>

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Pewne jest, że do jazdy na nartach powinno się wybierać miejsca niezagrożone lawinami. Niemniej, wielu śmiałków preferuje właśnie te bardziej niebezpieczne. A i każdej lawiny nie da się przewidzieć. Pewne jest jedno. Przed wyjazdem na narty warto zrobić sobie przeszkolenie z bezpieczeństwa na stoku. Także właśnie w aspekcie zagrożenia lawinowego. Zobacz, jak uniknąć zagrożenia lawiną oraz co zrobić, jeśli taka sytuacja się pojawi.

Zagrożenie lawinowe – studium przypadku

Lawiny są potężnym i nieokiełznanym zjawiskiem. Mogą przenosić nawet kilka tysięcy ton śniegu. Co więcej, osiągają prędkości nawet do 150 km/h. Dostanie się pod taką rozpędzoną ilość śniegu może skończyć się  poważnymi obrażeniami ciała, wyziębieniem organizmu, a nawet śmiercią.

To właśnie lawiny są jedną z najczęstszych przyczyn śmierci turystów i miłośników sportów zimowych w Alpach. Rocznie notuje się nawet 100 zgonów. Konieczne jest więc zwiększenie własnego bezpieczeństwa podczas przebywania w górach. W dużej mierze, te zasady są zbieżne zarówno dla snowboardzistów i narciarzy, jak i dla turystów.

Czytaj też: Savoir vivre na nartach

Warunki największego zagrożenia lawinowego
zagrożenie lawinowe

Oczywiście, nie wszystkie stoki są niebezpieczne. Od wielu czynników bowiem zależy stopień ryzyka zagrożenia lawinowego. Dużo niebezpieczniej robi się tam, gdzie dopiero co spadł śnieg. Jeśli wzrasta jego ilość – zwiększa się również ryzyko pojawienia się lawin. Podobnie rzecz ma się  z odwilżami i opadami deszczu. Dużo większe zagrożenie lawinowe odnajdziemy w miejscach, w których silnie wieje bądź wiało. Pod wpływem wiatru tworzą się nawisy śnieżne z potencjałem do oderwania się. Niebezpiecznie jest również na stromych zboczach, w nieckach oraz rynnach.

Poradnik narciarza – zagrożenie lawinowe stopnie

zagrożenie lawinowe stopnie

Narciarz a lawina – jak zwiększyć własne bezpieczeństwo?

Jazda na nartach w grupie. Należy pamiętać o tym, by poza trasą narciarską jeździć w minimum trzyosobowej grupie. Konieczne jest założenie, że gdy jeden narciarz ulegnie kontuzji, drugi może się nim zająć, trzeci natomiast – zajmie się wezwaniem pomocy.

- Jeśli wybierasz się na narty – lepiej pojedź do miejsca, w którym nie istnieje zagrożenie lawinowe.

- Jeśli nie masz możliwości uniknięcia zboczy lawinowych – zrezygnuj z długich przejść na skos stoku.

- Jeśli znajdujesz się w pobliżu skał – schowaj się za nimi.

- Postaraj się ocenić własne szanse. Jeśli uważasz, że dasz radę uciec przed lawiną – to uciekaj.

- Jeśli czas na to pozwala – odepnij od siebie sprzęt (narty, deskę, kijki).

- Jeśli wiesz, że nie uciekniesz przed lawiną – kucnij, skrzyżuj ręce na wysokości klatki piersiowej i twarzy. Dzięki temu zachowasz nieco więcej powietrza.

- Gdy znajdziesz się pod lawiną – przede wszystkim zachowaj spokój. Następnie by ocenić kierunki – spluń i zobacz, w którą stronę leci ślina. W ten sposób dowiesz się, gdzie jest góra lawiny.

Zasady przebywania na terenie zagrożonym lawiną

Narciarze powinni dzielić sobie trasę na krótsze odcinki. Pomiędzy nimi możliwe jest ewentualne zrobienie postoju. Ważne jest, by odcinki kończyły się naturalną „przeszkodą” (np. drzewem). Należy patrzeć na nie jak na potencjalne schronienie przed lawiną. Nie powinno mieć znaczenia wydłużanie sobie trasy przez wyznaczanie krótszych odcinków. W przypadku stromych zboczy – narciarze powinni kierować się po linii spadku. Jeśli jedziemy w grupie, to na niebezpiecznych odcinkach lepiej jeździć pojedynczo.

Zobacz też: Hipotermia objawy i pierwsza pomoc

Narciarzu! Zwiększ własne bezpieczeństwo!
narciarz a lawina

Wiadomo, że najlepszym sposobem zmniejszenia zagrożenia lawinowego jest zrezygnowanie z zagrożonych stoków. Niemniej, wiele osób kocha adrenalinę. Ważne jest jednak dobre zabezpieczenie się przed ewentualnym niebezpieczeństwem. Na rynku są dostępne na przykład specjalne urządzenia nadwaczo-odbiorcze (także zamontowane w odzieży sportowej). Ułatwiają one odnalezienie narciarza w przypadku, gdy zasypie go lawina. Nie oznacza to jednak, że samo urządzenie nas przed lawiną ochroni. Ono przydaje się, gdy ryzyko staje się największe. Przede wszystkim istotne jest zmniejszanie zagrożenia zanim lawina się pojawi. W tym celu konieczne jest zachowanie zwiększonej ostrożności i uważności na stoku. Warto także śledzić komunikaty o lawinach czy dopytać pracowników/sportowców o warunki na danym terenie. 

