Pot wyznacznikiem dobrego treningu?

Pot wyznacznikiem dobrego treningu?

Czy trening w wysokiej temperaturze jest skuteczniejszy? Czy stosowanie dodatkowego ubioru na trening ma sens?


Nie raz i nie dwa spotkaliście pewnie ludzi, którzy na siłowni niezależnie od poru roku ćwiczą w bluzie i długich spodniach - "Przecież jestem cały spocony, więc trening musiał być dobry". To samo tyczy się właścicieli pasów i spodenek neoprenowych, którzy żyją w przekonaniu, że zakładając taki wynalazek pozbędą się fałdek z brzucha.

Wiadomym jest, że trening w wysokiej temperaturze otoczenia jest znacznie mniej skuteczny – mniejsza pojemność wyrzutowa serca, spadek zdolności termoregulacji, wyczerpanie cieplne, a to wszystko może nawet prowadzić do udaru u potencjalnie zdrowego człowieka.

Są ludzie, którzy sprawdzają swoją wagę po takim treningu, gdzie tracąc 2 kilogramy widzą „efekt” swoich ćwiczeń, snując przy tym teorię, że stracili na pewno tłuszcz. Pamiętajmy, że proces utraty tkanki tłuszczowej jest długotrwały i jego efekty możemy podziwiać na przestrzeni tygodni, a nie pojedynczych jednostek treningowych. Także wszelkie wahania wagi po jednej sesji są nic nieznaczące.

Te błędne teorie nasila podejście zawodników różnorakich sportów, gdzie występują kategorie wagowe. Od razu dodam, że w wypadku sportowców zawodowych, których metody są powszechnie widywane, jest to jak najbardziej uzasadnione. Są to najczęściej osoby, których poziom tkanki tłuszczowej jest na bardzo niskim poziomie, więc wagę do limitów dobija się poprzez cięcie wody, niejednokrotnie w bardzo ekstremalny sposób. Jest to zabieg jednorazowy, na czas ważenia - zawodnicy MMA w ciągu 24h od ważenia są w stanie odzyskać do 10kg! Problem pojawia się wtedy, gdy amator próbuje naśladować te metody, o których nie ma zupełnego pojęcia.

Większa ilość wydzielanego potu podczas treningu jest sygnałem, że organizm się przegrzewa i rozpoczął z tym walkę. Poprzez zwiększoną potliwość tracimy znaczne ilości wody, a trafiają się osobniki, które niczym wielbłądy odbywają trening bez łyka wody, czym bardzo łatwo doprowadzić do odwodnienia. Sam na treningu wciągam bez problemu nawet do dwóch litrów wody.

Podsumowując, pot nie jest wyznacznikiem spalonego tłuszczu, ale mimo wszystko może pośrednio świadczyć, że Twój trening danego dnia był intensywny. Dlatego też nie warto opakowywać się w żadne worki, folie czy neopreny, które zmniejszą Twój komfort podczas treningu, a nie mają żadnego wpływu na miejscowe spalenie tkanki tłuszczowej, które de facto nie istnieje. Najszybsze efekty w zrzuceniu tkanki tłuszczowej daje zmiana nawyków żywieniowych oraz skupienie się na treningu interwałowym.

Dla ciekawskich: odsyłam do badań Harrisona, Górskiego czy Galloway’a lub pośledzić Pana Dr Tomasza Mikulskiego.

Autor: Dominik Kopczyński
Dominik Kopczyński 0 13 września 2017  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

ergometr-wioslarski-wady-i-zalety

Ergometr wioślarski wady i zalety

Bywalcy siłowni pewnie znają ten sprzęt nazywany potocznie wioślarzem. Moim zdaniem to najlepsza maszyna cardio. Zobacz jak prawidłowo wykorzystać ten sprzęt treningowy.

budowanie-masy-miesniowej-podstawowe-zalozenia

Budowanie masy mięśniowej - podstawowe założenia

Niezwykle popularny temat, zwłaszcza wśród mężczyzn. Kto nie chciał by mieć tak zwanej sylwetki plażowej ? Na pewno znajdą się tacy, którzy chcą być tylko szczupli ale większość mężczyzn marzy o estetycznej, umięśnionej sylwetce. Kobiety, wbrew obaw stosując trening hipertroficzny (na masę mięśniową) wcale nie urosną jak mężczyźni - ale ujędrnią ciało.

przysiad-uwagi-techniczne

Przysiad - uwagi techniczne

Nie ma innego ćwiczenia, z pewnością nie na maszynach, które w taki sposób aktywuje centralny układ nerwowy, poprawia koordynację, wzmacnia układ kostny i tkanki łączne...

ile-razy-w-tygodniu-trenowac

Ile razy w tygodniu trenować ?

