Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

Jak powstaje przepuklina na treningu? Przepuklina objawy

Najczęstszymi miejscami pojawiania się przepukliny są okolice mięśni brzucha oraz pachwin. Podczas intensywnych ćwiczeń fizycznych (często z dużymi ciężarami) mięśnie ulegają przeciążeniom. Tym samym stają się znacznie mniej wydolne. Zwiększa się także ciśnienie we wnętrzu brzucha. Efektem jest podniesienie obciążenia skierowanego na włókna powięziowe. W ten sposób powstają wypukłości zwane przepukliną. Ta dolegliwość znacznie częściej dotyka mężczyzn niż kobiety. W sporcie przepuklina nie jest obca osobom grającym w piłkę nożną czy jeżdżącym na rolkach. Dzieje się tak ze względu na bardzo szybkie poruszanie nogami podczas tych aktywności.

Jak zapobiegać powstaniu przepukliny na treningu?

Główną przyczyną powstawania przepukliny są niedostatecznie mocne mięśnie brzucha. Niektóre osoby ponadto mają uwarunkowania genetyczne, które powodują zwiększone ryzyko powstawania tego typu schorzeń. Można jednak skutecznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia przepukliny na treningu. W tym celu warto wprowadzić do planu treningowego ćwiczenia wzmacniające mięśnie skośne brzucha oraz dolne partie mięśniowe tego obszaru. Przykładowo mogą to być brzuszki czy podciąganie nóg w zwisie.

Przerwa w treningu, czyli leczenie przepukliny
przepuklina a trening

Podczas treningów bardzo często można nabawić się przepukliny. Zwykle leczenie nie obędzie się bez zabiegu chirurgicznego. Ingerencja w ciało trenującego wymaga więc także trzymiesięcznej rekonwalescencji. Nie musi ona polegać na całkowitej rezygnacji z treningów. Można kontynuować ćwiczenia, jednak trzeba zrezygnować z intensywnego wysiłku fizycznego. W przypadku treningu siłowego lepiej odłożyć martwe ciągi czy przysiady z dużymi ciężarami na późniejszy okres. Zbytnie obciążanie organizmu może skutkować nawrotem przepukliny. Wskazane są natomiast ćwiczenia gimnastyczne. W dużej mierze powinny skupiać się na wzmacnianiu mięśni brzucha. Dzięki takim ćwiczeniom mamy pewność, że zoperowane mięśnie zrosną się w prawidłowy sposób. Co więcej, zmniejszy się również ryzyko pojawienia się tej dolegliwości w przyszłości. Dobrym wyjściem jest także wykonywanie ruchów w pozycji siedzącej. Takie ćwiczenia zapewniają dodatkowe podparcie oraz zabezpieczają obszar pachwin.

Jak ułożyć plan treningowy po przebytej przepuklinie?

Podczas większości ćwiczeń zaangażowane są zwykle partie mięśniowe, które nie mają wpływu na powstawanie przepukliny. Plan treningowy powinien więc być ułożony w taki sposób, by odzwierciedlał możliwości ćwiczącego. Przebyta przepuklina wymaga ćwiczeń na wzmocnienie obszaru lędźwiowo-brzusznego. Ważne są więc ruchy mające wpływ na poprawę wydolności siłowej mięśni prostych grzbietu oraz mięśni brzucha. Trening siłowy po przebytej przepuklinie powinien więc obejmować większe obciążenia przy mniejszej ilości powtórzeń i serii. Ważne jest również wolniejsze tempo wykonywania ruchów.

Dobrym sposobem na powrót do treningów po przebytej przepuklinie jest wykorzystanie metody treningu izometrycznego. W dużej mierze skupia się on na zwiększeniu siły ćwiczącego. Jest on również sposobem na zniwelowanie dysfunkcji wynikających z przebytej przepukliny. Ćwiczenia izometryczne są także doskonałym przygotowaniem do powrotu do treningów na budowę masy mięśniowej oraz rzeźbienie sylwetki.

admin 0 25 marca 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

przysiady-ze-sztanga-na-barkach-jak-prawidlowo-je-wykonywac

Przysiady ze sztangą na barkach – jak prawidłowo je wykonywać?

