Pływanie - aktywność dla każdego

Pływanie - aktywność dla każdego

Pływanie to jedna z najbardziej wszechstronnych dyscyplin. W trakcie poruszania się w wodzie angażujemy większość mięśni, zapewniając sobie intensywny ogólnorozwojowy trening. Nic dziwnego, że pływanie pełni kluczową rolę profilaktyczną i rehabilitacyjną. Na basen wybierają się także osoby, które pragną wymodelować własną sylwetkę korzystając z zajęć aqua aerobicu.

Pływaj na zdrowie!

Ćwiczenia w wodzie mają kluczową zaletę – nie obciążają kręgosłupa ani stawów, za to wzmacniają mięśnie grzbietu, które podtrzymują nasz kręgosłup. Dzięki temu pływanie koryguje wady postawy. Ćwiczenia na basenie mają doskonały wpływ na układ oddechowy, ponieważ przyczyniają się do zwiększenia pojemności płuc. Ta forma aktywności dobrze spala też tkankę tłuszczową. Pływanie ułatwia, a wręcz umożliwia bezpieczne uprawianie innych sportów wodnych – żeglarstwa czy windsurfingu.

Nauka pływania dla najmłodszych

Pływanie jest jedną z najważniejszych umiejętności których warto nauczyć dzieci.

Naukę pływania można rozpocząć w dowolnym momencie życia, najlepiej zacząć już w najmłodszych latach. Zachowany z okresu płodowego odruch zatrzymywania oddechu podczas zanurzenia głowy w wodzie sprawia, że dzieci z łatwością uczą się pływania i nurkowania. Co więcej, pływanie pobudza maluchy zarówno do rozwoju fizycznego, jak i psychicznego. Często takie zajęcia budują ducha rywalizacji i motywują dzieci do dalszych treningów. A zajęcia na basenie zacieśniają więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Pływanie wspomaga rehabilitację u podopiecznych ze stwierdzonymi problemami kostno – stawowymi oraz w profilaktyce chorób kręgosłupa. Pierwszą wizytę na basenie można zorganizować już po 2-3 miesiącu życia.

Rehabilitacja poprzez pływanie

Wysiłek w wodzie jest wskazane również dla osób powracających do zdrowia. Szczególnie po przejściu chorób wieńcowych, gdyż pływanie pobudza układ krążenia. W zajęciach basenowych powinny uczestniczyć osoby po kontuzji stawów kolanowych czy biodrowych. W końcu, pływanie to bezpieczny trening, który wzmacnia mięśnie bez obciążania stawów. Fizjoterapeuci i rehabilitanci prowadzą specjalne zajęcia w wodzie dla osób po urazach.

Nauka pływania – od czego zacząć?

Utrwalenie nawyku obcowania z wodą, stopniowanie zanurzenia i spacer z niemowlakiem to kilka metod, które sprawdzi się w przypadku nauki dziecka. A jak podejść do nauki dorosłego człowieka? Najszybsze efekty uzyskamy szkoląc swoje umiejętności pod okiem fachowca, który pomoże w wypracowaniu odpowiedniej techniki i uchroni przed wyrobieniem niewłaściwych nawyków.

Praktycznie w każdym mieście znajdziecie basen prowadzący naukę pływania dla dzieci i dorosłych. Bardzo przydatne w nauce są płetwy i deska, które ułatwią utrzymanie ciała w pozycji horyzontalnej, zapewnią odpowiednią szybkość i pozwolą na udoskonalenie pracy nóg. Najchętniej wybierany styl przez początkujących to styl klasyczny, czyli „żabka”.

Co jeszcze Cię czeka po wejściu na basen?

