NIE dla bólu kręgosłupa. Postaw na jogę!

NIE dla bólu kręgosłupa. Postaw na jogę!

Joga to bezsprzeczne remedium na wszelkie bóle pleców, przede wszystkim w odcinku lędźwiowym. Praca biurowa w wymuszonej pozycji siedzącej, częsta jazda samochodem, niewygodny materac albo ćwiczenia siłowe obciążające dolny odcinek pleców może wróżyć jedno: strajk departamentu kręgosłupa. To nie przelewki! Z pomocą przychodzi joga!

Kręgosłup lędźwiowy: Twój pas bezpieczeństwa

Jeden trzon, pięć odcinków, dwadzieścia sześć kości, nawet trzydzieści cztery kręgi. Tak w liczbach przedstawia się ludzki kręgosłup. Lędźwiowy odcinek kręgosłupa jest szczególnie narażony na liczne schorzenia objawiające się nasilonym bólem w dolnej części pleców. Przyczyny bólu kręgosłupa lędźwiowego są trudne do ustalenia, zwłaszcza u ludzi młodych. Może się zdarzyć, że diagnostyka bólu tego odcinka kręgosłupa będzie trafna dopiero po serii badań rentgenowskich i tomograficznych. W profilaktyce bólu pleców zalecane jest unikanie dużych obciążeń oraz regularny wysiłek fizyczny, najlepiej taki o umiarkowanej intensywności. Z pomocą mogą przyjść ćwiczenia rozciągające i gimnastyczne jak zajęcia zdrowy kręgosłup i pływanie. Zbawienne będą zajęcia jogi skoncentrowane na kręgosłupie lędźwiowym.

Joga od podstaw: jak zadbać o kręgosłup lędźwiowy?

Przeniesienie technik jogi stosowanych w starożytnej filozofii indyjskiej i połączenie ich z gimnastyką daje niepodważalne efekty pomagające w profilaktyce bólów kręgosłupa, zwłaszcza odcinka lędźwiowego. Świetnie wzmacnia mięśnie pasa lędźwiowego, jednocześnie rozluźniając napięcia. To właśnie słabe prostowniki grzbietu oraz mięśnie brzucha są przyczyną przeciążeń w kręgosłupie lędźwiowym, który z czasem może utrudniać nasze codzienne funkcjonowanie. Kurs jogi to idealne rozwiązanie dla wszystkich osób pracujących w pozycji siedzącej i narażonych na przeciążenia w dolnej części pleców. Większość klubów fitness posiada w swojej ofercie szeroki wachlarz zajęć z jogi gimnastycznej na różnych poziomach zaawansowania. Jeżeli jednak nasz grafik jest równie napięty, co dolna część pleców i trudno będzie się wyrwać na profesjonalny kurs jogi, można spróbować kilku prostych ćwiczeń w domowym zaciszu.

Czytaj też:
 Joga na stres

Najlepsze pozycje jogi na kręgosłup lędźwiowy
joga na kręgosłup lędźwiowy

Nie ma złotego środka - tak w jodze, jak w innych dziedzinach życia. I chociaż spektrum jogicznych asan jest bardzo rozległe i obejmuje kursy jogi na różnych stopniach, w domowym zaciszu możemy zorganizować 10-minutową sesję wzmacniającą kręgosłup, która pozwoli ukoić nerwy i zrelaksować całe ciało, odciążając dolny odcinek grzbietu. Ubierzmy się lekko, aby nasz strój nie krępował ruchów i dawał właściwą termoregulację ciała. Przygotujmy matę i oddajmy się kilku prostym ćwiczeniom, dzięki którym dyskomfort wynikający z zapadniętego tułowia może ustąpić. Ważne jest stopniowe zwiększanie obciążeń własnego ciała podczas “wyciągania” kręgosłupa. Dzięki temu kręgi wrócą na swoje miejsca, a ból skupiony w dolnym odcinku grzbietu ustąpi.

Zobacz także: Joga na ból głowy

Joga na kręgosłup lędźwiowy: sesja w domowym zaciszu

Wystarczy już 10 minut dziennie, aby bóle w kręgosłupie lędźwiowym sukcesywnie ustępowały. Domową sesję jogi warto rozpocząć od pozycji Virasana, siadając prosto ze stopami pod kośćmi pośladków. Dłonie opieramy na udach i spokojnie wydłużamy kręgosłup. Ważny jest głęboki oddech. Przechodzimy do pozycji dziecka Balasana. Rozszerzamy kolana, kładziemy się na brzuchu, obracamy głowę na bok i zamykamy oczy. Na wdechu przechodzimy do pozycji Sukhasana, przenosząc ciężar na stopy w siadzie skrzyżnym. Plecy trzymamy prosto, wdech przez nos, wydech ustami z dźwiękiem. Przekładamy prawą nogę na lewą, kładąc kolano na kolanie. Plecy cały czas trzymamy prosto, dłonie łączymy grzbietami na zewnątrz. Wytrzymujemy 5 oddechów i zmieniamy nogi i ręce. Przechodzimy do pozycji Bidalasana na czworaka, podpierając się na wyprostowanych rękach. Na wdechu wyginamy plecy do dołu (poz. Krowy), na wydechu zaokrąglamy plecy (poz. Kota). Powtarzamy ok. 10 razy, pamiętając, by nie przeciążać grzbietu. Na koniec wracamy do pozycji Balasana, regulujemy oddech i odprężamy ciało i umysł.

Aleks Dorosiński 0 1 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!