Pływanie w otwartych wodach – czyli otwórz się na bezpieczeństwo!

Pływanie w otwartych wodach – czyli otwórz się na bezpieczeństwo!

Pływanie w otwartych wodach jest kuszące – szczególnie latem. Warto jednak znać podstawowe zasady bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno osób pływających rekreacyjnie, jak i zawodowych sportowców. Zobacz, na co należy zwrócić uwagę w trakcie pływania w akwenach otwartych.

Słońce, plaża i morze

W sezonie urlopowym trudno się powstrzymać przed wskoczeniem do jeziora, morza czy oceanu. Pływanie w otwartych zbiornikach należy przecież do najprzyjemniejszych aktywności na wakacjach. Niemniej, wiele osób bagatelizuje powstałe w ten sposób ryzyko. Nie można zapominać, że woda jest niebezpiecznym żywiołem. Szczególnie głębokie akweny o nieregularnym dnie i z silnymi falami. Te – i wiele innych czynników - należy wziąć pod uwagę zanim zacznie się pływać w otwartych wodach (open water).

Bezpieczne pływanie w otwartych wodach – amplituda temperatur

Bardzo często zdarza się, że po kilku godzinach opalania, pojawia się ochota wejścia do wody. Nic w tym dziwnego – organizm potrzebuje schłodzenia. Należy jednak pamiętać o ryzyku, które niesie znaczna różnica między temperaturą ciała a temperaturą wody. Może ona bowiem doprowadzić do powstania szoku termicznego. Objawia się on zaburzeniem równowagi, krążenia czy problemami z oddychaniem. Przebywanie w wodzie w takim stanie może skutkować poważnym zagrożeniem zdrowia i życia. Warto więc powoli przyzwyczajać ciało do temperatury wody. Dobrym wyjściem jest stopniowe ochładzanie skóry. Sprawdzi się także pianka pływacka. Skutecznie izoluje ona skórę od wody. W przypadku gdy woda jest wyjątkowo zimna – warto sięgnąć po nauszniki wykonane z neoprenu.

 

Pamiętaj, że bezpieczniejsze jest przepłynięcie pierwszych kilkudziesięciu metrów z wynurzoną głową. Jeśli poczujesz się w wodzie pewnie – możesz ją zanurzyć. Co więcej, zacznij trening od spokojnych wdechów i wydechów.

Hej bystra woda – czyli prądy wodne

Nie bez powodu w sezonie letnim tak wiele mówi się o zagrożeniach, które niosą prądy na wodach otwartych. Najlepszym wyjściem jest po prostu unikanie zbiorników, w których prądy się pojawiają. Zaliczają się do nich m.in. rzeki przy ujściu czy jeziora z ujściami rzek.

Pokonywanie fal wpław
Techniki pływania na falach

Jeśli chodzi o fale – umiejętność pływania w takich warunkach można wyćwiczyć. Istotnym elementem jest wykształcenie techniki oddychania na obie strony. Wiedzą o tym na przykład triathloniści, którzy pływają głównie w otwartych wodach. W ich przypadku do fal należy się jednak po prostu przyzwyczaić. Istnieją jednak trzy sposoby pływania na falach. To, jak należy się zachować w trakcie pływania zależy od tego, z której strony fala nadchodzi. Podczas startu w triathlonie zawodnik zwykle zderza się z falą, która uderza go prosto w twarz. Wynurzenie głowy z złym momencie może skutkować utrudnieniem oddychania. Istotna wydaje się więc umiejętność zorientowania się, czy znajduje się on na grzbiecie, czy na dole fali. Pływacy i triathloniści muszą również opanować pływanie bokiem do fali. Taka sytuacja może pojawić się w dalszej części dystansu pływackiego na otwartych wodach. Rozwiązaniem może być wykonywanie wdechu w kierunku lądu. Dzięki temu oddychanie stanie się bardziej komfortowe. W ostatniej fazie dystansu zawodnicy są zmuszeni płynąć z falą. Tutaj również liczy się umiejętność prawidłowego oddychania. Sprawdzi się więc płynięcie delfinkami.

Otwarte wody – zasłonięte ciało

Jak już wspomnieliśmy, podczas pływania w otwartych wodach doskonale sprawdzi się noszenie pianki. Dzięki niej zmniejsza się dyskomfort wywołany temperaturą wody. Ale nie tylko. Ma ona wpływ na zachowanie prawidłowej techniki pływania czy przyspieszenie pływaka. Warto jednak pamiętać o właściwym dobraniu pianki. W innym przypadku może ona jedynie ograniczać ćwiczącego.

