(Przezro)czyste zdrowie – dlaczego warto pić dużo wody?

(Przezro)czyste zdrowie – dlaczego warto pić dużo wody?

Picie wody należy do podstawowych potrzeb organizmu. Dzięki prawidłowemu nawodnieniu możemy cieszyć się doskonałym zdrowiem oraz osiągać lepsze wyniki sportowe. Jakie jednak właściwości ma woda? Oto 10 powodów, dla których warto pić ją w dużych ilościach!

Do czego potrzebna jest woda w organizmie?

Ludzkie ciało niemal w 70 % składa się z wody. Wystarczą niewielkie jej niedobory, by zakłócić funkcjonowanie organizmu. Osłabia się praca układu trawiennego, organizm staje się bardziej osłabiony, a stężenie toksyn wzrasta. Bardziej radykalne odwodnienia mogą prowadzić nawet do śmierci. Jaka jest jednak rola wody w organizmie? Przede wszystkim pozwala ona na stabilizację temperatury ciała. Odpowiada także za pozbywanie się szkodliwych toksyn z organizmu. Woda pozwala również na prawidłowe funkcjonowanie wszystkich komórek. Umożliwia także wiele reakcji biochemicznych, przenosi składniki odżywcze czy hormony.

dlaczego warto pić wodę nawadniać zdrowie

Ważne jest, by dostarczać do organizmu duże ilości wody. Organizm bowiem nie jest w stanie sam jej magazynować. Doskonale radzi sobie jednak z jej utratą m.in. w procesie oddychania, w warunkach wysokiej temperatury zewnętrznej czy podczas wysiłku fizycznego.

10 powodów, dla których warto pić dużo wody

1. Picie wody pozwala na usprawnienie procesu trawienia

Woda jest składnikiem śliny, soków żołądkowych i jelitowych oraz żółci. Bez niej niemożliwe byłyby procesy trawienne. Picie dużej ilości wody umożliwia prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego.

2. Woda lepsza niż suplementy odchudzające!

Dietetycy zalecają picie dużych ilości wody między posiłkami osobom starającym się zrzucić zbędne kilogramy. Dlaczego? Woda ma bowiem wpływ na poprawę pracy metabolizmu. Co więcej, jest w stanie „oszukać” nadmierny apetyt. Wypicie szklanki wody przed posiłkiem pozwala na szybsze osiągnięcie uczucia sytości (je się mniej).

3. Woda zwiększa wytrzymałość fizyczną

W przypadku sportowców i osób aktywnych fizycznie odpowiednie nawodnienie jest kluczowe w osiąganiu lepszych wyników. Dzięki spożywaniu wody sam wysiłek fizyczny staje się bardziej efektywny. Odwodnienie natomiast może prowadzić do zmniejszenia wytrzymałości i wydajności organizmu w trakcie treningu. W takim przypadku spada ciśnienie krwi i pojawia się osłabienie. Co więcej, mięśnie wykonują znacznie mniej skurczów. Cierpi więc na tym także kondycja trenującego.

4. Picie wody ma wpływ na zdrowy wygląd skóry

Spożywanie dużej ilości wody pozwala na zachowanie młodego i zdrowego wyglądu. Woda bowiem nawilża skórę. Tym samym staje się ona bardziej jędrna i elastyczna, a zmarszczki – mniej widoczne.

5. Picie dużej ilości wody zmniejsza ból

Spożywanie wody może mieć funkcję zapobiegawczą przed bólami głowy. Zwykle są one wywoływane odwodnieniem w obszarze tkanki mózgowej. Ponadto, picie wody zmniejsza także prawdopodobieństwo bóli stawów i mięśni. Dzieje się tak, ponieważ zwiększają one swoją elastyczność. Zmniejszają się także napięcia w ich obrębie.

