Owoce w diecie aktywnych fizycznie

Owoce w diecie aktywnych fizycznie

Dieta sportowca to dieta zbilansowana, w której każdy ze składników odżywczych jest dostarczany we właściwych proporcjach. Węglowodany spalane na każdym treningu i niezbędne do regeneracji warto uzupełniać owocami, by zapewnić organizmowi to, czego najbardziej potrzebuje.

Owoce dla aktywnych fizycznie

Czy wiesz, że owoce to prawdziwe bogactwo błonnika, potasu oraz witamin, które nie tylko ułatwiają regenerację po treningu, ale nawet wspomagają leczenie kontuzji?

Zgodnie z zasadami zbalansowanej diety

Odżywianie zgodne z zasadami piramidy żywieniowej powinno być wytyczną w sportowej diecie. Według założeń, powinniśmy spożywać co najmniej półtorej miseczki owoców dziennie, zamiennie z porcją soku. Jest to minimum, które rekomendowane jest także dla osób w każdym wieku szczególnie starszych w celu prewencji przed chorobami typowymi dla podeszłego wieku.

Postaw na różnorodność i świeżość owoców

Najważniejszą zasadą diety jest jej urozmaicenie – w końcu nikt nie chciałby jeść codziennie tych samych owoców, wtedy nawet ulubiona potrawa się przeje. Dlatego i w tym przypadku wybieraj produkty w różnej postaci – świeże, mrożone, puszkowane, suszone, surowe czy też pod postacią soków. Szczególnie rekomendowany jest wybór świeżych owoców sezonowych – zawierają najbardziej wartościowe składniki odżywcze w porównaniu do zapuszkowanych odpowiedników.

Poszukuj innych smaków

Owoce możemy spożywać w różnorodnej postaci. W wieloraki sposób możemy je także przyrządzać. Najlepszym przykładem jest połączenie surowych owoców z nisko lub beztłuszczowym sosem. Owoce doskonale sprawdzają się w roli dodatku do sałat, zapiekanek czy zup.

Co wybrać?

Dlaczego?

Cytrusy

(pomarańcze, mandarynki, grejpfruty)

cytrusy

Cytrusy to bogactwo witaminy C i potasu. Tutaj ich ilość jest zdecydowanie wyższa w porównaniu z innymi owocami. Zawierają dużo kwasów organicznych, które pomagają się pozbyć substancji toksycznych z organizmu.

 

Doskonale w diecie sprawdzają się świeże owoce, ale także soki. Jedna szklanka soku pomarańczowego to dawka witaminy C, potasu oraz kwasu foliowego – witaminy z grupy B potrzebnej do budowy białek i czerwonych krwinek.

Banany

banany_dieta

Niskotłuszczowe owoce bogate w potas – uzupełniają jego zapas, który jest tracony wraz z potem. Jednocześnie banany stanowią barierę ochronną przed nadciśnieniem.

 

Plasterki banana można wkroić do płatków śniadaniowych, zapakować jako przekąskę do pracy bądź zjeść na deser po lunchu. Aby dłużej zachowały świeżość warto je przechowywać w zamrażalniku – wtedy ich kaloryczność jest znacznie mniejsza.

Kiwi oraz owoce jagodowe

owoce_jagodowe_dieta

Szukając w owocach odżywienia i dodatkowej energii do pracy warto wybrać owoce jagodowe, które są świetnym źródłem przedstawionej witaminy C oraz potasu.

 

Doskonale sprawdzają się w formie koktajlu śniadaniowego oraz odświeżającego smoothie. Można zamrażać dla zachowania świeżości.

Arbuz, melon

arbuz_dieta

Dużo witaminy C, beta – karoten, kwas foliowy i likopen, czyli jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy to dobroczynna zawartość owoców. Ich spożycie to dodatkowa ochrona przed chorobami serca i nowotworami.

 

Szczególnie dla sportowców wskazany jest arbuz, który pomaga wydalić z organizmu gromadzące się w mięśniach związki podczas intensywnych ćwiczeń. Skutecznie gasi pragnienie, orzeźwia i odświeża, a przy tym zawiera śladowe ilości kalorii.

 

Suszone owoce

(banany, śliwki, morele)

szuszone_owoce_dieta

Jedna z najzdrowszych przekąsek, która sprawdza się zamiast kolejnego batonika po treningu. Owoce suszone są bogate w potas oraz węglowodany i błonnik.

 

Zaletą suszonych owoców jest poręczność – opakowanie można zabrać ze sobą dosłownie wszędzie.

Mikołaj Pesto 2 9 grudnia 2015  1510

Dodaj komentarz

  • Ula
    21 lipca 2017
    Banany to najlepszy owoc na świecie
  • Daria
    21 lipca 2017
    Uwielbiam cytrusy. Nie dość, że w smaku są fantastyczne, to jeszcze mają wiele witamin.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.