Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

Wspinaczka to sport wyjątkowo wymagający. Nie oznacza to jedynie umiejętności technicznych czy fizycznych. Ważna jest także znajomość specjalistycznego sprzętu oraz posługiwania się nim. Poradnik dla początkujących wspinaczy: jak rozmieścić chwyty wspinaczkowe, chwyty wspinaczkowe dla dzieci i początkujących.

Chwyty wspinaczkowe dla dzieci i początkujących – rodzaje chwytów

W profesjolekcie wspinaczy wyróżnia się wiele rodzajów chwytów. Nauka rodzajów chwytów wspinaczkowych dla dzieci może być nieco trudna. Każdy z chwytów ma swoją specjalistyczną nazwę – i służy do innego typu treningu. Różnią się one również kształtem i sposobem łapania w trakcie wspinaczki.

DZIURKA – jest to mały chwyt wspinaczkowy o okrągłym kształcie. Należy łapać go opuszkami palców.

DWÓJKA – Podobny do dziurki, z tą różnicą, że łapie się go dwoma palcami.

FAKER/FAKALEC – niewielki chwyt wspinaczkowy przeznaczony do łapania jednym palcem. Jak sama nazwa wskazuje – zwykle jest to palec środkowy.

KLAMA – jeden z większych chwytów wspinaczkowych.

KRAWĄDKA – płaski i podłużny chwyt wspinaczkowy. Należy łapać go końcami placów.

OBLAK – chwyt wspinaczkowy o okrągłym kształcie. Służy do chwytania pełną dłonią – nie da się zgiąć na nim palców.

ODCIĄG – służy do łapania z boku. Nogi wspinacza powinny być ustawione w opozycyjną stronę niż jego głowa.

PODCHWYT – służy do łapania od dołu.

CHWYT NA RUSKA – służy do łapania bokiem dłoni.

Jak rozmieścić chwyty wspinaczkowe? Jak chwytać chwyty?

Technikę wspinania można porównać do wchodzenia po drabinie. Chwyty natomiast funkcjonują na podobnej zasadzie co szczeble drabiny. Z tą różnicą, że te łapie się jedynie od góry. We wspinaczce znajdziemy natomiast znacznie więcej technik chwytania. Do podstawowych należą nachwyt, podchwyt oraz chwyt boczny tzw. odciąg. Pierwszy z nich – nachwyt – obejmuje łapanie chwytu od góry. Drugi – podchwyt – łapanie od dołu. Ostatni natomiast – odciąg – łapanie z boku.

Zastosowanie każdego chwytu w trakcie wspinania obejmuje nie tylko pracę rąk, lecz także całego ciała. Ważne jest więc właściwe przeniesienie ciężaru ciała na chwyt wspinaczkowy. Ogromne znaczenie ma więc prawidłowa technika wspinania. Tej można się nauczyć przy pomocy instruktora wspinaczki. Nie tylko wytłumaczy zawiłości techniczne, lecz także zademonstruje wszystkie rodzaje chwytania chwytów na ściance czy w naturalnym środowisku. Jeśli chodzi o rozmieszczenie chwytów wspinaczkowych – lepiej zdać się na wiedzę trenera bądź zainwestować w chwytotablicę.

Chwyty wspinaczkowe dla dzieci: chwyt otwarty a chwyt zamknięty
jak ćwiczyć chwyty wspinaczkowe

CHWYT ZAMKNIĘTY IN. ŁUCZEK

Łapanie tym rodzajem chwytu obejmuje mniej ergonomiczną pozycję palców. Spore wygięcia palców to większe ich naprężenie i jednocześnie lepszy docisk. Ten rodzaj chwytu wspinaczkowego jest zwykle stosowany przez początkujących wspinaczy podczas ćwiczeń na małych chwytach. Sprawdzi się także jako chwyt wspinaczkowy dla dzieci. Zaletą chwytu zamkniętego jest duża pewność trzymania. Niestety wzrasta ryzyko urazów w obrębie troczka.

CHWYT OTWARTY

Ten rodzaj łapania chwytów opiera się na nieco nienaturalnym wygięciu dłoni. Tym samym jest znacznie trudniejszy do opanowania. Mimo to – jego stosowanie zapewnia zdecydowanie mniejsze ryzyko kontuzji. Mniejsza jest również siła docisku. Wyuczenie się chwytu otwartego jest również sposobem na poprawę techniki wspinania. Ma on bowiem wpływ na utrzymanie prawidłowej pozycji.

Chwyty chwytami – a jak można się wspinać?

Sama wiedza na temat chwytów nie wystarczy, by skutecznie rozwijać własne umiejętności w tej dyscyplinie sportowej. Ważna jest również znajomość określonych stylów wspinania.

WSPINANIE ON SIGHT

Jeden z najbardziej docenianych stylów wspinaczkowych. Polega na wspinaniu się bez uprzedniej znajomości drogi wspinaczkowej. Co więcej, sportowcy nie tylko jej wcześniej nie widzą, lecz także nie zasięgają wskazówek od innych. Wchodzenie tym stylem wyklucza odpadnięcie.

WSPINANIE FLASH

Styl określający pokonanie drogi za pierwszym razem bez odpadnięcia. Zakłada jednak wcześniejsze obejrzenie techniki wspinania innego sportowca. Możliwe jest również zasięgnięcie jego wskazówek odnośnie drogi wspinaczkowej.

WSPINANIE RED POINT

Pokonanie drogi wspinaczkowej bez bloku. Zakłada wcześniejsze zapoznanie się z nią w trakcie wspinania.

WSPINANIE TOP ROPE

Popularne wspinanie na tzw. wędkę. Polega na pokonywaniu drogi w asekuracji liny zawieszonej na górnym stanowisku. Najczęściej ten typ wspinania stosuje się na ściankach.

WSPINANIE FREE SOLO

Wspinanie się bez jakiejkolwiek asekuracji.

Czytaj także: Wspinaczka - Małpi trening!

admin 3 15 października 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Kaamila
    15 października 2018
    Jak dla mnie super poradnik. Przyda się na pewno!
  • Hanka
    15 października 2018
    Tylko słabo, że trzeba się logować, żeby przeczytać...
  • Monika
    15 października 2018
    A tam, raz się konto założy i po problemie :)

Artykuły z kategorii: Trening

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!