Rodzaje rękawiczek do treningu siłowego

Rodzaje rękawiczek do treningu siłowego

Podczas intensywnych ćwiczeń siłowych dłonie są narażone na kontuzje i otarcia. Dobrym rozwiązaniem jest wyposażenie się w rękawiczki do ćwiczeń. Oto przegląd najpopularniejszych typów rękawiczek.

Dlaczego rękawiczki są tak ważne podczas treningu siłowego?

rękawiczki treningowe na siłownię hantle

Dzięki używaniu rękawiczek zmniejsza się ryzyko odcisków, które w tym sporcie zdarzają się bardzo często ze względu na duże obciążenia. Odciski lub rany, które pojawiły się wcześniej zazwyczaj demotywują ze względu na ból i ćwiczący przerywa trening. W rękawiczkach ból jest mniejszy, ciężar nie naciska bezpośrednio na ranę/odcisk, a tym samym zwiększa się komfort ćwiczeń. Ponadto, zapewniają one lepszą chwytność, a co za tym idzie – zwiększają bezpieczeństwo podczas treningu. Rękawiczki są również rozwiązaniem dla alergików. Zdarza się, że skóra w kontakcie z metalem i potem reaguje wysypką. Noszenie rękawiczek podczas ćwiczeń jest dodatkową ochroną przed uczuleniami. Niektóre modele posiadają również ściągacze, chroniące przed kontuzjami.

Czym się kierować przy wyborze rękawiczek do treningu siłowego?

Istotnym elementem jest częstotliwość ćwiczeń. Podczas treningów sporadycznych z wykorzystaniem niewielkich ciężarów sprawdzą się podstawowe, niedrogie rękawiczki do ćwiczeń. Podczas treningów zaawansowanych natomiast, bardzo intensywnych i z wykorzystaniem większych ciężarów warto wybrać rękawiczki lepszej jakości. Przy wyborze rękawiczek powinno się zwrócić uwagę na materiał, z którego są wykonane. Najlepsze i najtrwalsze są rękawiczki skórzane. Niektóre modele mają wszyte wewnątrz dodatkowe włókna, które usztywniają dłonie, ale nie ograniczają ruchów. Dodatkowo część rękawiczek skórzanych ma wbudowaną gąbeczkę, która chroni przed odciskami i zgrubieniami oraz wchłania wilgoć. Czasem tę samą funkcję pełni żelowa wkładka. Ważna jest również jakość przeszyć.

Wybór rękawiczek do treningu na siłowni

Wybór rękawiczek wiąże się również z dopasowaniem odpowiedniego rozmiaru. Nieodpowiednio dopasowane rękawiczki mogą utrudniać ćwiczenia. Ważne jest, by nie były zbyt małe, nie uciskały ani nie krępowały ruchów dłoni. Zbyt małe rękawiczki mogą również blokować przepływ krwi i powodować odrętwienie dłoni. Zbyt duże natomiast mogą zmniejszać chwytność. Utrzymanie ciężaru w nieprzylegających do dłoni rękawiczkach może być kłopotliwe i może skutkować kontuzją np. wypuszczeniem ciężaru.

Typy rękawiczek treningowych przeznaczonych do treningu siłowego

W zależności od rodzaju treningu oraz wykorzystywanych podczas ćwiczeń ciężarów należy wybrać odpowiedni model rękawiczek. Na rynku jest bardzo dużo rodzajów rękawiczek do ćwiczeń: pełne, bez palców, z pasem wzmacniającym nadgarstki, wyposażone we wkładki zapobiegające otarciom, wykonane z grubszego materiału, odporne na ścieranie… Oto zestawienie podstawowych modeli rękawiczek do treningu siłowego (każdy z opisanych modeli może występować w różnych wariantach).

