(Nie)aktywne 9 miesięcy? Poznaj 10 mitów na temat treningów w ciąży

(Nie)aktywne 9 miesięcy? Poznaj 10 mitów na temat treningów w ciąży

Nadmierna troska bliskich ci osób bywa niekiedy przytłaczająca. I choć w głębi serca wiesz, że twoja mama, babcia czy ciocia chcą dla ciebie dobrze, sama wiesz, co jest najlepsze dla ciebie i twojego ciała. Zobacz top 10 mitów na temat treningów w ciąży, by łatwo rozprawić się z podobnymi wskazówkami.

Pierwszy, drugi czy trzeci trymestr: kiedy i co właściwie można?

Na pewno wszyscy twoi bliscy chcą, aby i tobie i dziecku było jak najlepiej. Jeśli słyszysz, by nie ćwiczyć w pierwszym trymestrze, bo to czas ogromnych przemian w organizmie, możesz być spokojna. Wprawdzie pierwsze 12 tygodni jest szczególnie ważne dla rozwoju płodu, jednak jeśli ćwiczyłaś przed zajściem w ciążę, nie musisz rezygnować ze swoich treningów. Wrzuć po prostu niższy bieg. Nieco inaczej dzieje się w przypadku tzw. zespołu żyły głównej. Leżenie na plecach może doprowadzić do zawrotów głowy i zemdlenia. Nie jest to jednak aż tak częsta przypadłość, jakby się wydawało na podstawie top 10 mitów na temat treningów. Jeśli usłyszysz, by od II trymestru nie wykonywać ćwiczeń na plecach, weź to raczej jako sugestię, ale też nie lekceważ.

Treningi przed ciążą i w jej trakcie: jak to jest naprawdę?

Mitów i legend dotyczących tego, czy i jak trenować w stanie błogosławionym, jest naprawdę całe mnóstwo. Na dobry początek warto wziąć pod uwagę 2 z 10 mitów na temat treningów w ciąży, dotyczące samej aktywności. Mówi się, że jeśli przed zajściem w ciążą nie byłaś aktywna treningowo, nie powinnaś zaczynać ćwiczyć właśnie teraz. To ostatni moment dla ciebie i twojej nienarodzonej jeszcze pociechy. Ćwiczenia bardzo pozytywnie wpływają na kondycję przyszłej mamy i na rozwój płodu. Podobnie jest, gdy przed ciążą byłaś aktywna - wcale nie musisz rezygnować ze swojej pasji, po prostu zmniejsz nieco intensywność i dbaj o stosowanie właściwych technik oddechowych.

Tylko nie intensywnie: jak obciążenie wpływa na ciążę?
bieganie w ciąży

Troskliwa opieka ze strony najbliższych ci osób to oczywiście cudowna i godna pochwały postawa. Należy jednak mieć umiar również w dobrych radach. Z 10 mitów na temat treningów w ciąży, na szczególną uwagę zasługują te dotyczące wpływu treningu na rozwój dziecka. Często spotykamy się z radami, wg których intensywny trening w ciąży może mieć zły wpływ na prawidłowy rozwój płodu, a nawet zwiększyć ryzyko poronienia. Jest wręcz przeciwnie - aktywność fizyczna może poprawić twoją wydolność oddechową i wyćwiczyć mm. dna miednicy biorące udział porodzie. Bzdurą jest również to, że trening z obciążeniem uszkadza stawy - jeśli tylko zadbasz o prawidłową technikę ruchów podczas ćwiczeń, nie musisz się martwić o bezpieczeństwo treningu.

Zalecane aktywności: czy faktycznie tylko spacer i joga?

