Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

Styl klasyczny w pływaniu: na czym polega słynna żabka?

Pływanie żabką zna każdy z nas - to jeden z pierwszych stylów, którego uczymy się na pływackich zajęciach WF w szkole podstawowej. Wydawać by się mogło, że styl klasyczny w pływaniu jest niewymagający i łatwo go opanować, to zawodowi pływacy uważają go za jeden z trudniejszych do opanowania. Proces nauki pływania żabką jest dość czasochłonny, wymaga wiele cierpliwości i samozaparcia, jednak odpowiednia koordynacja pracy rąk i nóg pozwoli na pierwsze sukcesy w niedługim czasie. Kluczowa jest również kwestia oddechu i umiejętność pracy głową - powietrze, które nabierzemy na powierzchni powyżej lustra wody, wypuszczamy bezpośrednio do niej, zanurzając głowę pod powierzchnię. Czas poświęcony na naukę jest kwestią bardzo indywidualną i zależy od wielu czynników, choć odpowiednia praktyka może pozwolić na szybkie opanowanie podstaw klasycznego stylu w pływaniu. Sprawdź, co zrobić, by nauka była przyjemna i jak ją odpowiednio zaplanować.

Jak nauczyć się żabki: styl klasyczny w pływaniu od podstaw

Naukę pływania w stylu klasycznym trzeba koniecznie rozłożyć na czynniki pierwsze. Jeśli dopiero uczysz się pływania żabka, możesz zacząć od przyjęcia pozycji przysiadu na stopach złączonych piętami - to twoja pozycja wyjściowa nóg podczas pływania. W pływaniu stylem klasycznym praca kończyn dolnych polega na wykonywaniu kopnięć obydwoma nogami z przyciąganiem pięć w stronę pośladków. Ramiona rozpoczynają pracę w momencie, gdy całe ciało znajduje się na linii wody. Wtedy należy wyciągnąć ręce w przód, kierując dłonie na zewnątrz. Zagarniając wodę pod siebie, należy rozszerzyć ramiona i pociągnąć je na boki okrężnymi ruchami. Gdy znajdą się na wysokości barków, zegnij łokcie i przenieś ręce w przód ruchem strzałkowym. Pamiętaj, że pływanie stylem klasycznym to również właściwe oddychanie -  w trakcie zagarniania wody podnieś klatkę, wykonując jednocześnie wdech. Gdy ciało znajdzie się na linii wody, opuść klatkę i zanurz głowę, wykonując wydech. Ćwiczenia do nauki pływania możesz wykonywać z użyciem deski pływackiej, dzięki czemu łatwo oswoisz się z wodą i nabierzesz płynności ruchów.

Styl klasyczny w pływaniu: jakie są najczęstsze błędy?
pływanie żabką

Choć żabka jest pozornie najprostszym stylem pływackim, nie bez powodu nazywana jest stylem klasycznym. To prawdziwa sztuka i wymaga odpowiedniego przygotowania popartego ćwiczeniami doskonalącymi. W pływaniu stylem klasycznym pojawia się mnóstwo błędów, a najczęstsze dotyczą przede wszystkim niezachowania symetrii w ułożeniu nóg i rąk, zbyt małego ugięcia stawów czy zbyt dużego rozwarcia kolan. Równie często zdarzają się problemy dot. pracy rąk, nienależytej techniki oddychania oraz nie zanurzanie głowy w celu wykonania wydechu. Mając na uwadze swój sukces treningowy, weź pod uwagę te najczęściej pojawiające się błędy, a na pewno unikniesz kontuzji i przeciążenia w konkretnych grupach mięśniowych. Styl klasyczny w pływaniu będzie twoim ulubionym, a wszechstronność jego zastosowania przyda ci się nie tylko podczas rekreacyjnego czy zawodowego pływania.

Czytaj: Pływanie od podstaw

Zastosowanie fizjoterapeutyczne: styl klasyczny w pływaniu

Ze względu na szeroki wachlarz zalet, uważa się, że styl klasyczny w pływaniu kompleksowo wpływa na cały nasz organizm. Pływając żabką, podkręcisz tempo procesów metabolicznych i zwiększysz wydajność płuc m.in. przez zwiększone krążenie krwi po ustroju. Szybszy metabolizm to również lepiej zarysowana sylwetka i odsłonięte mięśnie. Spektrum zalet ma również zastosowanie w procesach rehabilitacyjnych - pływanie stylem klasycznym pomaga dojść do zdrowia po wypadkach i urazach miejscowych, pozwala też korygować wady postawy, nawet te najtrudniejsze związane ze skrzywieniami kręgosłupa.

Aleks Dorosiński 0 5 lutego 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Pływanie i Triathlon

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

style-plywackie-charakterystyka-aktualizacja-2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

plywanie-efektywny-trening-plywacki-na-basenie-aktualizacja-2020

Pływanie efektywny trening pływacki na basenie | Aktualizacja 2020

Znajomość stylów pływackich jest pierwszym krokiem do osiągania efektów w pływaniu. Duże znaczenie ma zarówno technika pływania, jak i skuteczny plan treningowy. Oto zasady, które mogą się przydać podczas każdego treningu pływackiego na basenie.

trojboj-nie-tylko-silowy-swiatowej-slawy-zawody-w-ultra-triathlon

Trójbój nie tylko siłowy - światowej sławy zawody w ultra triathlon!

Choć klasyczny triathlon ma niewiele ponad 40-letnią historię, na całym świecie jest całe mnóstwo zapaleńców, którym wciąż mało. Ultra triathlon przez niedługi czas zdążył już wyłonić kilka znanych osobistości, których nazwiska na zawsze wpiszą się w arkanach zasłużonych sportowców. Czym tak naprawdę jest i jak przebiega ultra triathlon?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

style-plywackie-charakterystyka-aktualizacja-2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

plywanie-efektywny-trening-plywacki-na-basenie-aktualizacja-2020

Pływanie efektywny trening pływacki na basenie | Aktualizacja 2020

Znajomość stylów pływackich jest pierwszym krokiem do osiągania efektów w pływaniu. Duże znaczenie ma zarówno technika pływania, jak i skuteczny plan treningowy. Oto zasady, które mogą się przydać podczas każdego treningu pływackiego na basenie.

trojboj-nie-tylko-silowy-swiatowej-slawy-zawody-w-ultra-triathlon

Trójbój nie tylko siłowy - światowej sławy zawody w ultra triathlon!

Choć klasyczny triathlon ma niewiele ponad 40-letnią historię, na całym świecie jest całe mnóstwo zapaleńców, którym wciąż mało. Ultra triathlon przez niedługi czas zdążył już wyłonić kilka znanych osobistości, których nazwiska na zawsze wpiszą się w arkanach zasłużonych sportowców. Czym tak naprawdę jest i jak przebiega ultra triathlon?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!