Piwo po treningu - wskazane czy nie?

Piwo po treningu - wskazane czy nie?

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

Mit 1 – Nawadnianie piwem

Kończysz długi trening, mięśnie zmęczone, organizm błaga o odpoczynek. Podniesione tętno powoli wraca do normy. W płucach czujesz jeszcze lekkie szczypanie, a w gardle sucho od odwodnienia. Czy w takim momencie piwo jest dobrym wyborem?

Zdecydowanie nie, po długotrwałym wysiłku fizycznym organizm jest odwodniony. Piwo z racji swoich moczopędnych właściwości ma działanie odwadniające. Picie piwa w momencie kiedy na treningu straciło się 1 litr lub więcej wody nie jest dobrym pomysłem. Zamiast nawodnić jeszcze dodatkowo odwodnimy organizm wydłużając regenerację. Dlatego lepiej w tej sytuacji sięgnąć po zwykłą wodę lub napój izotoniczny. 

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku gdy wysiłek był krótkotrwały i organizm nie stracił dużej ilości wody. Wtedy wypicie piwa bogatego w węglowodany i witaminę B, nie powinno mieć negatywnego wpływu na organizm.

Mit 2 – Piwo zapobiega zakwasom

Zakwasy czyli nieprzyjemne uczucie bólu w mięśniach po treningu wynika z:

- mikrourazów włókien mięśniowych w wyniku ćwiczeń do których organizm nie jest przyzwyczajony

- długotrwałego wysiłku wytrzymałościowego ( np. bieg maratoński) który skutkuje wyczerpaniem pokładów energii w mięśniach

Natomiast zakwasy NIE są spowodowane zalegającym w mięśniach po wysiłku kwasem mlekowym. Kwas ten jest wypłukiwany z tkanek mięśniowych w ciągu 2 godzin po treningu i po przejściu przez wątrobę jest wydalany z organizmu.

Czy piwo może więc przeciwdziałać zakwasom? Nie jest to jednoznacznie stwierdzone. Witamina B występująca w piwie może przyśpieszać regenerację, ale z drugiej strony są produkty spożywcze zawierające więcej tej witaminy niż piwo (np. płatki kukurydziane). Dodatkowo spożycie alkoholu sprawia, że we krwi utrzymuje się wyższy poziom kortyzolu – szkodliwego związku chemicznego wywołującego m. in rozpad białek mięśniowych.

Mit 3 piwo uzupełnia spalone na treningu kalorie

To prawda piwo zawiera dość dużo węglowodanów które są wymagają uzupełnienia po wysiłku. Jest jednak druga sprawa. Napój ten ma bardzo wysoki indeks glikemiczny równy 110 (dla porównania mleko 27, a rodzynki 64). Tak wysoki wynik to wpływ maltozy (rodzaj węglowodanu). Spożycie piwa zwiększa gwałtownie poziom cukru we krwi (a następnie jego gwałtownego spadku). Taki strzał z cukru powoduje zwiększenie łaknienia, odpowiedzialnego za tak zwany „mięsień piwny”. Dlatego po wypiciu jednego nachodzi później taka ochota na jedzenie.

Jest to więc swoista pułapka. Z jednej strony piwo ma dużo wartości odżywczych więc kusi, a z drugiej powoduje gwałtowny apetyt skłaniający do jedzenia „czego popadnie” co już nie ma dobrego wpływu na organizm.

Mit 4 Piwo dostarcza wartości odżywczych potrzebnych po treningu

Przeciętna szklanka piwa (500 ml) zawiera:

ok 250 kcal; 2,5 grama białka; 19 gram węglowodanów dodatkowo witaminy z grupy B; ok 20 mg wapnia i 30 mg magnezu.

Te wszystkie składniki są potrzebne dla organizmu po wysiłku, kwestią otwartą jest czy warto dostarczać te substancje odżywcze w formie piwa. Są produkty które zawierają więcej białka, witamin i minerałów jak chociażby specjalne suplementy po-treningowe.

Podsumowując: piwo i trening

Spożywanie piwa po treningu jest nie zalecane w przypadku odwodnienia organizmu. Może doprowadzić do pogłębienia deficytu wody. W innych wypadkach spożycie jednego piwa nie zaszkodzi organizmowi, a z racji swoich właściwości rozluźniających może mieć dobry wpływ na samopoczucie. Ważne jest, aby zachować umiar i nie spożywać jednorazowo większej ilości tego trunku.

 

Po treningu dobrze jest również odczekać minimum 2 godziny przed spożyciem piwa.

Dodatkowo wpamiętajcie, aby po wypiciu piwa powstrzymać się przed podjadaniem :)

Marta Sikora 3 17 grudnia 2015  3747

Dodaj komentarz

  • Iwona Fires
    20 lipca 2017
    Ja tam od piwa się trzymam z daleka, piwo strasznie tuczy
  • Mikik
    20 lipca 2017
    Oczywiście, że wskazane! :D
  • rrr
    23 marca 2016
    Piwo jest dobre piwo pic trzeba Ko pije piwo pojdzie do nieba Ale byle nie zaduzo

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.