Wbrew powszechnej opinii, ciąża to nie to samo co paraliż czy niedowład kończyn. Będąc w tym stanie, nie musisz rezygnować ze swoich ulubionych aktywności i wybierać tylko jogę dla ciężarnych lub spacer. W ciąży możesz ćwiczyć pilates, zdrowy kręgosłup, trening siłowy czy funkcjonalny. Dobrze sprawdzą się też ćwiczenia w strefie cardio. Pamiętaj, że przesąd na temat tego, by nie wzmacniać mm. brzucha, jest po części prawdą - może się zdarzyć, że trening mm. brzucha doprowadzi do rozejścia się tzw. kresy białej, ale umówmy się: trening mm. brzucha nie odbywa się już na podstawie samych brzuszków i obejmuje ćwiczenia na mięśnie głębokie, m.in. z wykorzystaniem piłek. Umiar powinien wystarczyć.

Ręce do góry! Największy mit o ciąży w historii świata

Spośród 10 mitów na temat treningów w ciąży, ten jeden przechodzi ludzkie pojęcie. Według historycznych zabobonów podnoszenie rąk do góry może powodować wady serca u rozwijającego się płodu, okręcenia go pępowiną i w efekcie nawet uduszenie. Prawda jest zgoła odmienna. Unoszenie rąk, zwłaszcza to niekontrolowane, może mieć wpływ na zachwianie twojej równowagi. Wszystko za sprawą zmieniającego się środka ciężkości (ciało ze sporym brzuchem). Uważaj na siebie i nie daj się ogłupić, a na wszelkie sugestie reaguj z sympatią. Wiemy z doświadczenia, że wdawanie się w dyskusje niewiele pomoże.

Aleks Dorosiński 0 20 maja 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Aktywnie w Ciąży

bieganie-podczas-ciazy-czy-warto-i-czy-w-ogole-mozna

Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Ciąża jest szczególnym okresem, podczas którego wszelka aktywność fizyczna powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do stanu zdrowia danej kobiety. Jak kwestia ta wygląda w przypadku biegania?

joga-w-ciazy-rozluznianie-i-rozciaganie-krok-po-kroku

Joga w ciąży - rozluźnianie i rozciąganie krok po kroku

Wszechstronne działanie jogi na nasz organizm sprawia, że trening w ciąży może wywierać zbawienny wpływ na rozwój wypadków. I choć niektóre asany klasycznej jogi są wyjątkowo trudne i nie poleca się ich m.in. kobietom ciężarnym, jest wiele pozycji, które świetnie wpłyną na ogólne rozluźnienie i pomogą ci lepiej pracować oddechem. Zobacz, od czego zacząć, by joga w ciąży przyniosła jak najklepsze efekty!

cwiczenia-na-pilce-w-ciazy-czy-warto

Ćwiczenia na piłce w ciąży - czy warto?

W mediach społecznościowych i na wielu blogach regularnie pojawiają się poradniki, dotyczące tego, jak ćwiczyć na piłce w czasie ciąży. Czy jest to dobry pomysł i co można uzyskać regularnie praktykując taką aktywność?

nordic-walking-dla-kobiet-w-ciazy-spacer-z-kijkami-nie-tylko-na-emeryturze

Nordic walking dla kobiet w ciąży - spacer z kijkami nie tylko na emeryturze!

Wiadomość o ciąży dla wielu przyszłych mam oznacza przejście w stan wytężonego dbania o siebie i swój organizm. Niestety, większość ciężarnych rezygnuje z aktywności fizycznej w obawie przed niekorzystnym wpływem na rozwój maleństwa. Okazuje się, że aktywność fizyczna, wskazana na każdym etapie życia, świetnie sprawdzi się również w ciąży. Nordic walking będzie idealny! Dlaczego?

5-ciekawych-sportow-ekstremalnych

5 ciekawych sportów ekstremalnych

Sporty ekstremalne - dla jednych pokaz głupoty i niepotrzebnego ryzyka, dla innych mierzenie się z własnym lękiem i ograniczeniami. Oto 5 najbardziej szalonych sportów ekstremalnych.

aplikacje-mobilne-rewolucjonizuja-podejscie-do-sportu

Aplikacje mobilne rewolucjonizują podejście do sportu

Śledź swoje postępy w treningach, analizuj wyniki i dziel się nimi ze znajomymi dzięki sprawdzonym aplikacjom mobilnym.

sportowe-gadzety

Sportowe gadżety

Przedstawiamy sportowe gadżety, które urozmaicą i ułatwią codzienne treningi.

