>

Odmrożenie - jak rozpoznać i co zrobić

Odmrożenie - jak rozpoznać i co zrobić

Oto wskazówki jak radzić sobie w przypadku wychłodzenia rąk, stóp czy twarzy. Zobacz, jak zabezpieczyć się przed odmrożeniami w zimie i czerpać pełną radość z treningów! Zobacz stopnie odmrożeń i ich leczenie.

Niskie temperatury powietrza bywają skutecznym zniechęceniem do aktywności fizycznej. Nie ma jednak co się zrażać. Sport w zimie na świeżym powietrzu może być zarówno efektywny, jak i bezpieczny. Trzeba jednak wiedzieć jak się zabezpieczyć. Największą przeciwnością są odmrożenia. Zobacz jakie są stopnie odmrożeń i jak przebiega leczenie. 

Odmrożenie – czym jest? Czas poznać wroga
stadia odmrożenia tkanka uszkodzenia stopnie

Powszechnie wiadomo, że głównym czynnikiem powodującym odmrożenia, są niskie temperatury powietrza. Ryzyko ich pojawienia się może zwiększyć m.in. mróz w połączeniu z wilgocią, noszenie zbyt ciasnych butów czy mroźny wiatr. Wiemy co ma wpływ na wystąpienie odmrożeń. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, jakie procesy zachodzą w organizmie. Za sprawą niskich temperatur – zmniejszają się naczynia krwionośne. Skutkiem tego w ich obrębie tworzą się niewielkie zatory. Poważniejsze przypadki odmrożeń mogą więc skończyć się niedokrwieniem i martwicą tkanek. Na działanie minusowych temperatur najbardziej narażone są wystające partie ciała, a więc m.in. ręce, stopy, uszy czy nos.

Niekt&o

acute;rzy natomiast czerpią przyjemność i rozwój ciała dzięki niskim temperaturom - zobacz trening Hofa. Nie straszne są im odmrożenia!

 

Stopnie odmrożenia | odmrożenia objawy

1. Odmrożenie pierwszego stopnia można rozpoznać po pieczeniu na skórze, zaczerwieniu i lekkim obrzęku. W tym przypadku nie jest konieczne specjalistyczne leczenie. Po czasie zmiany skórne i objawy znikają i nie pozostawiają po sobie śladu.

2. Odmrożenie drugiego stopnia objawia się pęcherzami na wyraźnie zaczerwienionej skórze. Tutaj nie obędzie się bez pomocy lekarza. Zmiany skórne goją się stosunkowo długo.

3. Odmrożenie trzeciego stopnia to rozległe objawy – na skórze pojawiają się pęcherze i owrzodzenia. Zwykle dochodzi do martwicy tkanek. Te odmrożenia powstają na skutek długotrwałego kontaktu skóry z niskimi temperaturami. Konieczne jest udanie się do lekarza.

4. Odmrożenia czwartego stopnia to już bardzo poważna sprawa. Zmiany obejmują wszystkie warstwy skóry, a także tkankę kostną i mięśniową. Jednocześnie mogą pojawić się infekcje bakteryjne.

Leczenie odmrożeń – praktyczne porady

Drobne odmrożenia czy wychłodzenie skóry można wyleczyć domowymi sposobami. Jeśli po treningu na dworze pojawiły się delikatne zmiany – zaaplikujmy na nie krem bądź maść. Są one dostępne w aptece bez recepty. Na maść należy założyć opatrunek. Tak postępujemy z odmrożeniami pierwszego i drugiego stopnia. W przypadku leczenia odmrożeń trzeciego stopnia konieczne jest zgłoszenie się do lekarza. Zastosuje on odpowiednie leczenie. Zazwyczaj polega ono na przyjmowaniu leków wyrównujących bilans płynowy oraz środków przeciwzakrzepowych. Trzeba pamiętać, że poważniejsze odmrożenia wiążą się z wyraźnymi zmianami na skórze. Należy o nie dbać ze szczególną uwagą i podjąć odpowiednie leczenie odmrożeń. Nie można zatem przebijać czy uciskać pęcherzy. Niezdrowe jest także ogrzewanie czy ochładzanie odmrożonych miejsc. Powinno się również zrezygnować z aktywności fizycznej na czas rekonwalescencji. Poważne odmrożenia są jednak rzadkością wśród osób uprawiających sport zimą. Niemniej, aby zabezpieczyć się przed wychłodzeniem ciała – konieczny jest odpowiedni ubiór. Dowiedzmy się jak można zabezpieczyć się przed mrozem podczas zimowych treningów na świeżym powietrzu.

