>

Przedtreningówka – sposób na energię

Przedtreningówka – sposób na energię

Brakuje energii do treningu? Odczuwasz zmęczenie? Oto materiał o rodzajach przedtreningówek i ich wpływie na organizm. Poznaj sposoby na podniesienie własnej wydajności przed treningiem siłowym czy wytrzymałościowym. Opowie nam o tym trener personalny Jacek Kremer.

Przedtreningówka - energia na cały poranek!
Na pewno często wracacie z pracy znużeni i wyzuci z jakiejkolwiek energii. A macie jeszcze w perspektywie pójście na trening…

Bogowie! Skąd wziąć na to siły? Kto nas do tego zmusi?! Nie ma mowy! Nawet wołami nas nikt nie wyciągnie! I cóż że postanowienie… Cóż że miałam/miałem regularnie ćwiczyć… Przecież nie jestem maszyną… Jak często znajdujecie się w podobnych nastrojach? Ile razy tworzyliście sobie wymówki? A jednak po pewnym czasie znów powstają w Was wyrzuty sumienia i znów sobie obiecujecie – „od jutra wezmę się w garść”… No ale jak tu zwalczyć to okropne zmęczenie i niechęć do wszystkiego?

12pt;">Są na to różne sposoby. Ale w tym poście chciałbym się skoncentrować na jednym – na PRZEDTRENINGÓWCE.

Przedtreningówka - a cóż to takiego?

Przedtreningówka co to

Przedtreningówka (ang. preworkout) to inaczej odżywka, występująca najczęściej w postaci płynu lub rozpuszczalnego w wodzie proszku. Stosowana przed treningiem siłowym lub wytrzymałościowym, która daje przysłowiowego „kopa” energetycznego i pobudza mięśnie do bardziej wytężonej pracy. Przedtreningówka zawiera substancje stymulujące układ nerwowy oraz aminokwasy zwiększające wytrzymałość i usuwające zmęczenie. Ten suplement diety, wykazuje działanie promobilizujące.
Oznacza to, że stosowanie przedtreningówek jest ukierunkowane przede wszystkim na zwiększenie potencjału drzemiącego w ćwiczącym. Supl
ementy przedtreningowe są zazwyczaj preparatami kompleksowymi, których skład stanowi połączenie wielu składników.

Beta-alanina – popularny składnik przedtreningówek

Jednym z popularniejszych składników stosowanych w przedtreningówkach jest tzw. beta-alanina. Beta-alanina to przedtreningówka, którą tworzy dwupeptyd (czyli podwójny aminokwas białka) karmazyny, wspomagający pracę mięśni. Karmozyna odpowiada za regulację pH układu mięśniowego. Związek ten utrzymuje odpowiednią równowagę kwasowo–zasadową w obrębie komórek mięśniowych, co zapobiega powstawaniu kwasu mlekowego. Beta-alanina zmniejsza uczucie zmęczenia, zapobiega zakwaszaniu mięśni, sprzyja regeneracji, może też wpływać na wzmocnienie mięśni i ich wytrzymałość. W naturalnym pożywieniu możemy ją znaleźć w czerwonym i białym mięsie. Jako skutek uboczny mogą się pojawić lekkie podskórne mrowienia. Dla niektórych osób może to być nieprzyjemne wrażenie. Dlatego warto zacząć stosowanie 1/2 zalecanej dawki.

Naturalne źródło energii – kofeina
kofeina składnik przedtreningówki

Oczywiście warto też pamiętać o starej dobrej kofeinie! Któż z Was nie spożywał aromatycznego napoju nieodłącznego, zwłaszcza, o poranku…

Kofeina jest stymulantem, którego oddziaływanie na organizm jest silnie uzależnione od spożytej dawki. Przedtreningówki z kofeiną oddziałują na centralny układ nerwowy, zwiększając refleks i koncentrację, co może być przydatne dla osób uprawiających różne dyscypliny sportowe. Szczególne korzyści mogą przynieść sportowcom, od których wymaga się bardzo intensywnego wysiłku w krótkim czasie oraz przedstawicielom dyscyplin wytrzymałościowych. Kofeina pobudza również wydzielanie adrenaliny – a w dawkach powyżej 5 mg/kg masy ciała – produkcję kwasów tłuszczowych.
A może klasycznie - picie kawy