Czytaj też: Odmrożenia pierwsza pomoc

Bezpiecznie na nartach – walka z żywiołem

Lawiny są wyjątkowo groźną przeszkodą w uprawianiu sportów zimowych. Bardzo ważne jest nabycie umiejętności prawidłowego zachowania się w razie przysypania śniegiem. Z badań bowiem wynika, że wraz z czasem przebywania pod lawiną – zmniejsza się prawdopodobieństwo przeżycia. Jeśli po godzinie mamy 40 % szans na przeżycie, to po pięciu godzinach – spada ono do zera. Narciarzu! Zanim pojedziesz na stoki o zagrożeniu lawinowym – upewnij się, że jesteś na to doskonale przygotowany!

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

admin 2 4 stycznia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

  • Dawido
    6 stycznia 2019
    Ale przecież to czasem nie wiadomo, pogoda w górach może się zmienić nagle, a wyjazd wykupiony
  • Ala
    4 stycznia 2019
    Trzeba być bardzo niemądrym, żeby jeździć na stoki z zagrożeniem lawinowym...

Artykuły z kategorii: Trening

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Czy zastanawiasz się, przekraczając próg siłowni, nad tym co stanowi o twojej sile? Prawdopodobnie nie, bo to wydaje się dość oczywiste – im większy ciężar dźwigam, tym silniejszy się staję. Jednak każdy z nas natrafi w pewnym momencie na blokadę, ciężar, jakoś nie będzie chciał się zwiększyć. Mało tego, każdy z nas rozumie siłę jako coś niekonkretnego. Jasne, ktoś jest silny bo potrafi otworzyć ciężkie drzwi, albo ktoś wygląda na silnego, bo ma duże mięśnie. Czym jednak jest siła oraz – przede wszystkim – jak ją budować?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

Zbyt intensywne ćwiczenia, złe dobranie aktywności fizycznej do możliwości organizmu czy brak rozgrzewki – to najczęstsze przyczyny zakwasów mięśni. Bardzo często pojawiają się one w okolicach ramion. W jaki sposób zmniejszyć bolesność zakwasów na ramionach?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

Intensywne treningi mogą skutkować ostrym bólem mięśni nóg. Jest to naturalna reakcja organizmu – rozpoczyna się proces naprawy mikrouszkodzeń. A w efekcie – budowania masy mięśniowej. Z tym bólem można jednak walczyć. Zobacz, jakie są sposoby na zakwasy nóg.

myfitweb-pl-rewolucja-w-kupowaniu-wejsciowek-na-fitness-i-silownie

Myfitweb.pl - rewolucja w kupowaniu wejściówek na fitness i siłownię!

Chcesz iść na siłownię, ale nie chcesz przepłacać? Nic prostszego. Dzięki Myfitweb możesz kupić pojedyncze wejściówki na zajęcia w atrakcyjnej cenie, do 70% taniej lub Multikarnety Open, dzięki którym będziesz mieć nieograniczony wstęp do wielu klubów jednocześnie. Jak to działa?

anatomia-treningu-jak-przeplywa-energia-podczas-ruchu

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Do wykonania każdego ruchu ciała konieczna jest energia. W zależności od tego, jaki charakter ma trening – pozyskiwana jest ona z innych źródeł. Jak jednak wygląda sam przepływ energii podczas ćwiczeń?

twoj-szybki-swiateczny-trening

Twój szybki świąteczny trening!

Okres świąteczny niesie ze sobą mnóstwo przygotowań. Tym samym zabiera bardzo dużo czasu. Oczywiście, biesiadowanie przy rodzinnym stole i kupowanie prezentów jest bardzo miłym doznaniem. Mimo to, łakomczuchy nie powinny zapominać o treningu. Zobacz, jakie ćwiczenia przygotowaliśmy dla ciebie na ten wyjątkowy czas!

kobiecy-domowy-trening-zimowy

Kobiecy, domowy – trening zimowy

Gdy za oknem mróz motywacja do aktywności fizycznej spada o dobrych kilka punktów. Skutecznym zabezpieczeniem mogą być treningi w domu. Zobacz szybki trening w domu dla kobiet. Oto ćwiczenia idealne dla kobiet i niewymagające sprzętu treningowego!

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł?

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

myfitweb-pl-rewolucja-w-kupowaniu-wejsciowek-na-fitness-i-silownie

Myfitweb.pl - rewolucja w kupowaniu wejściówek na fitness i siłownię!

anatomia-treningu-jak-przeplywa-energia-podczas-ruchu

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

twoj-szybki-swiateczny-trening

Twój szybki świąteczny trening!

kobiecy-domowy-trening-zimowy

Kobiecy, domowy – trening zimowy

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

{