Prezentacja kulturysty – pozowanie na scenie

Prezentacja kulturysty – pozowanie na scenie

Przygotowanie treningowe i dietetyczne to podstawa przed startem w zawodach sylwetkowych. To jednak nie wszystko. Ważne jest także jak najlepsze zaprezentowanie własnych osiągnięć. I temu służy m.in. pozowanie. Jak wygląda nauka pozowania w kulturystyce?

Jak dobrze zapozować?

Pozowanie powinno stanowić osobny trening kulturysty czy zawodniczki bikini fitness. Samą naukę warto rozpocząć już na sześć tygodni przed startem. By osiągnąć jak najlepsze efekty – warto przeznaczyć minimum pół godzinny dziennie na trening. Dlaczego to takie ważne? Otóż, nie wystarczy to, co wypracowaliśmy treningami i dietą. Trzeba umieć zaprezentować własne efekty. Wtedy mamy szansę na wysokie noty sędziów. W wielu przypadkach zawodów pozowanie to niezbędna podstawa. Dużo lepszym wyjściem jest opracowanie zestawu póz – czyli indywidualnej choreografii dopasowanej do muzyki. To niemal jak taniec. Jeśli jako zawodnik nie jesteś w stanie opracować tego samodzielnie – zgłoś się do specjalisty (trenera bądź choreografa). Pamiętaj, że wszystkie pozy powinny być dobierane pod kątem najważniejszej z zasad. Mianowicie – uwypuklamy jak najlepiej ukształtowane partie mięśniowe. Te słabsze natomiast – w miarę możliwości przesłaniamy. Podczas całości występu konieczna jest koncentracja i szczery uśmiech. W ten sposób wydajemy się sympatyczni i jesteśmy lepiej odbierani przez sędziów.

Pozowanie to też trening dla kulturysty?
prezentacja kulturysty

Wydawałoby się, że pozowanie jest w kulturystyce raczej zwieńczeniem ćwiczeń niż samym treningiem. Nic bardziej mylnego! To także wymagający trening dla organizmu. Efektem nauki pozowania jest m.in. lepsza separacja i większa twardość mięśni. Ponadto, zwiększa się ich wytrzymałość. Podczas pozowania bowiem konieczne jest długotrwałe napinanie mięśni bez użycia obciążenie. A to zadanie jest dość męczące. Dzięki lekcjom przed startem – znacznie łatwiej jest zaprezentować się na scenie. Chociażby dlatego, że pokazywanie kolejnych póz nie wymaga długiego odpoczynku między nimi. Tym samym mięśnie mają szansę na jak najlepszy wygląd, ponieważ wolniej się męczą.

Czytaj: Ile tłuszczu w kulturyście

Pozowanie – inny typ treningu kulturystycznego

Nauka pozowania to coś innego niż trening kulturystyczny. Zasadza się na izometrycznym napinaniu mięśni. W efekcie zawodnik jest w stanie w danej pozie prezentować napięty mięsień przez kilka sekund. Praca mięśnia podczas pozowania nie wymaga więc zmiany długości mięśnia. To jednak spory wydatek energetyczny dla organizmu. Ten typ treningu ma  ogromny wpływ na kształtowanie ogólnej muskulatury sportowca. Co więcej, to także nauka koncentracji i skupienia. A te cechy można wykorzystać w doskonaleniu efektów właściwych treningów siłowych. Co jeszcze daje nam nauka pozowania przed zawodami? Otóż, mięśnie są dużo lepiej ukrwione, a w efekcie usprawnia się proces regeneracji organizmu. Ponadto, zmniejsza się ryzyko kontuzji.

Jak nauczyć się pozowania przed zawodami?
kulturystyka pozowanie

Jak już wspomnieliśmy, można traktować pozowanie jako trening izometryczny. To oznacza, że dostępne są różne metody ćwiczeń. Warto je stosować chwilę po zakończeniu treningu siłowego (z podziałem na partie mięśniowe). Poddanie treningowi izometrycznemu tych grup, które zostały wcześniej przećwiczone to dodatkowe korzyści dla wyglądu muskulatury. Mięśnie stają się lepiej ukrwione i poprawia się ich separacja. Tę metodę można traktować również jako cool down po treningu głównym. Nie ma jednak przeszkód, by przeznaczyć na trening pozowania osobną jednostkę treningową. Ważne jest jednak, by znalazł się on w tygodniowym planie ćwiczeń.

