NIE dla bólu kręgosłupa. Postaw na jogę!

NIE dla bólu kręgosłupa. Postaw na jogę!

Joga to bezsprzeczne remedium na wszelkie bóle pleców, przede wszystkim w odcinku lędźwiowym. Praca biurowa w wymuszonej pozycji siedzącej, częsta jazda samochodem, niewygodny materac albo ćwiczenia siłowe obciążające dolny odcinek pleców może wróżyć jedno: strajk departamentu kręgosłupa. To nie przelewki! Z pomocą przychodzi joga!

Kręgosłup lędźwiowy: Twój pas bezpieczeństwa

Jeden trzon, pięć odcinków, dwadzieścia sześć kości, nawet trzydzieści cztery kręgi. Tak w liczbach przedstawia się ludzki kręgosłup. Lędźwiowy odcinek kręgosłupa jest szczególnie narażony na liczne schorzenia objawiające się nasilonym bólem w dolnej części pleców. Przyczyny bólu kręgosłupa lędźwiowego są trudne do ustalenia, zwłaszcza u ludzi młodych. Może się zdarzyć, że diagnostyka bólu tego odcinka kręgosłupa będzie trafna dopiero po serii badań rentgenowskich i tomograficznych. W profilaktyce bólu pleców zalecane jest unikanie dużych obciążeń oraz regularny wysiłek fizyczny, najlepiej taki o umiarkowanej intensywności. Z pomocą mogą przyjść ćwiczenia rozciągające i gimnastyczne jak zajęcia zdrowy kręgosłup i pływanie. Zbawienne będą zajęcia jogi skoncentrowane na kręgosłupie lędźwiowym.

Joga od podstaw: jak zadbać o kręgosłup lędźwiowy?

Przeniesienie technik jogi stosowanych w starożytnej filozofii indyjskiej i połączenie ich z gimnastyką daje niepodważalne efekty pomagające w profilaktyce bólów kręgosłupa, zwłaszcza odcinka lędźwiowego. Świetnie wzmacnia mięśnie pasa lędźwiowego, jednocześnie rozluźniając napięcia. To właśnie słabe prostowniki grzbietu oraz mięśnie brzucha są przyczyną przeciążeń w kręgosłupie lędźwiowym, który z czasem może utrudniać nasze codzienne funkcjonowanie. Kurs jogi to idealne rozwiązanie dla wszystkich osób pracujących w pozycji siedzącej i narażonych na przeciążenia w dolnej części pleców. Większość klubów fitness posiada w swojej ofercie szeroki wachlarz zajęć z jogi gimnastycznej na różnych poziomach zaawansowania. Jeżeli jednak nasz grafik jest równie napięty, co dolna część pleców i trudno będzie się wyrwać na profesjonalny kurs jogi, można spróbować kilku prostych ćwiczeń w domowym zaciszu.

Czytaj też:
 Joga na stres

Najlepsze pozycje jogi na kręgosłup lędźwiowy
joga na kręgosłup lędźwiowy

Nie ma złotego środka - tak w jodze, jak w innych dziedzinach życia. I chociaż spektrum jogicznych asan jest bardzo rozległe i obejmuje kursy jogi na różnych stopniach, w domowym zaciszu możemy zorganizować 10-minutową sesję wzmacniającą kręgosłup, która pozwoli ukoić nerwy i zrelaksować całe ciało, odciążając dolny odcinek grzbietu. Ubierzmy się lekko, aby nasz strój nie krępował ruchów i dawał właściwą termoregulację ciała. Przygotujmy matę i oddajmy się kilku prostym ćwiczeniom, dzięki którym dyskomfort wynikający z zapadniętego tułowia może ustąpić. Ważne jest stopniowe zwiększanie obciążeń własnego ciała podczas “wyciągania” kręgosłupa. Dzięki temu kręgi wrócą na swoje miejsca, a ból skupiony w dolnym odcinku grzbietu ustąpi.

