Pole dance – sztuka tańca na rurze

Pole dance – sztuka tańca na rurze

Taniec na rurze przebojem zdobywa popularność. Zobacz sport który łączy trening siłowy z tańcem i gimnastyką.

Kontrowersyjny taniec

Taniec na rurze wywołuje wiele kontrowersji, ponieważ często kojarzy się z tańcem erotycznym wykonywanym w klubach ze striptizem (Lap dance). Pole dance to zupełnie co innego. Współcześnie taniec na rurze jest przedewszystkim tańcem sportowym, aktywnością fitness. Pozwala na ogólną poprawę sprawności fizycznej, a dodatkowo podnosi świadomość ciała, uczy zmysłowych ruchów i wysmukla sylwetkę. Efekty trenowania pole dance są oszałamiające, sprawdźmy więc czy dla początkujących pole dance jest trudny do opanowania.

Kilka słów o pole dance

Pole dance jest dyscypliną sportową, która łączy fitness z elementami akrobatyki i tańca. Do ćwiczeń wykorzystywany jest metalowy drążek w pozycji pionowej. Ze względu na wiele elementów wspólnych z tańcem erotycznym, pole dance jest często z nim mylony, przez co wiele traci ze względu na nieprawidłowy odbiór. Taniec na rurze to sport, w którym najważniejsze jest prawidłowe wykonywanie określonych figur. Ze względu na ciągłą ewolucję pole dance pojawiają się nowe figury, o mniejszym lub większym stopniu zaawansowania. Powstał nawet pomysł, by pole dance stał się dyscypliną Igrzysk Olimpijskich.

Pole dance dla początkujących

Taniec na rurze mogą uprawiać wszystkie kobiety, które szukają kreatywnego ćwiczenia wyszczuplającego sylwetkę i rozciągającego ciało. Sam start w pole dance nie wymaga szczególnego przygotowania. To właśnie treningi mają sprawić, że kobieta nabierze sprawności i ukształtuje swoje ciało. Początkowe ćwiczenia to przede wszystkim wzmacnianie, ujędrnianie i rozciąganie ciała. Kobiety uczą się technik chwytów czy obrotów. W miarę wzrastania możliwości tancerki wprowadzane są niezłożone figury. Ten początkowy etap nauki pole dance jest najważniejszy, ponieważ nie tylko zawiera podstawy, bez których nie da się pójść dalej, lecz także oswaja kobiety z kreatywną formą treningu.

Kolejnym etapem jest nauka przechodzenia pomiędzy figurami, łączenie dotychczas poznanych figur w większe kombinacje, wprowadzanie figur bardziej skomplikowanych, aż po zaawansowane układy taneczne. Ćwiczenia pole dance na takim etapie wymagają dużej świadomości swojego ciała oraz siły.

Efekty trenowania tańca na rurze

Każda kobieta marzy o szczupłym i wysportowanym ciele. Pole dance to idealny sposób na osiągnięcie takich efektów. Przy wykonywaniu tańca na rurze pracują wszystkie mięśnie ciała: ramiona, nadgarstki, brzuch, uda, łydki czy stopy. Pracują również mięśnie kręgosłupa – tańcząc na rurze są one wzmacniane, co jest bardzo korzystne dla zdrowia. Tancerka, która utrzymuje się na rurze uczy się koordynacji i równowagi, a jej ciało staje się elastyczne. Poza efektami czysto fizycznymi uprawiania pole dance, ważnym elementem są korzyści psychiczne. Kobieta wraz z intensywniejszym rzeźbieniem ciała staje się bardziej pewna siebie, poznaje swoje ciało i uczy się subtelnego i powabnego poruszania. Tancerka pole dance zatem pozbywa się swoich kompleksów i staje się w pełni świadoma swej kobiecości.

Zajęcia z pole dance dostępne dla każdego

W ostatnich czasach pole dance stał się bardzo popularną dyscypliną. Praktycznie w każdym mieście w Polsce znajdują się szkoły bądź trenerzy tego wdzięcznego sportu. Pole dance wymaga wielu ćwiczeń i silnego skupienia, dlatego grupy zajęciowe w zależności od szkoły skupiają od 6 do 15 osób. Czas trwania kursu również nie jest ściśle określony, zależy przede wszystkim od wyznaczonego przez kobietę celu, jej umiejętności czy możliwości. Każda osoba przychodząca na kurs pole dance indywidualnie poznaje tę sztukę, co przekłada się na czas opanowania wszystkich figur.

Kariera w pole dance

Nauczenie się tańca na rurze nie musi być końcem przygody z pole dance. Wiele kobiet przyznaje, że montuje rurę w domach, garażach czy sypialniach, żeby móc często wykonywać ćwiczenia. Ze względu na niezliczoną i niesklasyfikowaną ilość figur w pole dance nie ma sztywnych zasad, które mogłyby obowiązywać przy zawodach sportowych. Taniec na rurze jest oceniany zatem jako dyscyplina artystyczna i jak najbardziej można planować swoją karierę na wyższych szczeblach, bo być może za kilka lat pole dance stanie się dyscypliną olimpijską.

