(Przezro)czyste zdrowie – dlaczego warto pić dużo wody?

(Przezro)czyste zdrowie – dlaczego warto pić dużo wody?

Picie wody należy do podstawowych potrzeb organizmu. Dzięki prawidłowemu nawodnieniu możemy cieszyć się doskonałym zdrowiem oraz osiągać lepsze wyniki sportowe. Jakie jednak właściwości ma woda? Oto 10 powodów, dla których warto pić ją w dużych ilościach!

Do czego potrzebna jest woda w organizmie?

Ludzkie ciało niemal w 70 % składa się z wody. Wystarczą niewielkie jej niedobory, by zakłócić funkcjonowanie organizmu. Osłabia się praca układu trawiennego, organizm staje się bardziej osłabiony, a stężenie toksyn wzrasta. Bardziej radykalne odwodnienia mogą prowadzić nawet do śmierci. Jaka jest jednak rola wody w organizmie? Przede wszystkim pozwala ona na stabilizację temperatury ciała. Odpowiada także za pozbywanie się szkodliwych toksyn z organizmu. Woda pozwala również na prawidłowe funkcjonowanie wszystkich komórek. Umożliwia także wiele reakcji biochemicznych, przenosi składniki odżywcze czy hormony.

dlaczego warto pić wodę nawadniać zdrowie

Ważne jest, by dostarczać do organizmu duże ilości wody. Organizm bowiem nie jest w stanie sam jej magazynować. Doskonale radzi sobie jednak z jej utratą m.in. w procesie oddychania, w warunkach wysokiej temperatury zewnętrznej czy podczas wysiłku fizycznego.

10 powodów, dla których warto pić dużo wody

1. Picie wody pozwala na usprawnienie procesu trawienia

Woda jest składnikiem śliny, soków żołądkowych i jelitowych oraz żółci. Bez niej niemożliwe byłyby procesy trawienne. Picie dużej ilości wody umożliwia prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego.

2. Woda lepsza niż suplementy odchudzające!

Dietetycy zalecają picie dużych ilości wody między posiłkami osobom starającym się zrzucić zbędne kilogramy. Dlaczego? Woda ma bowiem wpływ na poprawę pracy metabolizmu. Co więcej, jest w stanie „oszukać” nadmierny apetyt. Wypicie szklanki wody przed posiłkiem pozwala na szybsze osiągnięcie uczucia sytości (je się mniej).

3. Woda zwiększa wytrzymałość fizyczną

W przypadku sportowców i osób aktywnych fizycznie odpowiednie nawodnienie jest kluczowe w osiąganiu lepszych wyników. Dzięki spożywaniu wody sam wysiłek fizyczny staje się bardziej efektywny. Odwodnienie natomiast może prowadzić do zmniejszenia wytrzymałości i wydajności organizmu w trakcie treningu. W takim przypadku spada ciśnienie krwi i pojawia się osłabienie. Co więcej, mięśnie wykonują znacznie mniej skurczów. Cierpi więc na tym także kondycja trenującego.

4. Picie wody ma wpływ na zdrowy wygląd skóry

Spożywanie dużej ilości wody pozwala na zachowanie młodego i zdrowego wyglądu. Woda bowiem nawilża skórę. Tym samym staje się ona bardziej jędrna i elastyczna, a zmarszczki – mniej widoczne.

5. Picie dużej ilości wody zmniejsza ból

Spożywanie wody może mieć funkcję zapobiegawczą przed bólami głowy. Zwykle są one wywoływane odwodnieniem w obszarze tkanki mózgowej. Ponadto, picie wody zmniejsza także prawdopodobieństwo bóli stawów i mięśni. Dzieje się tak, ponieważ zwiększają one swoją elastyczność. Zmniejszają się także napięcia w ich obrębie.

6. Woda jest nieodłączną częścią składową organizmu!

Jak już wspominaliśmy, człowiek w dużej części składa się z wody. Ważne jest zatem, by dostarczać ją w odpowiednich ilościach do organizmu. Woda = życie. Czy wiesz, że bez picia wody ludzki organizm jest w stanie funkcjonować jedynie przez kilka dni?

7. Picie dużych ilości wody oczyszcza organizm z toksyn

Prawidłowa gospodarka wodna pozwala na usuwanie z organizmu zbędnych produktów przemiany materii i toksyn. Pijąc duże ilości wody zapewniamy sobie nie tylko zdrowie, lecz także prawidłowy wygląd skóry.