Przedtreningówki bazowane na kreatynie

Kolejnym bardzo popularnym składnikiem wielu przedtreningówek jest kreatyna. Jest ona jednym z najbardziej rozpoznawalnych suplementów na świecie. W toku postępu technicznego powstało jej wiele form oraz połączeń. Na rynku mamy dostęp do monohydratu, jabłczanu, estru etylowego, azotanu i chlorowodorku kreatyny oraz wielu innych.
Jest to białko składające się z 3 aminokwasów (argininy, glicyny, metioniny) i występujące naturalnie w organizmie ludzkim – jest składnikiem tkanki mięśniowej. Można je także znaleźć w mięsie zwierzęcym, rybach lub przyjmować w postaci suplementów. W mięśniach kreatyna magazynowana jest głównie jako fosfokreatyna (FC), która powoduje szybki przyrost energii podczas bardzo intensywnych ćwiczeń. Zwiększone zapasy kreatyny pozwalają utrzymać trening na bardzo intensywnym poziomie, szczególnie jeśli składa się on z krótkich zrywów aktywności (np. w przypadku treningu siłowego czy biegu sprinterskiego).
Kreatyna wpływa również na przyspieszenie procesu regeneracji pomiędzy poszczególnymi seriami ćwiczeń.
Po wykonaniu jednostki treningowej zmniejsza rozpad białek mięśniowych, który ma miejsce po intensywnym wysiłku. Dodatkowo ułatwia produkcję białka i przyrost mięśni.

Zyskaj energię dzięki l-argininie!
energia przed treningiem

Na koniec wspomnę jeszcze o moim ulubionym składniku występującym w przedtreningówkach – l-argininie. L-arginina jest prekursorem (substancją towarzyszącą pierwszemu stadium reakcji chemicznej) tlenku azotu, który ma pozytywny wpływ na organizm. Tlenek azotu powoduje rozkurcz mięśni gładkich, dzięki czemu zmniejsza się ciśnienie krwi i ryzyko zawału. Zwiększa się również odporność organizmu oraz poprawia efektywność wysiłku fizycznego. Oprócz tego l-arginina przyspiesza gojenie się ran, stłuczeń czy oparzeń, reguluje działanie hormonu wzrostu, insuliny i glukagonu. Jest silnym przeciwutleniaczem, dzięki temu zmniejsza ilość wolnych rodników w organizmie. Zmniejsza tym samym ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych oraz opóźnia starzenie się. L-arginina działa ochronnie na wątrobę, nerki i układ nerwowy. Oczyszcza te narządy z amoniaku, chroniąc osoby obciążone dużym wysiłkiem fizycznym przed wystąpieniem poważnych chorób.
Należy tu jednak pamiętać o tym że przedawkowanie tego suplementu może być bardzo szkodliwe dla zdrowia. Spożycie powyżej 6g na dobę może prowadzić do wzrostu ciśnienia krwi, zmniejszenia elastyczności ścian naczyń krwionośnych, przerostu lewej komory serca, obniżenia wydajności mięśnia sercowego
czy zwiększenia ryzyka zawałów. Nadmiary przyczyniają się do obniżenia odporności na infekcje, włóknienia nerek, nasilenia problemów gastrycznych oraz powodują suchość skóry.

Przedtreningówka – którą wybrać?

Wymieniłem tylko niektóre składniki występujące w przedtreningówkach. Producenci prześcigają się w różnych innowacyjnych składach, które mają nas skusić do wybrania akurat ich produktu. Ale generalnie większość z nich posiada – mimo wszystko – zbliżone działanie mające za zadanie zwiększenie motywacji treningowej.
Warto przy tym pamiętać, że nie każdy może stosować tego typu suplementy. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby cierpiące na nadciśnienie i choroby tarczycy. W niektórych przypadkach warto też zacząć stosowanie zmniejszonych dawek, w celu sprawdzenia tolerancji organizmu.
W stosowaniu tych suplementów należy też robić kilkutygodniowe przerwy, średnio co miesiąc lub dwa miesiące. Bo niestety można się od nich uzależnić.

Tym niemniej, tego typu środki są godne polecenia w sytuacji gdy żadne inne metody nie są wstanie wyciągnąć Was z domu na trening. Z całym pewnością warto spróbować!

