Rodzaje rękawiczek do treningu siłowego

Rodzaje rękawiczek do treningu siłowego

Podczas intensywnych ćwiczeń siłowych dłonie są narażone na kontuzje i otarcia. Dobrym rozwiązaniem jest wyposażenie się w rękawiczki do ćwiczeń. Oto przegląd najpopularniejszych typów rękawiczek.

Dlaczego rękawiczki są tak ważne podczas treningu siłowego?

rękawiczki treningowe na siłownię hantle

Dzięki używaniu rękawiczek zmniejsza się ryzyko odcisków, które w tym sporcie zdarzają się bardzo często ze względu na duże obciążenia. Odciski lub rany, które pojawiły się wcześniej zazwyczaj demotywują ze względu na ból i ćwiczący przerywa trening. W rękawiczkach ból jest mniejszy, ciężar nie naciska bezpośrednio na ranę/odcisk, a tym samym zwiększa się komfort ćwiczeń. Ponadto, zapewniają one lepszą chwytność, a co za tym idzie – zwiększają bezpieczeństwo podczas treningu. Rękawiczki są również rozwiązaniem dla alergików. Zdarza się, że skóra w kontakcie z metalem i potem reaguje wysypką. Noszenie rękawiczek podczas ćwiczeń jest dodatkową ochroną przed uczuleniami. Niektóre modele posiadają również ściągacze, chroniące przed kontuzjami.

Czym się kierować przy wyborze rękawiczek do treningu siłowego?

Istotnym elementem jest częstotliwość ćwiczeń. Podczas treningów sporadycznych z wykorzystaniem niewielkich ciężarów sprawdzą się podstawowe, niedrogie rękawiczki do ćwiczeń. Podczas treningów zaawansowanych natomiast, bardzo intensywnych i z wykorzystaniem większych ciężarów warto wybrać rękawiczki lepszej jakości. Przy wyborze rękawiczek powinno się zwrócić uwagę na materiał, z którego są wykonane. Najlepsze i najtrwalsze są rękawiczki skórzane. Niektóre modele mają wszyte wewnątrz dodatkowe włókna, które usztywniają dłonie, ale nie ograniczają ruchów. Dodatkowo część rękawiczek skórzanych ma wbudowaną gąbeczkę, która chroni przed odciskami i zgrubieniami oraz wchłania wilgoć. Czasem tę samą funkcję pełni żelowa wkładka. Ważna jest również jakość przeszyć.

Wybór rękawiczek do treningu na siłowni

Wybór rękawiczek wiąże się również z dopasowaniem odpowiedniego rozmiaru. Nieodpowiednio dopasowane rękawiczki mogą utrudniać ćwiczenia. Ważne jest, by nie były zbyt małe, nie uciskały ani nie krępowały ruchów dłoni. Zbyt małe rękawiczki mogą również blokować przepływ krwi i powodować odrętwienie dłoni. Zbyt duże natomiast mogą zmniejszać chwytność. Utrzymanie ciężaru w nieprzylegających do dłoni rękawiczkach może być kłopotliwe i może skutkować kontuzją np. wypuszczeniem ciężaru.

Typy rękawiczek treningowych przeznaczonych do treningu siłowego

W zależności od rodzaju treningu oraz wykorzystywanych podczas ćwiczeń ciężarów należy wybrać odpowiedni model rękawiczek. Na rynku jest bardzo dużo rodzajów rękawiczek do ćwiczeń: pełne, bez palców, z pasem wzmacniającym nadgarstki, wyposażone we wkładki zapobiegające otarciom, wykonane z grubszego materiału, odporne na ścieranie… Oto zestawienie podstawowych modeli rękawiczek do treningu siłowego (każdy z opisanych modeli może występować w różnych wariantach).

Neoprenowe rękawiczki z żelowymi wkładkami

Materiał, z którego są wykonane jest bardzo elastyczny. Wewnętrzna strona rękawiczek jest wyposażona w żelowe wstawki, które pochłaniają wstrząsy oraz chronią dłoń przed urazami. Ten model rękawiczek posiada dobry system wentylacyjny, dzięki czemu ćwiczenia w nich są komfortowe. Zapewniają wygodę i bezpieczeństwo oraz są trwałe. Rękawiczki neoprenowe są przystosowane do ćwiczeń ze sztangami i hantlami. Koszt: ok. 30 zł.

Rękawiczki o zwiększonej przyczepności

Posiadają zintegrowany skórzany pas nadgarstkowy zapinany na rzep. Wewnętrzna strona rękawiczek posiada gumowe wstawki, odporne na wycieranie. Wszyte są w miejscach najbardziej narażonych na przeciążenia. Pozwalają na pewne trzymanie ciężaru. Rękawiczki są wyposażone także w poduszkę, która chroni nadgarstek. Miękki materiał wewnątrz nich absorbuje wilgoć. Ten model jest bardzo mocny i jest przeznaczony do treningu z wolnymi ciężarami. Koszt: ok. 80 zł.

