Przygotowanie do gimnastyki - sylwetki gimnastyczne

Przygotowanie do gimnastyki - sylwetki gimnastyczne

Chcesz rozpocząć przygodę z kalisteniką czyli tzw. Street workout? A może interesuje Cię gimnastyka i akrobatyka? Tak czy inaczej zanim przystąpisz do robienia akrobacji, salt i innych trudnych manewrów ciałem musisz wzmocnić core czyli brzuch, plecy i lędźwie. Zobacz trening przygotowujący do gimnastyki czyli sylwetki gimnastyczne.

Sylwetki gimnastyczne - zalety treningu

Trening sylwetek gimnastycznych wykonuje się jako wstęp do gimnastyki i akrobatyki i Street workout. Ćwiczenie sylwetek nie jest trudne, taki trening jest dobry nie tylko dla osób chcących robić ambitne akrobacje ale to dobre ćwiczenie dla osób cierpiących na nadwagę oraz ból pleców.

Ćwiczenie sylwetek skutecznie spala kalorie i pomaga w redukowani tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia są wykonywanie izometryczne bez obciążania aparatu ruchowego. Sprawdzą się więc również u osób z wadami postawy (krzywy kręgosłup).  Trening polegający na wykonywaniu ćwiczeń na sylwetkę gimnastyczną jest świetnym rozwiązaniem zarówno dla osób, które nie przygotowują się do uczestnictwa w zajęciach gimnatyki, ale także powodują poprawę ogólnej koordynacji ruchowej.

Szukasz specjalisty od treningu gimnastycznego? Sprawdź naszą bazę trenerów i instruktorów sportowych

gimnastyka i akrobatyka

Sylwetki gimnastyczne co to i jakie efekty daje ich trening?

Ćwiczenie sylwetek gimnastycznych wzmacnia wszystkie mięśnie brzucha. W tym mięśnie głębokie brzucha które są trudne do ćwiczenia w tradycyjny sposób (za pomocą brzuszków). Sylwetki poprawiają stabilizację odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz lędźwi i bioder. To dobre ćwiczenie które nie zajmuje dużo czasu, szybko przynosi efekty (przy regularnym treningu). Można je wykonywać w domu, wystarczy tylko zaopatrzyć się w matę do jogi. Masz siedzący tryb życia, bolą cię plecy – wykonuj sylwetki gimnastyczne przez 10 minut w domu 3 razy w tygodniu a pozbędziesz się problemów z plecami :)

Sylwetki gimnastyczne są podstawą wykonywania elementów gimnastycznych. Przygotowują do wykonywania m.in. hollow body, stania na rękach, flagi i innych trudnych postaw znanych z akrobatyki. Włączając sylwetki gimnastyczne w swój plan treningowy zdecydowanie szybciej opanujesz inne elementy gimnastyczne. Dodatkowo dzięki stabilizacji poszczególne postawy gimnastyczne będą wyglądały lepiej bez uciekających pleców, wygięć i innych problemów z postawą.

Gdzie wykorzystuje się sylwetki gimnastyczne?

Oczywiście w gimnastyce i akrobatyce. Jednak jest to trening wykorzystywany również w kalistenice, fizjoterapii oraz treningu personalnym. Po czym poznasz że sylwetki są dobrym treningiem? Bo są szeroko wykorzystywane w pilatesie, fitnessie, na zajęciach w siłowniach, a nawet stanowią elementy ćwiczeń jogi.

Sylwetki gimnastyczne a odchudzanie

Wykonywanie sylwetek jest ćwiczeniem izometrycznym i izotonicznym. Jest to średnio intensywny wysiłek fizyczny. Trening podnosi puls i temperaturę ciała, zdecydowanie przyśpiesza metabolizm powodując szybsze spalanie kalorii. 10 minut treningu sylwetek gimnastycznych to wydatek nawet 100 kcal.

