Naturalne antybiotyki

Naturalne antybiotyki

W okresie jesiennym wiele osób cierpi z powodu infekcji i obniżonej odporności. Przedstawiamy naturalne, domowe sposoby zwalczania bakterii bez użycia antybiotyków syntetycznych. Na zdrowie!

Naturalne antybiotyki, a syntetyczne antybiotyki

Infekcje wywołane przez odporność na syntetyczne antybiotyki pochłaniają aż 25 tys osób w skali rocznej. Co to oznacza dla nas?

Stosując syntetyczne antybiotyki do leczenia lekkich stanów zapalnych oraz infekcji pogłębiamy poziom lekooporności, czyli sytuacji kiedy pacjent nie reaguje na terapię lekami. Z badań okresowych prowadzonych w Unii Europejskiej wynika, że rośnie ryzyko powikłań spowodowanych nadużywaniem antybiotyków.

Niestety tendencja do nadużywania antybiotyków syntetycznych na lekkie stany zapalne i infekcje postępuje. Antybiotyki są nieskuteczne lub ich skuteczność jest mocno ograniczona w tego typu dolegliwościach, a mimo to są coraz częściej używane.

Innym rozwiązaniem by podnieść własną odporność na infekcje w okresie jesienno – zimowym, są antybiotyki naturalne:

Lista naturalnych ziołowych antybiotyków:

 

Nie taki czosnek straszny

Bakteriobójcze właściwości czosnku wynikają z zawartości allicyny, która nadaje mu zapach daleki od przyjemnego. Niemniej jednak, ta sama substancja ma dobroczynne działanie dla naszego organizmu. Dlaczego zatem warto jeść czosnek? Jego regularne spożywanie poprawia funkcjonalność układu krążenia, obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi, a przy tym chroni przed chorobami nowotworowymi. Udowodniono, że jego działanie na zaburzenia jelitowe jest znacznie skuteczniejsze niż niejednego antybiotyku. Wiedzieli o tym starożytni Egipcjanie dając go robotnikom, od tego czasu jest on powszechnie stosowany w medycynie.

Czosnek zaleca się przy zapaleniu zatok, bólu gardła, a także grypie i przeziębieniu. Ma również właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciw utleniające. Dotychczas stwierdzono w czosnku ponad 100 substancji czynnych mających dobry wpływ na organizm.

Żurawinowe wsparcie dla zdrowia

Jej spożywanie stanowi wsparcie w leczeniu infekcji dróg moczowych, które stanowią szczególny problem w okresie zmiany pory letniej na jesienną. Żurawina zawiera pro-antocyjanidyny i kwas hipurowy, dzięki którym posiada silne właściwości antybakteryjne.

Jest również bogata w błonnik, witaminy B1, B2, B6, C, a także minerały: sód, potas, wapń oraz magnez. Co więcej, zawarta w żurawinie fruktoza zapobiega przywieraniu bakterii do ścian komórkowych, przez co nasza przekąska zapobiega próchnicy i chorobie dziąseł. Owoce zmniejszają ryzyko zawału i chorób nowotworowych.

Tymianek odkryty na nowo

Właściwości przeciw-pasożytnicze, grzybobójcze i bakteriobójcze – tym charakteryzuje się tymianek, zwany również macierzanką.

Jest powszechnie wykorzystywany w łagodzeniu kaszlu bądź chrypki. Co więcej, sam napar z tymianku jest szczególnie rekomendowany w leczeniu dolegliwości trawiennych – skuteczne pobudza soki trawienne. Jest przyjemny w smaku i bardzo tani.

Oregano – włoska odsiecz na bakterie

Kluczowymi substancjami w przyprawie są tymol oraz karwakrol, które wyróżniają się właściwościami przeciwgrzybicznymi, antybakteryjnymi i przeciw-pasożytniczymi. Na co jeszcze warto stosować oregano? Przede wszystkim, podczas zapalenia oskrzeli oraz zaburzeń trawienia – przyprawa jest prawdziwą ulgą w zespole jelita drażliwego, wzdęciach, a przy tym działa przeciwbiegunkowo. Co ciekawe, działa także uśmierzająco na bóle migrenowe.

Ekstrakt z sosny o wielu zastosowaniach zdrowotnych

Otrzymany z pąków bądź młodych pędów sosny olejek jest wsparciem podczas stanów grypowych, działa przeciwkaszlowo i wykrztuśnie. Jego właściwości są znane już od średniowiecza, kiedy był cennym i trudno dostępnym lekiem. Dawnej znanym głównie w klasztorach niemieckich, gdzie stosowany był do masaży. Dodatkowo jest ceniony ze względu na jego właściwości oczyszczającwe organizm z toksyn.

 

Dzisiaj do złagodzenia bóli mięśni i stawów stosuje się 2-3 krople olejku sosnowego na łyżkę oliwy lub olejku do masażu. Poprzez wcieranie olejku lekkie dolegliwości ustępują natychmiastowo.

Podawany postaci naparu zaleca się w leczeniu zapalenia oskrzeli, zapaleniu krtani oraz kaszlu.

Ekstrakt z sosny można też przygotować w postaci inhalacji podczas przeziębień i kataru.

Ulgę dla ciała przynoszą również ciepłe kąpiele z ekstraktem na bazie suszonego sosnowego igliwia.

Marta Sikora 3 23 września 2015  6486

Dodaj komentarz

  • Wiktor
    20 lipca 2017
    Bardzo fajny materiał. Już nie trzeba od razu lecieć do lekarza. Można spróbować naturalnych sposobów, a jeśli zawiodą, to dopiero wspomagać się chemią
  • 20 lipca 2017
    Oregano antybiotykiem? Ciekawe :)
  • Lidia
    20 lipca 2017
    Już od dzieciństwa wiem, że "czosnek jest naturalnym antybiotykiem". Wszystko dzięki mojemu tacie :D

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?