Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

Skąd bierze się strach w sportach walki?

Trening sportów walki jest wymagający zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Zawodnicy muszą więc skupić się nie tylko na szlifowaniu umiejętności czy możliwości fizycznych. Trzeba także zadbać o własne nastawienie do ćwiczeń. Sama nauka techniki może być dla niektórych wyzwaniem. A niekoniecznie musi to oznaczać słabe predyspozycje do treningu sportów walki. Całość problemu niekiedy tkwi właśnie w nieodpowiednim podejściu do ćwiczeń. Tu w grę wchodzi m.in. wytrwałość i pewność własnych możliwości.

Trudności i strach są uczuciami wpisanymi w ludzką naturę. W przypadku sportowców walki – mogą się one jednak silniej objawiać. Nic dziwnego, są oni narażeni na spore ryzyko utraty zdrowia, a w ekstremalnych przypadkach – nawet życia. Do tego wszystkiego dochodzi stres związany z brakiem wiary we własne możliwości w trakcie startu w zawodach czy sparingu.

Podczas treningów sportów walki liczy się skupienie na wszystkich elementach ćwiczeń. Tak samo ważne jest więc budowanie siły czy pilnowanie diety co odpowiednie nastawienie psychiczne.

Czytaj również: Nokout a zdrowie

Obawy sportowców walki przed przyjęciem uderzenia
strach przed bólem boks

Strach dotyczy przede wszystkim osoby początkujące w sportach walki. Ze względu na krótki staż treningowy bardzo trudno jest im uwierzyć we własne możliwości. Problemem jest również nieprawidłowa technika. To ona odpowiada za przykre konsekwencje zdrowotne. Sportowcy boją się więc na przykład uszkodzeń mózgu. W praktyce, takie kontuzje zdarzają się bardzo rzadko.

Pozbycie się strachu przed uderzeniem jest możliwe dzięki opanowaniu umiejętności zadawania ciosów czy unikania uderzeń.

Czytaj także: Obrona w boksie i uderzanych sportach walki

Wsparcie bliskich kluczem do sukcesu w sportach walki

Dobre podejście i wytrwałość w dążeniu do celu treningowego są bardzo ważne. Nie zawsze jednak wystarczają, by dojść do perfekcji w każdym elemencie sportu. Liczy się również wsparcie i motywacja ze strony, rodziny, bliskich oraz trenera. Jeśli wiemy, że całe otoczenie nam kibicuje – staramy się mocniej. Warto więc pokazać bliskim to, jak bardzo nam zależy na danym sporcie walki i wynikach. Jeśli zauważą, że jest to dla nas ważne – będą mocniej wspierać nas w naszych działaniach.

Pośrednia obecność innych osób w treningach sportowca walki jest skutecznym sposobem na walkę ze strachem przed bólem. Zawodnik czując, że ktoś go wspiera skupia się bardziej na osiągnięciu lepszych wyników, a mniej na „skutkach ubocznych” walki.

Do boju żołnierze – czyli nastawienie w sportach walki
jak pokonać strach przed bólem

Wiara we własne umiejętności – oczywiście potwierdzona wynikami z treningów – może być kluczem do sukcesu w sportach walki. Podobnie rzecz ma się z bojowym nastawieniem przed startem w zawodach czy treningiem. Pozwala ono na zauważenie własnych luk w możliwościach. Tym samym można je skutecznie wypełnić odpowiednio dobranymi ćwiczeniami. W taki sposób także wykształca się wytrwałość w treningach.

W jaki sposób można to osiągnąć? Powtarzaj sobie, że na pewno dasz radę i odniesiesz zwycięstwo. Uwierz w siebie, a wiarę zbuduj w oparciu na stażu treningowym. Odpowiednie podejście zwiększa motywację, co przekłada się na późniejsze wyniki sportowe.

Pokonaj strach – analiza przeszłych treningów i walk

Dobrym sposobem na zmianę nastawienia w sportach walki jest analizowanie minionych treningów i walk. Spokojne odtwarzanie przebiegu walki czy sesji treningowej pozwala na wyłapanie ewentualnych błędów. Stąd już o krok do pracy nad słabszymi elementami. Motywująco działa również wyobrażanie sobie sytuacji, które mogłyby się wydarzyć. Widzisz siebie w trudnej walce na wysokim poziomie – wzrasta twoja pewność siebie. W obu przypadkach maleje także strach. Załóżmy, że zawodnik popełnił błąd i otrzymał bolesne uderzenie. Po wizualizacji przeszłej walki jest w stanie wypracować umiejętność, której brak doprowadził do tej sytuacji. Następnie zmniejsza się strach – już do tego błędu nie dopuści. Natomiast jeśli podbudowuje własne ego wyobrażaniem sobie siebie w walce z profesjonalistą – nabywa pewności siebie i jednocześnie traci strach.

Czytaj również: Korzyści z uprawiania sportów walki

Skupienie i koncentracja w sportach walki
Strach sporty walki

Wystarczy moment rozproszenia uwagi i można dostać uderzenie bądź kopnięcie decydujące o wyniku walki. Nauczenie się pełnego skupienia i koncentracji pozwoli zawodnikowi uniknąć wielu nieprzyjemnych zdarzeń. I bólu. Jeśli sportowiec wie, że nie jest w stanie się rozproszyć – przestaje się bać przeciwnika. Umie przecież odeprzeć atak, ponieważ widzi każdy jego ruch.

Nauka skupienia jest długotrwałym procesem. Istotne jest pozbycie się wszystkich myśli niezwiązanych z danym sportem walki.

Odpowiednie podejście do sportów walki umożliwia osiągnięcie każdego celu treningowego.

Strach przed bólem – jak się go pozbyć?

Strach i ból są wpisane w treningi sportów walki. Nie da się ich kompletnie wyeliminować. Ważne jest jednak ich zaakceptowanie. W wielu sportach walki można stosować różne ochraniacze, które są w stanie zmniejszyć bolesność kopnięć czy uderzeń. Wiedza o jakimś zabezpieczeniu dodaje zawodnikowi pewności i zmniejsza strach.

Przyjęcie kilku ciosów w trakcie walki nie jest przyjemne. Warto jednak zmienić nastawienie. Pomyśleć o rewanżu i zastosowaniu techniki, która „odwdzięczy się” przeciwnikowi. Strach sam w sobie nie jest niczym złym. Jeśli jednak zawodnik zajmie myśli czym innym – przestanie się nim przejmować.

admin 2 8 sierpnia 2018  1602

Dodaj komentarz

  • Ilona
    11 sierpnia 2018
    I ja się zgadzam. Jednak nie jest to takie proste, jak się wydaje... Niestety, trzeba sporo pracy, zanim się uda "przestawić"
  • Kacper
    9 sierpnia 2018
    Bardzo fajny temat - to prawda, wszystko jest w głowie i żeby być dobrym sportowcem, trzeba taki strach pokonać

Artykuły z kategorii: Motywacja

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?