Nordic walking zimą? Jak najbardziej!

Nordic walking zimą? Jak najbardziej!

Za oknem śnieg i mróz. Nie powinno nas to jednak odstraszać od pozostania aktywnym fizycznie. Doskonałym rozwiązaniem są treningi nordic walking. Jakie korzyści wyciągniemy z tego typu aktywności? Jak się przygotować do zimowych spacerów z kijkami? Czy potrzebny nam inny sprzęt niż latem? To – i wiele więcej – znajdziecie w poniższym materiale!

Nordic walking – zimowa aktywność

Nordic walking nie bez powodu cieszy się coraz większą popularnością – szczególnie wśród osób starszych. Ta forma wysiłku fizycznego jest bowiem jedną z bezpieczniejszych. Co więcej, dzięki kijkom – bezpieczeństwo zachowujemy także zimą. Gwarantują one odpowiednią stabilizację także na oblodzonych i śliskich nawierzchniach. Samo bezpieczeństwo to nie wszystko. Nordic walking to forma skutecznego i efektywnego sportu. Chodzenie z kijkami ma wpływ na ogólną poprawę zdrowia ćwiczącego. Zimą pozwala m.in. na usprawnienie układu krążenia. Tym samym w organizmie zachowane jest ciepło. Co więcej, zimowy nordic walking to sprawdzona forma treningu odchudzającego. Zimą bowiem borykamy się ze spowolnieniem procesów przemiany materii. To natomiast wpływa na szybsze odkładanie się tkanki tłuszczowej w organizmie. Chodzenie z kijkami w niskich temperaturach umożliwia radzenie sobie z tym problemem. Ten sport angażuje przecież niemal 90% wszystkich mięśni. Jednocześnie ma także wpływ na zwiększenie wytrzymałości i kondycji ćwiczącego.

Spacer z kijkami zimą a zdrowie
Trening nordic walking w zimie

Nordic walking należy do treningów o stosunkowo niedużej intensywności. Jest również jedną z prostszych form uprawiania sportu. To oznacza, że jest dostępny dla wszystkich – bez względu na wiek, płeć czy kondycję. Jak już wspomnieliśmy, chodzenie z kijkami jest bezpieczne również zimą. Dzięki temu, że spacer ma wolne tempo – ryzyko przeziębienia się czy nabawienia infekcji górnych dróg oddechowych jest niewielkie. Regularne uprawianie tego sportu zimą to także sposób na zwiększenie odporności organizmu. Kolejną korzyścią jest obniżenie ciśnienia oraz poziomu złego cholesterolu. To efekt doceniany szczególnie w okresie zimowym. Często bowiem nie spożywamy odpowiednich ilości witamin bądź stosujemy się nieco cięższą dietę. Treningi nordic walking są jednak w stanie usprawnić funkcjonowanie organizmu także w przypadku błędów w diecie. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy jeść niezdrowo!

Nordic walking w wersji letniej i zimowej
Nordic walking zimą

Nordic walking powstał jako łagodniejsza wersja dla biegów narciarskich. Głównie chodziło o to, by zimowa aktywność miała dużo mniej obciążający wpływ na stawy i kręgosłup. To się całkowicie udało. Jednocześnie ze spacerowania z kijkami można wyciągnąć znacznie więcej niż z samego spacerowania. Jaka jest jednak różnica między zimowym a letnim treningiem nordic walking? Otóż, w zimie ćwiczący mają nieco trudniej. Wysiłek jest trochę większy niż latem. Organizm musi sobie przecież poradzić z trudniejszymi warunkami atmosferycznymi. Dzięki temu jednak można spalić znacznie więcej kalorii niż w trakcie letnich treningów. Zimą liczy się również wzmożona koncentracja i uważność. Na śliskim oblodzonym podłożu łatwiej bowiem o kontuzję niż latem. Pod uwagę należy także wziąć panujące warunki na zewnątrz. Jeśli jest zimniej – lepiej skrócić ustaloną trasę spaceru. Warto również stosować krótkie odcinki i pokonywać je kilkukrotnie. Wtedy mamy szansę na szybki powrót do domu w razie pogorszenia się pogody.