Basen to nie tylko kryta pływania. W wielu obiektach przygotowano gamę atrakcji – otwarte i zamknięte zjeżdżalnie, basen z falami morskimi, wartka rzeka tworząca sztuczny wodny potok czy też wodne kaskady. Tutaj niespożytkowany nadmiar energii może znaleźć ujście! A gdy poszukujemy relaksu na basenie, warto wskoczyć do wanny jacuzzi. Wirujące w wodzie bąbelki powietrza zapewnią łagodny masaż. Kąpiele w jacuzzi mają szczególne działanie – wystarczy 15 minut, by rozluźnić mięśnie i poprawić funkcjonalność układu krążenia.

 

Będąc na basenie nie warto sobie odmawiać wizyty w saunie. Rodzajów jest kilka, w tym sauna sucha (maksymalna temperatura osiąga 120°C przy niskiej wilgotności), parowa (wilgotność 80-100% przy maksymalnej temperaturze 60-70°C), parowo – ziołowa (generator pary przepuszcza parę przez zioła i esencje zapachowe), infrared (źródłem ciepła są promienniki podczerwieni). Wśród zalet korzystania z sauny wymieniamy neutralizację toksyn w organizmie, oczyszczenie z drobnoustrojów, wzmocnienie odporności, obniżenie stresu, regulację poziomu cholesterolu, pomoc w leczeniu chorób górnych dróg oddechowych, nerwicy żołądka i serca, a także otyłości. Pamiętajcie tylko, aby po wyjściu z sauny spłukać całe ciało chłodną lub zimną wodą. Poza dodatkowym pobudzeniem krążenia, taki zabieg ma na celu zamknięcie porów skóry. W ten sposób chronimy organizm przed wnikaniem szkodliwych substancji do skóry.

Martyna Paprocka 2 24 lutego 2016  1516

Dodaj komentarz

  • Mikos
    23 lipca 2017
    Teraz nawet w klubach fitness jest bogata oferta zajęć - najróżniejszych, dla wszytkich grup wiekowych. Pływać może każdy. Naprawdę warto, bo woda to kolejne naturalne środowisko człowieka
  • 23 lipca 2017
    Pływanie jest jak chodzenie. Wystarczy oswoić dziecko z wodą. A później zapisać na zajęcia. Naprawdę warto, bo jeśli się tego nie zrobi moga pojawić sie leki przed wodą.

Artykuły z kategorii: Sporty Wodne

tance-hulanki-i-swawola-w-wodzie-aqua-aerobic-od-podstaw

Tańce, hulanki i swawola w wodzie. Aqua aerobic od podstaw

Początki fitnessu często są utożsamiane z rozpowszechnieniem aerobiku i datuje się je na koniec lat 70. minionego stulecia. Na większą skalę wprowadzano go w latach 80. i wreszcie opracowano zajęcia fitness w wodzie. Początkowo miały formę stricte rekreacyjną dla osób z otyłością, z czasem stały się coraz bardziej popularne. Dla kogo dedykowany jest aqua aerobic i jaki ma wpływ na organizm?

gdzie-odbywaja-sie-kursy-windsurfingu

Gdzie odbywają się kursy windsurfingu?

Wielu ludzi uważa, że naukę windsurfingu należy podjąć od uczestnictwa w odpowiednim kursie przygotowawczym. Ten niesamowity sport jest uprawiany jedynie z „czystej” zajawki. W tym artykule dowiesz się, jak wybrać odpowiednią szkółkę i gdzie ją możesz znaleźć.

bezpieczenstwo-nad-woda-kamizelki-ratunkowe-po-co-i-dla-kogo

Bezpieczeństwo nad wodą – kamizelki ratunkowe po co i dla kogo?

