Odmiany jogi

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

Przed wybraniem określonego rodzaju jogi należy się zastanowić jakie są Twoje potrzeby. Dlaczego chcesz ćwiczyć jogę? Jakie są Twoje ograniczenia ciała? Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci wybrać odpowiednią odmianę jogi. W tym zestawieniu znajdziesz zarówno odmiany które pozwolą ci rozciągnąć i uelastycznić ciało, jak również takie które budują siłę izometryczną i dynamikę ruchów oraz odmiany relaksujące jogi gdzie możesz skupić się na medytacji.

Joga dynamiczna:

Ashtanga Joga

Intensywna odmiana jogi - Ashtanga służy przede wszystkim wzmocnieniu ciała i kształtowaniu smukłej sylwetki. Pochodzi z południowych Indii, opracowana przez K. Pattabhi Jois'a. To jedna z najbardziej wymagających fizycznie rodzajów jogi. Cieszy się duża popularnością w krajach zachodnich gdzie często wypiera zajęcia fitness.

Ashtanga joga

Zajęcia z Ashtanga Joga polegają na wykonywaniu specyficznych oddechów. Kolejność ćwiczeń w tej odmianie jest stała i każdą asanę wykonuje się przez czas 5 oddechów. To dobra propozycja dla osób młodych i zdrowych o dobrej kondycji fizycznej. Stopniowe wdrażanie w ćwiczenia gwarantuje wzrost siły ciała, poprawę równowagi i więcej energii na co dzień.

Vinyasa Joga

Kolejna dynamiczna odmiana jogi. Ćwiczenia w tej odmianie czerpią z Asthanga Joga jednak są trochę mniej intensywne. Ten system jogi polega na wykonywaniu kolejnych ćwiczeń z czego każda pozycja przygotowuje praktykującego do przyjęcia kolejnej. W połączeniu ruchu z oddechem osoba ćwicząca tą jogę odpręża i uelastycznia ciało, wzmacnia kręgosłup i biodra. 

Tutaj zobaczycie vinaysa jogę w bardziej siłowym wydaniu: 

Vinyasa joga to świetna odmiana dla osób poszukujących relaksu i spokoju. Znakomicie poprawia świadomość i samoocenę, jej elementy są nawet stosowane w szkoleniach biznesowych do budowania pewności siebie. Praktykowanie tej odmiany poza wzmocnieniem ciała daje również poprawę koncentracji i cierpliwości. Ta odmiana jest wybierana przez osoby w każdym wieku niezależnie od kondycji fizycznej. Vinyasa uchodzi za jeden z najbardziej uniwersalnych rodzajów jogi.

Joga mieszana:

Hatha joga

Hatha czyli siła. Jest to prawdopodobnie najbardziej znana odmiana jogi na Zachodzie. Jak w każdej jodze i w Hatha są asany oraz kontrola oddechu. Dodatkowo ten rodzaj jogi oferuje 6 procesów oczyszczających zwanych krija. Ten rodzaj jogi mniej skupia się na metafizyce i filozofii, a bardziej na praktykach ezoterycznych (z którego to powodu często jest krytykowana przez niektóre wyznania religijne jak np. Kościół Katolicki).

Praktykujący Hatha joga dążą do uzyskania mocy ponadnaturalnych, przede wszystkim do zwycięstwa nad śmiercią, chorobami i starością (która uznawana jest przez tą odmianę za chorobę ciała). Ten rodzaj jogi zaleca kontrolę nad emocjami, wsłuchanie we własny organizm i przestrzeganie nakazów i zakazów moralnych. W aspekcie fizycznym dąży do równowagi ciała – ciało sztywne należy rozciągnąć i rozluźnić, a ciało wiotkie i rozluźnione należy wzmocnić.

 

Joga Sivananda

Opracowana przez jednego z najbardziej znanych joginów na Świecie. Autora wielu książek i podręczników - Vedanta Centres. Autor opisuje swoją jogę słowami: służ, kochaj, medytuj, zrozum. Sesje tej odmiany jogi polegają na wykonywaniu asan – czyli ćwiczeń fizycznych, pranajam – kontrolowaniu oddechu i śavasan – relaksacji. Dodatkowo Sivananda joga zakłada stosowanie zdrowej diety wzmacniającej organizm oraz ćwiczeń pozytywnego myślenia i medytacji. Podstawowe ćwiczenia tej odmiany to m.in. stanie na głowie, świeca, ryba, skłon do przodu z prostymi nogami, mostek, skręty tułowia, czy pozycja trójkąta.