Autor: Trener personalny Jacek Kremer

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Jacek Kremer 1 23 stycznia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Mikołaj
    23 marca 2018
    Ja mam kofeinę w tabletkach, bardzo fajne, energię czuje się już po 20 minutach od wzięcia :)

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

trening-silowy-dzieci-i-mlodziezy-mity-kontra-fakty

Trening siłowy dzieci i młodzieży. Mity kontra fakty

Trening oporowy (siłowy) dzieci i młodzieży to wciąż temat TABU, z którym związane jest więcej MITÓW niż FAKTÓW. Rozmawiając z trenerami, instruktorami i rodzicami młodych atletów, temat ten jest rzadko poruszany. A jeśli już, to budzi on niemałe emocje. Najczęstsze zarzuty, jakie kierowane są w stronę treningu siłowego to: hamowanie wzrostu, duża urazowość a także spadek ogólnie rozumianej wydajności organizmu.

co-to-za-dziwny-sprzet-na-silowni

Co to za dziwny sprzęt na siłowni?

Słyszysz dziwne określenia sprzętu na siłowni? Zupełnie nie wiesz jak trenować na niektórych przyrządach? Oto krótki poradnik wyjaśniający zawiłe kwestie treningu ze sprzętem na siłowni.

cwiczenie-cwiczeniu-nierowne-poznaj-najgorsze-cwiczenia-na-silowni

Ćwiczenie ćwiczeniu nierówne – poznaj najgorsze ćwiczenia na siłowni

Treningi na siłowni niosą ze sobą wiele możliwości wykonywania ćwiczeń. Większość z nich jest skuteczna. Są jednak i te, których lepiej nie robić. Dlaczego? Część z nich jest niebezpieczna, a cześć – niemal zabawna. Oto zestawienie najgorszych ćwiczeń na siłowni!

automasaz-miesni-po-treningu

Automasaż mięśni po treningu?

Nie da się zaprzeczyć, że masaż jest efektywnym uzupełnieniem treningu. Niewiele osób jednak jest w stanie pozwolić sobie na skorzystanie z usług masażysty. A gdyby tak istniały techniki, które można wykonywać na własną rękę? Zobacz, jak przeprowadzić automasaż mięśni po treningu siłowym oraz sesji rozciągania!

jaroslaw-domanski-specjalista-optymista

Jarosław Domański: specjalista-optymista

W dzisiejszym odcinku – Jarosław Domański – trener jakich mało. Poznaj specjalistę który poradzi sobie nawet z najtrudniejszym zadaniem!

podciaganie-na-drazku-a-ryzyko-kontuzji

Podciąganie na drążku a ryzyko kontuzji

Uprawianie każdej aktywności fizycznej wiąże się z możliwością nabawienia się kontuzji. Jak to jest w przypadku podciągania się na drążku? Otóż najbardziej narażone są barki i łokcie. Czy to ćwiczenie szkodzi na stawy barkowe i łokciowe? Jak prawidłowo się podciągać, by zmniejszyć ryzyko urazów? O tym w poniższym artykule!

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

trening-silowy-dzieci-i-mlodziezy-mity-kontra-fakty

Trening siłowy dzieci i młodzieży. Mity kontra fakty

co-to-za-dziwny-sprzet-na-silowni

Co to za dziwny sprzęt na siłowni?

cwiczenie-cwiczeniu-nierowne-poznaj-najgorsze-cwiczenia-na-silowni

Ćwiczenie ćwiczeniu nierówne – poznaj najgorsze ćwiczenia na siłowni

automasaz-miesni-po-treningu

Automasaż mięśni po treningu?

jaroslaw-domanski-specjalista-optymista

Jarosław Domański: specjalista-optymista

podciaganie-na-drazku-a-ryzyko-kontuzji

Podciąganie na drążku a ryzyko kontuzji

Wszystkie artykuły z blogu

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

ziolowa-apteczka-sportowca-jakie-sa-najlepsze-adaptogeny

Ziołowa apteczka sportowca: Jakie są najlepsze adaptogeny?

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

bezpieczny-trening-na-barki

Bezpieczny trening na barki

najwieksze-zawody-fitness-i-kulturystyki-mr-olympia

Największe zawody Fitness i Kulturystyki – MR OLYMPIA!

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

artroza-czym-jest-i-jak-jej-zapobiegac

Artroza – czym jest i jak jej zapobiegać?

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

pozbadz-sie-boczkow-trening-na-spalanie-tkanki-tluszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej

damski-trening-sposob-na-smukle-i-zgrabne-lydki

Damski trening – sposób na smukłe i zgrabne łydki