PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

Czy znasz historię historię metody Pilates'a ? Jakie korzyści dla Twojego ciała przyniesie ten rodzaj treningu? Jakie są jego podstawowe zasady. Dlaczego trening mięśni głębokich jest tak ważny dla Twojego kręgosłupa?

 

Jako Trener z kilkuletnim doświadczeniem mogę śmiało stwierdzić, że sens ruchu to właściwie wykonana technika ćwiczenia. Praca ma płynąć z mięśni głębokich, wówczas jesteśmy w stanie wykonać ćwiczenie w sposób bezpieczny dla swojego ciała.

 

Wyobraź sobie, że możesz mieć świetne ciało, być wyższy, zwiększyć swoją silę i elastyczność, poprawić postawę, poprawić współżycie seksualne, obniżyć poziom stresu.

 

Metoda Pilates ma za zadanie stworzyć równowagę w ciele. Jest to połączenie treningu umysłu i ciała. Poprawiając wygląd całej sylwetki (szczególnie kształtując płaski brzuch) korygując nieprawidłową postawę oraz zmniejszając podatność na urazy ma ona jednocześnie wpływać na nasze samopoczucie. Głównym przesłaniem ćwiczeń Pilates'a jest wzmocnienie świadomości własnego ciała i osiągnięcie jego harmonii. Ćwiczenia powodują odprężenie i łagodzą skutki stresu. Rozciąganie, spinanie i rozluźnianie dużych i małych grup mięśniowych powoduje ich wzmocnienie i uelastycznienie.

 

Dzięki tym ćwiczeniom sylwetka staje się smukła, a chód sprężysty.

 

pilates rozciąganie trening

 

Dla kogo ćwiczenia Pilates? Nieważne ile masz lat, jakiej jesteś płci i co robisz na co dzień. Pilates może ćwiczyć każdy! Podczas ćwiczeń nie wykonujemy gwałtownych ruchów i podskoków Jest to metoda doskonała dla osób w każdym wieku odczuwających bóle stawów i kręgosłupa spowodowanych: wadami postawy, urazami, przykurczami mięśniowymi czy otyłością.


Pilates zwiększą wydolność organizmu i spowalnia procesy starzenia. Jest to forma ruchu przeznaczona dla osób, które długo nie ćwiczyły, a także dla specyficznej grupy, czyli kobiet w ciąży. Trudno o bardziej wszechstronnym i bezpieczny trening. Pokochały go znane gwiazdy, takie jak Madonna i miliony kobiet na całym świecie. Dlaczego? To proste. Najzdrowszy trening to taki, który rzeźbi ciało i ćwiczy pośladki, ale także trenuje Twój umysł. Jednak w szczególności to dobre ćwiczenie na brzuch.

 

Korzyści wynikające z ćwiczeń jakie możesz osiągnąć ćwicząc Pilates:

  • Zwiększa świadomość swojego ciała.

  • Zwiększa siłę mięśni, w szczególności mięśni brzucha, dolnej części pleców, bioder i pośladków.

  • Poprawia elastyczność ciała.

  • Równoważy siłę mięśni po obu stronach ciała.

  • Poprawia kontrolę mięśni pleców oraz kończyn.

  • Wysmukla sylwetkę i "wyciąga" ciało.

  • Poprawia stabilizację kręgosłupa.

  • Uczy prawidłowego, pełnego oddechu.

  • Poprawia koordynację ruchową i równowagę.

  • Rozluźnia ramiona, kark i górną część pleców.

  • Bezpieczna rehabilitacja kontuzji stawów i kręgosłupa.

  • Pomoc w prewencji kontuzji układu kostnego i mięśni

  • Zmniejsza poziom stresu i polepsza krążenie krwi w organizmie.

 

 Co to jest pilates

 

Autor metody urodził się w Niemczech, niedaleko Düsseldorfu w 1880 roku.

 

Pilates zaczął wprowadzać ćwiczenia ze sprężynami przymocowanymi do łóżek szpitalnych,
tak aby chorzy mogli być poddawani rehabilitacji jeszcze gdy leżeli w łóżku.
Ta innowacja doprowadziła do stworzenia całej gamy urządzeń – maszyn do ćwiczeń i rehabilitacji. Ów sprzęt sprężynowy stał się prototypem maszyn, które zaprojektował do wykorzystujących sprzęt studiów w Nowym Jorku. W 1926 roku Joseph Pilates przyjechał do USA.

 

Dzisiaj metodę Pilates'a stosuje na całym świecie mnóstwo osób, zarówno kuracjusze, jak i entuzjaści fitness, sportowcy i artyści. Pilates to sposób ćwiczeń fizycznych, który przywędrował do Polski stosunkowo niedawno. W Anglii coraz więcej lekarzy i fizjoterapeutów kieruje swoich pacjentów na te zajęcia. Klasyczne ćwiczenia na macie Pilates'a są bardzo zaawansowane i trudne technicznie. Klientami J. Pilates'a byli ludzie bardzo sprawni i wyćwiczeni. Początkowo Joseph H Pilates nie stosował podziału na poziomy, o czym możemy dowiedzieć się z jego książki „Return to Life through Contrology”. Obecnie byłoby niemożliwe uczyć klientów ćwiczeń Pilates w oryginale, tak jak były one stworzone. Styl życia na przestrzeni kilkudziesięciu lat znacznie się zmienił, ludzie są coraz mniej aktywni fizycznie i mają więcej fizycznych dolegliwości.  Ćwiczenia zostały podzielone na mniejsze, łatwiejsze elementy, które stopniowo usprawniają ciało ćwiczącego, tak by mógł z czasem prawidłowo wykonywać klasyczne ćwiczenia Pilates'a.