Podstawowe sylwetki gimnastyczne dla początkujących

Trening sylwetek gimnastycznych najlepiej wykonywać na macie, grubym dywanie lub innym miękkim podłożu. Dodatkowo przyda się stoper do odmierzania czasu poszczególnych ćwiczeń. Początkujący najlepiej jeżeli będą wykonywali ćwiczenie sylwetek przed lustrem lub z pomocą trenera personalnego by wyeliminować błędy. Przypominam że o ile trening sylwetek jest bezpieczny i mogą go wykonywać również seniorzy i osoby z ograniczoną mobilnością, o tyle źle robione ćwiczenia mogą zaszkodzić. Błędy na samym początku ćwiczenia sylwetek gimnastycznych pojawiają się u każdego dlatego warto jest je już na samym początku poprawiać.

Przykładowe sylwetki gimnastyczne na trening core

Sylwetek gimnastycznych jest bardzo dużo. Nie sposób wymienić wszystkich. Dlatego poniżej znajdziesz kilka przykładowych sylwetek gimnastycznych od najłatwiejszych po trudne dla bardziej zaawansowanych.

Lista praktycznych sylwetek gimnastycznych 

Wznosy tułowia w leżeniu na brzuchu (na plecy) tzw. kołyska

wznosy tułowia sylwetka gimnastyczna

 

Unoszenie tłowia z nogami w górze i lędźwiami płasko na macie (na brzuch)

sylwetka gimnastyczna łatwa

 

Popularne ćwiczenie na brzuch "deska" również jest zaliczane do sylwetek gimnastycznych

ćwiczenie brzucha deska sylwetka

 

Aby trening był kompletny należy trenowac wszystkie partie mieśńi tułowia, w tym mięśnie skośne

ćwiczenie brzucha w podporze

W tym cwiczeniu zaczynamy od siadu w podporze z uniesionymi nogami. Następnie przenosząc ciężar na jedną stronę ze spiętymi pośladkami prostujemy lekko nogi. 

trening brzucha w podporze 2

 

Sylwetka gimnastyczna Hollow Body pozycja wyjściowa

sylwetka gimnastyczna hollow body 1

 

Pozycja hollow body uniesienie odcinka piersiowego i nóg

pozycja hollow body 2 uniesienie

Sylwetka gimnastyczna  - skłon tułowia w odcinku piersiowym

Ćwiczenie należy wykonać z pozycji leżącej tyłem. Ramiona powinny być wyprostowane i uniesiona nad wysokością ud. Złącz swoje wyprostowane nogi i wykonaj skłon tułowia -  staraj się, aby dłonie dotknęły kolan.

Te ćwiczenia gimnastyczne należy powtarzać tak często jak to tylko możliwe. Ogranizm adoptuje się do poszczególnych ruchów i tylko ciągłe powtarzanie treningu może przynieśc zamierzone efekty.

 

Czytaj więcej: Gimnastyka artystyczna charakterystyka

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Marcin Lemański 3 16 sierpnia 2016  10625

Dodaj komentarz

  • Jan
    20 lipca 2017
    Pamiętam "kołyskę" ze szkoły :D
  • Gienia
    20 lipca 2017
    Warto zainteresować się gimnastyką, szczególnie jak się jest starszym. Bo można potrenować nad ogólną sprawnością
  • 20 lipca 2017
    Całkiem tego sporo

Artykuły z kategorii: Gimnastyka i Akrobatyka

gimnastyka-w-zaciszu-domowym-poznaj-skuteczne-sposoby-na-ksztaltowanie-sylwetki

Gimnastyka w zaciszu domowym – poznaj skuteczne sposoby na kształtowanie sylwetki!

Gimnastyka to chyba najprostszy sport na świcie. Ćwiczenia gimnastyczne znane są każdej osobie. Już w przedszkolu dzieci codziennie wykonują gimnastykę, aby rozruszać swoje ciało i poczuć się lepiej! Dowiedz się jakie ćwiczenia gimnastyczne są najskuteczniejsze!

gimnastyka-figury-dla-kazdego-nawet-nie-wiesz-ile-jest-mozliwosci

Gimnastyka figury dla każdego: nawet nie wiesz, ile jest możliwości

Najróżniejsze ćwiczenia układające się w przepiękne figury gimnastyczne to naprawdę niezłe widowisko, tym bardziej, że wiele z nich czerpie bezpośrednio z akrobatyki. To, jak spektakularny układ zaproponują ćwiczący, zależy od wielu czynników, a najważniejszym jest czas włożony w przygotowania. Jakie figury gimnastyczne są najpopularniejsze i czy są jakiekolwiek przeciwwskazania do treningu?

