Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

Technika prosto ze Szwecji: jak poprawnie wykonać pompki na poręczach

Gdy sięgamy po arkusz nowego planu treningowego, pompki na poręczach najczęściej trafiają na ostatnie miejsce w treningu ramion. To spory błąd. Jako ćwiczenie dość złożone dipsy na poręczach powinny znaleźć się w treningu klatki piersiowej, a ze względu na swój ogromny potencjał mogą być wykorzystane zarówno jako jedno z ćwiczeń właściwych z obciążeniem lub jako końcówka treningu w formie tzw. upadku mięśniowego.

Najważniejsza jest technika, a nasi szwedzcy przyjaciele opanowali ten rodzaj pompek do perfekcji. W przypadku poręczy stacjonarnych stajemy przodem do oparcia statywu i opieramy ramiona na poręczach. Nogi zwisają swobodnie w taki sposób, aby nie dotykały podłoża. Bierzemy wdech i schodzimy w dół do momentu, aż nasze mm. piersiowe znajdą się na wysokości poręczy, a w stawie łokciowym utworzy się kąt ok. 80-90 stopni. Następnie odpychamy się i wracamy ku górze, wydychając powietrze w końcowej fazie ruchu. Ważna uwaga: unikamy przeprostu w stawie łokciowym tak jak np. w przypadku wyciskania sztangi lub hantli na ławce.

Czytaj też: Kalistenika - trening na poręczach

Szweckie dipsy: jak często wykonywać pompki na poręczach

Zbyt częste wykonywania danego ćwiczenia kojarzy się nam ze znudzeniem mięśniowym. Dzieje się tak jednak w przypadku ćwiczeń izolowanych, gdzie dochodzimy do pewnego pułapu obciążeń i dalej nasze mięśnie zwyczajnie przestają ewoluować. W przypadku ćwiczeń złożonych jest zupełnie odwrotnie. Pompki na poręczach można wykonywać kilka razy w tygodniu, a najlepsze rezultaty osiąga się, wykonując od 10 do 30 powtórzeń w serii. Jeśli dipsy stanowią nasze osobne ćwiczenie, warto tak rozkładać siły w trakcie treningu, abyśmy mogli wykonać minimum 90 powtórzeń (np. 3x 30 powt. lub 2x 25 powt. i 2x 20 powt.).

pompki na poręczach

Dodatkowe obciążenie może świetnie się sprawdzić w przypadku pracy nad potencjałem kinetycznym naszych mięśni piersiowych. Jeśli pompki na poręczach kończą nasz trening, możemy spróbować wykonać je do tzw. upadku mięśniowego. W ten sposób zwiększymy dopływ krwi do mięśni i osiągniemy spektakularne dopompowanie w klatce i w naszych ramionach.

Pompki na poręczach: jak rotować nimi w obrębie planu treningowego

Nie tylko nasza klatka nabierze pięknych kształtów. Dipsy pozwolą dodatkowo na rozwinięcie muskulatury ramion i barków. Oprócz mm. piersiowych, w ćwiczeniu czynnie uczestniczą mm. trójgłowe ramion oraz przednie aktyny mm. naramiennych, odpowiadają one za impulsy energetyczne przekazywane do mm. piersiowych w fazie koncentrycznej. Ponieważ ćwiczenie to jest tak bardzo złożone, możemy śmiało rotować nim w obrębie jednego tygodnia treningowego, dołączając je jako ćwiczenie-bonus do ćwiczeń na barki czy tricepsy. Możemy również pracować z nim w formie challengu rozwijającego naszą siłę.

Zobacz: Pomysł na uliczny trening

Pompki na poręczach mogą stać się świetnym narzędziem w rękach świadomych ćwiczących. Dodatkowy ciężar w umocowany do pasa lub umieszczony pomiędzy stopami, pozwoli na maksymalizację przyrostów siłowych oraz skutecznie zwiększy objętość naszej klatki.

Klata w formacie 3D: efekty regularnego pompowania na poręczach

Choć efekty pompowania na poręczach mogą być wręcz genialne, a nasza klatka rozbuduje się w grubości i szerokości, ćwiczenie nie jest polecane początkującym. Tym, których siła kinetyczna mm. piersiowych nie jest wystarczająco duża, możemy zarekomendować specjalne urządzenie, dzięki któremu siłą mm. trójgłowych ramienia i mm. piersiowych znacznie się rozwinie. Warto też sięgnąć po odciążenie masy własnego ciała w postaci gum oporowych. Można je przymocować do obydwu poręczy, a w zwisającej pętli umieścić nasze nogi. W efekcie staniemy się lżejsi i będziemy mogli wyćwiczyć siłę naszej klaty, tak by pompki na poręczach przestały być nieosiągalne.

Czytaj: Najbardziej męczące ćwiczenia na siłowni

Aleks Dorosiński 0 8 listopada 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

tym-cwiczeniem-zbudujesz-potezne-miesnie-klatki-nieoceniony-potencjal-pompek

Tym ćwiczeniem zbudujesz potężne mięśnie klatki! Nieoceniony potencjał pompek

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością i sięgano po nie w wielu wariantach. Takie różne bodźce dla naszych mięśni mogą szybko dać imponujące efekty. Dziś ponownie wracają do łask - w końcu moc tkwi w prostocie, a pompki na klatkę to klasyka sama w sobie. Jak maksymalnie wykorzystać potencjał tego ćwiczenia?

zakwasy-na-brzuchu-przyczyny-ich-powstawania-i-sposoby-zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

tym-cwiczeniem-zbudujesz-potezne-miesnie-klatki-nieoceniony-potencjal-pompek

Tym ćwiczeniem zbudujesz potężne mięśnie klatki! Nieoceniony potencjał pompek

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością i sięgano po nie w wielu wariantach. Takie różne bodźce dla naszych mięśni mogą szybko dać imponujące efekty. Dziś ponownie wracają do łask - w końcu moc tkwi w prostocie, a pompki na klatkę to klasyka sama w sobie. Jak maksymalnie wykorzystać potencjał tego ćwiczenia?

zakwasy-na-brzuchu-przyczyny-ich-powstawania-i-sposoby-zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?