Optymistyczny sport, czyli dlaczego warto myśleć pozytywnie

Optymistyczny sport, czyli dlaczego warto myśleć pozytywnie

Uprawianie sportu wymaga dużej dawki pozytywnego myślenia. W sporcie często zdarzają się porażki i niepowodzenia. Ważne jest jednak przezwyciężenie złych emocji. Dzięki temu zwycięstwa stają się bardziej osiągalne. Zobacz, jaką rolę w sporcie odgrywa pozytywne myślenie.

Między optymizmem a szczęściem

Szczęście jest warunkiem osiągnięcia wszystkich zamierzonych celów. Dzięki pozytywnemu myśleniu sportowcy mają większą motywację do wykonywania określonych zadań i założeń treningowych. Ponadto, osiągnięcie szczęścia pozwala na cieszenie się także życiem prywatnym. Poprawiają się relacje z bliskimi czy zdrowie. Ułożenie codziennych spraw pozwala także na osiągnięcie kariery sportowej.

Szczęście oznacza sytuację, kiedy osiągamy pierwotny i całkowicie naturalny stan afirmacji życia. Co więcej, jesteśmy w stanie utrzymać pozytywne myślenie nawet w niesprzyjających okolicznościach. W życiu sportowca oznacza to pozytywne postrzeganie całości własnych osiągnięć, treningów czy rywalizacji. Zwiększa się także pewność siebie sportowców, wzrasta ich motywacja do działania, a cele stają się łatwiejsze do osiągnięcia. Każda porażka natomiast jest przyjmowana w racjonalny sposób. W takim przypadku zmniejsza się ryzyko wystąpienia wypalenia treningowego czy zachorowania na depresję.

Zachowanie optymistycznej postawy u sportowców jest istotnym elementem w osiąganiu satysfakcji z własnych możliwości. Sportowcy mający pozytywne nastawienie do życia w większym stopniu polegają na sobie i własnych umiejętnościach. Znacznie mniej potrzebują pochwał i uznania ze strony trenera czy współtrenujących. W przypadku niepowodzenia starają się także porównywać do lepszych od siebie. W ten sposób motywują się do dalszej rywalizacji.

Udział optymizmu w wynikach sportowych

optymizm sportowca pozytywne treningi

Optymistyczna postawa podczas startu w zawodach jest motorem napędowym. Sportowcy naładowani pozytywną energią z przyjemnością dają z siebie wszystko, by osiągnąć jak najlepszy wynik. Co więcej, nie szukają wymówek, nie wahają się. Nastawienie zawodnika wiąże się z emocjami. Mają one wpływ na pobudzenie do pracy rezerw w organizmie odpowiedzialnych za rozpoczęcie intensywnego wysiłku. Pozytywne nastawienie determinuje zatem osiągnięcie lepszego wyniku. Warto jednak wspomnieć, że nastawienie jest sprawą indywidualną. W zależności od uprawianej dyscypliny, aktualnej sytuacji życiowej czy predyspozycji psychicznych każdy w inny sposób odbiera udział w zawodach.

Prawdą jest jednak, że pozytywne nastawienie w dużej mierze przyczynia się do skuteczniejszego dążenia do osiągnięcia jak najlepszego wyniku. Dzieje się tak, ponieważ sportowiec podczas racjonalnej oceny kosztów i zysków stara się wyciągnąć jak najwięcej z tej lekcji na własną korzyść. Nawet w przypadku niepowodzeń jest w stanie docenić własne predyspozycje. Jest w stanie przeanalizować własne zdolności motoryczne, umiejętności czy somatykę tak, by ocenić swój poziom. Jeśli widzi, że może osiągnąć więcej – po prostu dąży do tego.

Przyjemność z uprawiania sportu

przyjemność z uprawiania sportu treningu

Trudno jest osiągnąć zadowolenie podczas uprawiania sportu, który nie sprawia nam radości. Miłośnicy sportu znacznie bardziej przykładają się do osiąganych zadań. Bezkompromisowe poświęcenie się danej czynności jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Samorealizacja może odbywać się na różne sposoby. Optymistyczne sportowiec nie musi od razu aspirować do osiągnięcia tytułu mistrzowskiego. Może spełniać się także w amatorskim uprawianiu sportu. Ważne, by sprawiało mu ono przyjemność. Często sportowcy w ten sposób dążą do samodoskonalenia. Kształtowanie siebie stawiają wyżej niż rozwijanie kariery. Dzięki temu łatwiej im przyjąć porażkę czy niepowodzenie. Mają także duży dystans do własnych możliwości, ponieważ akceptują swoją naturę – wraz z jej brakami.