Asekuracja podczas samotnego pływania

Nie wszystkie treningi pływackie odbywają się pod obserwacją doświadczonych kolegów czy trenerów. Wielokrotnie zdarza się, że ćwiczącym potrzebna jest samodzielna asekuracja. Tutaj sprawdzą się bojki asekuracyjne. Można je wykorzystać także podczas pływania rekreacyjnego. Co ciekawe, wiele modeli umożliwia schowanie do nich kluczyków czy dokumentów. Pływanie z bojkami znacznie zwiększa bezpieczeństwo podczas samodzielnego pływania. Pływak zyskuje asekurację oraz zwiększa się jego widoczność dla innych osób znajdujących się w wodzie (np. na skuterach wodnych). Bojka może bowiem uratować życie w momencie, gdy pływającego złapie na przykład skurcz czy kontuzja.

Większość bojek asekuracyjnych jest montowana na pasie, który należy zapiąć na swoich biodrach. Zwykle nie odczuwa się „nadbagażu” podczas wolnego pływania. W trakcie przyspieszeń natomiast – nie przeszkadza w treningu.

Kapitan na otwartych wodach

Pływanie w otwartych wodach wymaga poświęcenia szczególnej uwagi kwestii nawigacji. Nie jest to przecież basen ograniczony regularnym brzegiem. Podstawową zasadą podczas treningu pływackiego w otwartych akwenach jest wynurzanie się co określony czas i rozglądanie. W takich warunkach bowiem bardzo łatwo o zboczenie z obranego kursu. Istnieje kilka technik nawigacji w wodach otwartych. Dobrym wyjściem jest na przykład wynurzanie głowy co 5-6 ruchów w trakcie wdechu. Innym sposobem może być zmiana stylu na żabkę czy kraula.

Jak nie bać się pływania w otwartych wodach?
Pływanie na otwartych wodach

1. Zamień strach na motywację. Strach przed otwartymi wodami należy do naturalnych uczuć. Niemniej, pozwala także na racjonalizowanie i pracę nad przesuwaniem własnych granic. Trzeba mieć tylko tego świadomość. Pamietaj też o własny, bezpieczeństwie i zdrowiu

2. Odkryj własne lęki. Określenie konkretnych elementów pływania w otwartych wodach, które wywołują strach, pozwala na rozpoczęcie pracy nad wyzbyciem się ich.

3. Obieraj właściwe cele treningowe. Nie „rzucaj się na głęboką wodę”! Lepiej zacząć od krótkoterminowych i osiągalnych celów. Dzięki temu wzrośnie twoja pewność siebie.

4. Trenuj i bierz udział w zawodach. Nic tak nie pomaga w walce ze strachem, jak przyzwyczajanie się do określonych warunków.

5. Zgłoś się do trenera pływania. Trening pod opieką specjalisty pozwala na znaczne zwiększenie pewności siebie. Co więcej, to także gwarant szybszego osiągnięcia efektów treningowych.

6. Dbaj o samomotywację. Zamiast uwypuklać własne lęki – skup się na tym, co wychodzi ci najlepiej!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 1 4 września 2017  4413

Dodaj komentarz

  • Danielska
    23 marca 2018
    Na pewno się przyda taka wiedza. Zanim się obejrzymy znowu będzie sezon letni, więc koniecznie trzeba zadbać o własne bezpieczeństwo.

Artykuły z kategorii: Sporty Wodne

jak-wybrac-odpowiednia-deske-do-windsurfingu

Jak wybrać odpowiednią deskę do windsurfingu?

Jeżeli lubisz spędzać swój czas wolny na wodzie i potrzebujesz nowych doznań i zastrzyku adrenaliny, to windsurfing może okazać się sportem dla Ciebie. Jednak warto przygotować się do tego rodzaju aktywności fizycznej i zaopatrzyć przynajmniej w odpowiednią deskę do windsurfingu.

gdzie-najlepiej-trenowac-kitesurfing

Gdzie najlepiej trenować kitesurfing?

Od lat fascynuje Cię kitesurfing? Chciałbyś nauczyć się tego sportu, ale wydaje Ci się, że jest niebezpieczny i cały czas masz obiekcje? Wbrew pozorom kitesurfing jest bardzo bezpiecznym sportem, który nie ma praktycznie żadnych ograniczeń. Musisz mieć jedynie ukończone 12 lat i ważyć ponad 40 kg, by cieszyć się wspaniałą zabawą i dostarczyć sobie adrenaliny. Dowiedz się wszystkiego na temat kitesurfingu i poznaj szkoły, które oferują profesjonalne kursy.

przezyj-niesamowita-przygode-i-ciesz-sie-niezapomnianym-urlopem-stand-up-paddling

Przeżyj niesamowitą przygodę i ciesz się niezapomnianym urlopem - Stand Up Paddling

Zrelaksuj się i odpręż w towarzystwie wody i lekkiego sportu, który przyniesie Ci wiele satysfakcji. Stand up paddle to pływanie stojąc na desce leżącej na wodzie i wiosłowanie. Wbrew pozorom nie jest to prosty sport, ponieważ wymaga odpowiedniej koordynacji ruchowej i zachowanie równowagi. Jednak jeżeli zdecydujesz się na lekcje, to możesz liczyć na niezapomniane wrażenia i frajdę podczas urlopu. Dowiedz się, dla kogo jest stand up paddle i gdzie najlepiej go uprawiać.

poznaj-5-fantastycznych-sportow-wodnych-ktore-mozesz-uprawiac-nad-morzem

Poznaj 5 fantastycznych sportów wodnych, które możesz uprawiać nad morzem!

