Przygotowanie psychiczne do zawodów sportowych

Przygotowanie psychiczne do zawodów sportowych

Skuteczne przygotowanie do zawodów to nie tylko regularne treningi i odpowiednia dieta. Aby osiągnąć sukces równie istotne jest przygotowanie psychiczne do zawodów. Czasem okazuje się być kluczowe.

Bezpośrednie mentalne przygotowanie startowe

Bezpośrednie przygotowanie startowe to czas na niedługo przed zawodami. W tym okresie zawodnik stara się by trening wyglądał jak udział w zawodach. Obrazowanie startu jest nieodłącznym elementem przygotowującym do zawodów. Ma to na celu uaktywnienie nabytych w trakcie treningów kompetencji sportowych. W jaki sposób to wygląda?

Przygotowanie psychiczne do zawodów

Zawodnik przez cały rok powinien obrazować sobie start w zawodach, nawet jeśli żadne się nie zbliżają. Praktyka czyni mistrza. Im więcej powtarzasz pewien schemat, tym lepiej się on utrwala. Dlatego w ciągu roku warto brać udział w różnego rodzaju zawodach, również tych niższej rangi, aby się sprawdzić i oswoić.

Co daje przygotowanie psychiczne do zawodów? Zawodnik ma z niego wiele korzyści. Uczy się podejmowania skutecznych decyzji, radzenia sobie ze stresem, przejrzystego myślenia, koncentracji, prawidłowej samooceny oraz spożytkowania napięcia przedstartowego. Dbając o przygotowanie psychiczne do zawodów zapewnisz sobie motywację, dobre samopoczucie, pewność siebie, utrzymywanie spokoju pomimo presji oraz racjonalne zarządzanie energią.

Przygotowanie psychiczne do zawodów: stawiaj sobie cele

Przed każdym treningiem określ wynik, który chciałbyś osiągnąć. Naucz się wyznaczać realne cele i walczyć o ich zdobycie. Pamiętaj, że na każdy trening przypada jeden cel, nie bądź zanadto ambitny. Gdy się nauczysz się myślenia zadaniowego, udział w zawodach będzie dla ciebie pestką.

Dla zawodnika: Myśl pozytywnie

Pozytywne myślenie jest kluczem do sukcesu. Prowadź sam ze sobą wewnętrzny dialog i zagrzewaj się do walki. W trakcie rozgrzewki przypomnij sobie wszystkie swoje dotychczasowe sukcesy i osiągnięcia. Niech staną się dodatkową motywacją. W końcu na treningach dawałeś z siebie wszystko, więc jesteś gotowy do zawodów. Teraz pozostało ci po prostu dotrwać do końca!

Bądź gotowy na niepowodzenie

Myśl pozytywnie, ale bądź również gotowy na różne ewentualności. Zastanów się co w trakcie zawodów mogłoby pójść nie tak i jak byś sobie z tą przeszkodą poradził. Ustal dla każdej ewentualności osobny scenariusz, a w trakcie zawodów po prostu wprowadź go w życie. Wraz z nabieraniem doświadczenia zobaczysz, że pokonujesz przeszkody bez zastanowienia.

Ciesz się sportem

W jakich zawodach nie brałbyś udziału – robisz to co kochasz, więc ciesz się nimi! Zawody sportowe nie są koniecznością. Bierzesz w nich udział z własnej woli. Jeśli cię nie cieszą, zrezygnuj. Zawody to nie jest twój obowiązek, a raczej przywilej! Daj z siebie wszystko i pokaż jak bardzo to kochasz.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Karolina Szweda 2 4 października 2016  2674

Dodaj komentarz

  • Jurek
    7 października 2016
    Takie tam pieprzenie. Bieganie to bieganie, a nie jakaś psychologia. Trzeba trenować i tyle.
  • Danuta1991
    6 października 2016
    Biegam już wiele lat. Co prawda, amatorsko, ale widzę jak ważne jest nastawienie psychiczne podczas treningów czy zawodów. Wielu ludzi jakoś specjalnie nie zwraca na to uwagi, a ja uważam, że bez dobrego nastawienia nie da się nic osiągnąć. Każda porażka jest tragedią, każda kontuzja to dramat...

Artykuły z kategorii: Motywacja

jak-skutecznie-zmotywowac-sie-do-cwiczen

Jak skutecznie zmotywować się do ćwiczeń?

Motywacja do treningu może stanowić problem dla niejednej osoby. Każdy wie, że ćwiczenia są ważne, ponieważ dzięki nim czujemy się lepiej. Dlaczego tak trudno przychodzi nam regularne uprawianie aktywności fizycznej?

dowiedz-sie-jak-odnalezc-w-sobie-motywacje-i-schudnij-raz-na-zawsze

Dowiedz się jak odnaleźć w sobie motywację i schudnij raz na zawsze!

Wiele osób nie potrafi porządnie zabrać się za dietę oraz treningi, gdyż najzwyczajniej brak im motywacji. Wyrobienie w sobie pewnych nawyków jest szalenie ważne. Jeżeli będziemy świadomie podchodzić do diety i aktywności fizycznej, to istnieje szansa, że wytrwamy w naszych postanowieniach.

motywacja-do-treningu-poznaj-nasz-ranking-30-cytatow-ktore-dodadza-ci-sily

Motywacja do treningu: poznaj nasz ranking 30 cytatów, które dodadzą ci siły!

