>

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

Jeżeli intensywny trening potrafi wycisnąć z Ciebie siódme poty, pamiętaj żeby uzupełniać płyny, i to z nawiązką. Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu. Sprawdź co należy pić, jak często i w jakich ilościach.

Nawadnianie podczas wysiłku

Podczas niewinnego wysiłku, jakim jest półgodzinne rozciąganie się, organizm traci około ¾ szklanki wody. 2,5 litra ubywa w czasie intensywnej gry w tenisa. Jeszcze więcej podczas biegania. Latem straty są znacznie większe, bo organizm wykorzystuje wodę do chłodzenia ciała, także wtedy, kiedy odpoczywamy. Dlatego konieczne jest odpowiednie nawadnianie przez cały dzień, a zwłaszcza przed treningiem i po treningu. Warto mieć pod ręką butelkę z wodą i popijać ją małymi łyczkami przez cały dzień.

Co się dzieje, kiedy brakuje wody?

Odwodnienie jest wrogiem aktywności zarówno tej fizycznej, jak i psychicznej. Zmniejsza koncentrację, powoduje bóle głowy, odbiera energię i zapał do podejmowania wysiłku. Niedobór płynów spowalnia przemianę materii, dlatego wolniej tracimy na wadze. Powoduje również szybsze zmęczenie – bez wody serce pracuje intensywniej, spowalnia się transport tlenu i składników odżywczych do mięśni. Sporo zamieszania może wywołać ubytek choćby jednej szklanki wody. Jeżeli zatem czeka nas intensywny trening, należy zwiększyć dzienną ilość wypijanych płynów (około 1,5 – 2 litrów) o kolejne litry.

Kiedy, co i jak pić podczas treningu i nie tylko?

Picie tylko wtedy, gdy poczujemy pragnienie, to błąd. Kiedy organizm upomni się o uzupełnienie płynów, odrobienie strat będzie trudnym, obciążającym żołądek zadaniem. Dlatego przed treningiem należy wypić więcej, niż zwykle – minimum jedną dodatkową szklankę płynu 15 minut przed rozpoczęciem ćwiczeń. W trakcie wysiłku również możemy popijać wodę. Po płyny izotoniczne sięgajmy natomiast w czasie intensywnego treningu trwającego dłużej niż pół godziny.

Zwykła woda (mineralna, źródlana lub przefiltrowana) to najlepszy napój dla osób, które dbają o linię lub chcą schudnąć i wykonują ćwiczenia ogólnorozwojowe o umiarkowanej intensywności. Po izotoniki (najlepiej te niesłodzone) warto sięgać podczas długotrwałych, mocno wyczerpujących treningów, kiedy zależy nam na rozwinięciu kondycji i rozbudowie masy mięśniowej.

Wskazówka trenera:

Jeśli nie wiesz, ile płynów tracisz podczas treningu, zważ się przed i po wysiłku. 1 kg odpowiada 1 litrowi wody.

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Adam Ignaciuk 0 6 kwietnia 2015  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

O koktajlach odchudzających słyszeliśmy wiele. Jak wygląda odchudzanie dietą koktajlową? Czy rzeczywiście koktajle pomagają w odchudzaniu brzucha? To sprawdzimy. Wiemy na pewno, że odchudzanie koktajlami jest oczyszczające, zdrowe, detoksykujące i sycące.

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

Trudno odmówić sobie alkoholu w Sylwestra. Dobrze jednak wiedzieć, jak złagodzić skutki szampańskiej imprezy. Nowy Rok nie musi przecież przynosić bólu głowy i żołądka. Oto sprawdzone i naturalne sposoby na kaca.

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

O tym, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma zielona herbata, możemy naczytać się wiele. Problem pojawia się podczas wyboru tej najzdrowszej zielonej herbaty. W końcu gatunków herbaty mamy całe mnóstwo. Zobaczmy, czy zielona herbata jest zdrowa i jak w tym zestawieniu odnajduje się sencha herbata.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

{