Aktywność fizyczna stała się bardzo modna w ciągu ostatnich lat, to bardzo dobrze świadczy o osobach, którą ją uprawiają. Regularna aktywność fizyczna może wpłynąć na nas bardzo pozytywnie, poprawiając kondycję, ciało i samopoczucie. Zbliżający się okres wakacyjny przywodzi na myśl pytanie, jakie sporty można uprawiać nad polskim morzem? Poniższy artykuł da Ci wartościową wiedzę na ten temat.

pomysl-na-urlop-kajakiem-nad-polskie-jeziora

Pomysł na urlop – kajakiem nad polskie jeziora

Marzy Ci się aktywny urlop spędzony w gronie rodzinnym, jednak totalnie nie masz na niego pomysłu? A może przekonasz się do kajaków? Jeżeli lubisz pływać i przebywać na łonie natury, to ta aktywność będzie idealna dla Ciebie. Dzięki nam poznasz ciekawe miejsca, w które możesz wybrać się nawet na pierwszą wyprawę z dziećmi.

poznaj-popularne-sporty-wodne-nad-jeziorem

Poznaj popularne sporty wodne nad jeziorem!

Zastanawiasz się jakie sporty wodne można wykonywać, będąc nad jeziorem? Spędzasz dużo czasu w tych okolicach i nie masz jak spożytkować czasu wolnego? A może jesteś sportowym zapaleńcem, który potrzebuje sportu do codziennego życia. Z nami poznasz wiele sportów, dzięki którym urozmaicisz swoją codzienność, wybierając się na wakacyjny wypoczynek.

wioslarstwo-na-czym-polega-i-jak-wyglada-trening

Wioślarstwo – na czym polega i jak wygląda trening?

Dawniej forma transportu wodnego, dzisiaj – popularny sport. W tym sporcie wodnym liczy się doskonała siła i wytrzymałość. Jakie są główne założenia wioślarstwa? Jak wioślarze przygotowują się do startu w zawodach?

elastyczne-cialo-i-mocny-kregoslup-innowacyjne-cwiczenia-w-wodzie

Elastyczne ciało i mocny kręgosłup - innowacyjne ćwiczenia w wodzie!

Chodzisz na basen, ale nie potrafisz czerpać przyjemności z treningu? Ćwiczenia w wodzie nie muszą być nudne! Oprócz doskonalenia technik pływackich, świetnie wpłyną na twój kręgosłup, wzmacniając mięśnie posturalne. Zobacz, jak zorganizować swój trening na basenie, aby przynosił konkretne efekty!

w-stawie-zimna-woda-pianka-ciepla-doda

W stawie zimna woda – pianka ciepła doda!

Na rynku znajdziemy wiele rodzajów piankowych strojów do pływania. Ich zadaniem jest podniesienie odczuwalnej temperatury pływaka. Oznacza to, że taka odzież sprawdzi się szczególnie podczas treningów w zimnej wodzie. Kiedy jeszcze warto stosować pianki do pływania?

czy-trzeba-miec-patent-zeglarski-zeby-wynajac-motorowke

Czy trzeba mieć patent żeglarski, żeby wynająć motorówkę?

Jesteś miłośnikiem sportów wodnych ale nie masz uprawnień do kierowania łodzią? Nic straconego – nie we wszystkich przypadkach są one wymagane! Zobacz, co należy zrobić, żeby wynająć motorówkę i ile to kosztuje.

jak-wybrac-odpowiednia-deske-do-windsurfingu

Jak wybrać odpowiednią deskę do windsurfingu?

Jeżeli lubisz spędzać swój czas wolny na wodzie i potrzebujesz nowych doznań i zastrzyku adrenaliny, to windsurfing może okazać się sportem dla Ciebie. Jednak warto przygotować się do tego rodzaju aktywności fizycznej i zaopatrzyć przynajmniej w odpowiednią deskę do windsurfingu.

gdzie-najlepiej-trenowac-kitesurfing

Gdzie najlepiej trenować kitesurfing?