Neoprenowe rękawiczki z żelowymi wkładkami

Materiał, z którego są wykonane jest bardzo elastyczny. Wewnętrzna strona rękawiczek jest wyposażona w żelowe wstawki, które pochłaniają wstrząsy oraz chronią dłoń przed urazami. Ten model rękawiczek posiada dobry system wentylacyjny, dzięki czemu ćwiczenia w nich są komfortowe. Zapewniają wygodę i bezpieczeństwo oraz są trwałe. Rękawiczki neoprenowe są przystosowane do ćwiczeń ze sztangami i hantlami. Koszt: ok. 30 zł.

Rękawiczki o zwiększonej przyczepności

Posiadają zintegrowany skórzany pas nadgarstkowy zapinany na rzep. Wewnętrzna strona rękawiczek posiada gumowe wstawki, odporne na wycieranie. Wszyte są w miejscach najbardziej narażonych na przeciążenia. Pozwalają na pewne trzymanie ciężaru. Rękawiczki są wyposażone także w poduszkę, która chroni nadgarstek. Miękki materiał wewnątrz nich absorbuje wilgoć. Ten model jest bardzo mocny i jest przeznaczony do treningu z wolnymi ciężarami. Koszt: ok. 80 zł.

Skórzane rękawiczki treningowe

Wykonane ze skóry naturalnej, z podwójną warstwą skóry na wewnętrznej stronie. Zewnętrzna strona rękawiczek oraz przestrzeń między palcami posiadają wstawki z elastanu, które pełnią funkcję systemu wentylacyjnego. Skórzane rękawiczki są wygodne i przeznaczone do intensywnych treningów. Wariantem tego typu rękawiczek jest model uwzględniający cechy anatomiczne męskiej dłoni. Takie rękawiczki, przeznaczone tylko dla mężczyzn, zapewniają bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Przeznaczone do treningu siłowego. Wariantem są również rękawiczki skórzane wyposażone w dodatkowe poduszki w miejscach największych przeciążeń oraz pas stabilizujący nadgarstek. Ten model jest przeznaczony dla wymagających i ciężko trenujących zawodników wszystkich dyscyplin siłowych. Koszt: ok. 30-40 zł.

Rękawiczki kulturystyczne

Wykonane z miękkiej skóry, materiału frotte oraz siatki. Zapewniają bardzo dobrą wentylację. Wewnętrzna strona rękawiczek jest pokryta materiałem antypoślizgowym. Posiadają zapięcie na rzep oraz gumę, które pozwalają na dokładne dopasowanie do dłoni ćwiczącego. Rękawiczki kulturystyczne zwiększają chwytność. Są przeznaczone do treningu siłowego z użyciem przyrządów. Koszt: ok. 45 zł.

Uchwyty treningowe gripad

uchwyt treningowy gripad siłownia ćwiczenie

Używane zamiast rękawiczek treningowych. Uchwyty treningowe pozwalają na zapanowanie nad ciężarem. Zazwyczaj są wykonane z neoprenowej pianki, dzięki czemu są lekkie. Opaski z których są złożone zakrywają jedynie kawałek części zewnętrznej dłoni, a jednocześnie zapewniają maksymalną ochronę. Taka budowa pozwala na doskonałą wentylację. Ponadto, uchwyty są bardzo łatwe w zakładaniu i zdejmowaniu. Zapobiegają wyślizgiwaniu się ciężarów z dłoni oraz zwiększają chwytność. Przeznaczone do treningu na maszynach oraz z wolnymi ciężarami. Koszt: ok. 45 zł.