 

Liczne badania pokazały, że u osób z bólami kręgosłupa, mięśnie postawy – poprzeczny brzucha i wielodzielny przestają pracować i nawet po ustąpieniu bólu, mięśnie te jeśli nie odzyskują swojej funkcji powodują powrót bólu.

 

Udowodniono, że pracując w neutralnym ułożeniu miednicy i lekkim napięciu mięśni poprzecznych brzucha, mięśnie postawy powracają do swojej funkcji, a nawrót bólu zmniejsza się znacząco. Dodatkowo utrzymanie neutralnego kształtu kręgosłupa równoważy siłę mięśni środka, pozwala na optymalizację funkcji mięśni stabilizujących, jak mięsień poprzeczny brzucha i mięśnie dna miednicy, najlepiej utrzymuje i rozwija mięśnie wielodzielne, 

 

pilates dla kogo

 

Cel ćwiczeń natomiast pozostaje ten sam – przywrócenie równowagi w naszym ciele.

Równowaga ta polega na płynnym i kontrolowanym napinaniu i rozciąganiu odpowiednich mięśni. Pilates skupia się na wzmacnianiu centrum naszego ciała, wypracowaniu silnych mięśni głębokich brzucha i pleców oraz na ustabilizowaniu kręgosłupa przy jednoczesnym zrelaksowaniu mięśni karku.

 

Metoda Pilates'a zajmuje się również mięśniami dna miednicy, które są bardzo ważne szczególnie dla kobiet, gdzie w innych metodach, czy rodzajach zajęć aktywności ruchowej mięśnie dna miednicy, często są odsuwane na plan dalszy, lub w ogóle nie są brane pod uwagę.


Dno miednicy, obok przepony, mięśnia poprzecznego brzucha i mięśnia wielodzielnego jest jednym z mięśni środka. Powięziowo stanowi część Taśmy Głębokiej Przedniej (TGP), która powinna zapewniać odpowiednie wsparcie dla całego szkieletu, a ruchom nadaje lekkość i grację. Osłabienie tych mięśni lub też ich nadmierne rozciągnięcie może skutkować wysiłkowym nieotrzymaniem moczu, obniżeniem narządów płciowych oraz ograniczoną satysfakcją ze współżycia, a także wieloma innymi konsekwencjami w dysfunkcji aparatu ruchu.

Najlepszą profilaktykę zapewnią tutaj ćwiczenia Pilates'a oparte na zasadach: oddechu, kontroli, koncentracji, płynności ruchów, środkowania, które w efekcie doprowadzą do rutynowo wykonywanych prawidłowo ruchów w czasie codziennego funkcjonowania. Taki trening dna miednicy i pozostałych głębokich mięśni powinien być codziennością, co do późnej starości zagwarantuje wysoką jakość życia.

 

Wszystko to natomiast, co ćwiczymy w metodzie Pilates, prowadzi do utworzenia silnego naturalnego „gorsetu”, który jest podstawą płynnego i harmonijnego ruchu całego naszego ciała. Pilates zastępuje wyizolowane ćwiczenia na pośladki, kształtując je i ujędrniając.

 

W Pilates dodatkowo cały ruch zintegrowany jest z naszym oddechem, który z kolei odgrywa bardzo istotną rolę podczas ćwiczeń. Są to dwa nierozerwalne elementy. W połączeniu wszystko razem powinno pracować jak jeden doskonale działający mechanizm. Prawidłowy oddech powoduje lepsze dotlenienie mięśni i mózgu, dzięki czemu cały organizm lepiej funkcjonuje.
Kiedy Twoje serce i płuca pracują lepiej, masz więcej siły wykonywać codzienne czynności.

 

Charakterystyczną cechą metody Pilates'a jest to, że nie skupia się tylko na mięśniach dużych i mocnych, ale wzmacnia również mięśnie małe i słabe, głęboko położone, z istnienia których często w ogóle nie zdajemy sobie sprawy, dopóki nie zaczniemy ćwiczyć. Ćwiczenia Pilates opierają się na wszystkich rodzajach skurczu mięśniowego – co angażuje zarówno włókna wolno jak i szybko kurczliwe. Te wartości poprawiają jakość tkanki mięśniowej i zwiększają jej elastyczność.
W ujęciu globalnym – całego układu ruchu – poprawnie wykonane ćwiczenia równoważą siłę i napięcie poszczególnych grup mięśniowych.