Uprawianie sportów wodnych niesie ze sobą wiele przyjemności, ale też pewne zagrożenia. W wielu wodnych dyscyplinach wymagane jest np. noszenie kamizelki ratunkowej bądź asekuracyjnej. Czym one się różnią? Zasady bezpieczeństwa nad wodą.

za-duzo-slonca-czyli-sposoby-na-oparzenia-sloneczne

Za dużo słońca – czyli sposoby na oparzenia słoneczne

Piasek, morze, gry plażowe, sporty wodne… Czas urlopowy aż kusi do przebywania w pełnym słońcu. Przesadzenie z promieniami słonecznymi może jednak skończyć się nieprzyjemnie – bo oparzeniami słonecznymi. Oto pierwsza pomoc w przypadku poparzeń słonecznych.

stand-up-paddling-najnowszy-sposob-plywania-na-desce

Stand Up Paddling – najnowszy sposób pływania na desce!

Surfowanie na desce z wiosłem jest sportem wodnym o hawajskim rodowodzie. SUP można uprawiać niezależnie od warunków pogodowych niemal na każdym większym zbiorniku wodnym. Poznaj założenia tego sportu i dowiedz się, dlaczego to tę aktywność warto wybrać podczas wypoczynku.

latawiec-i-deska-kitesurfing-jak-zaczac

Latawiec i Deska |Kitesurfing – Jak zacząć ?

Jeśli chciałbyś rozpocząć przygodę z tym sportem – dobrze trafiłeś. W tym artykule rozwiejemy wszelkie nurtujące każdego początkującego pytania. Po przeczytaniu będziesz wiedział gdzie, co i jak trenować Kitesurfing.

czy-plywanie-w-rzece-jest-niebezpieczne

Czy pływanie w rzece jest niebezpieczne?

Pływanie wpław w rzekach niesie ze sobą dużo niebezpieczeństw. Nie jest jednak zakazane – przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa może stanowić doskonałą formę aktywnego wypoczynku. Zobacz, jakie zagrożenia niesie ze sobą pływanie w rzece.

kajakarstwo-gorskie-sport-pasja-i-niezapomniane-wrazenia

Kajakarstwo górskie – sport, pasja i niezapomniane wrażenia

Kajakarstwo górskie jest postrzegane jako sport niszowy. Z każdym sezonem zyskuje jednak coraz większą popularność. Niezwykłe dzikie miejsca stają się możliwe do odwiedzenia. Na czym jednak polega kajakarstwo górskie?

plywanie-w-otwartych-wodach-czyli-otworz-sie-na-bezpieczenstwo

Pływanie w otwartych wodach – czyli otwórz się na bezpieczeństwo!

Pływanie w otwartych wodach jest kuszące – szczególnie latem. Warto jednak znać podstawowe zasady bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno osób pływających rekreacyjnie, jak i zawodowych sportowców. Zobacz, na co należy zwrócić uwagę w trakcie pływania w akwenach otwartych.

aktywne-lato-zasady-bezpieczenstwa-na-skuterze-wodnym-i-motorowce

Aktywne lato – zasady bezpieczeństwa na skuterze wodnym i motorówce

Sporty wodne są jedną z popularniejszych aktywności nad wodą. Jazda na skuterze wodnym i motorówce wiąże się jednak ze znajomością zasad bezpieczeństwa. Jak pozbyć się ryzyka i bez stresu czerpać radość z tych aktywności? O tym w poniższym artykule.

tance-hulanki-i-swawola-w-wodzie-aqua-aerobic-od-podstaw

Tańce, hulanki i swawola w wodzie. Aqua aerobic od podstaw

Początki fitnessu często są utożsamiane z rozpowszechnieniem aerobiku i datuje się je na koniec lat 70. minionego stulecia. Na większą skalę wprowadzano go w latach 80. i wreszcie opracowano zajęcia fitness w wodzie. Początkowo miały formę stricte rekreacyjną dla osób z otyłością, z czasem stały się coraz bardziej popularne. Dla kogo dedykowany jest aqua aerobic i jaki ma wpływ na organizm?

gdzie-odbywaja-sie-kursy-windsurfingu

Gdzie odbywają się kursy windsurfingu?