Nordic walking zimą – ubiór

Jednym z podstawowych elementów przygotowań do zimowego treningu jest właśnie odpowiednie ubranie. Należy przede wszystkim pamiętać, że na początku treningu jest nam zimniej niż po jego zakończeniu. Pod wpływem ćwiczeń podnosi się temperatura ciała. Trzeba więc zadbać o zachowanie równowagi ciepła – by nie przegrzać bądź nie wychłodzić organizmu.
Podczas zimowych spacerów z kijkami sprawdzi się bielizna termoaktywna. Dzięki niej zapewnisz sobie ciepło i odprowadzenie wilgoci ze skóry. Na nią należy założyć przylegającą do ciała bluzę. Na górę przyda się jeszcze lekko luźna kurtka chroniąca od wiatru. Na nogi – getry termoaktywne, a na nie spodenki i spodnie dresowe. Pamiętaj o zabraniu rękawiczek i czapki!
Ogromne znaczenie ma wybór właściwych butów do treningu nordic walking w zimie. Buty powinny radzić sobie z różnym podłożem. Zimą bowiem możemy mierzyć się np. z oblodzeniem czy błotem pośniegowym. W takich warunkach sprawdzą się buty trekkingowe z grubą podeszwą. Na rynku można spotkać również takie z wypustkami. Te chronią ćwiczącego przed poślizgnięciem się. Należy zadbać też o to, by buty były odporne na przemoczenie i mróz.

Zimowy nordic walking – sprzęt treningowy
Sprzęt do nordic walking zima

Podczas wyboru kijków do nordic walking ważne są głównie uchwyty i rękawice. Ta zasada obowiązuje zarówno latem, jak i zimą. Dzięki odpowiedniej jakości tych elementów zapewniamy sobie płynność i stabilność kroku. Zimą należy jednak uwzględnić to, że nosimy rękawiczki. Muszą one pasować do rękawic na kijkach.
Osoby początkujące mogą zainwestować w regulowane kijki do nordic walking. Ważne jest jednak zwrócenie uwagi na stabilność systemu regulacyjnego. W okresie zimowym podłoże jest nieco bardziej wymagające. Główna różnica między letnimi a zimowymi kijkami do nordic walking tkwi w obecności talerzyków. Znajdują się one na dole sprzętu. Ich zadaniem jest ochrona przed zakopaniem się w śniegu. Sprawdzą się również ostre końcówki kijków. Te – ochronią nas przed poślizgnięciem się.
Dominika Górska 0 11 grudnia 2017  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Sporty Zimowe

kulig-dawna-tradycja-rozrywka-kazdej-zimy

Kulig – dawna tradycja rozrywką każdej zimy!

Choć obecnie w naszym polskim klimacie zbyt wiele śniegu nie uraczymy – wciąż gdy spadnie biały puch, ruszamy na kuligi. Podstawowym atrybutem każdego miłośnika kuligów są sanki. Słyszy się jednak o wielu formach tej rozrywki. Znajome są kuligi ciągnięte przez samochód czy skutery śnieżne. Tradycyjny jest natomiast kulig konny bądź – w sprzyjających ku temu warunkach – kulig napędzany dzięki psim zaprzęgom czy reniferom. Jak jednak to wszystko wygląda na kartach prawa? Gdzie w Polsce można organizować kuligi. O tym – i wielu innych sprawach – przeczytacie w poniższym artykule!

poradnik-poczatkujacego-narciarza-jezdzic-z-kijkami

Poradnik początkującego narciarza – jeździć z kijkami?