 

trening pilatesu na odchudzanie

 

Jednak, aby z ćwiczeń płynęły same korzyści, należy stosować się do kilku zasad:

Koncentracja - tzn. skupiamy się na chwili obecnej, na byciu świadomym wszystkich informacji płynących z ciała. Jest to klucz do połączenia ciała i umysłu.

Kontrola-  Lepiej powtórzyć ćwiczenie dwa razy poprawnie niż dwadzieścia razy źle, dlatego Pilates jest jednym z najbezpieczniejszych programów ćwiczeń . Kontrola ruchu zapewnia maksymalne korzyści z ćwiczenia.

Środkowanie – cały ruch wyprowadzany jest od mięśni środka. Dlatego musimy wzmacniać swoją „elektrownię” i wykorzystywać ją do podtrzymania kręgosłupa, organów wewnętrznych i gorsetu warunkującego utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

Oddech – Oddech ma niejako oplatać nasz ruch.

Precyzja- każde ćwiczenie wykonujemy dokładnie ze skupieniem uwagi na pracy poszczególnych mięśni. Jeśli chcesz poprawić jakość ruchów musisz być bardzo precyzyjny.

Ciągły, płynny ruch - ruch który nie ma początku ani końca, gdyby ktoś popatrzył na osobę ćwiczącą Pilates z boku nie powinien zorientować się gdzie jest początek, a gdzie koniec ćwiczenia.

Rutyna – gdy już wprowadzisz wszystkie powyższe zasady do ćwiczeń osiągniesz rutynę
w swojej pracy, czyli nie skupiając się na ćwiczeniu będziesz wykonywał poprawnie.

 

Pilates jest inspirujący!

 

Opracowanie: Augustyn Paulina

Augustyn Paulina 1 8 września 2015  1466

Dodaj komentarz

  • 23 lipca 2017
    Uwielbiam pilates i jogę. Są delikatne, relaksujące i świetnie się czuję po takich treningach

Artykuły z kategorii: Trening

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

tym-cwiczeniem-zbudujesz-potezne-miesnie-klatki-nieoceniony-potencjal-pompek

Tym ćwiczeniem zbudujesz potężne mięśnie klatki! Nieoceniony potencjał pompek

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością i sięgano po nie w wielu wariantach. Takie różne bodźce dla naszych mięśni mogą szybko dać imponujące efekty. Dziś ponownie wracają do łask - w końcu moc tkwi w prostocie, a pompki na klatkę to klasyka sama w sobie. Jak maksymalnie wykorzystać potencjał tego ćwiczenia?

zakwasy-na-brzuchu-przyczyny-ich-powstawania-i-sposoby-zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

miesnie-proste-brzucha-jak-je-skutecznie-cwiczyc

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

nordic-walking-czym-tak-wlasciwie-jest

Nordic walking - czym tak właściwie jest?

Nordic walking to coraz popularniejszy sport uprawiany zarówno przez młode, jak i starsze osoby. Jak właściwie trenować nordic walking i na czym to polega?

solidna-podstawa-to-polowa-sukcesu-buty-do-nordic-walking-w-pigulce

Solidna podstawa to połowa sukcesu! Buty do nordic walking w pigułce

W większości sportów - zarówno podejmowanych zawodowo, jak i na poziomie amatorskim - niezwykle ważne jest właściwie dobrane obuwie. To połowa sukcesu, bo dobre obuwie to poprawnie pracujące kończyny dolne podczas treningu. Na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie buty wybrać i jakie cechy powinny mieć idealnie buty do nordic walking?

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

tym-cwiczeniem-zbudujesz-potezne-miesnie-klatki-nieoceniony-potencjal-pompek

Tym ćwiczeniem zbudujesz potężne mięśnie klatki! Nieoceniony potencjał pompek

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością i sięgano po nie w wielu wariantach. Takie różne bodźce dla naszych mięśni mogą szybko dać imponujące efekty. Dziś ponownie wracają do łask - w końcu moc tkwi w prostocie, a pompki na klatkę to klasyka sama w sobie. Jak maksymalnie wykorzystać potencjał tego ćwiczenia?

zakwasy-na-brzuchu-przyczyny-ich-powstawania-i-sposoby-zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

miesnie-proste-brzucha-jak-je-skutecznie-cwiczyc

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

nordic-walking-czym-tak-wlasciwie-jest

Nordic walking - czym tak właściwie jest?

Nordic walking to coraz popularniejszy sport uprawiany zarówno przez młode, jak i starsze osoby. Jak właściwie trenować nordic walking i na czym to polega?

solidna-podstawa-to-polowa-sukcesu-buty-do-nordic-walking-w-pigulce

Solidna podstawa to połowa sukcesu! Buty do nordic walking w pigułce

W większości sportów - zarówno podejmowanych zawodowo, jak i na poziomie amatorskim - niezwykle ważne jest właściwie dobrane obuwie. To połowa sukcesu, bo dobre obuwie to poprawnie pracujące kończyny dolne podczas treningu. Na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie buty wybrać i jakie cechy powinny mieć idealnie buty do nordic walking?