8. Woda pozwala na utrzymanie prawidłowej temperatury ciała

Ta funkcja wody jest szczególnie ważna dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. Pocenie się jest naturalną reakcją organizmu na zwiększenie się temperatury ciała. Dzięki temu wraca ona do prawidłowego poziomu. Ważne jest więc, by odpowiednio nawadniać organizm podczas treningów. To pozwoli na uzupełnienie straconych płynów.

9. Woda ma funkcję ochronną

Woda znajduje się w każdym płynie ustrojowym w organizmie. Z tego powodu pełni funkcję ochronną i nawilżającą. Odpowiednie nawodnienie organizmu oznacza więc m.in. prawidłowe funkcjonowanie mózgu, rdzenia kręgowego, stawów czy gałek ocznych.

10. Odwodnienie = najgorszy wróg!

Zachowanie doskonałego zdrowia i wyglądu czy osiąganie lepszych wyników w sporcie nie może się udać bez picia wody. Już niewielkie jej braki w organizmie mogą powodować konsekwencje zdrowotne. Ważne jest więc, by dieta – nie tylko sportowca – została uzupełniona w bardzo duże ilości wody!

W pigułce: zalety picia dużych ilości wody

- zmniejszenie łaknienia

- napędzanie procesów przemiany materii

- zmniejszanie ilości złego cholesterolu

- usprawnienie procesów trawienia

- wspomaganie funkcjonowania organów wewnętrznych m.in. wątroby, jelit, nerek

- zmniejszanie cellulitu

- detoksykacja organizmu

- poprawa gospodarki tlenowej w organizmie

- nawilżenie, ujędrnienie i uelastycznienie skóry

- niwelowanie zmęczenia

- utrzymywanie prawidłowej temperatury organizmu

- wspomaganie w kształtowaniu mięśni

- poprawienie funkcjonowania stawów

- zwiększenie wydolności tlenowej organizmu

- wspomaganie transportu składników odżywczych

- zmniejszenie dolegliwości bólowych

- zmniejszenie ryzyka chorób w obrębie układu krążenia i nowotworów

- i wiele więcej!

Odpowiednie nawodnienie jest uzupełnieniem każdej diety i treningu. Pamiętaj, że zdrowy tryb życia to także wysiłek fizyczny i właściwy sposób odżywiania się! Nie wiesz jaki sport wybrać? Masz ich mnóstwo: treningi fitness, pilates, treningi siłowe, crossfit... A może bieganie? Sam zdecyduj, który sport najbardzij ci pasuje :)

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 1 7 lutego 2017  1470

Dodaj komentarz

  • 9 lutego 2017
    A ludzie i tak nie będą pić wystarczająco dużo wody. Tyle się mówi i pisze na ten temat - jak do słupa. Jedynie osoby aktywne fizycznie przywiązują do tego wagę.

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

jazda-na-rowerze-najlepszy-sport-na-pozbycie-sie-cellulitu

Jazda na rowerze – najlepszy sport na pozbycie się cellulitu!

Chyba mało jest na świecie osób, które nie przepadają za jazdą na rowerze. Większość z nas ją uwielbia, bo jest tania i stanowi świetną rozrywkę. Dzięki regularnym jazdom, można znacznie wpłynąć na swoją sylwetkę. Dowiedz się, jakie jeszcze zalety daje rower!

wsiadz-na-rower-i-spal-nawet-500-kalorii-w-godzine

Wsiądź na rower i spal nawet 500 kalorii w godzinę!

Jazda na rowerze daje wiele dobrego. Nie tylko pomaga ciału, ale także pozwala dotlenić mózg i każdą tkankę w organizmie. Ponadto regularna jazda rowerem może spalić naprawdę pokaźne ilości kalorii. Chcesz dowiedzieć się więcej? Ile trzeba pedałować, aby spalić kilogram tłuszczu?

motywacja-do-odchudzania-wiemy-jak-sie-do-tego-zabrac

Motywacja do odchudzania: wiemy, jak się do tego zabrać!

Prawdopodobnie nie raz i nie dwa zdarzyło ci się podchodzić do odchudzania. Za pierwszym razem się nie udało, za drugim też coś się rozjechało i z twoich planów nic nie wyszło. Tylko czy ten plan na pewno był? Częstym błędem jest słomiany zapał wynikający z braku konkretnego celu. Zobacz, czym jest motywacja do odchudzania i skąd ją brać, by utrzymać odpowiedni zapał i zrzucić, co trzeba.

jazda-na-rowerze-a-miesnie-brzucha-podkrec-tempo-odchudzania-i-szlifuj-forme

Jazda na rowerze a mięśnie brzucha: podkręć tempo odchudzania i szlifuj formę!