Optymizm a ciężka praca sportowca

W procesie dążenia do osiągnięcia sukcesów w świecie sportu istotna jest ciężka praca oraz predyspozycje sportowca. Dzięki nim jest on w stanie rozwijać swoją karierę. Mimo to, niezadowolenie z własnych wyników może powodować spadki pewności siebie. Brak wiary we własne możliwości w dużym stopniu podkopuje motywację do kontynuowania treningów. Radzenie sobie z niepowodzeniami pozwala na wyciąganie z nich wniosków, które można zastosować na dalszym etapie ćwiczeń. Każda porażka jest budująca – dzięki niej sportowiec wie dokładnie co powinien zmienić lub poprawić. Sportowcy pozbawieni wiary we własne możliwości mogą mieć problem z podniesieniem się po porażkach. Tym samym – dużo trudniej jest im pokonać własne słabości.

Można zdobyć mistrzostwo jedynie ciężką pracą i własnymi możliwościami. Trudniej jednak cieszyć się z takiego zwycięstwa, jeśli patrzy się na własne braki i upadki na drodze do sukcesu.

Przepis na pozytywne myślenie sportowca

- Staraj się doszukiwać dobrych stron w każdej sytuacji. Pozytywne myślenie zaraz po przebudzeniu pozwala na podporządkowanie sobie całego dnia. Myśl o sukcesach na poprzednich treningach, staraj się wspominać jak najlepsze chwile.

- Pozytywne myśli odnośnie poprzednich sukcesów przekuj w nowe wyzwania. Każdy trening powinien być dla ciebie możliwością do poszerzenia własnych umiejętności. Dzięki takiemu nastawieniu upewnisz się, że jesteś w stanie osiągnąć najbliższy cel treningowy.

- Otaczaj się ludźmi o pozytywnym nastawieniu do życia. Sesje z trenerem, który ciągle narzeka mogą utrudniać osiąganie celów i podburzać motywację. Zadbaj o to, by twoje otoczenie pozytywnie wpływało na twoje samopoczucie.

- Wygospodaruj czas tylko dla siebie. Nawet kilka minut dziennie pozostawione tylko dla ciebie pozwoli ci na lepsze zrozumienie własnej psychiki. Co więcej, w tym czasie możesz się skupić na czymkolwiek, co sprawia ci przyjemność.

- Bądź asertywny. Trener wymaga od ciebie zbyt dużo, a ty nie jesteś w stanie mu się sprzeciwić? Takie sytuacje jedynie utrudniają ci dążenie do celu. Wykonuj polecenia trenera, jeśli są zgodne z twoimi wymaganiami. Zmuszanie się do jakichkolwiek czynności podkopuje twoją pewność siebie. To twój czas – wykorzystaj go jak najlepiej.

- Planuj aktywność i stawiaj sobie cele. Dążenie do czegokolwiek nadaje sens życiu. Sportowiec mający poukładane życie doskonale wie, co ma robić.

- Porażki przekuwaj w zwycięstwa. Popełnianie błędów powinno być dla ciebie kolejną lekcją. Dzięki nim jesteś w stanie zauważyć własne braki i wprowadzić zmiany w dotychczasowym zachowaniu. To jedynie kolejny krok do powiększania własnych możliwości sportowych.

- Nie bój się zmian. Jeśli widzisz, że dana dyscyplina sportowa nie sprawia ci przyjemności – zrezygnuj z niej. Nie odpowiada ci forma treningu? Zmień ją. Nie warto pozostawać w sytuacjach z przyzwyczajenia. Każda zmiana może jedynie przybliżyć sportowca do określonego celu.

- Odkrywaj świat. Nie zamykaj się w znanych ci doświadczeniach. Jeśli chcesz spróbować nurkowania, choć pływasz raczej słabo – zapisz się na basen. Wszystko jest możliwe, jeżeli tylko się chce to osiągnąć.

