Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

Piwo po treningu - najpierw sprawdź, czy to ma sens!

Mimo niewielkiej zawartości etanolu, piwo pozostaje napojem alkoholowym. Nie bez powodu nie poleca się picia piwa kobietom w ciąży i matkom karmiącym. A jak ma się piwo do naszej pracy nad sylwetką? Nawadnia czy odwadnia? I czy piwo po treningu faktycznie uzupełnia minerały?

Zanim sięgniesz po piwo po treningu: właściwości alkoholu

Jakby na to nie spojrzeć, napoje alkoholowe to bomba kaloryczna. Produkowane ze słodu jęczmiennego, pszenicznego, żytniego czy owsianego posiada wspaniałe walory smakowe, fantastycznie orzeźwia i obok wody, kawy i herbaty jest napojem, po który sięgamy najczęściej. Wiesz, czym tak naprawdę jest jeden kufel piwa? To ok. 250 kcal pochodzenia głównie węglowodanowego (aż 20 g cukrów przy ok. 2-3 g białka w porcji). Sporo tu tzw. pustych kalorii, które biorą się z fermentacji alkoholowej. Pamiętaj, że jakakolwiek dawka alkoholu etylowego daje w efekcie zaburzenie myślenia, problem z widzeniem i mową oraz zaburzenie ruchów. Jest jednak druga strona medalu. Alkohol stymuluje układ krążenia poprzez rozszerzanie i zwężanie naczyń krwionośnych, a w niektórych sportach może być traktowany jako dobry izotonik. Dlaczego więc piwo po treningu miałoby być błędną decyzją?

Mit 1 – Nawadnianie piwem
piwo po treningu

Kończysz długi trening, mięśnie zmęczone, organizm błaga o odpoczynek. Podniesione tętno powoli wraca do normy. W płucach czujesz jeszcze lekkie szczypanie, a w gardle sucho od odwodnienia. Czy w takim momencie piwo jest dobrym wyborem?

Zdecydowanie nie, po długotrwałym wysiłku fizycznym organizm jest odwodniony. Piwo z racji swoich moczopędnych właściwości ma działanie odwadniające. Picie piwa w momencie kiedy na treningu straciło się 1 litr lub więcej wody nie jest dobrym pomysłem. Zamiast nawodnić jeszcze dodatkowo odwodnimy organizm wydłużając regenerację. Dlatego lepiej w tej sytuacji sięgnąć po zwykłą wodę lub napój izotoniczny. 

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku gdy wysiłek był krótkotrwały i organizm nie stracił dużej ilości wody. Wtedy wypicie piwa bogatego w węglowodany i witaminę B, nie powinno mieć negatywnego wpływu na organizm.

Sylwetka i alkohol: jak piwo po treningu działa na twoja formę?

Osoby aktywne fizycznie, zwłaszcza te uprawiające sporty sylwetkowe, zdecydowanie nie powinny sięgać po alkohol. Nie chodzi tu tylko o trzeźwość umysłu. Alkohol sam w sobie zatruwa organizm, obniża sprawność psychomotoryczną i potęguje odwadnianie organizmu, a w połączeniu z intensywnym treningiem siłowym negatywnie wpływa na wszelkie procesy zachodzące w strukturze mięśniowej naszego ciała. Hamowane są procesy anaboliczne, blokuje się regeneracja nadwyrężonych mięśni, a cały trening traci na skuteczności. Piwo po treningu to także ryzyko upośledzenia układu krwionośnego i ryzyko utraty możliwości kontrolowania poziomu glukozy, która wraz z insuliną odgrywa znaczącą rolę w procesie budowania atletycznej sylwetki. Z tego też względu piwo po treningu kłóci się z formą aktywności fizycznej opartej na przerzucaniu ciężarami, a biorąc pod uwagę ewentualne plany dot. startów w zawodach, odpowiedź nasuwa się sama. Są jednak sporty, w których piwo po treningu może okazać się naprawdę dobrym pomysłem!

Mit 2 – Piwo zapobiega zakwasom

Zakwasy czyli nieprzyjemne uczucie bólu w mięśniach po treningu wynika z:

- mikrourazów włókien mięśniowych w wyniku ćwiczeń do których organizm nie jest przyzwyczajony

- długotrwałego wysiłku wytrzymałościowego ( np. bieg maratoński) który skutkuje wyczerpaniem pokładów energii w mięśniach

Natomiast zakwasy NIE są spowodowane zalegającym w mięśniach po wysiłku kwasem mlekowym. Kwas ten jest wypłukiwany z tkanek mięśniowych w ciągu 2 godzin po treningu i po przejściu przez wątrobę jest wydalany z organizmu.

Czy piwo może więc przeciwdziałać zakwasom? Nie jest to jednoznacznie stwierdzone. Witamina B występująca w piwie może przyśpieszać regenerację, ale z drugiej strony są produkty spożywcze zawierające więcej tej witaminy niż piwo (np. płatki kukurydziane). Dodatkowo spożycie alkoholu sprawia, że we krwi utrzymuje się wyższy poziom kortyzolu – szkodliwego związku chemicznego wywołującego m. in rozpad białek mięśniowych.