Wokół tematu jazdy na nartach z kijkami narodziło się wiele mitów. Pojawiają się argumenty bezpieczeństwa na stoku, łatwiejszej nauki czy określonego stylu jazdy. Jak jest naprawdę? Czy stosowanie kijków w narciarstwie jest konieczne? A może są one zbędnym sprzętem treningowym? Zobacz, kiedy powinno się używać kijków, a kiedy lepiej z nich zrezygnować.

poradnik-narciarza-jazda-na-krawedziach-nart

Poradnik narciarza – jazda na krawędziach nart

Skręcanie na krawędziach jest kolejnym etapem w nauce narciarstwa. Taki styl skrętu stosuje się zarówno w jeździe rekreacyjnej, jak i zawodowej. Można jeździć na krawędziach na nartach klasycznych czy taliowanych nartach carvingowych. Co daje jazda na krawędziach nart i jak się jej nauczyć? O tym w poniższym materiale!

serwisowanie-nart-i-sprzetu-snowboardowego

Serwisowanie nart i sprzętu snowboardowego

Dobrze przygotowany sprzęt narciarski jest kluczem do udanego sezonu zimowego. W ten sposób zwiększa się bezpieczeństwo na stoku. Co więcej, taki sprzęt dostosuje się do każdych warunków. Zobacz, o co należy zadbać podczas serwisowania sprzętu przed sezonem.

poczatkujacy-snowboardzista-podstawy-techniki-jazdy

Początkujący snowboardzista – podstawy techniki jazdy

Na naukę snowboardu nigdy nie jest za późno. Warto jednak wiedzieć, co czeka nas na stoku. Poznaj wskazówki odnośnie techniki jazdy na desce snowboardowej. Oto zbiór porad dla początkujących snowboardzistów.

kontuzje-podczas-jazdy-na-lodowisku

Kontuzje podczas jazdy na lodowisku

Uprawianie sportów zimowych nieodłącznie wiąże się z kontuzjami. Na co powinno się uważać podczas jazdy na łyżwach czy hokeja na lodzie? Jakie urazy mogą się pojawić? A może niektóre z nich to mity?

aktywny-wypoczynek-z-dziecmi-zima-jazda-na-sankach

Aktywny wypoczynek z dziećmi zimą – jazda na sankach

Okres zimowy stwarza bardzo wiele możliwości aktywnego wypoczynku. Sporty zimowe sprawiają dużo radości zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Doskonałym sposobem na aktywność fizyczną na świeżym zimowym powietrzu jest jazda na sankach. Zobacz, jakie są korzyści z tej formy aktywnego wypoczynku. Poznaj zasady bezpieczeństwa podczas jazdy na sankach.

poczatkujacy-lyzwiarz-podstawy-techniki-jazdy-na-lodzie

Początkujący łyżwiarz – podstawy techniki jazdy na lodzie

Do podstaw nauki jazdy na łyżwach należą m.in. jazda do przodu, hamowanie oraz jazda po kole. Kluczowe jest także balansowanie ciałem i zachowanie równowagi. Chcesz nauczyć się jazdy na łyżwach? Zobacz nasz poradnik dla początkujących.

sporty-zimowe-co-mozna-aktywnie-robic-w-warszawie-zima

Sporty zimowe – co można aktywnie robić w Warszawie zimą?

Sporty zimowe to nie tylko jazda na łyżwach. Zobacz atrakcje, które czekają na ciebie w sezonie zimowym. Czyli gdzie znajdziesz lodowiska, ślizgawki i inne :)

kulig-dawna-tradycja-rozrywka-kazdej-zimy

Kulig – dawna tradycja rozrywką każdej zimy!

poradnik-poczatkujacego-narciarza-jezdzic-z-kijkami

Poradnik początkującego narciarza – jeździć z kijkami?

poradnik-narciarza-jazda-na-krawedziach-nart

Poradnik narciarza – jazda na krawędziach nart

serwisowanie-nart-i-sprzetu-snowboardowego

Serwisowanie nart i sprzętu snowboardowego

poczatkujacy-snowboardzista-podstawy-techniki-jazdy

Początkujący snowboardzista – podstawy techniki jazdy

kontuzje-podczas-jazdy-na-lodowisku

Kontuzje podczas jazdy na lodowisku

aktywny-wypoczynek-z-dziecmi-zima-jazda-na-sankach

Aktywny wypoczynek z dziećmi zimą – jazda na sankach

poczatkujacy-lyzwiarz-podstawy-techniki-jazdy-na-lodzie

Początkujący łyżwiarz – podstawy techniki jazdy na lodzie

sporty-zimowe-co-mozna-aktywnie-robic-w-warszawie-zima

Sporty zimowe – co można aktywnie robić w Warszawie zimą?