6. Woda jest nieodłączną częścią składową organizmu!

Jak już wspominaliśmy, człowiek w dużej części składa się z wody. Ważne jest zatem, by dostarczać ją w odpowiednich ilościach do organizmu. Woda = życie. Czy wiesz, że bez picia wody ludzki organizm jest w stanie funkcjonować jedynie przez kilka dni?

7. Picie dużych ilości wody oczyszcza organizm z toksyn

Prawidłowa gospodarka wodna pozwala na usuwanie z organizmu zbędnych produktów przemiany materii i toksyn. Pijąc duże ilości wody zapewniamy sobie nie tylko zdrowie, lecz także prawidłowy wygląd skóry.

8. Woda pozwala na utrzymanie prawidłowej temperatury ciała

Ta funkcja wody jest szczególnie ważna dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. Pocenie się jest naturalną reakcją organizmu na zwiększenie się temperatury ciała. Dzięki temu wraca ona do prawidłowego poziomu. Ważne jest więc, by odpowiednio nawadniać organizm podczas treningów. To pozwoli na uzupełnienie straconych płynów.

9. Woda ma funkcję ochronną

Woda znajduje się w każdym płynie ustrojowym w organizmie. Z tego powodu pełni funkcję ochronną i nawilżającą. Odpowiednie nawodnienie organizmu oznacza więc m.in. prawidłowe funkcjonowanie mózgu, rdzenia kręgowego, stawów czy gałek ocznych.

10. Odwodnienie = najgorszy wróg!

Zachowanie doskonałego zdrowia i wyglądu czy osiąganie lepszych wyników w sporcie nie może się udać bez picia wody. Już niewielkie jej braki w organizmie mogą powodować konsekwencje zdrowotne. Ważne jest więc, by dieta – nie tylko sportowca – została uzupełniona w bardzo duże ilości wody!

W pigułce: zalety picia dużych ilości wody

- zmniejszenie łaknienia

- napędzanie procesów przemiany materii

- zmniejszanie ilości złego cholesterolu

- usprawnienie procesów trawienia

- wspomaganie funkcjonowania organów wewnętrznych m.in. wątroby, jelit, nerek

- zmniejszanie cellulitu

- detoksykacja organizmu

- poprawa gospodarki tlenowej w organizmie

- nawilżenie, ujędrnienie i uelastycznienie skóry

- niwelowanie zmęczenia

- utrzymywanie prawidłowej temperatury organizmu

- wspomaganie w kształtowaniu mięśni

- poprawienie funkcjonowania stawów

- zwiększenie wydolności tlenowej organizmu

- wspomaganie transportu składników odżywczych

- zmniejszenie dolegliwości bólowych

- zmniejszenie ryzyka chorób w obrębie układu krążenia i nowotworów

- i wiele więcej!

Odpowiednie nawodnienie jest uzupełnieniem każdej diety i treningu. Pamiętaj, że zdrowy tryb życia to także wysiłek fizyczny i właściwy sposób odżywiania się! Nie wiesz jaki sport wybrać? Masz ich mnóstwo: treningi fitness, pilates, treningi siłowe, crossfit... A może bieganie? Sam zdecyduj, który sport najbardzij ci pasuje :)

Dominika Górska 1 7 lutego 2017  1095

Dodaj komentarz

  • 9 lutego 2017
    A ludzie i tak nie będą pić wystarczająco dużo wody. Tyle się mówi i pisze na ten temat - jak do słupa. Jedynie osoby aktywne fizycznie przywiązują do tego wagę.

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

otylosc-brzuszna-jak-poradzic-sobie-z-tym-problemem

Otyłość brzuszna - jak poradzić sobie z tym problemem?

Otyłość brzuszna to ogromny problem pojawiający się zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet. Problem ten z roku na rok staje się niestety coraz popularniejszy. Jaką dietę należy stosować w walce z otyłością brzuszną?

suplementy-na-redukcje-czyli-jak-szybciej-spalic-tluszcz

Suplementy na redukcję, czyli jak szybciej spalić tłuszcz

Zwykle podczas redukcji zależy nam na przyspieszeniu spalania tłuszczu lub zniwelowaniu uczucia zmęczenia i innych negatywnych objawów. W tym celu warto zastosować wybrane, ogólnodostępne środki. Jakie suplementy są najlepsze podczas redukcji?

idealny-procent-tluszczu-w-ciele-jaka-jest-norma-i-jak-to-policzyc

Idealny procent tłuszczu w ciele - jaka jest norma i jak to policzyć?