Skórzane rękawiczki treningowe

Wykonane ze skóry naturalnej, z podwójną warstwą skóry na wewnętrznej stronie. Zewnętrzna strona rękawiczek oraz przestrzeń między palcami posiadają wstawki z elastanu, które pełnią funkcję systemu wentylacyjnego. Skórzane rękawiczki są wygodne i przeznaczone do intensywnych treningów. Wariantem tego typu rękawiczek jest model uwzględniający cechy anatomiczne męskiej dłoni. Takie rękawiczki, przeznaczone tylko dla mężczyzn, zapewniają bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Przeznaczone do treningu siłowego. Wariantem są również rękawiczki skórzane wyposażone w dodatkowe poduszki w miejscach największych przeciążeń oraz pas stabilizujący nadgarstek. Ten model jest przeznaczony dla wymagających i ciężko trenujących zawodników wszystkich dyscyplin siłowych. Koszt: ok. 30-40 zł.

Rękawiczki kulturystyczne

Wykonane z miękkiej skóry, materiału frotte oraz siatki. Zapewniają bardzo dobrą wentylację. Wewnętrzna strona rękawiczek jest pokryta materiałem antypoślizgowym. Posiadają zapięcie na rzep oraz gumę, które pozwalają na dokładne dopasowanie do dłoni ćwiczącego. Rękawiczki kulturystyczne zwiększają chwytność. Są przeznaczone do treningu siłowego z użyciem przyrządów. Koszt: ok. 45 zł.

Uchwyty treningowe gripad

uchwyt treningowy gripad siłownia ćwiczenie

Używane zamiast rękawiczek treningowych. Uchwyty treningowe pozwalają na zapanowanie nad ciężarem. Zazwyczaj są wykonane z neoprenowej pianki, dzięki czemu są lekkie. Opaski z których są złożone zakrywają jedynie kawałek części zewnętrznej dłoni, a jednocześnie zapewniają maksymalną ochronę. Taka budowa pozwala na doskonałą wentylację. Ponadto, uchwyty są bardzo łatwe w zakładaniu i zdejmowaniu. Zapobiegają wyślizgiwaniu się ciężarów z dłoni oraz zwiększają chwytność. Przeznaczone do treningu na maszynach oraz z wolnymi ciężarami. Koszt: ok. 45 zł.

Ochraniacze gimnastyczne - rękawiczki gimnastyczne

rękawiczki gimnastyczne ochraniacze drążek

Rękawiczki gimnastyczne nie do końca są rękawiczkami. Jest to okrojons wersja rękawiczek składająca się z oczka na palce, ochraniacza na wewnętrzną stronę dłoni oraz taśmy zabezpieczającej na nadgarstek. Rękawiczki gimnastyczne chronią dłoń podczas treningów na drążku. Umożliwiają dobre czucie drążka i można w nich wykonywać wszystkie figury gimnastyczne (takie jak wymyk, odmyk itp). Na siłowni ochraniacze gimnastyczne również znajdują zastosowanie. Można je z powodzeniem stosować do podnoszenia ciężarów na sztangach. Koszt: ok. 50 zł.

Dominika Górska 3 30 września 2016  3526

Dodaj komentarz

  • Hubert
    20 lipca 2017
    Ja na drążku tylko w rękawiczkach. Nie ma opcji, inaczej mam niepewny chwyt
  • Michał
    25 października 2016
    Jeśli chodzi o treningi CrossFit i podciąganie w stylu kipping lub butterfly pull ups- polecam skórki Pertay brand
  • Rafał
    7 października 2016
    Kupiłem sobie gripady jakiś czas temu, ale nie mogę się przyzwyczaić do ich noszenia. Może źle dopasowałem, ale mnie spadają z rąk i nie czuję się w nich pewnie. polecicie może jakąś dobrą firmę? Moje kupiłem na allegro.

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

hipertrofia-miofibrylarna-i-sarkoplazmatyczna

Hipertrofia miofibrylarna i sarkoplazmatyczna

Czym jest proces hipertrofii i jak wpływa na budowę masy mięśniowej. Poznaj mechanikę swoich mięśni!

trening-na-sile-czy-mase-miesniowa

Trening na siłę czy masę mięśniową?

Choć metody treningowe różnią się zamierzonym efektem – i tak trudno wybrać tę, nad którą chce się najbardziej pracować. W treningu siłowym czy kulturystycznym dominują dwa typy ćwiczeń – na siłę i na masę mięśniową. Na czym polegają oba typy treningów? I który z nich jest skuteczniejszy?

czym-jest-kapilarnosc-miesni-i-jak-nad-nia-pracowac

Czym jest kapilarność mięśni i jak nad nią pracować?

