>

Przesolone zdrowie: Jaka sól jest najzdrowsza?

Przesolone zdrowie: Jaka sól jest najzdrowsza?

Sól zawiera elektrolity mające ogromny wpływ na wiele procesów w organizmie. Musimy jeść sól, żeby prawidłowo funkcjonować. I żeby potrawy nam smakowały. Istnieje jednak wiele odmian soli, także naszych polskich. Która z nich jest najzdrowsza na świecie? Oto nasze zestawienie najzdrowszych soli. Podpowiadamy, którą sól wybrać!

Czy do zdrowia potrzebna jest nam sól?

Sól naturalnie występuje w przyrodzie. Jest elektrolitem biorącym udział m.in. w utrzymaniu balansu osmotycznego (reguluje ciśnienie w komórkach i na zewnątrz nich). Co więcej, sól to jeden ze składników osocza krwi czy limfy. Niewiele osób pewnie o tym wie, ale sól ma także wpływ na zwiększanie się liczby komórek glejowych w mózgu. Tym większym zaskoczeniem będzie pewnie to, że obecność soli w organizmie (a właściwie jodu i sodu) pozwala nam panować nad mięśniami. Odpowiednie ilości soli w diecie są więc niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Bez niej trudno byłoby o tak podstawową czynność, jaką jest choćby poruszanie się.

Najzdrowsza sól na świecie

Każdy z nas choć kilka razy w życiu słyszał o tym, że „sól zatrzymuje wodę w organizmie”. Dlaczego tak jest? Otóż niewiele, bo jedyne 8 gramów sodu, odpowiada aż 1 litrowi wody. Jeśli tego sodu w naszym organizmie zabraknie – bardzo łatwo o poważne odwodnienie. Wraz z poceniem się czy usuwaniem zbędnych produktów przemiany materii, tracimy ważne dla organizmu pierwiastki. Tak dzieje się również z sodem. Musimy więc spożywać sól każdego dnia, by uzupełniać te braki.

Jak zdrowo jeść sól?

Jak wiadomo – co za dużo to nie zdrowo. Przesadzenie z solą, a konkretniej zawartym w nim sodem, może skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Najpoważniejszym skutkiem „przedawkowania” soli jest nadciśnienie tętnicze. Jak to się dzieje? Sól wpływa na transport płynów ustrojowych do krwi. Tym samym krew ma dużo większą objętość, a serce – dużo cięższą pracę. Nadmierne spożywanie soli może skończyć się również chorobami serca, problemami z układem kostnym (sól usuwa wapń z organizmu), miażdżycą, zawałem czy nowotworem żołądka. Jak się więc ustrzec od szkodliwego działania sodu? Koniecznie trzeba mieć świadomość, ile i jaką sól jeść. Oczywiście najzdrowsza sól to taka, którą jemy w odpowiednich ilościach! Dzienna dawka soli dla zdrowego dorosłego człowieka wynosi 5 gramów. To nie więcej niż płaska łyżeczka do herbaty. A trzeba pamiętać również o tym, że przetworzone jedzenie czy półprodukty także zawierają sól. Skoro już musimy zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na sól – róbmy to z głową. Sól – jaka by nie była – jest bardzo tania. Sprawdźmy, więc która z odmian soli jest najzdrowsza.

Chlorek sodu w każdej kuchni
najzdrowsza sól na ziemi

Najpopularniejsza w naszym kraju (i nie tylko) jest sól kuchenna. Taka sól składa się niemal w całości z chlorku sodu. Tę odmianę soli się oczyszcza, rafinuje, a więc pozbawia się ją także cennych składników odżywczych. Sól kuchenna jest niezbrylającym się miałem, często dodaje się do niej jod. Z naturalnej soli został jej przede wszystkim słony smak. Jest bardzo tania, ale również bardzo niezdrowa. Powinno się jak najbardziej ograniczyć spożycie soli kuchennej. Nie dostarcza ona bowiem zbyt wielu składników odżywczych.

Sól morska najlepsza na świecie?

Sól morska uchodzi za jedną ze zdrowszych, ale czy jest tak w istocie? Oczywiście jest znacznie zdrowsza od soli kuchennej. Powstaje ona w naturalnym procesie odparowywania wody morskiej. Z tego względu zawiera dodatkowe składniki odżywcze pozyskane z morza (m.in. cynk, selen, lit czy magnez). Niemniej, wciąż w dużej części składa się z chlorku sodu. Jest to jednak dobry zamiennik zwykłej soli ze względu na swój skład i smak. Ten ostatni ze względu na wyrazistość pozwala na ograniczenie ilości spożywanej soli. 

Jaka jest najzdrowsza sól polska?

