Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

Trening siłowy z masą własnego ciała

Jeżeli wcześniej nigdy się nie podciągałeś i drążek do podciągania nie jest Twoim najlepszym przyjacielem to początkowo trening może wydawać się trudny.

Nie każdy jest wstanie wykonać chociaż jedno powtórzenie. Jeżeli zaliczasz się do tej grupy nic się nie martw, zaległości można szybko nadrobić.

Podciąganie zaliczane jest to ćwiczeń siłowych, a dokładniej do kalisteniki. Regularny trening wzmacnia mięśnie pleców, barków oraz ramion, a nawet brzucha. Dla pełnego treningu dobrze jest łączyć podciąganie z przysiadami i pompkami. 

Trening podciągania dla początkujących:

Jeżeli chodzisz na siłownię, najprawdopodobniej jest tam maszyna do treningu podciągania. Pomaga ona „odjąć” część wagi ćwiczącego ułatwiając wykonanie ćwiczenia. Ustaw ją na wartość o jaką chcesz zredukować swoją wagę, czyli im więcej kilogramów ustawisz o tyle łatwiej będzie Ci się podciągnąć. 

Gdzie ćwiczyć podciąganie

Jeżeli nie chodzisz na siłownię, lub Twoja siłka nie ma takiej maszyny alternatywą jest wykonywanie ćwiczenia z asystą z gum oporowych. O gumach do treningu i ich rodzajach możesz przeczytać tutaj. Gumy dobieramy pod względem grubości i szerokości. Im szersze i grubsze tym łatwiej będzie wykonać ćwiczenie.

podciąganie na drążku dla kobiet

 

Jeszcze innym ułatwieniem podciągania jest podciąganie z podporą nóg.

Ta technika również odciąża ramiona i jednocześnie zapobiega rozkołysaniu.

podciąganie pompki australijskie z podporą

 

Bardzo ważne przy podciąganiu jest zachowanie równowagi. Jeżeli jesteś już wstanie wykonać kilka powtórzeń pewnie zauważysz, że w trakcie wykonywania ruchu ciało ma tendencję do bujania się w przód i tył utrudniając trening. Dodatkowo efekt bujania pogarsza siłę chwytu na drążku.

Jak przeciwdziałać bujaniu podczas podciągania:

Ważne jest to w jaki sposób układasz ciało. Wzrok powinien celować w sufit, tylko nie prostopadle do góry bo to wywoła zbytnie napięcie w karku. W trakcie ruchu w górę staraj się kierować klatkę piersiową do drążka. Pomaga również lekkie ugięcie nóg.

Dla ułatwienia po chwyceniu drążka możesz oprzeć się stopą o framugę drzwi jeżeli podciągasz się na drążku w domu lub o filar klatki do crossfit. To skutecznie ustabilizuje ciało.

 

Co jeżeli mimo kilku treningów nadal jesteś rozkołysany podczas podciągania? Trenuj dalej, stabilizacja przyjdzie wraz z postępem treningów. Jeżeli staniesz z postepami zawsze możesz poprosić o pomoc trenera personalnego.

Pomocne w podciąganiu:

Dla ułatwienia ruchu możesz wykonać lekki wyrzut nóg. Jest wiele technik pracy nóg podczas podciągania, dla początkujących najlepiej wykonać go z ugiętych nóg i dynamicznie podciągnąć kolana do góry. Pamiętaj również o zakładaniu rękawiczek do treningu. Przy podciaganiu skóra na dłoniach może ulec uszkodzeniu.

 

Poniżej różne techniki podciągania sklasyfikowane pod względem trudności:

Podciąganie z podchwytu:

podciąganie podchwyt marines wojsko

Mocniej pracują mięśnie ramion, szczególnie bicepsów

Podciąganie z nachwytu:

podciąganie nachwyt na drążku nauka

Trudniejsza wersja, bardziej aktywuje przedramię i mięśnie pleców.

Podciąganie w szerokim nachwycie

podciąganie szeroko nachwytem

Jedna z trudniejszych wersji podciągania monco angażująca plecy.

Mięśnie ćwiczone podczas podciągania

Na koniec główne mięśnie pracujące podczas podciągania:

anatomia podciągania mięśnie trening siłowy

 

 Czytaj więcej: Kalistenika - trening na poręczach

Marcin Lemański 3 22 stycznia 2016  9919

Dodaj komentarz

  • Tomek
    20 lipca 2017
    Takie na allegro za 30 zł to nawet jednego podciągnięcia nie wytrzymają. lepiej zainwestować w porządny drążek a nie jakieś chińskie badziewie.
  • Tadeo
    6 lipca 2016
    Trening podciągania zawsze był dla mnie nieciekawy, wolę inne ćwiczenia na siłowni, ale w sumie może sprawię sobie taki drążek rozporowy. Dużo miejsca nie zajmuje, a ile z niego korzyści!
  • Welo
    3 lutego 2016
    Fajny artykuł, chyba kupię sobie drążek rozporowy. Na allegro za 30 zł chodzą :)

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

trening-silowy-efektywne-cwiczenia-na-przedramiona-aktualizacja-2020

Trening siłowy – efektywne ćwiczenia na przedramiona | AKTUALIZACJA 2020

Ćwiczenia na przedramiona to dla jednych ważny element treningu, dla drugich – wypadkowa ćwiczeń na inne partie ciała. Trening mięśni przedramion jednak zapobiega dysproporcjom ciała. Poznaj skuteczne ćwiczenia na przedramiona.

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa-aktualizacja

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa | AKTUALIZACJA

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie-aktualizacja-2020

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię? | AKTUALIZACJA 2020

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

trening-silowy-efektywne-cwiczenia-na-przedramiona-aktualizacja-2020

Trening siłowy – efektywne ćwiczenia na przedramiona | AKTUALIZACJA 2020

Ćwiczenia na przedramiona to dla jednych ważny element treningu, dla drugich – wypadkowa ćwiczeń na inne partie ciała. Trening mięśni przedramion jednak zapobiega dysproporcjom ciała. Poznaj skuteczne ćwiczenia na przedramiona.

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa-aktualizacja

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa | AKTUALIZACJA

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie-aktualizacja-2020

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię? | AKTUALIZACJA 2020

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.