Jeszcze parę lat temu wyznacznikiem wysportowania i świetnej kondycji była masa ciała i porównanie jej ze wskaźnikiem BMI. Niestety to już przeżytek, bo wskaźnik ten jest niewystarczający, a więcej o nas i o naszej kondycji powie procent tłuszczu w ciele. Dlaczego wyparł BMI, czym jest tłuszcz wisceralny i jakie są normy w zależności od płci i wieku?

suplementy-czyli-jak-przyspieszyc-proces-odchudzania

Suplementy, czyli jak przyspieszyć proces odchudzania

Podczas odchudzania ważne jest zachowanie odpowiedniej diety i regularne uprawianie sportu. Niektóre osoby decydują się jednak na wspomaganie tego procesu poprzez przyjmowanie różnych suplementów. Które z nich sprawdzają się najlepiej podczas odchudzania?

jazda-na-rowerze-czyli-doskonaly-sposob-na-schudniecie

Jazda na rowerze, czyli doskonały sposób na schudnięcie

Jazda na rowerze to jedna z wielu aktywności podejmowanych w celu schudnięcia. Jak szybko można stracić niechciane kilogramy podczas jazdy na rowerze i o czym warto pamiętać?

insulinoopornosc-odchudzanie-dieta-i-objawy

Insulinooporność – odchudzanie, dieta i objawy

Insulinooporność to jedna z chorób pojawiających się szczególnie wśród osób otyłych. Nieleczona, może prowadzić do wielu negatywnych skutków wpływających na różne aspekty życia chorego. Jak skutecznie walczyć z insulinoopornością i nadmiernymi kilogramami?

wegiel-aktywny-czy-naprawde-pomaga-w-odchudzaniu

Węgiel aktywny - czy naprawdę pomaga w odchudzaniu?

Węgiel aktywny ma naprawdę wiele zastosowań i zazwyczaj nie kojarzy się on z odchudzaniem. Jak przyjmowanie tego środka wpływa na gubienie zbędnych kilogramów i czy jest to w pełni bezpieczne?

filmiki-odchudzajace-dla-poczatkujacych-zostan-w-domu-wlacz-youtube-i-chudnij

Filmiki odchudzające dla początkujących – zostań w domu, włącz YouTube i chudnij!

Martwisz się, że po okresie kwarantanny społecznej wrócisz do życia z dodatkowymi kilogramami? Nie Ty jeden… Zamiast ciągle śledzić nowe doniesienia w mediach o pandemii i zamęczać się kolejnymi serialami – włącz YouTube i trenuj z trenerkami!

trening-tabata-i-jego-rozne-formy

Trening tabata i jego różne formy

Tabata to niezbyt popularna aktywność fizyczna znana głównie osobom obracającym się w sportowym otoczeniu. Jak przebiega taki trening i na czym dokładnie polega?

cwiczenia-na-orbitreku-efekty-i-przebieg-treningu

Ćwiczenia na orbitreku - efekty i przebieg treningu

Orbitrek to dosyć popularne urządzenie pojawiające się na terenie profesjonalnych siłowni. Regularne ćwiczenie na takim sprzęcie pozwala na osiągnięcie naprawdę widocznych rezultatów. Jak używać orbitreku i co daje taka aktywność?

otylosc-brzuszna-jak-poradzic-sobie-z-tym-problemem

Otyłość brzuszna - jak poradzić sobie z tym problemem?