Od lat fascynuje Cię kitesurfing? Chciałbyś nauczyć się tego sportu, ale wydaje Ci się, że jest niebezpieczny i cały czas masz obiekcje? Wbrew pozorom kitesurfing jest bardzo bezpiecznym sportem, który nie ma praktycznie żadnych ograniczeń. Musisz mieć jedynie ukończone 12 lat i ważyć ponad 40 kg, by cieszyć się wspaniałą zabawą i dostarczyć sobie adrenaliny. Dowiedz się wszystkiego na temat kitesurfingu i poznaj szkoły, które oferują profesjonalne kursy.

przezyj-niesamowita-przygode-i-ciesz-sie-niezapomnianym-urlopem-stand-up-paddling

Przeżyj niesamowitą przygodę i ciesz się niezapomnianym urlopem - Stand Up Paddling

Zrelaksuj się i odpręż w towarzystwie wody i lekkiego sportu, który przyniesie Ci wiele satysfakcji. Stand up paddle to pływanie stojąc na desce leżącej na wodzie i wiosłowanie. Wbrew pozorom nie jest to prosty sport, ponieważ wymaga odpowiedniej koordynacji ruchowej i zachowanie równowagi. Jednak jeżeli zdecydujesz się na lekcje, to możesz liczyć na niezapomniane wrażenia i frajdę podczas urlopu. Dowiedz się, dla kogo jest stand up paddle i gdzie najlepiej go uprawiać.

poznaj-5-fantastycznych-sportow-wodnych-ktore-mozesz-uprawiac-nad-morzem

Poznaj 5 fantastycznych sportów wodnych, które możesz uprawiać nad morzem!

Aktywność fizyczna stała się bardzo modna w ciągu ostatnich lat, to bardzo dobrze świadczy o osobach, którą ją uprawiają. Regularna aktywność fizyczna może wpłynąć na nas bardzo pozytywnie, poprawiając kondycję, ciało i samopoczucie. Zbliżający się okres wakacyjny przywodzi na myśl pytanie, jakie sporty można uprawiać nad polskim morzem? Poniższy artykuł da Ci wartościową wiedzę na ten temat.

pomysl-na-urlop-kajakiem-nad-polskie-jeziora

Pomysł na urlop – kajakiem nad polskie jeziora

Marzy Ci się aktywny urlop spędzony w gronie rodzinnym, jednak totalnie nie masz na niego pomysłu? A może przekonasz się do kajaków? Jeżeli lubisz pływać i przebywać na łonie natury, to ta aktywność będzie idealna dla Ciebie. Dzięki nam poznasz ciekawe miejsca, w które możesz wybrać się nawet na pierwszą wyprawę z dziećmi.

poznaj-popularne-sporty-wodne-nad-jeziorem

Poznaj popularne sporty wodne nad jeziorem!

Zastanawiasz się jakie sporty wodne można wykonywać, będąc nad jeziorem? Spędzasz dużo czasu w tych okolicach i nie masz jak spożytkować czasu wolnego? A może jesteś sportowym zapaleńcem, który potrzebuje sportu do codziennego życia. Z nami poznasz wiele sportów, dzięki którym urozmaicisz swoją codzienność, wybierając się na wakacyjny wypoczynek.

wioslarstwo-na-czym-polega-i-jak-wyglada-trening

Wioślarstwo – na czym polega i jak wygląda trening?

Dawniej forma transportu wodnego, dzisiaj – popularny sport. W tym sporcie wodnym liczy się doskonała siła i wytrzymałość. Jakie są główne założenia wioślarstwa? Jak wioślarze przygotowują się do startu w zawodach?

elastyczne-cialo-i-mocny-kregoslup-innowacyjne-cwiczenia-w-wodzie

Elastyczne ciało i mocny kręgosłup - innowacyjne ćwiczenia w wodzie!

Chodzisz na basen, ale nie potrafisz czerpać przyjemności z treningu? Ćwiczenia w wodzie nie muszą być nudne! Oprócz doskonalenia technik pływackich, świetnie wpłyną na twój kręgosłup, wzmacniając mięśnie posturalne. Zobacz, jak zorganizować swój trening na basenie, aby przynosił konkretne efekty!

w-stawie-zimna-woda-pianka-ciepla-doda

W stawie zimna woda – pianka ciepła doda!

Na rynku znajdziemy wiele rodzajów piankowych strojów do pływania. Ich zadaniem jest podniesienie odczuwalnej temperatury pływaka. Oznacza to, że taka odzież sprawdzi się szczególnie podczas treningów w zimnej wodzie. Kiedy jeszcze warto stosować pianki do pływania?

czy-trzeba-miec-patent-zeglarski-zeby-wynajac-motorowke

Czy trzeba mieć patent żeglarski, żeby wynająć motorówkę?

Jesteś miłośnikiem sportów wodnych ale nie masz uprawnień do kierowania łodzią? Nic straconego – nie we wszystkich przypadkach są one wymagane! Zobacz, co należy zrobić, żeby wynająć motorówkę i ile to kosztuje.