Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

Wspinaczka to sport wyjątkowo wymagający. Nie oznacza to jedynie umiejętności technicznych czy fizycznych. Ważna jest także znajomość specjalistycznego sprzętu oraz posługiwania się nim. Poradnik dla początkujących wspinaczy: jak rozmieścić chwyty wspinaczkowe, chwyty wspinaczkowe dla dzieci i początkujących.

Chwyty wspinaczkowe dla dzieci i początkujących – rodzaje chwytów

W profesjolekcie wspinaczy wyróżnia się wiele rodzajów chwytów. Nauka rodzajów chwytów wspinaczkowych dla dzieci może być nieco trudna. Każdy z chwytów ma swoją specjalistyczną nazwę – i służy do innego typu treningu. Różnią się one również kształtem i sposobem łapania w trakcie wspinaczki.

DZIURKA – jest to mały chwyt wspinaczkowy o okrągłym kształcie. Należy łapać go opuszkami palców.

DWÓJKA – Podobny do dziurki, z tą różnicą, że łapie się go dwoma palcami.

FAKER/FAKALEC – niewielki chwyt wspinaczkowy przeznaczony do łapania jednym palcem. Jak sama nazwa wskazuje – zwykle jest to palec środkowy.

KLAMA – jeden z większych chwytów wspinaczkowych.

KRAWĄDKA – płaski i podłużny chwyt wspinaczkowy. Należy łapać go końcami placów.

OBLAK – chwyt wspinaczkowy o okrągłym kształcie. Służy do chwytania pełną dłonią – nie da się zgiąć na nim palców.

ODCIĄG – służy do łapania z boku. Nogi wspinacza powinny być ustawione w opozycyjną stronę niż jego głowa.

PODCHWYT – służy do łapania od dołu.

CHWYT NA RUSKA – służy do łapania bokiem dłoni.

Jak rozmieścić chwyty wspinaczkowe? Jak chwytać chwyty?

Technikę wspinania można porównać do wchodzenia po drabinie. Chwyty natomiast funkcjonują na podobnej zasadzie co szczeble drabiny. Z tą różnicą, że te łapie się jedynie od góry. We wspinaczce znajdziemy natomiast znacznie więcej technik chwytania. Do podstawowych należą nachwyt, podchwyt oraz chwyt boczny tzw. odciąg. Pierwszy z nich – nachwyt – obejmuje łapanie chwytu od góry. Drugi – podchwyt – łapanie od dołu. Ostatni natomiast – odciąg – łapanie z boku.

Zastosowanie każdego chwytu w trakcie wspinania obejmuje nie tylko pracę rąk, lecz także całego ciała. Ważne jest więc właściwe przeniesienie ciężaru ciała na chwyt wspinaczkowy. Ogromne znaczenie ma więc prawidłowa technika wspinania. Tej można się nauczyć przy pomocy instruktora wspinaczki. Nie tylko wytłumaczy zawiłości techniczne, lecz także zademonstruje wszystkie rodzaje chwytania chwytów na ściance czy w naturalnym środowisku. Jeśli chodzi o rozmieszczenie chwytów wspinaczkowych – lepiej zdać się na wiedzę trenera bądź zainwestować w chwytotablicę.

Chwyty wspinaczkowe dla dzieci: chwyt otwarty a chwyt zamknięty
jak ćwiczyć chwyty wspinaczkowe

CHWYT ZAMKNIĘTY IN. ŁUCZEK

Łapanie tym rodzajem chwytu obejmuje mniej ergonomiczną pozycję palców. Spore wygięcia palców to większe ich naprężenie i jednocześnie lepszy docisk. Ten rodzaj chwytu wspinaczkowego jest zwykle stosowany przez początkujących wspinaczy podczas ćwiczeń na małych chwytach. Sprawdzi się także jako chwyt wspinaczkowy dla dzieci. Zaletą chwytu zamkniętego jest duża pewność trzymania. Niestety wzrasta ryzyko urazów w obrębie troczka.

CHWYT OTWARTY

Ten rodzaj łapania chwytów opiera się na nieco nienaturalnym wygięciu dłoni. Tym samym jest znacznie trudniejszy do opanowania. Mimo to – jego stosowanie zapewnia zdecydowanie mniejsze ryzyko kontuzji. Mniejsza jest również siła docisku. Wyuczenie się chwytu otwartego jest również sposobem na poprawę techniki wspinania. Ma on bowiem wpływ na utrzymanie prawidłowej pozycji.

Chwyty chwytami – a jak można się wspinać?

Sama wiedza na temat chwytów nie wystarczy, by skutecznie rozwijać własne umiejętności w tej dyscyplinie sportowej. Ważna jest również znajomość określonych stylów wspinania.

WSPINANIE ON SIGHT

Jeden z najbardziej docenianych stylów wspinaczkowych. Polega na wspinaniu się bez uprzedniej znajomości drogi wspinaczkowej. Co więcej, sportowcy nie tylko jej wcześniej nie widzą, lecz także nie zasięgają wskazówek od innych. Wchodzenie tym stylem wyklucza odpadnięcie.

WSPINANIE FLASH

Styl określający pokonanie drogi za pierwszym razem bez odpadnięcia. Zakłada jednak wcześniejsze obejrzenie techniki wspinania innego sportowca. Możliwe jest również zasięgnięcie jego wskazówek odnośnie drogi wspinaczkowej.

WSPINANIE RED POINT

Pokonanie drogi wspinaczkowej bez bloku. Zakłada wcześniejsze zapoznanie się z nią w trakcie wspinania.

WSPINANIE TOP ROPE

Popularne wspinanie na tzw. wędkę. Polega na pokonywaniu drogi w asekuracji liny zawieszonej na górnym stanowisku. Najczęściej ten typ wspinania stosuje się na ściankach.

WSPINANIE FREE SOLO

Wspinanie się bez jakiejkolwiek asekuracji.

Czytaj także: Wspinaczka - Małpi trening!

admin 3 15 października 2018  2546

Dodaj komentarz

  • Kaamila
    15 października 2018
    Jak dla mnie super poradnik. Przyda się na pewno!
  • Hanka
    15 października 2018
    Tylko słabo, że trzeba się logować, żeby przeczytać...
  • Monika
    15 października 2018
    A tam, raz się konto założy i po problemie :)

Artykuły z kategorii: Trening

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?