Przyrost beztłuszczowej masy ciała jest celem wielu osób trenujących na siłowni. Żeby to osiągnąć, ważna jest praca nad zwiększaniem kapilarności mięśni, czyli po prostu ich objętości. W jaki sposób można to osiągnąć? Zobacz sprawdzone sposoby na zwiększenie masy mięśniowej.

hipertrofia-czyli-jak-zbudowac-miesnie

Hipertrofia – czyli jak zbudować mięśnie

Hipertrofia jest jedynym potwierdzonym procesem wzrostu mięśni. Stanowi zarówno skutek ćwiczeń fizycznych, jak i ich cel. Z tego powodu powstała również metoda treningowa określana treningiem hipertroficznym. Na czym jednak właściwie polega ten proces? Jak ćwiczyć, żeby skutecznie budować mięśnie przy niskim poziomie tkanki tłuszczowej? O tym w poniższym artykule.

trening-silowy-ciezary-podnosic-wolno-czy-szybko

Trening siłowy – ciężary podnosić wolno czy szybko?

Zgodnie z klasycznym podejściem mówi się o skuteczności wolnego podnoszenia ciężarów w treningu siłowym. W praktyce jednak tempo ćwiczeń zależy od wybranego celu treningowego. Jaka więc powinna być szybkość wykonywania powtórzeń w treningu siłowym?

ile-bialka-mozna-przyswoic-w-jednym-posilku

Ile białka można przyswoić w jednym posiłku?

Białko jest podstawowym budulcem do budowy masy mięśniowej. W wielu źródłach pojawia się jednak informacja o (rzekomym) limicie białka, które jednorazowo jest w stanie przyswoić organizm. Jak jest jednak naprawdę? Od czego zależy ilość spożywanego białka i jak ją skutecznie ustalić?

5-skutecznych-metod-szokowania-miesni

5 skutecznych metod szokowania mięśni

Krew, pot i łzy - tego pragnie wielu miłośników sportu od treningu siłowego. Jest wiele metod, którymi można katować mięśnie. Zobaczcie, co na ten temat mówi specjalista. Oto porady treningowe pozwalające na kontrolowany wzrost mięśni. No pain - no gain!

ciekawostki-na-temat-treningow-silowych-1

Ciekawostki na temat treningów siłowych

Coraz więcej osób przekonuje się do treningów siłowych. I dobrze! Niosą one ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Co jednak na ten temat mówi nauka? Oto 5 ciekawostek na temat treningów siłowych - prosto od trenera!

kulturystyka-suplementacja-testosteronu

Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Nie da się ukryć, że kulturyści bardzo często sięgają po suplementy i odżywki. Jedną z najbardziej popularnych form wspomagających jest kuracja testosteronem. Jak przebiega suplementacja tego hormonu? Jakie są jej efekty? Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w naszym artykule!

zakres-ruchu-vs-ciezar

Zakres ruchu vs ciężar

„Machać sztangą każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi…” . Tak zacząłem parafrazując nieco piosenkę Jerzego Stuhra. „(…) nie o to chodzi jak co komu wychodzi…” –  no chyba tutaj nie do końca, jeżeli chcesz budować w sposób przemyślany swoje mięśnie. Podnosząc sztangę z wybranym przez ciebie założonym ciężarem masz dwie opcje: podnieść go i tyle… lub podnieść go poprawnie technicznie.

hipertrofia-miofibrylarna-i-sarkoplazmatyczna

Hipertrofia miofibrylarna i sarkoplazmatyczna

trening-na-sile-czy-mase-miesniowa

Trening na siłę czy masę mięśniową?

czym-jest-kapilarnosc-miesni-i-jak-nad-nia-pracowac

Czym jest kapilarność mięśni i jak nad nią pracować?

hipertrofia-czyli-jak-zbudowac-miesnie

Hipertrofia – czyli jak zbudować mięśnie

trening-silowy-ciezary-podnosic-wolno-czy-szybko

Trening siłowy – ciężary podnosić wolno czy szybko?

ile-bialka-mozna-przyswoic-w-jednym-posilku

Ile białka można przyswoić w jednym posiłku?

5-skutecznych-metod-szokowania-miesni

5 skutecznych metod szokowania mięśni

ciekawostki-na-temat-treningow-silowych-1

Ciekawostki na temat treningów siłowych

kulturystyka-suplementacja-testosteronu

Kulturystyka – suplementacja testosteronu

zakres-ruchu-vs-ciezar

Zakres ruchu vs ciężar