Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Pewne jest, że do jazdy na nartach powinno się wybierać miejsca niezagrożone lawinami. Niemniej, wielu śmiałków preferuje właśnie te bardziej niebezpieczne. A i każdej lawiny nie da się przewidzieć. Pewne jest jedno. Przed wyjazdem na narty warto zrobić sobie przeszkolenie z bezpieczeństwa na stoku. Także właśnie w aspekcie zagrożenia lawinowego. Zobacz, jak uniknąć zagrożenia lawiną oraz co zrobić, jeśli taka sytuacja się pojawi.

Zagrożenie lawinowe – studium przypadku

Lawiny są potężnym i nieokiełznanym zjawiskiem. Mogą przenosić nawet kilka tysięcy ton śniegu. Co więcej, osiągają prędkości nawet do 150 km/h. Dostanie się pod taką rozpędzoną ilość śniegu może skończyć się  poważnymi obrażeniami ciała, wyziębieniem organizmu, a nawet śmiercią.

To właśnie lawiny są jedną z najczęstszych przyczyn śmierci turystów i miłośników sportów zimowych w Alpach. Rocznie notuje się nawet 100 zgonów. Konieczne jest więc zwiększenie własnego bezpieczeństwa podczas przebywania w górach. W dużej mierze, te zasady są zbieżne zarówno dla snowboardzistów i narciarzy, jak i dla turystów.

Czytaj też: Savoir vivre na nartach

Warunki największego zagrożenia lawinowego
zagrożenie lawinowe

Oczywiście, nie wszystkie stoki są niebezpieczne. Od wielu czynników bowiem zależy stopień ryzyka zagrożenia lawinowego. Dużo niebezpieczniej robi się tam, gdzie dopiero co spadł śnieg. Jeśli wzrasta jego ilość – zwiększa się również ryzyko pojawienia się lawin. Podobnie rzecz ma się  z odwilżami i opadami deszczu. Dużo większe zagrożenie lawinowe odnajdziemy w miejscach, w których silnie wieje bądź wiało. Pod wpływem wiatru tworzą się nawisy śnieżne z potencjałem do oderwania się. Niebezpiecznie jest również na stromych zboczach, w nieckach oraz rynnach.

Poradnik narciarza – zagrożenie lawinowe stopnie

zagrożenie lawinowe stopnie

Narciarz a lawina – jak zwiększyć własne bezpieczeństwo?

Jazda na nartach w grupie. Należy pamiętać o tym, by poza trasą narciarską jeździć w minimum trzyosobowej grupie. Konieczne jest założenie, że gdy jeden narciarz ulegnie kontuzji, drugi może się nim zająć, trzeci natomiast – zajmie się wezwaniem pomocy.

- Jeśli wybierasz się na narty – lepiej pojedź do miejsca, w którym nie istnieje zagrożenie lawinowe.

- Jeśli nie masz możliwości uniknięcia zboczy lawinowych – zrezygnuj z długich przejść na skos stoku.

- Jeśli znajdujesz się w pobliżu skał – schowaj się za nimi.

- Postaraj się ocenić własne szanse. Jeśli uważasz, że dasz radę uciec przed lawiną – to uciekaj.

- Jeśli czas na to pozwala – odepnij od siebie sprzęt (narty, deskę, kijki).

- Jeśli wiesz, że nie uciekniesz przed lawiną – kucnij, skrzyżuj ręce na wysokości klatki piersiowej i twarzy. Dzięki temu zachowasz nieco więcej powietrza.

- Gdy znajdziesz się pod lawiną – przede wszystkim zachowaj spokój. Następnie by ocenić kierunki – spluń i zobacz, w którą stronę leci ślina. W ten sposób dowiesz się, gdzie jest góra lawiny.

Zasady przebywania na terenie zagrożonym lawiną

Narciarze powinni dzielić sobie trasę na krótsze odcinki. Pomiędzy nimi możliwe jest ewentualne zrobienie postoju. Ważne jest, by odcinki kończyły się naturalną „przeszkodą” (np. drzewem). Należy patrzeć na nie jak na potencjalne schronienie przed lawiną. Nie powinno mieć znaczenia wydłużanie sobie trasy przez wyznaczanie krótszych odcinków. W przypadku stromych zboczy – narciarze powinni kierować się po linii spadku. Jeśli jedziemy w grupie, to na niebezpiecznych odcinkach lepiej jeździć pojedynczo.

Zobacz też: Hipotermia objawy i pierwsza pomoc

Narciarzu! Zwiększ własne bezpieczeństwo!
narciarz a lawina

Wiadomo, że najlepszym sposobem zmniejszenia zagrożenia lawinowego jest zrezygnowanie z zagrożonych stoków. Niemniej, wiele osób kocha adrenalinę. Ważne jest jednak dobre zabezpieczenie się przed ewentualnym niebezpieczeństwem. Na rynku są dostępne na przykład specjalne urządzenia nadwaczo-odbiorcze (także zamontowane w odzieży sportowej). Ułatwiają one odnalezienie narciarza w przypadku, gdy zasypie go lawina. Nie oznacza to jednak, że samo urządzenie nas przed lawiną ochroni. Ono przydaje się, gdy ryzyko staje się największe. Przede wszystkim istotne jest zmniejszanie zagrożenia zanim lawina się pojawi. W tym celu konieczne jest zachowanie zwiększonej ostrożności i uważności na stoku. Warto także śledzić komunikaty o lawinach czy dopytać pracowników/sportowców o warunki na danym terenie. 

Czytaj też: Odmrożenia pierwsza pomoc

Bezpiecznie na nartach – walka z żywiołem

Lawiny są wyjątkowo groźną przeszkodą w uprawianiu sportów zimowych. Bardzo ważne jest nabycie umiejętności prawidłowego zachowania się w razie przysypania śniegiem. Z badań bowiem wynika, że wraz z czasem przebywania pod lawiną – zmniejsza się prawdopodobieństwo przeżycia. Jeśli po godzinie mamy 40 % szans na przeżycie, to po pięciu godzinach – spada ono do zera. Narciarzu! Zanim pojedziesz na stoki o zagrożeniu lawinowym – upewnij się, że jesteś na to doskonale przygotowany!

 

admin 2 4 stycznia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

  • Dawido
    6 stycznia 2019
    Ale przecież to czasem nie wiadomo, pogoda w górach może się zmienić nagle, a wyjazd wykupiony
  • Ala
    4 stycznia 2019
    Trzeba być bardzo niemądrym, żeby jeździć na stoki z zagrożeniem lawinowym...

Artykuły z kategorii: Trening

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!