Figury pole dance

Figura w tańcu na rurze balerina - poniżej wykonanie krok po kroku

figura pole dance taniec na rurze

Inne figury pole dance dla średniozaawansowanych tancerek:

średnio zaawansowane figury pole dance

Figura Handstand, czyli tzw. stójka

To ćwiczenie można wykonać zarówno przy rurce, jak i przy ścianie. Stań przodem do rurki i uchwyć ją maksymalnie wysoko obiema dłońmi. Następnie zegnij w kolanie jedną nogę i zapierając się o nią palcami (plus wykorzystując siłę mięśni ramion) podnieś ciało w górę – pociągniesz ze sobą drugą nogę, którą ustaw przed rurką. Skrzyżuj nogi i wyprostuj je przed sobą tak, by były równolegle do podłoża. Odchyl całe ciało w tył (ręce i nogi wyprostowane, rurka między udami). Puść ręce i tułów w dół – trzymaj się na rurce siłą mięśni ud. Ustaw wyprostowane dłonie na podłodze.

Figura Reverse Handstand

Stań przodem do rurki. Ręce zegnij w łokciach i złap nimi rurkę nieco nad głową. Prawą nogę ustaw z boku rurki – lewa nieco z tyłu. Za pomocą siły dłoni unieś tułów i wyprostowane nogi. Następnie pochyl głowę w dół, nogi w górę. Rurka powinna znaleźć się po skosie w okolicach brzucha. Przekręć ciało tak, by znalazło się przodem do rurki. Następnie ustaw wyprostowane dłonie na podłodze.

Figura Handstand Bow & Arrow

Wejdź na rurkę tą samą techniką co w standardowym handstand. Następnie wyprostuj jedną nogę, druga natomiast zegnij w kolanie i połóż na kolano tej pierwszej. Opuść tułów głową w dół, wyprostowane dłonie ustaw na podłodze. Zgiętą nogę wyprostuj i oprzyj o rurkę. Dostaw do niej drugą nogę. Następnie zaprzyj się uprzednio wyprostowaną nogą o rurkę, tę zgiętą odchyl w przód, by znalazła się równolegle do podłoża.

Figura Crucifix

Stań przodem do rurki i złap ją wyprostowanymi rękami nad głową. Ugnij jedną nogą w kolanie pod kątem prostym i zawijając stopę oprzyj ją o rurkę. Podnieś ciało wraz z drugą nogą tak, by głowa znalazła się na poziomie dłoni. Spleć stopy dookoła rurki. Oderwij od niej dłonie i wyprostuj tak by znalazły się równolegle do podłoża. Rozpocznij powrót do pozycji wyjściowej. Jedną ręką złap rurkę na wysokości klatki piersiowej, drugą – na wysokości głowy. Jednocześnie wyprostuj jedną nogę, a drugą zegnij w kolanie. Stań wyprostowaną nogą na podłodze.

Figura Flying Peter Pan

Stań przodem do rurki i chwyć ją nad głową dłońmi (ręce wyprostowane). Wejdź na rurkę techniką jak w figurze handstand. Następnie oderwij jedną rękę i zgiętą przyłóż ją do biodra. Drugą podnieś w górę i przechyl ciało w przód po skosie (rurka powinna przylegać ukośnie do brzucha). Zakręć się tułowiem wokół niej, prawą rękę przyłóż do prawego uda. Podnieś drugą rękę i wyprostowaną złap nią rurkę w górze. Następnie podnieś lewą nogę w tył, prawą zegnij w kolanie przy rurce. Wcześniej wyprostowaną rękę nieco ugnij w łokciu, drugą wyciągnij przed siebie.

Figura Jasmine – Bent Leg

Stań bokiem do rurki i uchwyć ją obiema dłońmi na wysokości głowy. Następnie wybij się z podłoża i unieś nogi w górę jednocześnie kierując tułów w dół do momentu, aż ręce będą wyprostowane. Rozłóż wyprostowane nogi na boki. Następnie zegnij w kolanie prawą nogę i opleć nią rurkę. Dołóż do niej drugą i złącz je stopami. Puść jedną rękę, wyprostuj ją w dół i uchwyć nią rurkę. Siłą obu rąk podnieś ciało, a następnie oderwij górną rękę. Wyprostuj ją tak, by stworzyła przedłużenie ręki trzymającej rurkę.

Figura Jasmine – Straight Leg

Stań naprzeciwko rurki i chwyć ją dłońmi na wysokości głowy. Wybij się z nóg i podnieś nogi w górę jednocześnie kierując tułów w dół. Zrób „szpagat”, a następnie jedną nogę zegnij w kolanie i opleć nią rurkę (druga wyprostowana). Oderwij jedną rękę, i wyprostuj tułów pod kątem do rurki. Wyciągnij oderwaną rękę nad głową.

