Oczyszczenie organizmu

Oczyszczenie organizmu

Więcej witalności i zapasów energii zaraz po przebudzeniu, lepsza skóra i włosy. Wprowadzając proste nawyki do swojej codzienności, oczyść organizm z toksyn w zdrowy sposób.

Toksyny w organizmie – skąd się one biorą?

toksyny w organizmie

Uniknięcie toksyn jest praktycznie niemożliwe. Codziennie wdychamy je z powietrza, a jednocześnie „zajadamy” w kupionych produktach spożywczych. Jeżeli zachodzą szkodliwe reakcje chemiczne, to organizm sam produkuje antyoksydanty, które usuwają substancje trujące i toksyczne. W zimie to trudniejsze zadanie, dlatego organizm szczególnie w okresie zimowym potrzebuje dodatkowego wspomagania, by móc wydalić toksyny.1 

Oczyszczenie organizmu na czczo

oczyszczanie organizmu

Standardowym zaleceniem jest wypijanie ok. 2 litrów wody mineralnej dziennie. Dlaczego? Woda to nawilżacz skóry, który uzupełnia niedobory minerałów. Oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii oraz nadmiaru metali. Jaką wodę wybrać? My zwracamy uwagę na te nisko i średniozmineralizowane, o niskiej zawartości sodu.2

W neutralizacji toksyn przydatna jest także cytryna. Wspomaga funkcjonowanie wątroby i jej oczyszczenie. Ułatwia rozpuszczanie kamieni żółciowych oraz zawiera silne przeciwutleniacze.

Nasza rada? Wypijaj na czczo szklankę wody z cytryną. Taka kombinacja wspomoże oczyszczenie organizmu, a jednocześnie usprawni przemianę materii. 

Oczyszczanie na śniadanie

oczyszczająca dieta

Okazuje się, że niewielka żurawina działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie, szczególnie w przypadku infekcji dróg moczowych. Natomiast mało kto wie, że te niewielkie owoce wzmacniają zęby, dziąsła, chronią nasz organizm przed wrzodami, a przede wszystkim przyspieszają neutralizację toksyn.

Uczucie ciężkości i jeszcze niestrawiona wczorajsza kolacja? Pomoże jabłko bogate w rozpuszczalny błonnik w postaci pektyny – korzystnie wpływa na pracę jelit i obniża poziom cholesterolu, a przy tym zawiera wapń, żelazo, potas i magnes. Podobne właściwości posiadają płatki owsiane, które usprawniają procesy trawienne.

Nasza rada? Na śniadanie przygotuj pełnowartościowe musli z owocami. Poza żurawiną i jabłkiem, możesz dodać także cynamon – szczególnie po alkoholowym spotkaniu poprzedniego wieczoru. Przyprawa usuwa konserwanty i sztuczne barwniki z wyskokowego trunku.

Oczyszczający obiad

oczyszczający obiad

Czy wiesz, że buraki to drogocenne źródło magnezu, żelaza, fosforu, potasu oraz kwasu foliowego i witaminy C? Taki pakiet jest trudny do osiągnięcia przez inne warzywo. Co więcej, buraki pełnią ważne funkcje w odtruwaniu organizmu – oczyszczają przewód pokarmowy, wątrobę, jelita, pęcherzyk żółciowy oraz nerki. Likwidują także kamienie nerkowe.

Wymieniając antyoksydacyjne warzywa nie sposób pominąć kapusty. Jest ona doskonałym źródłem fosforu, wapnia, żelaza, a także witaminy A, C, E oraz siarki. Kapusta sprzyja redukcji wszelkich zanieczyszczeń, toksyn oraz skutków ubocznych przemiany materii.3 

Nasza rada? Szczególnie zimą doskonale sprawdzają się zupy, które rozgrzewają organizm, podnoszą odporność organizmu i neutralizują toksyczne związki. 

Na zdrowy podwieczorek

oczyszczający napój

Szukając wspomagacza trawienia, warto postawić na napar z zielonej herbaty. W przeciwieństwie do tradycyjnego napoju, oczyszcza organizm z toksyn, które gromadzą się w tkankach jako następstwo przemiany materii. Zielona herbata odpowiada także za neutralizację substancji z zewnątrz – pestycydów, barwników oraz konserwantów.

By wspomóc oczyszczenie organizmu w porze podwieczorku, warto do herbaty przygotować świeże owoce. Szczególnie sprawdza się grejpfrut, który wspomaga procesy trawienne i przemianę materii. 

Nasza rada? Wypijaj zieloną herbatę bez cukru na 30 minut przed posiłkiem i uzupełnij przekąskę świeżymi owocami.

Na oczyszczającą kolacje

owoce na detox

Jednym z najlepszych źródeł witamin i minerałów jest awokado. Chroni mózg, przeciwdziała nadciśnieniu tętniczemu, przyspiesza przemianę materii i oczyszcza organizm z zalegających toksyn. Antyoksydacyjne właściwości wynikają z obecności glutationu – substancji neutralizującej wolne rodniki i usuwającej pestycydy.

Podobne właściwości do kapusty posiada również brokuł. Zawiera siarkę, która wspomaga odtruwanie wątroby, a jednocześnie oczyszcza naczynia krwionośne ze złogów tłuszczu oraz złego cholesterolu.

Ziarna słonecznika to źródła witaminy A, a także witamin z grupy B, D, E oraz K. Zawierają potas, wapń, cynk i żelazo, przede wszystkim pektynę – substancja ma właściwości antyoksydacyjne i usuwa metale ciężkie z organizmu. Słonecznik to także cenne kwasy tłuszczowe omega-3 odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów w ciele człowieka.

Po kapuście i brokułach, czosnek zajmuje trzecie miejsce na liście produktów o najsilniejszych właściwościach odtruwających. Wspiera pracę enzymów trawiennych, a także bierze udział w produkcji glutationu.4

Nasza rada? Połącz składniki z filetem łososia i makaronem ryżowym w stylu azjatyckim bądź mając jedynie wymienione produkty w lodówce postaw na smażone brokuły w sosie z awokado.5

 

Oczywiście istnieją również inne metody na oczyszczenie orgaznizmu. W opracowaniu właściwej diety warto zdać się na pomoc dietetyka lub trenera personalnego. Pamietajcie, że poza zdrowym odżywianiem ważna jest też aktywność fizyczna, bez niej organizm będzie "leniwy" i bardziej podatny na zatrucia. 

 

Źródła:

1 2 3 4 5 

Martyna Paprocka 3 1 lutego 2016  11328

Dodaj komentarz

  • Edek
    20 lipca 2017
    Bardzo fajny artykuł. Pomysły na cały dzień.
  • Sylwia
    20 lipca 2017
    O tym działaniu awokado nie wiedziałam
  • 20 lipca 2017
    Moje siostry piją pokrzywę na wzmocnienie skóry, włosów i paznokci. Ale mówią też o pobocznym działaniu detoksykującym. Może warto spróbować pić pokrzywę, hmm???

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.