filmy-o-sportowej-rywalizacji-ktore-mogly-ci-umknac

Filmy o sportowej rywalizacji, które mogły Ci umknąć

Masz ochotę na dobry film ze sportem w roli głównej? Oto kilka propozycji zawierających siłę, wytrwałość i wolę walki które warto zobaczyć!

tatuaze-znanych-sportowcow

Tatuaże znanych sportowców

Motywy religijne, ważne imiona, hebrajskie napisy czy wzory geometryczne to tylko początek pomysłów na tatuaże. W tym artykule zobaczycie ozdoby ciała największych gwiazd sportu.

bieganie-podczas-ciazy-czy-warto-i-czy-w-ogole-mozna

Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Ciąża jest szczególnym okresem, podczas którego wszelka aktywność fizyczna powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do stanu zdrowia danej kobiety. Jak kwestia ta wygląda w przypadku biegania?

joga-w-ciazy-rozluznianie-i-rozciaganie-krok-po-kroku

Joga w ciąży - rozluźnianie i rozciąganie krok po kroku

Wszechstronne działanie jogi na nasz organizm sprawia, że trening w ciąży może wywierać zbawienny wpływ na rozwój wypadków. I choć niektóre asany klasycznej jogi są wyjątkowo trudne i nie poleca się ich m.in. kobietom ciężarnym, jest wiele pozycji, które świetnie wpłyną na ogólne rozluźnienie i pomogą ci lepiej pracować oddechem. Zobacz, od czego zacząć, by joga w ciąży przyniosła jak najklepsze efekty!

cwiczenia-na-pilce-w-ciazy-czy-warto

Ćwiczenia na piłce w ciąży - czy warto?

W mediach społecznościowych i na wielu blogach regularnie pojawiają się poradniki, dotyczące tego, jak ćwiczyć na piłce w czasie ciąży. Czy jest to dobry pomysł i co można uzyskać regularnie praktykując taką aktywność?

nordic-walking-dla-kobiet-w-ciazy-spacer-z-kijkami-nie-tylko-na-emeryturze

Nordic walking dla kobiet w ciąży - spacer z kijkami nie tylko na emeryturze!

Wiadomość o ciąży dla wielu przyszłych mam oznacza przejście w stan wytężonego dbania o siebie i swój organizm. Niestety, większość ciężarnych rezygnuje z aktywności fizycznej w obawie przed niekorzystnym wpływem na rozwój maleństwa. Okazuje się, że aktywność fizyczna, wskazana na każdym etapie życia, świetnie sprawdzi się również w ciąży. Nordic walking będzie idealny! Dlaczego?

5-ciekawych-sportow-ekstremalnych

5 ciekawych sportów ekstremalnych

Sporty ekstremalne - dla jednych pokaz głupoty i niepotrzebnego ryzyka, dla innych mierzenie się z własnym lękiem i ograniczeniami. Oto 5 najbardziej szalonych sportów ekstremalnych.

aplikacje-mobilne-rewolucjonizuja-podejscie-do-sportu

Aplikacje mobilne rewolucjonizują podejście do sportu

Śledź swoje postępy w treningach, analizuj wyniki i dziel się nimi ze znajomymi dzięki sprawdzonym aplikacjom mobilnym.

sportowe-gadzety

Sportowe gadżety

Przedstawiamy sportowe gadżety, które urozmaicą i ułatwią codzienne treningi.

filmy-o-sportowej-rywalizacji-ktore-mogly-ci-umknac

Filmy o sportowej rywalizacji, które mogły Ci umknąć

Masz ochotę na dobry film ze sportem w roli głównej? Oto kilka propozycji zawierających siłę, wytrwałość i wolę walki które warto zobaczyć!

tatuaze-znanych-sportowcow

Tatuaże znanych sportowców

Motywy religijne, ważne imiona, hebrajskie napisy czy wzory geometryczne to tylko początek pomysłów na tatuaże. W tym artykule zobaczycie ozdoby ciała największych gwiazd sportu.