Dominika Górska 3 16 stycznia 2017  1008

Dodaj komentarz

  • Julita
    19 stycznia 2017
    Maria Czekaj: to chodzi o nastawienie. Wiadomo, że po porażce traci się motywację, ale jak się wyciągnie wnioski to można je potem zastosować w przyszłych treningach i jeszcze na tym zyskać. Samo płakanie po przegranej nie da KOMPLETNIE NIC
  • Maria Czekaj
    17 stycznia 2017
    Porażki przekuwaj w zwycięstwa... Jezu... Przecież jak przegram zawody, to nie jestem w stanie myśleć, że to mój mały sukces...
  • Maja U
    16 stycznia 2017
    Stawianie sobie ograniczeń nigdy nikomu nie wyszło na dobre. Trzeba iść energiczne i spełniać własne marzenia, chwytać się nowych aktywności i w ogóle cieszyć się z uprawiania sportu. Inaczej nic z tego nie będzie

Artykuły z kategorii: Trening

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

mobilnosc-core-cwiczenia-na-miesnie-glebokie-brzucha-i-plecow

Mobilność core – ćwiczenia na mięśnie głębokie brzucha i pleców

Sama praca nad zwiększaniem siły czy rzeźbieniem ciała nie wystarczy. Ogromne znaczenie ma również wzmocnienie mięśni głębokich, szczególnie mięśni brzucha i pleców. Dzięki włączeniu ćwiczeń rozciągających na mięśnie głębokie do planu treningowego można znacznie poprawić własne możliwości wysiłkowe, a także zmniejszyć ryzyko kontuzji. Zobacz, jak pracować nad mobilnością core!

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Czy zastanawiasz się, przekraczając próg siłowni, nad tym co stanowi o twojej sile? Prawdopodobnie nie, bo to wydaje się dość oczywiste – im większy ciężar dźwigam, tym silniejszy się staję. Jednak każdy z nas natrafi w pewnym momencie na blokadę, ciężar, jakoś nie będzie chciał się zwiększyć. Mało tego, każdy z nas rozumie siłę jako coś niekonkretnego. Jasne, ktoś jest silny bo potrafi otworzyć ciężkie drzwi, albo ktoś wygląda na silnego, bo ma duże mięśnie. Czym jednak jest siła oraz – przede wszystkim – jak ją budować?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

Zbyt intensywne ćwiczenia, złe dobranie aktywności fizycznej do możliwości organizmu czy brak rozgrzewki – to najczęstsze przyczyny zakwasów mięśni. Bardzo często pojawiają się one w okolicach ramion. W jaki sposób zmniejszyć bolesność zakwasów na ramionach?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

Intensywne treningi mogą skutkować ostrym bólem mięśni nóg. Jest to naturalna reakcja organizmu – rozpoczyna się proces naprawy mikrouszkodzeń. A w efekcie – budowania masy mięśniowej. Z tym bólem można jednak walczyć. Zobacz, jakie są sposoby na zakwasy nóg.

myfitweb-pl-rewolucja-w-kupowaniu-wejsciowek-na-fitness-i-silownie

Myfitweb.pl - rewolucja w kupowaniu wejściówek na fitness i siłownię!

Chcesz iść na siłownię, ale nie chcesz przepłacać? Nic prostszego. Dzięki Myfitweb możesz kupić pojedyncze wejściówki na zajęcia w atrakcyjnej cenie, do 70% taniej lub Multikarnety Open, dzięki którym będziesz mieć nieograniczony wstęp do wielu klubów jednocześnie. Jak to działa?

narciarz-a-lawina-jak-uniknac-zagrozenia

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Pewne jest, że do jazdy na nartach powinno się wybierać miejsca niezagrożone lawinami. Niemniej, wielu śmiałków preferuje właśnie te bardziej niebezpieczne. A i każdej lawiny nie da się przewidzieć. Pewne jest jedno. Przed wyjazdem na narty warto zrobić sobie przeszkolenie z bezpieczeństwa na stoku. Także właśnie w aspekcie zagrożenia lawinowego. Zobacz, jak uniknąć zagrożenia lawiną oraz co zrobić, jeśli taka sytuacja się pojawi.

anatomia-treningu-jak-przeplywa-energia-podczas-ruchu

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Do wykonania każdego ruchu ciała konieczna jest energia. W zależności od tego, jaki charakter ma trening – pozyskiwana jest ona z innych źródeł. Jak jednak wygląda sam przepływ energii podczas ćwiczeń?

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

mobilnosc-core-cwiczenia-na-miesnie-glebokie-brzucha-i-plecow

Mobilność core – ćwiczenia na mięśnie głębokie brzucha i pleców

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

myfitweb-pl-rewolucja-w-kupowaniu-wejsciowek-na-fitness-i-silownie

Myfitweb.pl - rewolucja w kupowaniu wejściówek na fitness i siłownię!

narciarz-a-lawina-jak-uniknac-zagrozenia

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

anatomia-treningu-jak-przeplywa-energia-podczas-ruchu

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

{