akrobatyka-sportowa-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-treningach-i-zawodach

Akrobatyka sportowa: wszystko, co musisz wiedzieć o treningach i zawodach

Coraz więcej osób interesuje się treningiem z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała. W grę wchodzi już nie tylko crossfit, ale też szeroko pojęta gimnastyka i trening uważności. Gimnastyka akrobatyczna to swego rodzaju pomost pomiędzy artystycznymi figurami klasycznej gimnastyki, a najnowszymi formami street workoutu. Jak wygląda trening i w jaki sposób organizuje się zawody w tej dyscyplinie?

gimnastyka-nauka-przewrotu-w-przod-i-w-tyl

Gimnastyka – nauka przewrotu w przód i w tył

Przewroty w przód i w tył są ćwiczeniami dynamicznymi. W szybkim czasie trzeba przemieścić ciało poprzez obrót. Jak tego dokonać? Jaka jest prawidłowa technika przewrotów?

sprawdz-jak-stac-na-rekach-to-prostsze-niz-myslisz

Sprawdź, jak stać na rękach - to prostsze, niż myślisz!

Codzienne urwanie głowy sprawia, że cały świat wiruje dookoła. Ciekawym sposobem na relaks w domowym zaciszu jest stanie na rękach. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to nic trudnego! Podpowiadamy, jak stać na rękach i jak się do tego przygotować, by piąć się coraz wyżej na drabinie gimnastycznej sprawności. Zaczynamy!

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

gimnastyka-w-zaciszu-domowym-poznaj-skuteczne-sposoby-na-ksztaltowanie-sylwetki

Gimnastyka w zaciszu domowym – poznaj skuteczne sposoby na kształtowanie sylwetki!

Gimnastyka to chyba najprostszy sport na świcie. Ćwiczenia gimnastyczne znane są każdej osobie. Już w przedszkolu dzieci codziennie wykonują gimnastykę, aby rozruszać swoje ciało i poczuć się lepiej! Dowiedz się jakie ćwiczenia gimnastyczne są najskuteczniejsze!

gimnastyka-figury-dla-kazdego-nawet-nie-wiesz-ile-jest-mozliwosci

Gimnastyka figury dla każdego: nawet nie wiesz, ile jest możliwości

Najróżniejsze ćwiczenia układające się w przepiękne figury gimnastyczne to naprawdę niezłe widowisko, tym bardziej, że wiele z nich czerpie bezpośrednio z akrobatyki. To, jak spektakularny układ zaproponują ćwiczący, zależy od wielu czynników, a najważniejszym jest czas włożony w przygotowania. Jakie figury gimnastyczne są najpopularniejsze i czy są jakiekolwiek przeciwwskazania do treningu?

akrobatyka-sportowa-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-treningach-i-zawodach

Akrobatyka sportowa: wszystko, co musisz wiedzieć o treningach i zawodach

Coraz więcej osób interesuje się treningiem z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała. W grę wchodzi już nie tylko crossfit, ale też szeroko pojęta gimnastyka i trening uważności. Gimnastyka akrobatyczna to swego rodzaju pomost pomiędzy artystycznymi figurami klasycznej gimnastyki, a najnowszymi formami street workoutu. Jak wygląda trening i w jaki sposób organizuje się zawody w tej dyscyplinie?

gimnastyka-nauka-przewrotu-w-przod-i-w-tyl

Gimnastyka – nauka przewrotu w przód i w tył

Przewroty w przód i w tył są ćwiczeniami dynamicznymi. W szybkim czasie trzeba przemieścić ciało poprzez obrót. Jak tego dokonać? Jaka jest prawidłowa technika przewrotów?

sprawdz-jak-stac-na-rekach-to-prostsze-niz-myslisz

Sprawdź, jak stać na rękach - to prostsze, niż myślisz!

Codzienne urwanie głowy sprawia, że cały świat wiruje dookoła. Ciekawym sposobem na relaks w domowym zaciszu jest stanie na rękach. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to nic trudnego! Podpowiadamy, jak stać na rękach i jak się do tego przygotować, by piąć się coraz wyżej na drabinie gimnastycznej sprawności. Zaczynamy!

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.