Figura Stag

Wejdź na rurkę techniką jak w figurze handstand. Przełóż dłonie na rurce tak, by były skrzyżowane. Następnie przenieś tułów przed rurkę i prawą ręką złap ją na wysokości kolan. Oderwij lewą nogę – wyprostuj ją w tył. Górną ręką (barkiem) zaprzyj się o rurkę. Prawa noga powinna dotykać rurki udem i piętą (nieco zgięta w kolanie). Wyprostuj górną rękę, a lewą nogę zegnij pod kątem 45 stopni. Lewą ręką złap lewą stopę. Wyciągnij w górę wyprostowaną prawą rękę. Od rurki oderwij obie nogi i rozłóż je na boki. Trzymaj się obiema rękami na rurce. Zejdź na podłogę.

Dominika Górska 3 2 września 2016  4264

Dodaj komentarz

  • Lara
    20 lipca 2017
    Chyba jednak zaryzykuję i zapiszę się na pole dance
  • Celina
    20 lipca 2017
    Te figury brzmią naprawdę nieźle, ale trudno powiedzieć czy są takie dla początkujących
  • Kisia
    20 lipca 2017
    Naprawdę sztuka, a nie tylko sam sport

Artykuły z kategorii: Pole dance

nauka-pole-dance-dla-poczatkujacych

Nauka pole dance dla początkujących

Nie da się ukryć, że umiejętność tańczenia na rurze oraz wykonywanie skomplikowanych figur jest marzeniem wielu pań. Osiągnięcie perfekcji w tej dyscyplinie jest jednak długotrwałą drogą. Zobacz, jak przebiega nauka pole dance na poziomie początkującym.

czy-od-treningu-pole-dance-urosna-miesnie

Czy od treningu pole dance urosną mięśnie?

Taniec na rurze cieszy się ogromną popularnością wśród młodych kobiet. Pole dance to nie tylko taniec, ale również intensywny trening, który doskonale wpłynie na Twoją sylwetkę. Jakie korzyści daje trening tańca na rurze? I czy od pole dance rosną mięśnie?

jak-szybko-mozna-nauczyc-sie-podstaw-pole-dance

Jak szybko można nauczyć się podstaw pole dance?

Pole dance można trenować latami i wciąż poznawać nowe figury. Ile jednak trwa nauka podstaw tego sportu? Czego można nauczyć się w początkowym okresie treningów pole dance?

jak-wyglada-trening-pole-dance

Jak wygląda trening pole dance?

Seksowny fitness na rurze ściąga coraz więcej zainteresowanych. W większości klubów fitness można spotkać zajęcia pole dance. Jak wygląda taki trening? Jak się do niego przygotować?

pole-dance-najtrudniejsze-figury-na-rurze

Pole dance – najtrudniejsze figury na rurze

Wraz ze stopniem zaawansowania w treningach pole dance rośnie poziom trudności wykonywanych figur. Zobacz, które figury pole dance należą do najtrudniejszych.

taniec-na-rurze-kontuzje-i-zagrozenia-podczas-treningu

Taniec na rurze – kontuzje i zagrożenia podczas treningu

Pole dance to atrakcyjny sport, który pozwala na ukształtowanie własnej sylwetki. Jednak ze względu na ilość zróżnicowanych, dynamicznych elementów zawartych w treningach pole dance nietrudno o kontuzje. Poznaj zagrożenia, które wiążą się z treningiem tańca na rurze.

pole-dance-wybor-rury-do-tanca

Pole dance – wybór rury do tańca

Trenujesz pole dance i zastanawiasz się jaki rodzaj rurki jest najlepszy dla ciebie? Zobacz wady i zalety rury statycznej oraz rury obrotowej. Rodzaje rur do tańca sportowego pole dance.

wplyw-pole-dance-na-odchudzanie-oraz-budowe-miesni

Wpływ pole dance na odchudzanie oraz budowę mięśni

Pole dance podbija serca coraz większej liczby osób. Łączy w sobie taniec oraz intensywny trening. Uprawianie tego sportu doskonale kształtuje i wysmukla sylwetkę. Jak pole dance wpływa także na odchudzanie i budowę mięśni?

figury-pole-dance-dla-poczatkujacych

Figury pole dance dla początkujących

Zaczynasz swoją przygodę z pole dance i nie wiesz od czego zacząć? Oto figury w tańcu na rurze dla początkujących. Zobacz jak łatwo możesz się nauczyć figur na rurze.

nauka-pole-dance-dla-poczatkujacych

Nauka pole dance dla początkujących

czy-od-treningu-pole-dance-urosna-miesnie

Czy od treningu pole dance urosną mięśnie?

jak-szybko-mozna-nauczyc-sie-podstaw-pole-dance

Jak szybko można nauczyć się podstaw pole dance?

jak-wyglada-trening-pole-dance

Jak wygląda trening pole dance?

pole-dance-najtrudniejsze-figury-na-rurze

Pole dance – najtrudniejsze figury na rurze

taniec-na-rurze-kontuzje-i-zagrozenia-podczas-treningu

Taniec na rurze – kontuzje i zagrożenia podczas treningu

pole-dance-wybor-rury-do-tanca

Pole dance – wybór rury do tańca

wplyw-pole-dance-na-odchudzanie-oraz-budowe-miesni

Wpływ pole dance na odchudzanie oraz budowę mięśni

figury-pole-dance-dla-poczatkujacych

Figury pole dance dla początkujących

{