Odmiany jogi

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

Przed wybraniem określonego rodzaju jogi należy się zastanowić jakie są Twoje potrzeby. Dlaczego chcesz ćwiczyć jogę? Jakie są Twoje ograniczenia ciała? Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci wybrać odpowiednią odmianę jogi. W tym zestawieniu znajdziesz zarówno odmiany które pozwolą ci rozciągnąć i uelastycznić ciało, jak również takie które budują siłę izometryczną i dynamikę ruchów oraz odmiany relaksujące jogi gdzie możesz skupić się na medytacji.

Joga dynamiczna:

Ashtanga Joga

Intensywna odmiana jogi - Ashtanga służy przede wszystkim wzmocnieniu ciała i kształtowaniu smukłej sylwetki. Pochodzi z południowych Indii, opracowana przez K. Pattabhi Jois'a. To jedna z najbardziej wymagających fizycznie rodzajów jogi. Cieszy się duża popularnością w krajach zachodnich gdzie często wypiera zajęcia fitness.

Ashtanga joga

Zajęcia z Ashtanga Joga polegają na wykonywaniu specyficznych oddechów. Kolejność ćwiczeń w tej odmianie jest stała i każdą asanę wykonuje się przez czas 5 oddechów. To dobra propozycja dla osób młodych i zdrowych o dobrej kondycji fizycznej. Stopniowe wdrażanie w ćwiczenia gwarantuje wzrost siły ciała, poprawę równowagi i więcej energii na co dzień.

Vinyasa Joga

Kolejna dynamiczna odmiana jogi. Ćwiczenia w tej odmianie czerpią z Asthanga Joga jednak są trochę mniej intensywne. Ten system jogi polega na wykonywaniu kolejnych ćwiczeń z czego każda pozycja przygotowuje praktykującego do przyjęcia kolejnej. W połączeniu ruchu z oddechem osoba ćwicząca tą jogę odpręża i uelastycznia ciało, wzmacnia kręgosłup i biodra. 

Tutaj zobaczycie vinaysa jogę w bardziej siłowym wydaniu: 

Vinyasa joga to świetna odmiana dla osób poszukujących relaksu i spokoju. Znakomicie poprawia świadomość i samoocenę, jej elementy są nawet stosowane w szkoleniach biznesowych do budowania pewności siebie. Praktykowanie tej odmiany poza wzmocnieniem ciała daje również poprawę koncentracji i cierpliwości. Ta odmiana jest wybierana przez osoby w każdym wieku niezależnie od kondycji fizycznej. Vinyasa uchodzi za jeden z najbardziej uniwersalnych rodzajów jogi.

Joga mieszana:

Hatha joga

Hatha czyli siła. Jest to prawdopodobnie najbardziej znana odmiana jogi na Zachodzie. Jak w każdej jodze i w Hatha są asany oraz kontrola oddechu. Dodatkowo ten rodzaj jogi oferuje 6 procesów oczyszczających zwanych krija. Ten rodzaj jogi mniej skupia się na metafizyce i filozofii, a bardziej na praktykach ezoterycznych (z którego to powodu często jest krytykowana przez niektóre wyznania religijne jak np. Kościół Katolicki).

Praktykujący Hatha joga dążą do uzyskania mocy ponadnaturalnych, przede wszystkim do zwycięstwa nad śmiercią, chorobami i starością (która uznawana jest przez tą odmianę za chorobę ciała). Ten rodzaj jogi zaleca kontrolę nad emocjami, wsłuchanie we własny organizm i przestrzeganie nakazów i zakazów moralnych. W aspekcie fizycznym dąży do równowagi ciała – ciało sztywne należy rozciągnąć i rozluźnić, a ciało wiotkie i rozluźnione należy wzmocnić.

 

Joga Sivananda

Opracowana przez jednego z najbardziej znanych joginów na Świecie. Autora wielu książek i podręczników - Vedanta Centres. Autor opisuje swoją jogę słowami: służ, kochaj, medytuj, zrozum. Sesje tej odmiany jogi polegają na wykonywaniu asan – czyli ćwiczeń fizycznych, pranajam – kontrolowaniu oddechu i śavasan – relaksacji. Dodatkowo Sivananda joga zakłada stosowanie zdrowej diety wzmacniającej organizm oraz ćwiczeń pozytywnego myślenia i medytacji. Podstawowe ćwiczenia tej odmiany to m.in. stanie na głowie, świeca, ryba, skłon do przodu z prostymi nogami, mostek, skręty tułowia, czy pozycja trójkąta.

Joga sivananda to dobry wybór dla osób poszukujących nie tylko samych ćwiczeń i medytacji, ale kompleksowej filozofii która może poprawić ich jakość życia i sposób patrzenia na otaczający świat.

 

Joga relaksująca i medytacyjna:

Kundalini Joga

Joga Kundalini to odmiana skupiająca się na pobudzeniu naturalnej energii ciała i ducha zwanej „Kundalini”. Według tej odmiany energia skupia się u podstawy kręgosłupa w dolnej czakrze. Praktykując tą odmianę energia jest stopniowo kierowana do góry, do wyższych czakr w celu osiągnięcia wyższego stanu świadomości i wewnętrznej równowagi. Według mistrza tej metody Yogi Bhajan'a pobudzona i podniesiona Kundalini manifestuje się w człowieku poprzez miłość, prawdę i kreatywną inteligencję.