Bardzo istotna kwestia. Ciągle wiele osób trenuje okazyjnie raz na parę tygodniu i dziwi się, że nie ma żadnych postępów. W tym artykule przedstawię tę kwestię w dużym uproszczeniu tak aby przekazać cenne informacje osobom trenującym rekreacyjnie. Trzeba jednak zawsze pamiętać, że rekreacyjnie nie znaczy lekko !

jak-budowac-dobry-wyskok

Jak budować dobry wyskok?

Wyskok czyli składowa siły i szybkości. Istotny element dla siatkarzy, koszykarzy czy lekkoatletów. "Skoczność" daje dobry pogląd o aktualnym stanie motoryczności zawodnika. Jak pracować nad tą umiejętnością motoryczną od strony treningu siłowego.

ktora-silownie-wybrac-czym-kierowac-sie-przy-wyborze-silowni-poradnik

Którą siłownie wybrać? Czym kierować się przy wyborze siłowni - Poradnik

Wybór siłowni jest często źródłem problemów. Pod uwagę trzeba przecież wziąć tak wiele aspektów - lokalizację, ofertę, cenę... Czym jeszcze należy kierować się podczas wybierania siłowni lub klubu fitness? Tego dowiecie się w poniższym artykule.

co-sie-dzieje-po-przedawkowaniu-sterydow-anabolicznych

Co się dzieje po przedawkowaniu sterydów anabolicznych?

Wielu trenujących zażywa anaboliki w celu poprawienia efektów treningowych. Dzięki nim można przyspieszyć i zintensyfikować przyrost masy mięśniowej, wytrzymałości czy siły. W każdej suplementacji jednak ważny jest rozsądek. Stosowanie zbyt dużych ilości wspomagaczy może doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. O tym, jakie są skutki uboczne przedawkowania sterydów anabolicznych przeczytacie w poniższym artykule.

kiedy-po-treningu-boli-skuteczne-sposoby-na-zakwasy

Kiedy po treningu boli – skuteczne sposoby na zakwasy

Zdarza się to zwykle dzień po intensywnych ćwiczeniach. Zakwasy, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego. W jaki sposób z nimi walczyć? Oto niezawodne metody na pozbycie się zakwasów po treningu!

jakie-sa-najczestsze-przyczyny-katabolizmu-miesni

Jakie są najczęstsze przyczyny katabolizmu mięśni?

Dla aktywnych fizycznie – szczególnie tych doskonalących kompozycję mięśni – ważne role odgrywają dwa przeciwstawne sobie procesy. Mianowicie anabolizm i katabolizm. Pierwszy z nich ma bezpośredni związek ze wzrostem tkanki mięśniowej. Drugi – z jej rozpadem. Jakie są przyczyny zmniejszania się mięśni i czy naprawdę trzeba się go tak bardzo obawiać?

ergometr-wioslarski-wady-i-zalety

Ergometr wioślarski wady i zalety

budowanie-masy-miesniowej-podstawowe-zalozenia

Budowanie masy mięśniowej - podstawowe założenia

przysiad-uwagi-techniczne

Przysiad - uwagi techniczne

ile-razy-w-tygodniu-trenowac

Ile razy w tygodniu trenować ?

jak-budowac-dobry-wyskok

Jak budować dobry wyskok?

ktora-silownie-wybrac-czym-kierowac-sie-przy-wyborze-silowni-poradnik

Którą siłownie wybrać? Czym kierować się przy wyborze siłowni - Poradnik

co-sie-dzieje-po-przedawkowaniu-sterydow-anabolicznych

Co się dzieje po przedawkowaniu sterydów anabolicznych?

kiedy-po-treningu-boli-skuteczne-sposoby-na-zakwasy

Kiedy po treningu boli – skuteczne sposoby na zakwasy

jakie-sa-najczestsze-przyczyny-katabolizmu-miesni

Jakie są najczęstsze przyczyny katabolizmu mięśni?