Joga sivananda to dobry wybór dla osób poszukujących nie tylko samych ćwiczeń i medytacji, ale kompleksowej filozofii która może poprawić ich jakość życia i sposób patrzenia na otaczający świat.

 

Joga relaksująca i medytacyjna:

Kundalini Joga

Joga Kundalini to odmiana skupiająca się na pobudzeniu naturalnej energii ciała i ducha zwanej „Kundalini”. Według tej odmiany energia skupia się u podstawy kręgosłupa w dolnej czakrze. Praktykując tą odmianę energia jest stopniowo kierowana do góry, do wyższych czakr w celu osiągnięcia wyższego stanu świadomości i wewnętrznej równowagi. Według mistrza tej metody Yogi Bhajan'a pobudzona i podniesiona Kundalini manifestuje się w człowieku poprzez miłość, prawdę i kreatywną inteligencję.

Zajęcia Kundalini obejmują specjalne ćwiczenia, kontrolę oddechu, zamki energetyczne (opierające się często o izometrię), śpiew i medytację. Jest to wybór dla osób poszukujących spokoju i szukających cegoś więcej niż tylko samej pracy nad ciałem materialnym. W ujęciu fizycznym joga Kundalini działa oczyszczająco i wzmacniająco na organizm.

Iyengar Joga

Kolejny rodzaj jogi medytacyjnej. Ta odmiana pochodząca z północnych Indii jest oparta o wewnętrzną statyczną dynamikę pracy w asanach. Pozornie dla obserwatora z zewnątrz może wydawać się łatwa, jednak poprawne wykonywanie technik wymaga dużej koncentracji i kontroli nad mięśniami głębokimi. Praktykujący przyjmują określone pozycje w których przebywają medytując długi czas. Ta odmiana kładzie duży nacisk na precyzyjne ustawienie ciała w każdym ćwiczeniu. Do pomocy dla początkujących stosuje się wałki, klocki, gumy oporowe, pasy koce i inne przyrządy ułatwiające przyjęcie odpowiedniej asany.

Zajęcia z jogi iyengar to dobry wybór dla osób z ograniczonymi zakresami ruchu, ta odmiana sprawdza się przy rehabilitacji i może być zastosowana do leczenia wad kręgosłupa. Wzmacnia i zwiększa zakres ruchu stawów, poprawia pracę narządów wewnętrznych.

Inne odmiany jogi:

Naga joga

naga joga nude

Ta specyficzna odmiana jogi dąży do akceptacji i pokochania swojego ciała. Ta mocno ekscentryczna odmiana jest praktykowana zarówno w grupach damskich, męskich jak i koedukacyjnych.

Hot joga

Odmiana jogi praktykowana w rozgrzanych pomieszczeniach. Według praktykujących przyśpiesza to proces rozciągania i odchudzania ciała. A także buduje odporność organizmu i pomaga w oczyszczeniu skóry. Generalnie hot joga jest połączaniem sauny i jogi.

T.K 3 31 marca 2016  3772

Dodaj komentarz

  • Miki
    20 lipca 2017
    Ja lubię jogę na hamakach. Ostatnio jest coraz bardziej popularna
  • 20 lipca 2017
    Wszystkie mają swoje zalety, ale przecież nie każdy musi trenować wszystko:)
  • 20 lipca 2017
    jak dla mnie liczy się tylko power joga

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

trening-z-gumami-czy-naprawde-warto

Trening z gumami - czy naprawdę warto?

Trening z gumami może być przeprowadzany w związku z różnymi partiami mięśni. Jaka guma do poszczególnych ćwiczeń? Czy to naprawdę działa?

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

trening-z-gumami-czy-naprawde-warto

Trening z gumami - czy naprawdę warto?

Trening z gumami może być przeprowadzany w związku z różnymi partiami mięśni. Jaka guma do poszczególnych ćwiczeń? Czy to naprawdę działa?