Dla wielu osób jazda rowerem to dobra alternatywa dla biegania czy innej aktywności fizycznej już w drodze do pracy czy na uczelnię. Tymczasem rower to nie tylko nogi i mięśnie pośladków. Jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasze mięśnie brzucha. Jak to się dokładnie obywa i jaki wpływ może mieć taki trening na kompleksowość naszego odchudzania?

podpowiadamy-jak-usunac-cukier-z-diety-sprawdz-nasze-wskazowki

Podpowiadamy, jak usunąć cukier z diety! Sprawdź nasze wskazówki!

Metoda małych kroków świetnie się sprawdza w przypadku wielu procesów i działań podejmowanych na co dzień. Każda zmiana wymaga pierwszego kroku, również w przypadku drastycznych przemian. Nie inaczej jest w przypadku smaku słodkiego i eliminacji cukru z codziennego pożywienia. Jeśli zastanawiasz się, jak usunąć cukier z diety, koniecznie sprawdź nasze wskazówki i zacznij od drobnych zmian!

jak-wytrwac-pierwsze-dni-na-diecie-sprawdz-nasze-protipy

Jak wytrwać pierwsze dni na diecie? Sprawdź nasze protipy

Decyzja o wdrożeniu nowego planu żywienia i zrzuceniu paru kilogramów to częst omnóstwo wyrzeczeń. Doskonale wiemy, jak ciężko jest wytrwać pierwsze dni na diecie, wiemy też, że warto jest wytrzymać, bo efekty mogą być zniewalające! Podpowiadamy, co zrobić, by pierwsze dni na diecie nie były męczarnią.

jak-obliczyc-zapotrzebowanie-kaloryczne-sprawdz-proste-metody

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Sprawdź proste metody!

Podstawowa przemiana materii, całkowita przemiana materii, dodatni i ujemny bilans kalorii. To bardzo ważne i skomplikowane zagadnienia, które mogą wymagać dodatkowego omówienia. W końcu energia, którą spożywamy każdego dnia, to podstawa do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne i co wpływa na te wyliczenia?

podpowiadamy-jak-odchudzic-rece-zobacz-proste-patenty-na-smukle-ramiona

Podpowiadamy, jak odchudzić ręce: zobacz proste patenty na smukłe ramiona!

Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć - czy ta faktycznie modelowa odpowiedź na pytanie, jak odchudzić ręce? Okazuje się, że sporo w tym prawdy! Ale sam trening to trochę mało, by skutecznie wysmuklić ramiona - warto więc podejść do procesu bardziej holistycznie i pomyśleć o innych czynnikach. Jakich?

jazda-na-rowerze-a-cellulit-odchudzaj-sie-i-zredukuj-pomaranczowa-skorke

Jazda na rowerze a cellulit: odchudzaj się i zredukuj pomarańczową skórkę

Nie od dziś wiadomo, że trening aerobowy może skutecznie wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej i cały proces odchudzania. Pozostaje trudniejszy temat, który większości kobiet zabiera sen z powiek: cellulit. Czy można ograć ten problem dzięki regularnym treningom na dwóch kółkach? Czy jazda na rowerze może pozytywnie wpłynąć na cellulit?

jakie-bledy-popelniaja-kobiety-zaczynajac-odchudzanie-poznaj-ranking-top-5

Jakie błędy popełniają kobiety, zaczynając odchudzanie? Poznaj ranking TOP 5!

Wiele kobiet decyduje się zacząć odchudzanie. Postanowienie godne podziwu - tym bardziej, jeśli mamy dobrze przygotowany plan, jasno określony cel i wystarczająco dużo determinacji. Co, jeśli coś pójdzie nie tak? Zobacz, jakie błędy popełniają kobiety podczas odchudzania, aby twoja redukcja przebiegła pomyślnie!

jazda-na-rowerze-najlepszy-sport-na-pozbycie-sie-cellulitu

Jazda na rowerze – najlepszy sport na pozbycie się cellulitu!

Chyba mało jest na świecie osób, które nie przepadają za jazdą na rowerze. Większość z nas ją uwielbia, bo jest tania i stanowi świetną rozrywkę. Dzięki regularnym jazdom, można znacznie wpłynąć na swoją sylwetkę. Dowiedz się, jakie jeszcze zalety daje rower!

wsiadz-na-rower-i-spal-nawet-500-kalorii-w-godzine

Wsiądź na rower i spal nawet 500 kalorii w godzinę!

Jazda na rowerze daje wiele dobrego. Nie tylko pomaga ciału, ale także pozwala dotlenić mózg i każdą tkankę w organizmie. Ponadto regularna jazda rowerem może spalić naprawdę pokaźne ilości kalorii. Chcesz dowiedzieć się więcej? Ile trzeba pedałować, aby spalić kilogram tłuszczu?

motywacja-do-odchudzania-wiemy-jak-sie-do-tego-zabrac

Motywacja do odchudzania: wiemy, jak się do tego zabrać!