Sól kamienna, czyli sól pozyskiwana ze skały (halitu). W tej odmianie soli przeważającą część stanowi chlorek sodu. Jest to sól pozyskiwana ze skał powstałych tysiące lat temu. Warto zapamiętać, że im mniej oczyszczona sól, tym jest ona zdrowsza. Dlaczego? Oczyszczanie soli powoduje wypłukanie się cennych mikroskładników. W Polsce mamy kilka znanych kopalni soli kamiennej. Ostatnio popularność zdobywa polska sól kłodawska. Nie jest ona oczyszczana, a jedynie kruszona i mielona. Co więcej, nie dodaje się do niej zbędnych przeciwzbrylaczy i naturalnie zawiera jod. Sól kłodawska również jest dużo zdrowszym zamiennikiem soli kuchennej. Stawiamy ją jednak tuż pod solą morską – ze względu na mniejszą zawartość składników mineralnych.

Najzdrowsza sól himalajska

Najczystsza i najzdrowsza na świecie jest sól himalajska? Takie opinie słyszy się od wielu znawców. Wydobywa się ją na terenie Pakistanu – oczywiście w najwyższych górach na świecie. Jej złoża pochodzą z czasów przedprzemysłowych, a więc człowiek jeszcze nie zdążył jej zanieczyścić (nie to co na przykład morza…). W soli himalajskiej poza chlorkami i magnezem znajdziemy także żelazo i siarczany. Ponadto, jest ręcznie wydobywana. Sól himalajska ma naturalnie różowy kolor. To kolejna ważna cecha najzdrowszej soli. Im jest „brudniejsza” (czyli mniej oczyszczona), tym zdrowsza (zawiera składniki mineralne). Powstało wiele badań na temat stosowania soli himalajskiej, nie tylko w kuchni, lecz także w medycynie alternatywnej. Ta odmiana soli ma wpływ na poprawę cery, nawilżenie skóry, regulowanie poziomu cukru we krwi i ciśnienia czy usprawnianie pracy układu oddechowego. Przed kupnem soli himalajskiej, upewnijcie się skąd jest wydobywana i jakie zawarto w niej składniki odżywcze. Ważne jest, by sól nie była oczyszczana chemicznie. Polecamy zakupy w internetowych i stacjonarnych sklepach ze zdrową żywnością, jak na przykład niżej:

sól himalajska

Ranking najzdrowszych soli na świecie

Każdy wybierze własną sól – chociażby ze względu na upodobania czy walory smakowe. W naszym zestawieniu jednak miano najzdrowszej i najczystszej soli na ziemi zdobywa sól himalajska. Dlaczego? Nie potrafiliśmy znaleźć jej wad! Drugie miejsce sól morska – ze względu na obecność składników odżywczych, ale także zanieczyszczenia obecne w morzu. Na trzecim miejscu znalazła się polska sól kłodawska. Nieoczyszczana, ale wciąż jest to sól kamienna o mniejszej ilości składników odżywczych. Na końcu oczywiście – popularna polska sól kuchenna. A Ty? Jaką sól wybierzesz? 

admin 3 3 października 2018  1210

Dodaj komentarz

  • Kacper
    5 grudnia 2018
    Moim zdaniem sól himalajska to zwykły marketing. Sól jak sól - wiadomo, że zawsze będzie niezdrowa
  • Miki
    13 listopada 2018
    A mnie się jednak wydaje, że jest w tym wiele prawdy. W końcu jest to sól z najczystszych złóż, ma też najwięcej minerałów. Zresztą, soli używa się stosunkowo niewiele, jest tania, więc nie ma co żałować sobie kilku złotych za lepszą jakość.
  • 3 października 2018
    sóóól <3

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

Jak wybrać dietetyka? Szczególnie w tak dużym mieście, jak Lublin? Czy jest sposób na skuteczne odchudzanie z dietetykiem? Oczywiście, że tak! Zobaczcie co powinien mieć dobry dietetyk Lublin!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

Dostarczanie do organizmu warzyw i owoców powinno stanowić podstawę każdej diety. W okresie zimowym natomiast warto skupić się na jedzeniu owoców sezonowych. Dzięki nim można uzupełnić dietę w witaminy i zachować zdrowie. Jakie owoce jeść zimą? Oto owoce, które warto jeść w sezonie zimowym.

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

Korzeń maca. W medycynie ludowej traktowany jako afrodyzjak. Obecnie – roślina, na bazie której powstają wszechstronne suplementy diety. Sproszkowany korzeń maca poleca się m.in. zabieganym, zapracowanym i zestresowanym osobom. Maca suplement diety może bowiem w naturalny sposób przywrócić witalność i dodać energii. Jak wykorzystać sproszkowany korzeń maca w swojej rutynie treningowej?

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

Metabolizm odpowiada za zapotrzebowanie organizmu na kalorie. W dużej mierze to od tempa metabolizmu zależy charakter treningu czy komponowanie diety. Ważne jest więc, by dostosowywać posiłki do wymagań metabolizmu. Jakie artykuły spożywcze mają jednak negatywny wpływ na jego działanie? Jak spowolnić metabolizm? A co pobudza metabolizm?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

Młody jęczmień tabletki, młody jęczmień proszek, młody jęczmień rozdrobniony… W sklepach ze zdrową żywnością aż huczy od zalet młodego jęczmienia i jego rodzajów. Czym tak właściwie jest ta roślina? Jaki jest jej wpływ na organizm, a dokładniej – jak pomaga w odchudzaniu? Poznajcie zielony młody jęczmień!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

{