Odmiany jogi

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

Przed wybraniem określonego rodzaju jogi należy się zastanowić jakie są Twoje potrzeby. Dlaczego chcesz ćwiczyć jogę? Jakie są Twoje ograniczenia ciała? Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci wybrać odpowiednią odmianę jogi. W tym zestawieniu znajdziesz zarówno odmiany które pozwolą ci rozciągnąć i uelastycznić ciało, jak również takie które budują siłę izometryczną i dynamikę ruchów oraz odmiany relaksujące jogi gdzie możesz skupić się na medytacji.

Joga dynamiczna:

Ashtanga Joga

Intensywna odmiana jogi - Ashtanga służy przede wszystkim wzmocnieniu ciała i kształtowaniu smukłej sylwetki. Pochodzi z południowych Indii, opracowana przez K. Pattabhi Jois'a. To jedna z najbardziej wymagających fizycznie rodzajów jogi. Cieszy się duża popularnością w krajach zachodnich gdzie często wypiera zajęcia fitness.

Ashtanga joga

Zajęcia z Ashtanga Joga polegają na wykonywaniu specyficznych oddechów. Kolejność ćwiczeń w tej odmianie jest stała i każdą asanę wykonuje się przez czas 5 oddechów. To dobra propozycja dla osób młodych i zdrowych o dobrej kondycji fizycznej. Stopniowe wdrażanie w ćwiczenia gwarantuje wzrost siły ciała, poprawę równowagi i więcej energii na co dzień.

Vinyasa Joga

Kolejna dynamiczna odmiana jogi. Ćwiczenia w tej odmianie czerpią z Asthanga Joga jednak są trochę mniej intensywne. Ten system jogi polega na wykonywaniu kolejnych ćwiczeń z czego każda pozycja przygotowuje praktykującego do przyjęcia kolejnej. W połączeniu ruchu z oddechem osoba ćwicząca tą jogę odpręża i uelastycznia ciało, wzmacnia kręgosłup i biodra. 

Tutaj zobaczycie vinaysa jogę w bardziej siłowym wydaniu: 

Vinyasa joga to świetna odmiana dla osób poszukujących relaksu i spokoju. Znakomicie poprawia świadomość i samoocenę, jej elementy są nawet stosowane w szkoleniach biznesowych do budowania pewności siebie. Praktykowanie tej odmiany poza wzmocnieniem ciała daje również poprawę koncentracji i cierpliwości. Ta odmiana jest wybierana przez osoby w każdym wieku niezależnie od kondycji fizycznej. Vinyasa uchodzi za jeden z najbardziej uniwersalnych rodzajów jogi.

Joga mieszana:

Hatha joga

Hatha czyli siła. Jest to prawdopodobnie najbardziej znana odmiana jogi na Zachodzie. Jak w każdej jodze i w Hatha są asany oraz kontrola oddechu. Dodatkowo ten rodzaj jogi oferuje 6 procesów oczyszczających zwanych krija. Ten rodzaj jogi mniej skupia się na metafizyce i filozofii, a bardziej na praktykach ezoterycznych (z którego to powodu często jest krytykowana przez niektóre wyznania religijne jak np. Kościół Katolicki).

Praktykujący Hatha joga dążą do uzyskania mocy ponadnaturalnych, przede wszystkim do zwycięstwa nad śmiercią, chorobami i starością (która uznawana jest przez tą odmianę za chorobę ciała). Ten rodzaj jogi zaleca kontrolę nad emocjami, wsłuchanie we własny organizm i przestrzeganie nakazów i zakazów moralnych. W aspekcie fizycznym dąży do równowagi ciała – ciało sztywne należy rozciągnąć i rozluźnić, a ciało wiotkie i rozluźnione należy wzmocnić.