Prawdopodobnie nie raz i nie dwa zdarzyło ci się podchodzić do odchudzania. Za pierwszym razem się nie udało, za drugim też coś się rozjechało i z twoich planów nic nie wyszło. Tylko czy ten plan na pewno był? Częstym błędem jest słomiany zapał wynikający z braku konkretnego celu. Zobacz, czym jest motywacja do odchudzania i skąd ją brać, by utrzymać odpowiedni zapał i zrzucić, co trzeba.

jazda-na-rowerze-a-miesnie-brzucha-podkrec-tempo-odchudzania-i-szlifuj-forme

Jazda na rowerze a mięśnie brzucha: podkręć tempo odchudzania i szlifuj formę!

Dla wielu osób jazda rowerem to dobra alternatywa dla biegania czy innej aktywności fizycznej już w drodze do pracy czy na uczelnię. Tymczasem rower to nie tylko nogi i mięśnie pośladków. Jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasze mięśnie brzucha. Jak to się dokładnie obywa i jaki wpływ może mieć taki trening na kompleksowość naszego odchudzania?

podpowiadamy-jak-usunac-cukier-z-diety-sprawdz-nasze-wskazowki

Podpowiadamy, jak usunąć cukier z diety! Sprawdź nasze wskazówki!

Metoda małych kroków świetnie się sprawdza w przypadku wielu procesów i działań podejmowanych na co dzień. Każda zmiana wymaga pierwszego kroku, również w przypadku drastycznych przemian. Nie inaczej jest w przypadku smaku słodkiego i eliminacji cukru z codziennego pożywienia. Jeśli zastanawiasz się, jak usunąć cukier z diety, koniecznie sprawdź nasze wskazówki i zacznij od drobnych zmian!

jak-wytrwac-pierwsze-dni-na-diecie-sprawdz-nasze-protipy

Jak wytrwać pierwsze dni na diecie? Sprawdź nasze protipy

Decyzja o wdrożeniu nowego planu żywienia i zrzuceniu paru kilogramów to częst omnóstwo wyrzeczeń. Doskonale wiemy, jak ciężko jest wytrwać pierwsze dni na diecie, wiemy też, że warto jest wytrzymać, bo efekty mogą być zniewalające! Podpowiadamy, co zrobić, by pierwsze dni na diecie nie były męczarnią.

jak-obliczyc-zapotrzebowanie-kaloryczne-sprawdz-proste-metody

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Sprawdź proste metody!

Podstawowa przemiana materii, całkowita przemiana materii, dodatni i ujemny bilans kalorii. To bardzo ważne i skomplikowane zagadnienia, które mogą wymagać dodatkowego omówienia. W końcu energia, którą spożywamy każdego dnia, to podstawa do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne i co wpływa na te wyliczenia?

podpowiadamy-jak-odchudzic-rece-zobacz-proste-patenty-na-smukle-ramiona

Podpowiadamy, jak odchudzić ręce: zobacz proste patenty na smukłe ramiona!

Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć - czy ta faktycznie modelowa odpowiedź na pytanie, jak odchudzić ręce? Okazuje się, że sporo w tym prawdy! Ale sam trening to trochę mało, by skutecznie wysmuklić ramiona - warto więc podejść do procesu bardziej holistycznie i pomyśleć o innych czynnikach. Jakich?

jazda-na-rowerze-a-cellulit-odchudzaj-sie-i-zredukuj-pomaranczowa-skorke

Jazda na rowerze a cellulit: odchudzaj się i zredukuj pomarańczową skórkę

Nie od dziś wiadomo, że trening aerobowy może skutecznie wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej i cały proces odchudzania. Pozostaje trudniejszy temat, który większości kobiet zabiera sen z powiek: cellulit. Czy można ograć ten problem dzięki regularnym treningom na dwóch kółkach? Czy jazda na rowerze może pozytywnie wpłynąć na cellulit?

jakie-bledy-popelniaja-kobiety-zaczynajac-odchudzanie-poznaj-ranking-top-5

Jakie błędy popełniają kobiety, zaczynając odchudzanie? Poznaj ranking TOP 5!

Wiele kobiet decyduje się zacząć odchudzanie. Postanowienie godne podziwu - tym bardziej, jeśli mamy dobrze przygotowany plan, jasno określony cel i wystarczająco dużo determinacji. Co, jeśli coś pójdzie nie tak? Zobacz, jakie błędy popełniają kobiety podczas odchudzania, aby twoja redukcja przebiegła pomyślnie!