Pozy obowiązkowe dla kulturysty

Zasady zawodów kulturystycznych jasno określają wymagania odnośnie póz. Dla zawodników jest 8 póz obowiązkowych. Pozwalają one na porównywanie wyników między wszystkimi startującymi. Każda z póz nosi określoną nazwę.

Mamy więc:

- pozycję swobodną

- podwójny biceps przodem

- najszersze grzbietu przodem

- klatkę piersiową z bicepsem

- triceps

- podwójny biceps tyłem

- najszerszy tyłem

- brzuch i udo

Nieobowiązkowe:

- most muscular

- most muskular (dłonie na biodrach)

Każda z póz ma uwypuklić określony mięsień. Podczas całości pozowania sędziowie jednak zwracają uwagę na wszystkie widoczne mięśnie. Zawodnicy mogą pozować również w układach dowolnych. W tym przypadku mają pełną swobodę w doborze póz i podkładu muzycznego.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Anna Jarosz 0 11 maja 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

malo-nie-znaczy-zle-ile-powtorzen-w-serii-w-treningu-silowym

Mało nie znaczy źle – ile powtórzeń w serii w treningu siłowym?

Charakter treningu siłowego zależy m.in. od anatomii mięśni czy celu treningowego. Często pojawiają się wątpliwości odnośnie obciążenia i liczby powtórzeń w serii. Czy mała liczba powtórzeń – lub nawet jedno powtórzenie – mogą przynieść korzyści w treningu siłowym?

ustawienie-dloni-przy-wykonywaniu-pompek-a-praca-miesni

Ustawienie dłoni przy wykonywaniu pompek a praca mięśni

Nie bez powodu mówi się, że z różnych rodzajów pompek można stworzyć kompletny trening. To jaki rodzaj pompki wybierzemy – oddziałuje na to, jakie mięśnie pracują. Zmianie może ulegać m.in. pozycja ćwiczącego, rozstaw nóg czy właśnie ułożenie rąk. Zobaczmy, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania pompek z różnym ustawieniem dłoni.

kulturystyka-dla-seniorow-dlaczego-warto

Kulturystyka dla seniorów – dlaczego warto?

Wraz z wiekiem zmieniają się możliwości sprawnościowe. Warto zatem zadbać o poprawienie cech motorycznych, wytrzymałości czy zwiększyć siłę i masę mięśni. Można to osiągnąć dzięki regularnym treningom kulturystycznym. Zobacz, jakie korzyści wynikają z treningów siłowych w podeszłym wieku.

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

malo-nie-znaczy-zle-ile-powtorzen-w-serii-w-treningu-silowym

Mało nie znaczy źle – ile powtórzeń w serii w treningu siłowym?

Charakter treningu siłowego zależy m.in. od anatomii mięśni czy celu treningowego. Często pojawiają się wątpliwości odnośnie obciążenia i liczby powtórzeń w serii. Czy mała liczba powtórzeń – lub nawet jedno powtórzenie – mogą przynieść korzyści w treningu siłowym?

ustawienie-dloni-przy-wykonywaniu-pompek-a-praca-miesni

Ustawienie dłoni przy wykonywaniu pompek a praca mięśni

Nie bez powodu mówi się, że z różnych rodzajów pompek można stworzyć kompletny trening. To jaki rodzaj pompki wybierzemy – oddziałuje na to, jakie mięśnie pracują. Zmianie może ulegać m.in. pozycja ćwiczącego, rozstaw nóg czy właśnie ułożenie rąk. Zobaczmy, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania pompek z różnym ustawieniem dłoni.

kulturystyka-dla-seniorow-dlaczego-warto

Kulturystyka dla seniorów – dlaczego warto?

Wraz z wiekiem zmieniają się możliwości sprawnościowe. Warto zatem zadbać o poprawienie cech motorycznych, wytrzymałości czy zwiększyć siłę i masę mięśni. Można to osiągnąć dzięki regularnym treningom kulturystycznym. Zobacz, jakie korzyści wynikają z treningów siłowych w podeszłym wieku.

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!