Zajęcia Kundalini obejmują specjalne ćwiczenia, kontrolę oddechu, zamki energetyczne (opierające się często o izometrię), śpiew i medytację. Jest to wybór dla osób poszukujących spokoju i szukających cegoś więcej niż tylko samej pracy nad ciałem materialnym. W ujęciu fizycznym joga Kundalini działa oczyszczająco i wzmacniająco na organizm.

Iyengar Joga

Kolejny rodzaj jogi medytacyjnej. Ta odmiana pochodząca z północnych Indii jest oparta o wewnętrzną statyczną dynamikę pracy w asanach. Pozornie dla obserwatora z zewnątrz może wydawać się łatwa, jednak poprawne wykonywanie technik wymaga dużej koncentracji i kontroli nad mięśniami głębokimi. Praktykujący przyjmują określone pozycje w których przebywają medytując długi czas. Ta odmiana kładzie duży nacisk na precyzyjne ustawienie ciała w każdym ćwiczeniu. Do pomocy dla początkujących stosuje się wałki, klocki, gumy oporowe, pasy koce i inne przyrządy ułatwiające przyjęcie odpowiedniej asany.

Zajęcia z jogi iyengar to dobry wybór dla osób z ograniczonymi zakresami ruchu, ta odmiana sprawdza się przy rehabilitacji i może być zastosowana do leczenia wad kręgosłupa. Wzmacnia i zwiększa zakres ruchu stawów, poprawia pracę narządów wewnętrznych.

Inne odmiany jogi:

Naga joga

naga joga nude

Ta specyficzna odmiana jogi dąży do akceptacji i pokochania swojego ciała. Ta mocno ekscentryczna odmiana jest praktykowana zarówno w grupach damskich, męskich jak i koedukacyjnych.

Hot joga

Odmiana jogi praktykowana w rozgrzanych pomieszczeniach. Według praktykujących przyśpiesza to proces rozciągania i odchudzania ciała. A także buduje odporność organizmu i pomaga w oczyszczeniu skóry. Generalnie hot joga jest połączaniem sauny i jogi.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

T.K 3 31 marca 2016  5751

Dodaj komentarz

  • Miki
    20 lipca 2017
    Ja lubię jogę na hamakach. Ostatnio jest coraz bardziej popularna
  • 20 lipca 2017
    Wszystkie mają swoje zalety, ale przecież nie każdy musi trenować wszystko:)
  • 20 lipca 2017
    jak dla mnie liczy się tylko power joga

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

miewasz-problemy-z-zasnieciem-wieczorna-joga-pomoze-ci-to-zmienic

Miewasz problemy z zaśnięciem? Wieczorna joga pomoże Ci to zmienić!

Problemy ze snem ma wiele osób. Stresujący tryb życia, problemy, nieodpowiednie żywienie czy brak ruchu powodują, że trudno zasnąć. Nie chcesz brać tabletek wspomagających sen, gdyż nie wierzysz w ich moc? Warto korzystać z naturalnych metod. Ćwiczenia jogi na noc pomogą Ci szybciej zasnąć i cieszyć się komfortowym snem.

czym-sa-asany-i-z-czym-one-sie-wiaza

Czym są asany i z czym one się wiążą?

Asany związane są z praktyką jogi. To pozycje, które wykonujemy podczas treningu. Mają na celu rozluźnić ciało, wzmocnić mięśnie i pozwolić odnaleźć w ciele więcej miejsca. Asanów jest wiele. Wszystko zależy od tego, nad czym chcemy popracować na treningu. Poznaj najbardziej popularne asany w jodze!

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

jak-skutecznie-rozciagnac-miesnie-nog

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

miewasz-problemy-z-zasnieciem-wieczorna-joga-pomoze-ci-to-zmienic

Miewasz problemy z zaśnięciem? Wieczorna joga pomoże Ci to zmienić!

Problemy ze snem ma wiele osób. Stresujący tryb życia, problemy, nieodpowiednie żywienie czy brak ruchu powodują, że trudno zasnąć. Nie chcesz brać tabletek wspomagających sen, gdyż nie wierzysz w ich moc? Warto korzystać z naturalnych metod. Ćwiczenia jogi na noc pomogą Ci szybciej zasnąć i cieszyć się komfortowym snem.

czym-sa-asany-i-z-czym-one-sie-wiaza

Czym są asany i z czym one się wiążą?

Asany związane są z praktyką jogi. To pozycje, które wykonujemy podczas treningu. Mają na celu rozluźnić ciało, wzmocnić mięśnie i pozwolić odnaleźć w ciele więcej miejsca. Asanów jest wiele. Wszystko zależy od tego, nad czym chcemy popracować na treningu. Poznaj najbardziej popularne asany w jodze!

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

jak-skutecznie-rozciagnac-miesnie-nog

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.