Zależy Ci na zwiększeniu masy mięśniowej w szybkim czasie? Mamy na to sposób, wykonuj przysiady ze sztangą na barkach! Jest to jedno z najbardziej popularnych ćwiczeń na ujędrnienie nóg i pośladków. Angażuje wiele partii mięśni i daje niesamowite efekty.

pomysly-na-uliczny-trening-street-workout-cwiczenia

Pomysły na uliczny trening | Street workout ćwiczenia

Nie musisz wydawać pieniędzy na drogie karnety na siłownię, aby zadbać o swój wygląd. Wystarczy, że wyjdziesz z domu. W tym artykule dowiesz się, jak wykonać kilka ćwiczeń street workout i szybko poprawić swoją formę.

sila-i-sprawnosc-poznaj-kalistenike

Siła i sprawność – poznaj kalistenikę!

Istnieje bardzo duża różnorodność ćwiczeń kształtujących naszą sylwetkę. Do wykonania niektórych potrzebujemy specjalnych sprzętów. Zazwyczaj są one bardzo drogie i dostępne jedynie na siłowni. W takim razie, w jaki sposób rozpoczać przygodę z ćwiczeniami bez ponoszenia dużych kosztów? Odpowiedź jest prosta – ćwiczenia kalisteniczne. Możesz je wykonywać w domowych warunkach!

dobry-trener-personalny-rzeszow-ceny-i-opinie

Dobry trener personalny Rzeszów - ceny i opinie

Zastanawiasz się jak znaleźć dobrego trenera personalnego w Rzeszowie? Jakie są opinie o trenerach z tego miasta? Ile kosztują usługi trenera osobistego? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz w naszym artykule. Po jego przeczytaniu będziesz wiedział, jak znaleźć odpowiedniego trenera osobistego w Rzeszowie.

turbo-spalacz-interwalowy-trening-odchudzajacy

Turbo spalacz - interwałowy trening odchudzający

Jeśli chcesz spalić tłuszcz w rekordowo szybkim tempie, zastosuj jeden z najczęściej wybieranych form treningowych. Zamień swoje kalorie na energię do wykonywania intensywnych ćwiczeń. Poznaj interwały!

trening-relaksacyjny-sposob-na-stres-i-zmeczenie

Trening relaksacyjny – sposób na stres i zmęczenie

W dzisiejszych czasach na każdym kroku jesteśmy narażeni na stresujące sytuacje. Mówi się, że stres jest jedną z najgorszych chorób towarzyszących rozwojowi społeczeństwa. Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z nim jest trening relaksacyjny.

cwiczenia-dla-kobiet-na-szczuple-uda-i-posladki

Ćwiczenia dla kobiet na szczupłe uda i pośladki!

Wiele kobiet marzy o szczupłych udach i pięknych pośladkach. Jest to jeden z głównych powodów, dla których zaczynają się przygody z siłownią. Przedstawimy Ci ćwiczenia, które sprawią, że Twoje uda i pośladki będą jeszcze piękniejsze!

treningi-fitness-gdansk-jak-znalezc-najlepsze-zajecia

Treningi fitness Gdańsk – jak znaleźć najlepsze zajęcia?

Każde większe i mniejsze polskie miasto notuje tendencję wzrostową jeśli chodzi o nowe kluby fitness, siłownie i trenerów personalnych. W gąszczu ofert trudno jest znaleźć tę najlepszą. Podpowiadamy, jak wybrać klub fitness w Gdańsku i na jakie zajęcia się zapisać.

mobility-trening-sposob-na-zwiekszenie-mobilnosci

Mobility trening – sposób na zwiększenie mobilności

Oprócz typowych treningów siłowych musimy także pamiętać o mobility training. Praca nad mobilnością jest bardzo ważna – zwiększa naszą wytrzymałość fizyczną np. utrzymanie sztangi nad głową czy utrzymanie łokci w przysiadzie z wykorzystaniem sztangi z przodu. W tym artykule przedstawimy Ci kilka ćwiczeń poprawiających Twoją mobilność.

slackline-wszystko-co-powinienes-wiedziec

Slackline - wszystko co powinieneś wiedzieć

Wiele osób pamięta z dzieciństwa zabawę „podłoga to lawa” - podobne zasady występują w Slackline. Cała zabawa polega na utrzymaniu równowagi podczas przechodzeniu przez linę wykonując przy tym niesamowite tricki. Jeśli chciałbyś rozpocząć przygodę z tą niesamowitą dyscypliną – to jest to artykuł dla Ciebie.

przysiady-ze-sztanga-na-barkach-jak-prawidlowo-je-wykonywac

Przysiady ze sztangą na barkach – jak prawidłowo je wykonywać?

