Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

O co w tym chodzi: pompa mięśniowa cechy i zalety

Biomechanika układu ruchu oraz fizjologia treningu siłowego opierają się na cyklu pompowania krwi do mięśni. Podczas przerzucania kolejnych ciężarów dochodzi do zwiększonego ukrwienia całej tkanki mięśniowej. Podwyższony poziom tlenku azotu zwiększa efekt, a wszystko po to, aby krew tłoczona do mięśni mogła napełnić je tlenem i innymi składnikami odżywczymi. Ten nieskomplikowany proces sprawia, że poszczególne komórki mięśniowe zaangażowanych w trening partii zwiększają swoją objętość. Takie zjawisko zdecydowanie wpływa na samopoczucie osoby trenującej - na pewno nie raz udało ci się doświadczyć tego uczucia, gdy świat stał się twoim królestwem. Niemały wpływ na to, jak wygląda pompa mięśniowa ma twoja dieta oraz sama intensywność treningu, ale sam efekt świadczy przede wszystkim o prawidłowym krążeniu. Jaki jest wpływ pompy mięśniowej na rozwój poszczególnych mięśni?

Trenowane partie a pompa mięśniowa: ciało po treningu jak zbroja

Odpowiednio odżywione mięśnie mają większy potencjał treningowy, a to sprawia, że pompa mięśniowa jest bardziej widoczna. Aby efekt był możliwie jak najlepszy i utrzymywał się stosunkowo długo, warto dobrać odpowiednią formę organizacji treningu. W przypadku klatki piersiowej, grzbietu i ramion sięgaj po superserie i serie giganty, które zwiększą intensywność i jednocześnie skrócą czas trwania treningu. Możesz też zdecydować się na serie łączone - kiedy wykonasz serię wyciskania na klatkę, przejdź od razu do podciągania na drążku. Takie zabieg sprawi, że pompa mięśniowa będzie działać już od początku treningu, tak że po skończonych ćwiczeniach twoje ciało będzie jak zbroja. Ciekawym narzędziem są tzw. serie potrójnie łączone - wykonujesz 3 ćwiczenia z rzędu na tę samą partię, zwiększając nie tylko intensywność, ale też sam dopływ krwi do mięśni i ich objętość.

Pompa mięśniowa suplementy: jakie substancje wspomagają efekt?
pompa mięśniowa

Metody treningowe to jedno, ale bezpośredni wpływ na to, jaki efekt będzie mieć pompa mięśniowa, ma dieta i substancje wspomagające trening. Chodzi oczywiście o legalne suplementy diety, które skutecznie zwiększają ukrwienie mięśni i ogólne pobudzenie. Tzw. przedtreningówki w połączeniu z kreatyną i odpowiednim nawodnieniem dadzą spektakularne efekty treningowe. Mięśnie, które ćwiczysz, zwiększą swoją objętość, a pompa treningowa utrzyma  się nawet kilkadziesiąt minut po zakończonym treningu. Wszystko za sprawą związków, na których opiera się skład przedtreningówek. To najczęściej beta alanina, arginina i cytrulina, które nie tylko stymulują ośrodkowy układ nerwowy, ale też rozszerzają naczynia krwionośne i jednocześnie zwiększają przepływ krwi przez mięśnie.

Podwójne doładowanie: pompa mięśniowa wydłużony efekt

Pięknie napompowane mięśnie to niestety tylko chwilowy efekt, który może się utrzymać max kilkadziesiąt minut po treningu. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by wykorzystać zjawisko mocniejszego ukrwienia mięśni do ich rozbudowy. Pompa mięśniowa może być bowiem swego rodzaju narzędziem stymulującym rozrost - jak to zrobić? Postaram się wykonywać każde powtórzenie jak najwolniej, aby krew swobodne napłynęła do komórek mięśniowych i maksymalnie je wypełniła. Pamiętaj o tym, aby przerwy pomiędzy seriami były wtedy krótsze (ok. 30-45 sek powinno wystarczyć). Trening to dla ciebie nie tylko sama aktywność - to także przygotowanie organizmu. Odpowiednia ilość węglowodanów spożytych przed treningiem i bezpośrednio po nim sprawi, że pompa mięśniowa utrzyma się dłużej. Same mięśnie będą też lepiej odżywione, a pomoże w tym odpowiedni poziom nawodnienia.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Aleks Dorosiński 0 18 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?