Trening i dieta to dość złożone procesy. Składa się na nie wiele zmiennych, na każdym kroku czyhają pokusy i tylko najwytrwalsi potrafią osiągnąć swój cel. Motywacja do treningu to coś, czego potrzeba nam najbardziej na świecie. Poznaj nasz ranking najlepszych cytatów zagrzewających do pracy nad sobą, a na pewno uda ci się zrealizować zamierzone cele i wyznaczyć kolejne!

sekret-idealnego-treningu-czyli-historia-jednego-cielaka

Sekret idealnego treningu, czyli historia jednego cielaka

Zapisanie się na siłownię to pierwszy krok do poprawy sylwetki – zarówno jeśli chodzi o zbudowanie masy mięśniowej, jak i o zrzucenie masy zbędnej. Mało kto jednak rozumie, że samo kupno karnetu jest tylko pozornie pierwszym krokiem. Jak to możliwe? Wizyta na siłowni to w rzeczywistości krok drugi. Pierwszym winno być psychologiczne nastawienie na wysiłek, którego wymagać będzie dążenie do wymarzonego celu. W czym zatem tkwi sekret idealnego treningu?

profesjonalny-trening-mentalny-czym-jest-i-kto-powinien-z-niego-korzystac

Profesjonalny trening mentalny - czym jest i kto powinien z niego korzystać?

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się metalne zajęcia grupowe z kategorii body&mind. Świetnie kształtują nasze rozumienie ciała oraz pozwalają osiągnąć dostateczny poziom harmonii pomiędzy ciałem i umysłem. Trening mentalny to jednak coś więcej niż tylko fitness body&mind. Jak to wygląda?

cwiczenia-dla-par

Ćwiczenia dla par

Jeśli brakuje ci motywacji do treningu, zastanów się nad ćwiczeniami z partnerem. Aktywność fizyczna we dwoje to wzajemna motywacja oraz zacieśnianie relacji. Ćwiczenia dla par mogą być dobrą zabawą! Oto kilka przykładów.

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

jak-skutecznie-zmotywowac-sie-do-cwiczen

Jak skutecznie zmotywować się do ćwiczeń?

Motywacja do treningu może stanowić problem dla niejednej osoby. Każdy wie, że ćwiczenia są ważne, ponieważ dzięki nim czujemy się lepiej. Dlaczego tak trudno przychodzi nam regularne uprawianie aktywności fizycznej?

dowiedz-sie-jak-odnalezc-w-sobie-motywacje-i-schudnij-raz-na-zawsze

Dowiedz się jak odnaleźć w sobie motywację i schudnij raz na zawsze!

Wiele osób nie potrafi porządnie zabrać się za dietę oraz treningi, gdyż najzwyczajniej brak im motywacji. Wyrobienie w sobie pewnych nawyków jest szalenie ważne. Jeżeli będziemy świadomie podchodzić do diety i aktywności fizycznej, to istnieje szansa, że wytrwamy w naszych postanowieniach.

motywacja-do-treningu-poznaj-nasz-ranking-30-cytatow-ktore-dodadza-ci-sily

Motywacja do treningu: poznaj nasz ranking 30 cytatów, które dodadzą ci siły!

Trening i dieta to dość złożone procesy. Składa się na nie wiele zmiennych, na każdym kroku czyhają pokusy i tylko najwytrwalsi potrafią osiągnąć swój cel. Motywacja do treningu to coś, czego potrzeba nam najbardziej na świecie. Poznaj nasz ranking najlepszych cytatów zagrzewających do pracy nad sobą, a na pewno uda ci się zrealizować zamierzone cele i wyznaczyć kolejne!

sekret-idealnego-treningu-czyli-historia-jednego-cielaka

Sekret idealnego treningu, czyli historia jednego cielaka

Zapisanie się na siłownię to pierwszy krok do poprawy sylwetki – zarówno jeśli chodzi o zbudowanie masy mięśniowej, jak i o zrzucenie masy zbędnej. Mało kto jednak rozumie, że samo kupno karnetu jest tylko pozornie pierwszym krokiem. Jak to możliwe? Wizyta na siłowni to w rzeczywistości krok drugi. Pierwszym winno być psychologiczne nastawienie na wysiłek, którego wymagać będzie dążenie do wymarzonego celu. W czym zatem tkwi sekret idealnego treningu?

profesjonalny-trening-mentalny-czym-jest-i-kto-powinien-z-niego-korzystac

Profesjonalny trening mentalny - czym jest i kto powinien z niego korzystać?

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się metalne zajęcia grupowe z kategorii body&mind. Świetnie kształtują nasze rozumienie ciała oraz pozwalają osiągnąć dostateczny poziom harmonii pomiędzy ciałem i umysłem. Trening mentalny to jednak coś więcej niż tylko fitness body&mind. Jak to wygląda?

cwiczenia-dla-par

Ćwiczenia dla par

Jeśli brakuje ci motywacji do treningu, zastanów się nad ćwiczeniami z partnerem. Aktywność fizyczna we dwoje to wzajemna motywacja oraz zacieśnianie relacji. Ćwiczenia dla par mogą być dobrą zabawą! Oto kilka przykładów.

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.