Ochraniacze gimnastyczne - rękawiczki gimnastyczne

rękawiczki gimnastyczne ochraniacze drążek

Rękawiczki gimnastyczne nie do końca są rękawiczkami. Jest to okrojons wersja rękawiczek składająca się z oczka na palce, ochraniacza na wewnętrzną stronę dłoni oraz taśmy zabezpieczającej na nadgarstek. Rękawiczki gimnastyczne chronią dłoń podczas treningów na drążku. Umożliwiają dobre czucie drążka i można w nich wykonywać wszystkie figury gimnastyczne (takie jak wymyk, odmyk itp). Na siłowni ochraniacze gimnastyczne również znajdują zastosowanie. Można je z powodzeniem stosować do podnoszenia ciężarów na sztangach. Koszt: ok. 50 zł.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 3 30 września 2016  8101

Dodaj komentarz

  • Hubert
    20 lipca 2017
    Ja na drążku tylko w rękawiczkach. Nie ma opcji, inaczej mam niepewny chwyt
  • Michał
    25 października 2016
    Jeśli chodzi o treningi CrossFit i podciąganie w stylu kipping lub butterfly pull ups- polecam skórki Pertay brand
  • Rafał
    7 października 2016
    Kupiłem sobie gripady jakiś czas temu, ale nie mogę się przyzwyczaić do ich noszenia. Może źle dopasowałem, ale mnie spadają z rąk i nie czuję się w nich pewnie. polecicie może jakąś dobrą firmę? Moje kupiłem na allegro.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

prezentacja-kulturysty-pozowanie-na-scenie

Prezentacja kulturysty – pozowanie na scenie

Przygotowanie treningowe i dietetyczne to podstawa przed startem w zawodach sylwetkowych. To jednak nie wszystko. Ważne jest także jak najlepsze zaprezentowanie własnych osiągnięć. I temu służy m.in. pozowanie. Jak wygląda nauka pozowania w kulturystyce?

ustawienie-dloni-przy-wykonywaniu-pompek-a-praca-miesni

Ustawienie dłoni przy wykonywaniu pompek a praca mięśni

Nie bez powodu mówi się, że z różnych rodzajów pompek można stworzyć kompletny trening. To jaki rodzaj pompki wybierzemy – oddziałuje na to, jakie mięśnie pracują. Zmianie może ulegać m.in. pozycja ćwiczącego, rozstaw nóg czy właśnie ułożenie rąk. Zobaczmy, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania pompek z różnym ustawieniem dłoni.

kulturystyka-dla-seniorow-dlaczego-warto

Kulturystyka dla seniorów – dlaczego warto?

Wraz z wiekiem zmieniają się możliwości sprawnościowe. Warto zatem zadbać o poprawienie cech motorycznych, wytrzymałości czy zwiększyć siłę i masę mięśni. Można to osiągnąć dzięki regularnym treningom kulturystycznym. Zobacz, jakie korzyści wynikają z treningów siłowych w podeszłym wieku.

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

prezentacja-kulturysty-pozowanie-na-scenie

Prezentacja kulturysty – pozowanie na scenie

Przygotowanie treningowe i dietetyczne to podstawa przed startem w zawodach sylwetkowych. To jednak nie wszystko. Ważne jest także jak najlepsze zaprezentowanie własnych osiągnięć. I temu służy m.in. pozowanie. Jak wygląda nauka pozowania w kulturystyce?

ustawienie-dloni-przy-wykonywaniu-pompek-a-praca-miesni

Ustawienie dłoni przy wykonywaniu pompek a praca mięśni

Nie bez powodu mówi się, że z różnych rodzajów pompek można stworzyć kompletny trening. To jaki rodzaj pompki wybierzemy – oddziałuje na to, jakie mięśnie pracują. Zmianie może ulegać m.in. pozycja ćwiczącego, rozstaw nóg czy właśnie ułożenie rąk. Zobaczmy, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania pompek z różnym ustawieniem dłoni.

kulturystyka-dla-seniorow-dlaczego-warto

Kulturystyka dla seniorów – dlaczego warto?

Wraz z wiekiem zmieniają się możliwości sprawnościowe. Warto zatem zadbać o poprawienie cech motorycznych, wytrzymałości czy zwiększyć siłę i masę mięśni. Można to osiągnąć dzięki regularnym treningom kulturystycznym. Zobacz, jakie korzyści wynikają z treningów siłowych w podeszłym wieku.

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!