 

Joga Sivananda

Opracowana przez jednego z najbardziej znanych joginów na Świecie. Autora wielu książek i podręczników - Vedanta Centres. Autor opisuje swoją jogę słowami: służ, kochaj, medytuj, zrozum. Sesje tej odmiany jogi polegają na wykonywaniu asan – czyli ćwiczeń fizycznych, pranajam – kontrolowaniu oddechu i śavasan – relaksacji. Dodatkowo Sivananda joga zakłada stosowanie zdrowej diety wzmacniającej organizm oraz ćwiczeń pozytywnego myślenia i medytacji. Podstawowe ćwiczenia tej odmiany to m.in. stanie na głowie, świeca, ryba, skłon do przodu z prostymi nogami, mostek, skręty tułowia, czy pozycja trójkąta.

Joga sivananda to dobry wybór dla osób poszukujących nie tylko samych ćwiczeń i medytacji, ale kompleksowej filozofii która może poprawić ich jakość życia i sposób patrzenia na otaczający świat.

 

Joga relaksująca i medytacyjna:

Kundalini Joga

Joga Kundalini to odmiana skupiająca się na pobudzeniu naturalnej energii ciała i ducha zwanej „Kundalini”. Według tej odmiany energia skupia się u podstawy kręgosłupa w dolnej czakrze. Praktykując tą odmianę energia jest stopniowo kierowana do góry, do wyższych czakr w celu osiągnięcia wyższego stanu świadomości i wewnętrznej równowagi. Według mistrza tej metody Yogi Bhajan'a pobudzona i podniesiona Kundalini manifestuje się w człowieku poprzez miłość, prawdę i kreatywną inteligencję.

Zajęcia Kundalini obejmują specjalne ćwiczenia, kontrolę oddechu, zamki energetyczne (opierające się często o izometrię), śpiew i medytację. Jest to wybór dla osób poszukujących spokoju i szukających cegoś więcej niż tylko samej pracy nad ciałem materialnym. W ujęciu fizycznym joga Kundalini działa oczyszczająco i wzmacniająco na organizm.

Iyengar Joga

Kolejny rodzaj jogi medytacyjnej. Ta odmiana pochodząca z północnych Indii jest oparta o wewnętrzną statyczną dynamikę pracy w asanach. Pozornie dla obserwatora z zewnątrz może wydawać się łatwa, jednak poprawne wykonywanie technik wymaga dużej koncentracji i kontroli nad mięśniami głębokimi. Praktykujący przyjmują określone pozycje w których przebywają medytując długi czas. Ta odmiana kładzie duży nacisk na precyzyjne ustawienie ciała w każdym ćwiczeniu. Do pomocy dla początkujących stosuje się wałki, klocki, gumy oporowe, pasy koce i inne przyrządy ułatwiające przyjęcie odpowiedniej asany.

Zajęcia z jogi iyengar to dobry wybór dla osób z ograniczonymi zakresami ruchu, ta odmiana sprawdza się przy rehabilitacji i może być zastosowana do leczenia wad kręgosłupa. Wzmacnia i zwiększa zakres ruchu stawów, poprawia pracę narządów wewnętrznych.

Inne odmiany jogi:

Naga joga

naga joga nude

Ta specyficzna odmiana jogi dąży do akceptacji i pokochania swojego ciała. Ta mocno ekscentryczna odmiana jest praktykowana zarówno w grupach damskich, męskich jak i koedukacyjnych.

Hot joga

Odmiana jogi praktykowana w rozgrzanych pomieszczeniach. Według praktykujących przyśpiesza to proces rozciągania i odchudzania ciała. A także buduje odporność organizmu i pomaga w oczyszczeniu skóry. Generalnie hot joga jest połączaniem sauny i jogi.

T.K 3 31 marca 2016  3949

Dodaj komentarz

  • Miki
    20 lipca 2017
    Ja lubię jogę na hamakach. Ostatnio jest coraz bardziej popularna
  • 20 lipca 2017
    Wszystkie mają swoje zalety, ale przecież nie każdy musi trenować wszystko:)
  • 20 lipca 2017
    jak dla mnie liczy się tylko power joga

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow-aktualizacja-2020

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków | Aktualizacja 2020

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow-aktualizacja-2020

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków | Aktualizacja 2020

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.