Wielu ludzi uważa, że naukę windsurfingu należy podjąć od uczestnictwa w odpowiednim kursie przygotowawczym. Ten niesamowity sport jest uprawiany jedynie z „czystej” zajawki. W tym artykule dowiesz się, jak wybrać odpowiednią szkółkę i gdzie ją możesz znaleźć.

bezpieczenstwo-nad-woda-kamizelki-ratunkowe-po-co-i-dla-kogo

Bezpieczeństwo nad wodą – kamizelki ratunkowe po co i dla kogo?

Uprawianie sportów wodnych niesie ze sobą wiele przyjemności, ale też pewne zagrożenia. W wielu wodnych dyscyplinach wymagane jest np. noszenie kamizelki ratunkowej bądź asekuracyjnej. Czym one się różnią? Zasady bezpieczeństwa nad wodą.

za-duzo-slonca-czyli-sposoby-na-oparzenia-sloneczne

Za dużo słońca – czyli sposoby na oparzenia słoneczne

Piasek, morze, gry plażowe, sporty wodne… Czas urlopowy aż kusi do przebywania w pełnym słońcu. Przesadzenie z promieniami słonecznymi może jednak skończyć się nieprzyjemnie – bo oparzeniami słonecznymi. Oto pierwsza pomoc w przypadku poparzeń słonecznych.

stand-up-paddling-najnowszy-sposob-plywania-na-desce

Stand Up Paddling – najnowszy sposób pływania na desce!

Surfowanie na desce z wiosłem jest sportem wodnym o hawajskim rodowodzie. SUP można uprawiać niezależnie od warunków pogodowych niemal na każdym większym zbiorniku wodnym. Poznaj założenia tego sportu i dowiedz się, dlaczego to tę aktywność warto wybrać podczas wypoczynku.

latawiec-i-deska-kitesurfing-jak-zaczac

Latawiec i Deska |Kitesurfing – Jak zacząć ?

Jeśli chciałbyś rozpocząć przygodę z tym sportem – dobrze trafiłeś. W tym artykule rozwiejemy wszelkie nurtujące każdego początkującego pytania. Po przeczytaniu będziesz wiedział gdzie, co i jak trenować Kitesurfing.

czy-plywanie-w-rzece-jest-niebezpieczne

Czy pływanie w rzece jest niebezpieczne?

Pływanie wpław w rzekach niesie ze sobą dużo niebezpieczeństw. Nie jest jednak zakazane – przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa może stanowić doskonałą formę aktywnego wypoczynku. Zobacz, jakie zagrożenia niesie ze sobą pływanie w rzece.

kajakarstwo-gorskie-sport-pasja-i-niezapomniane-wrazenia

Kajakarstwo górskie – sport, pasja i niezapomniane wrażenia

Kajakarstwo górskie jest postrzegane jako sport niszowy. Z każdym sezonem zyskuje jednak coraz większą popularność. Niezwykłe dzikie miejsca stają się możliwe do odwiedzenia. Na czym jednak polega kajakarstwo górskie?

plywanie-w-otwartych-wodach-czyli-otworz-sie-na-bezpieczenstwo

Pływanie w otwartych wodach – czyli otwórz się na bezpieczeństwo!

Pływanie w otwartych wodach jest kuszące – szczególnie latem. Warto jednak znać podstawowe zasady bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno osób pływających rekreacyjnie, jak i zawodowych sportowców. Zobacz, na co należy zwrócić uwagę w trakcie pływania w akwenach otwartych.

aktywne-lato-zasady-bezpieczenstwa-na-skuterze-wodnym-i-motorowce

Aktywne lato – zasady bezpieczeństwa na skuterze wodnym i motorówce

Sporty wodne są jedną z popularniejszych aktywności nad wodą. Jazda na skuterze wodnym i motorówce wiąże się jednak ze znajomością zasad bezpieczeństwa. Jak pozbyć się ryzyka i bez stresu czerpać radość z tych aktywności? O tym w poniższym artykule.