Piwo po treningu: rozpatrzmy wszelkie “za” i “przeciw”

Fakt, że napoje alkoholowe mają właściwości odwadniające, można wykorzystać w chociażby w bieganiu. Mimo że negatywnie wpływa na regenerację i spowalnia procesy anaboliczne, piwo po treningu biegowym to często napój pierwszej potrzeby. Po pierwsze alkohol ma właściwości rozluźniające. Spożywany w towarzystwie pozwala na miłe spędzenie czasu, a ponadto może też być potraktowany jako wynagrodzenie trudu i całego wysiłku włożonego w przygotowania do danego biegu. Nie ma tu jednak żadnej zbawiennej mocy - piwo, mimo że zawiera minerały i witaminy, nie jest ich dobrym źródłem. Nawet fakt, że piwo uzupełnia elektrolity i dostarcza szybko przyswajalnych węglowodanów, nie czyni go napojem bogów i tak naprawdę piwo po treningu to nie najlepszy pomysł.

Mit 3 – Piwo uzupełnia spalone na treningu kalorie
piwo a trening

To prawda piwo zawiera dość dużo węglowodanów, które są wymagają uzupełnienia po wysiłku. Jest jednak druga sprawa. Napój ten ma bardzo wysoki indeks glikemiczny równy 110 (dla porównania mleko 27, a rodzynki 64). Tak wysoki wynik to wpływ maltozy (rodzaj węglowodanu). Spożycie piwa zwiększa gwałtownie poziom cukru we krwi (a następnie jego gwałtownego spadku). Taki strzał z cukru powoduje zwiększenie łaknienia, odpowiedzialnego za tak zwany „mięsień piwny”. Dlatego po wypiciu jednego nachodzi później taka ochota na jedzenie.

Jest to więc swoista pułapka. Z jednej strony piwo ma dużo wartości odżywczych więc kusi, a z drugiej powoduje gwałtowny apetyt skłaniający do jedzenia „czego popadnie” co już nie ma dobrego wpływu na organizm.

Mit 4 – Piwo dostarcza wartości odżywczych potrzebnych po treningu

Przeciętna szklanka piwa (500 ml) zawiera:

ok 250 kcal; 2,5 grama białka; 19 gram węglowodanów dodatkowo witaminy z grupy B; ok 20 mg wapnia i 30 mg magnezu.

Te wszystkie składniki są potrzebne dla organizmu po wysiłku, kwestią otwartą jest czy warto dostarczać te substancje odżywcze w formie piwa. Są produkty które zawierają więcej białka, witamin i minerałów jak chociażby specjalne suplementy potreningowe.

To tak czy nie? Jak to jest z piwem po treningu?

Alkohol to jednak alkohol. Jeśli lubisz napić się od czasu do czasu z przyjaciółmi, pamiętaj, że sport to nie ascetyzm. O ile piwo po treningu to nie najlepszy pomysł (zwłaszcza bezpośrednio po zakończonej aktywności), to kilka godzin później już nie będzie z tym żadnego problemu. Jeśli kładziesz wszystkie siły na przygotowania do zawodów sylwetkowych, startujesz w ważnym biegu lub maratonie albo pływasz zawodowo i bijesz kolejne rekordy, piwo po treningu nie będzie dla ciebie. Na twoim miejscu w ogóle byśmy sobie odpuścili ten napój na korzyść domowych izotoników czy wody. Jeśli potrzebujesz szybkich węglowodanów bezpośrednio po wysiłku, możesz wypić napój hiperotoniczny lub batony specjalnego przeznaczenia. Sięgnij po sok lub nektar owocowy, napój energetyczny lub ten specjalnego przeznaczenia dedykowany dla sportowców. Piwo po treningu odłóż na kilka godzin później, a na pewno nie stracisz na kondycji.

Czytaj: Czemu sport odciąga od narkotyków?

Podsumowując: piwo i trening

Spożywanie piwa po treningu jest nie zalecane w przypadku odwodnienia organizmu. Może doprowadzić do pogłębienia deficytu wody. W innych wypadkach spożycie jednego piwa nie zaszkodzi organizmowi, a z racji swoich właściwości rozluźniających może mieć dobry wpływ na samopoczucie. Ważne jest, aby zachować umiar i nie spożywać jednorazowo większej ilości tego trunku.

Po treningu dobrze jest również odczekać minimum 2 godziny przed spożyciem piwa.

Dodatkowo pamiętajcie, aby po wypiciu piwa powstrzymać się przed podjadaniem :)

Marta Sikora 3 30 kwietnia 2020  4016

Dodaj komentarz

  • Iwona Fires
    20 lipca 2017
    Ja tam od piwa się trzymam z daleka, piwo strasznie tuczy
  • Mikik
    20 lipca 2017
    Oczywiście, że wskazane! :D
  • rrr
    23 marca 2016
    Piwo jest dobre piwo pic trzeba Ko pije piwo pojdzie do nieba Ale byle nie zaduzo

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?