Zobacz także: Joga na ból głowy

Joga na kręgosłup lędźwiowy: sesja w domowym zaciszu

Wystarczy już 10 minut dziennie, aby bóle w kręgosłupie lędźwiowym sukcesywnie ustępowały. Domową sesję jogi warto rozpocząć od pozycji Virasana, siadając prosto ze stopami pod kośćmi pośladków. Dłonie opieramy na udach i spokojnie wydłużamy kręgosłup. Ważny jest głęboki oddech. Przechodzimy do pozycji dziecka Balasana. Rozszerzamy kolana, kładziemy się na brzuchu, obracamy głowę na bok i zamykamy oczy. Na wdechu przechodzimy do pozycji Sukhasana, przenosząc ciężar na stopy w siadzie skrzyżnym. Plecy trzymamy prosto, wdech przez nos, wydech ustami z dźwiękiem. Przekładamy prawą nogę na lewą, kładąc kolano na kolanie. Plecy cały czas trzymamy prosto, dłonie łączymy grzbietami na zewnątrz. Wytrzymujemy 5 oddechów i zmieniamy nogi i ręce. Przechodzimy do pozycji Bidalasana na czworaka, podpierając się na wyprostowanych rękach. Na wdechu wyginamy plecy do dołu (poz. Krowy), na wydechu zaokrąglamy plecy (poz. Kota). Powtarzamy ok. 10 razy, pamiętając, by nie przeciążać grzbietu. Na koniec wracamy do pozycji Balasana, regulujemy oddech i odprężamy ciało i umysł.

Aleks Dorosiński 0 1 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

trening-z-gumami-czy-naprawde-warto

Trening z gumami - czy naprawdę warto?

Trening z gumami może być przeprowadzany w związku z różnymi partiami mięśni. Jaka guma do poszczególnych ćwiczeń? Czy to naprawdę działa?

joga-na-poprawe-stanu-odcinka-szyjnego-kregoslupa

Joga na poprawę stanu odcinka szyjnego kręgosłupa

Wiele osób spędza sporą część życia w niezdrowej i nienaturalnej dla kręgosłupa pozycji. Siedząca praca i mała ilość aktywności fizycznej, sprawiają, że odczuwamy nieprzyjemne bóle i napięcia. Często skarżymy się na bóle w okolicy kręgosłupa szyjnego. Jakimi sposobami pozbyć się uciążliwego bólu? Czy joga pomoże na ból szyjny kręgosłupa?

sposob-na-utrate-zbednych-kalorii-pilates-krakow

Sposób na utratę zbędnych kalorii | Pilates Kraków!

Uczestnictwo w zajęciach pilates w Krakowie to idealny sposób na pozbycie się zbędnych kalorii. W centrum Krakowa można znaleźć bardzo dużo klubów fitness i siłowni, które oferują także zajęcia pilates w ciąży. Dowiedz się, na czym polega pilates w Krakowie.

joga-olsztyn-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Olsztyn – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Uprawianie jogi jest świetnym sposobem na zapewnienie sobie chwili relaksu. Joga daje ogromną satysfakcję i niesamowite efekty. W Olsztynie można znaleźć naprawdę sporo rodzajów zajęć jogi. Co przynieść ze sobą na pierwsze zajęcia jogi dla początkującego? Dowiedz się, jakie są efekty uprawiania jogi w Olsztynie!

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

trening-z-gumami-czy-naprawde-warto

Trening z gumami - czy naprawdę warto?

Trening z gumami może być przeprowadzany w związku z różnymi partiami mięśni. Jaka guma do poszczególnych ćwiczeń? Czy to naprawdę działa?

joga-na-poprawe-stanu-odcinka-szyjnego-kregoslupa

Joga na poprawę stanu odcinka szyjnego kręgosłupa

Wiele osób spędza sporą część życia w niezdrowej i nienaturalnej dla kręgosłupa pozycji. Siedząca praca i mała ilość aktywności fizycznej, sprawiają, że odczuwamy nieprzyjemne bóle i napięcia. Często skarżymy się na bóle w okolicy kręgosłupa szyjnego. Jakimi sposobami pozbyć się uciążliwego bólu? Czy joga pomoże na ból szyjny kręgosłupa?

sposob-na-utrate-zbednych-kalorii-pilates-krakow

Sposób na utratę zbędnych kalorii | Pilates Kraków!

Uczestnictwo w zajęciach pilates w Krakowie to idealny sposób na pozbycie się zbędnych kalorii. W centrum Krakowa można znaleźć bardzo dużo klubów fitness i siłowni, które oferują także zajęcia pilates w ciąży. Dowiedz się, na czym polega pilates w Krakowie.

joga-olsztyn-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Olsztyn – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Uprawianie jogi jest świetnym sposobem na zapewnienie sobie chwili relaksu. Joga daje ogromną satysfakcję i niesamowite efekty. W Olsztynie można znaleźć naprawdę sporo rodzajów zajęć jogi. Co przynieść ze sobą na pierwsze zajęcia jogi dla początkującego? Dowiedz się, jakie są efekty uprawiania jogi w Olsztynie!

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.