganie po treningu siłowym. Każde z nich obejmuje różne części ciała, od pleców, aż po ręce. Jednym z nich jest uklęknięcie na kolanie pod kątem prostym i wyprostowanie drugiej nogi za sobą. Wówczas należy delikatnie pogłębiać pozycję pamiętając o wyprostowanych plecach. W Internecie znaleźć można wiele innych ćwiczeń angażujących różne partie mięśni. Dlatego przed rozpoczęciem samodzielnego treningu warto zorientować się w pozycjach rozciągających lub skorzystać z rady wykwalifikowanych trenerów.

Rozciąganie po treningu siłowym - najczęstsze błędy

Podczas rozciągania po treningu siłowym należy pamiętać o prawidłowej technice pozwalającej na skuteczne zabezpieczenie mięśni przed kontuzjami. Podstawowym błędem w trakcie tej czynności jest ,,pulsowanie” czyli nieustanne napinanie i rozluźnianie mięśni. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie utrzymywanie danej pozycji przez około 30 sekund, ponieważ szarpanie może doprowadzić do poważnych problemów i bólu uniemożliwiającego dalsze ćwiczenie. Sposób rozciągania poprzez utrzymywanie jednej pozycji określany jest mianem statycznego.

Pozostałe błędy w rozciąganiu po treningu siłowym

Pulsowanie nie jest jedynym błędem popełnianym podczas rozciągania. Istnieje szereg innych nieprawidłowości występujących w trakcie stretchingu wykonywanego przez osoby początkujące. Niezwykle często pojawia się niewłaściwe ustawianie stóp lub nietrzymanie wyprostowanej sylwetki. Takie błędy zdarzają się wyjątkowo często podczas rozciągania mięśnia trójgłowego, czworogłowego lub kulszowo-goleniowego.

Dlaczego rozciągamy się po treningu siłowego?

Stretching statyczny, czyli polegający na utrzymywaniu jednej pozycji przez około 30 sekund nie powinien być wykonywany przed rozpoczęciem treningu siłowego. Zmniejsza on bowiem zdolność mięśni do szybkiego kurczenia, co jest szczególnie ważne podczas ćwiczeń z dużym obciążeniem. Osłabienie organizmu przed treningiem nie jest pożądanym zjawiskiem, dlatego rozciąganie musi odbywać się tuż po zakończeniu sesji.

Nikola Łuszyńska 0 1 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

jak-prowadzic-dziennik-treningowy-aktualizacja-2020

Jak prowadzić dziennik treningowy? Aktualizacja 2020

Regularne treningi mogą trwać latami, a zapamiętanie wszystkich wykonanych ćwiczeń, powtórzeń i ciężarów graniczy z cudem. Dziennik treningowy pomaga w usystematyzowaniu informacji o ćwiczeniach. Zobacz, jak prawidłowo prowadzić dziennik treningu oraz dlaczego warto to robić.

tkanka-tluszczowa-u-mezczyzn-jaki-powinien-byc-wlasciwy-poziom

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

o-co-chodzi-z-tkanka-tluszczowa-body-fat-percentage-bez-tajemnic

O co chodzi z tkanką tłuszczową? Body fat percentage bez tajemnic

Jeszcze do niedawna rolę delfickiej wyroczni w kwestiach kondycji naszego organizmu sprowadzano do indeksu masy ciała. Z czasem opieranie wszelkich zmian w organizmie na wskaźniku BMI okazało się niewystarczające i rozpoczęto pomiar tkanki tłuszczowej. Czym jest body fat percentage i jak go obliczyć?

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

jak-prowadzic-dziennik-treningowy-aktualizacja-2020

Jak prowadzić dziennik treningowy? Aktualizacja 2020

Regularne treningi mogą trwać latami, a zapamiętanie wszystkich wykonanych ćwiczeń, powtórzeń i ciężarów graniczy z cudem. Dziennik treningowy pomaga w usystematyzowaniu informacji o ćwiczeniach. Zobacz, jak prawidłowo prowadzić dziennik treningu oraz dlaczego warto to robić.

tkanka-tluszczowa-u-mezczyzn-jaki-powinien-byc-wlasciwy-poziom

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

o-co-chodzi-z-tkanka-tluszczowa-body-fat-percentage-bez-tajemnic

O co chodzi z tkanką tłuszczową? Body fat percentage bez tajemnic

Jeszcze do niedawna rolę delfickiej wyroczni w kwestiach kondycji naszego organizmu sprowadzano do indeksu masy ciała. Z czasem opieranie wszelkich zmian w organizmie na wskaźniku BMI okazało się niewystarczające i rozpoczęto pomiar tkanki tłuszczowej. Czym jest body fat percentage i jak go obliczyć?

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.