Zależy Ci na zwiększeniu masy mięśniowej w szybkim czasie? Mamy na to sposób, wykonuj przysiady ze sztangą na barkach! Jest to jedno z najbardziej popularnych ćwiczeń na ujędrnienie nóg i pośladków. Angażuje wiele partii mięśni i daje niesamowite efekty.

pomysly-na-uliczny-trening-street-workout-cwiczenia

Pomysły na uliczny trening | Street workout ćwiczenia

Nie musisz wydawać pieniędzy na drogie karnety na siłownię, aby zadbać o swój wygląd. Wystarczy, że wyjdziesz z domu. W tym artykule dowiesz się, jak wykonać kilka ćwiczeń street workout i szybko poprawić swoją formę.

sila-i-sprawnosc-poznaj-kalistenike

Siła i sprawność – poznaj kalistenikę!

Istnieje bardzo duża różnorodność ćwiczeń kształtujących naszą sylwetkę. Do wykonania niektórych potrzebujemy specjalnych sprzętów. Zazwyczaj są one bardzo drogie i dostępne jedynie na siłowni. W takim razie, w jaki sposób rozpoczać przygodę z ćwiczeniami bez ponoszenia dużych kosztów? Odpowiedź jest prosta – ćwiczenia kalisteniczne. Możesz je wykonywać w domowych warunkach!

dobry-trener-personalny-rzeszow-ceny-i-opinie

Dobry trener personalny Rzeszów - ceny i opinie

Zastanawiasz się jak znaleźć dobrego trenera personalnego w Rzeszowie? Jakie są opinie o trenerach z tego miasta? Ile kosztują usługi trenera osobistego? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz w naszym artykule. Po jego przeczytaniu będziesz wiedział, jak znaleźć odpowiedniego trenera osobistego w Rzeszowie.

turbo-spalacz-interwalowy-trening-odchudzajacy

Turbo spalacz - interwałowy trening odchudzający

Jeśli chcesz spalić tłuszcz w rekordowo szybkim tempie, zastosuj jeden z najczęściej wybieranych form treningowych. Zamień swoje kalorie na energię do wykonywania intensywnych ćwiczeń. Poznaj interwały!

trening-relaksacyjny-sposob-na-stres-i-zmeczenie

Trening relaksacyjny – sposób na stres i zmęczenie

W dzisiejszych czasach na każdym kroku jesteśmy narażeni na stresujące sytuacje. Mówi się, że stres jest jedną z najgorszych chorób towarzyszących rozwojowi społeczeństwa. Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z nim jest trening relaksacyjny.

cwiczenia-dla-kobiet-na-szczuple-uda-i-posladki

Ćwiczenia dla kobiet na szczupłe uda i pośladki!

Wiele kobiet marzy o szczupłych udach i pięknych pośladkach. Jest to jeden z głównych powodów, dla których zaczynają się przygody z siłownią. Przedstawimy Ci ćwiczenia, które sprawią, że Twoje uda i pośladki będą jeszcze piękniejsze!

treningi-fitness-gdansk-jak-znalezc-najlepsze-zajecia

Treningi fitness Gdańsk – jak znaleźć najlepsze zajęcia?

Każde większe i mniejsze polskie miasto notuje tendencję wzrostową jeśli chodzi o nowe kluby fitness, siłownie i trenerów personalnych. W gąszczu ofert trudno jest znaleźć tę najlepszą. Podpowiadamy, jak wybrać klub fitness w Gdańsku i na jakie zajęcia się zapisać.

mobility-trening-sposob-na-zwiekszenie-mobilnosci

Mobility trening – sposób na zwiększenie mobilności

Oprócz typowych treningów siłowych musimy także pamiętać o mobility training. Praca nad mobilnością jest bardzo ważna – zwiększa naszą wytrzymałość fizyczną np. utrzymanie sztangi nad głową czy utrzymanie łokci w przysiadzie z wykorzystaniem sztangi z przodu. W tym artykule przedstawimy Ci kilka ćwiczeń poprawiających Twoją mobilność.

slackline-wszystko-co-powinienes-wiedziec

Slackline - wszystko co powinieneś wiedzieć

Wiele osób pamięta z dzieciństwa zabawę „podłoga to lawa” - podobne zasady występują w Slackline. Cała zabawa polega na utrzymaniu równowagi podczas przechodzeniu przez linę wykonując przy tym niesamowite tricki. Jeśli chciałbyś rozpocząć przygodę z tą niesamowitą dyscypliną – to jest to artykuł dla Ciebie.