Otyłość brzuszna to ogromny problem pojawiający się zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet. Problem ten z roku na rok staje się niestety coraz popularniejszy. Jaką dietę należy stosować w walce z otyłością brzuszną?

suplementy-na-redukcje-czyli-jak-szybciej-spalic-tluszcz

Suplementy na redukcję, czyli jak szybciej spalić tłuszcz

Zwykle podczas redukcji zależy nam na przyspieszeniu spalania tłuszczu lub zniwelowaniu uczucia zmęczenia i innych negatywnych objawów. W tym celu warto zastosować wybrane, ogólnodostępne środki. Jakie suplementy są najlepsze podczas redukcji?

idealny-procent-tluszczu-w-ciele-jaka-jest-norma-i-jak-to-policzyc

Idealny procent tłuszczu w ciele - jaka jest norma i jak to policzyć?

Jeszcze parę lat temu wyznacznikiem wysportowania i świetnej kondycji była masa ciała i porównanie jej ze wskaźnikiem BMI. Niestety to już przeżytek, bo wskaźnik ten jest niewystarczający, a więcej o nas i o naszej kondycji powie procent tłuszczu w ciele. Dlaczego wyparł BMI, czym jest tłuszcz wisceralny i jakie są normy w zależności od płci i wieku?

suplementy-czyli-jak-przyspieszyc-proces-odchudzania

Suplementy, czyli jak przyspieszyć proces odchudzania

Podczas odchudzania ważne jest zachowanie odpowiedniej diety i regularne uprawianie sportu. Niektóre osoby decydują się jednak na wspomaganie tego procesu poprzez przyjmowanie różnych suplementów. Które z nich sprawdzają się najlepiej podczas odchudzania?

jazda-na-rowerze-czyli-doskonaly-sposob-na-schudniecie

Jazda na rowerze, czyli doskonały sposób na schudnięcie

Jazda na rowerze to jedna z wielu aktywności podejmowanych w celu schudnięcia. Jak szybko można stracić niechciane kilogramy podczas jazdy na rowerze i o czym warto pamiętać?

insulinoopornosc-odchudzanie-dieta-i-objawy

Insulinooporność – odchudzanie, dieta i objawy

Insulinooporność to jedna z chorób pojawiających się szczególnie wśród osób otyłych. Nieleczona, może prowadzić do wielu negatywnych skutków wpływających na różne aspekty życia chorego. Jak skutecznie walczyć z insulinoopornością i nadmiernymi kilogramami?

wegiel-aktywny-czy-naprawde-pomaga-w-odchudzaniu

Węgiel aktywny - czy naprawdę pomaga w odchudzaniu?

Węgiel aktywny ma naprawdę wiele zastosowań i zazwyczaj nie kojarzy się on z odchudzaniem. Jak przyjmowanie tego środka wpływa na gubienie zbędnych kilogramów i czy jest to w pełni bezpieczne?

filmiki-odchudzajace-dla-poczatkujacych-zostan-w-domu-wlacz-youtube-i-chudnij

Filmiki odchudzające dla początkujących – zostań w domu, włącz YouTube i chudnij!

Martwisz się, że po okresie kwarantanny społecznej wrócisz do życia z dodatkowymi kilogramami? Nie Ty jeden… Zamiast ciągle śledzić nowe doniesienia w mediach o pandemii i zamęczać się kolejnymi serialami – włącz YouTube i trenuj z trenerkami!

trening-tabata-i-jego-rozne-formy

Trening tabata i jego różne formy

Tabata to niezbyt popularna aktywność fizyczna znana głównie osobom obracającym się w sportowym otoczeniu. Jak przebiega taki trening i na czym dokładnie polega?

cwiczenia-na-orbitreku-efekty-i-przebieg-treningu

Ćwiczenia na orbitreku - efekty i przebieg treningu

Orbitrek to dosyć popularne urządzenie pojawiające się na terenie profesjonalnych siłowni. Regularne ćwiczenie na takim sprzęcie pozwala na osiągnięcie naprawdę widocznych rezultatów. Jak używać orbitreku i co daje taka aktywność?