Jak zabezpieczyć się przed wychłodzeniem organizmu?

Przed wybraniem się na zimowe treningi konieczne jest rozsądne zabezpieczenie własnej skóry przed mrozem. Jak już wspomnieliśmy, szczególną uwagę należy poświęcić rękom, stopom oraz głowie (nos, uszy). Konieczne jest więc zaopatrzenie się w czapkę bądź nauszniki. Uszy są bowiem jedną z najbardziej wrażliwych części ciała. Druga sprawa to właściwie dobrane buty. Wybór powinien być motywowany głównie charakterem treningu. Nie można jednak zapomnieć o tym, że w zimie sprawdzi się dodatkowa para skarpet. Tym samym obuwie powinno być nieco luźniejsze. Należy wybierać buty z twardą podeszwą, dobrym protektorem oraz mocniejszym materiałem zewnętrznym. Pamiętaj, że w butach do zimowych treningów powinieneś móc poruszać palcami u stóp. Dzięki temu w razie wychłodzenia – możesz wyprodukować trochę ciepła. Na ręce – oczywiście rękawiczki. Sprawdzą się te wykonane z polaru. Podobnie rzecz ma się z pozostałymi elementami ubioru. Warto więc zaopatrzyć się w bieliznę termoaktywną. Słusznie stała się ona popularna wśród sportowców. Na zimowe treningi stosujemy zasadę ubioru „na cebulkę”. A więc warstwy – koszulki oddychające, cienki polar, kurtka. Na nogi – grubsze legginsy. W razie opadów i wiatru – warto założyć na nie ortalionowe spodnie. W taki sposób można latwo zabezpieczyć się przed odmrożeniami.

Bezpieczeństwo zimowych treningów na zewnątrz

Nie powinno się rezygnować z treningów zimowych ze względu na niskie temperatury. Można bowiem w prosty sposób zwiększyć własny komfort i bezpieczeństwo. Znajomość powyższych zasad ubioru to podstawa. Warto również pić ciepłe napoje. Dzięki temu podniesiemy nieco temperaturę organizmu. Kategorycznie nie można „rozgrzewać się” alkoholem. Należy pamiętać również o odpowiedniej metodzie treningowej oraz czasie trwania ćwiczeń. W przypadku bardzo niskich temperatur natomiast – niekiedy lepiej jest przeprowadzić trening w pomieszczeniu.

Odmrożenia czy wychłodzenie kończyn są zagrożeniem dla sportowców zimą. Nie ma co się jednak zrażać, bo aktywność fizyczna w sezonie zimowym niesie ze sobą same pozytywy! 

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 1 2 lutego 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jola
    23 marca 2018
    Dobrze, że u nas nie ma aż takich mrozów, bo jednak odmrożenia, to bardzo niebezpieczna sprawa...

Artykuły z kategorii: Sporty Zimowe

bardzo-dziwne-i-nietypowe-sporty-zimowe

Bardzo dziwne i nietypowe sporty zimowe

Jako, że zima w pełni – tłumy na stokach i lodowiskach. Miłośnicy sportów zimowych mają w czym przebierać. Narciarstwo, snowboarding, łyżwy… Znajdzie się także coś, dla amatorów nietypowych wrażeń. Zobacz, jakie nietypowe i dziwne sporty można uprawiać w zimie!

kulig-dawna-tradycja-rozrywka-kazdej-zimy

Kulig – dawna tradycja rozrywką każdej zimy!

Choć obecnie w naszym polskim klimacie zbyt wiele śniegu nie uraczymy – wciąż gdy spadnie biały puch, ruszamy na kuligi. Podstawowym atrybutem każdego miłośnika kuligów są sanki. Słyszy się jednak o wielu formach tej rozrywki. Znajome są kuligi ciągnięte przez samochód czy skutery śnieżne. Tradycyjny jest natomiast kulig konny bądź – w sprzyjających ku temu warunkach – kulig napędzany dzięki psim zaprzęgom czy reniferom. Jak jednak to wszystko wygląda na kartach prawa? Gdzie w Polsce można organizować kuligi? O tym – i wielu innych sprawach – przeczytacie w poniższym artykule!

nordic-walking-zima-jak-najbardziej

Nordic walking zimą? Jak najbardziej!

Za oknem śnieg i mróz. Nie powinno nas to jednak odstraszać od pozostania aktywnym fizycznie. Doskonałym rozwiązaniem są treningi nordic walking. Jakie korzyści wyciągniemy z tego typu aktywności? Jak się przygotować do zimowych spacerów z kijkami? Czy potrzebny nam inny sprzęt niż latem? To – i wiele więcej – znajdziecie w poniższym materiale! Zobacz, czy nordic walking odchudza!

kontuzje-podczas-jazdy-na-lodowisku

Kontuzje podczas jazdy na lodowisku

Uprawianie sportów zimowych nieodłącznie wiąże się z kontuzjami. Na co powinno się uważać podczas jazdy na łyżwach czy hokeja na lodzie? Jakie urazy mogą się pojawić? A może niektóre z nich to mity? Zobacz kontuzje w jeździe na łyżwach.

aktywny-wypoczynek-z-dziecmi-zima-jazda-na-sankach

Aktywny wypoczynek z dziećmi zimą – jazda na sankach

Okres zimowy stwarza bardzo wiele możliwości aktywnego wypoczynku. Sporty zimowe sprawiają dużo radości zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Doskonałym sposobem na aktywność fizyczną na świeżym zimowym powietrzu jest jazda na sankach. Zobacz, jakie są korzyści z tej formy aktywnego wypoczynku. Poznaj zasady bezpieczeństwa podczas jazdy na sankach z dziećmi.

poczatkujacy-lyzwiarz-podstawy-techniki-jazdy-na-lodzie

Początkujący łyżwiarz – podstawy techniki jazdy na lodzie

Do podstaw nauki jazdy na łyżwach należą m.in. jazda do przodu, hamowanie oraz jazda po kole. Kluczowe jest także balansowanie ciałem i zachowanie równowagi. Chcesz nauczyć się jazdy na łyżwach? Zobacz nasz poradnik dla początkujących. Nauka jazdy na łyżwach.

sporty-zimowe-co-mozna-aktywnie-robic-w-warszawie-zima

Sporty zimowe – co można aktywnie robić w Warszawie zimą?

Sporty zimowe to nie tylko jazda na łyżwach. Zobacz atrakcje, które czekają na ciebie w sezonie zimowym. Czyli gdzie znajdziesz lodowiska, ślizgawki i inne :) Oto co można robić w Warszawie zimą!

najwieksze-imprezy-sportowe-zima-2016-2017

Największe imprezy sportowe zima 2016/2017

Podczas tej zimy zapowiadane jest dużo wydarzeń sportowych. Triathlony górskie, narciarstwo biegowe, ewolucje snowboardowe. Oto imprezy zimowe, których nie powinieneś przegapić tej zimy!

lodowiska-w-warszawie-sezon-2016-2017

Lodowiska w Warszawie – sezon 2016-2017

Wszyscy pasjonaci sportów zimowych już wyczekują śniegu i niskich temperatur. Mamy rozwiązanie dla osób, które nie mogą doczekać się ferii zimowych i chcą cieszyć się sportami zimowymi w mieście. Oto lodowiska w Warszawie, które będą działać od grudnia w sezonie 2016-2017.

bardzo-dziwne-i-nietypowe-sporty-zimowe

Bardzo dziwne i nietypowe sporty zimowe

kulig-dawna-tradycja-rozrywka-kazdej-zimy

Kulig – dawna tradycja rozrywką każdej zimy!

nordic-walking-zima-jak-najbardziej

Nordic walking zimą? Jak najbardziej!

kontuzje-podczas-jazdy-na-lodowisku

Kontuzje podczas jazdy na lodowisku

aktywny-wypoczynek-z-dziecmi-zima-jazda-na-sankach

Aktywny wypoczynek z dziećmi zimą – jazda na sankach

poczatkujacy-lyzwiarz-podstawy-techniki-jazdy-na-lodzie

Początkujący łyżwiarz – podstawy techniki jazdy na lodzie

sporty-zimowe-co-mozna-aktywnie-robic-w-warszawie-zima

Sporty zimowe – co można aktywnie robić w Warszawie zimą?

najwieksze-imprezy-sportowe-zima-2016-2017

Największe imprezy sportowe zima 2016/2017

lodowiska-w-warszawie-sezon-2016-2017

Lodowiska w Warszawie – sezon 2016-2017