Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Pewne jest, że do jazdy na nartach powinno się wybierać miejsca niezagrożone lawinami. Niemniej, wielu śmiałków preferuje właśnie te bardziej niebezpieczne. A i każdej lawiny nie da się przewidzieć. Pewne jest jedno. Przed wyjazdem na narty warto zrobić sobie przeszkolenie z bezpieczeństwa na stoku. Także właśnie w aspekcie zagrożenia lawinowego. Zobacz, jak uniknąć zagrożenia lawiną oraz co zrobić, jeśli taka sytuacja się pojawi.

Zagrożenie lawinowe – studium przypadku

Lawiny są potężnym i nieokiełznanym zjawiskiem. Mogą przenosić nawet kilka tysięcy ton śniegu. Co więcej, osiągają prędkości nawet do 150 km/h. Dostanie się pod taką rozpędzoną ilość śniegu może skończyć się  poważnymi obrażeniami ciała, wyziębieniem organizmu, a nawet śmiercią.

To właśnie lawiny są jedną z najczęstszych przyczyn śmierci turystów i miłośników sportów zimowych w Alpach. Rocznie notuje się nawet 100 zgonów. Konieczne jest więc zwiększenie własnego bezpieczeństwa podczas przebywania w górach. W dużej mierze, te zasady są zbieżne zarówno dla snowboardzistów i narciarzy, jak i dla turystów.

Czytaj też: Savoir vivre na nartach

Warunki największego zagrożenia lawinowego
zagrożenie lawinowe

Oczywiście, nie wszystkie stoki są niebezpieczne. Od wielu czynników bowiem zależy stopień ryzyka zagrożenia lawinowego. Dużo niebezpieczniej robi się tam, gdzie dopiero co spadł śnieg. Jeśli wzrasta jego ilość – zwiększa się również ryzyko pojawienia się lawin. Podobnie rzecz ma się  z odwilżami i opadami deszczu. Dużo większe zagrożenie lawinowe odnajdziemy w miejscach, w których silnie wieje bądź wiało. Pod wpływem wiatru tworzą się nawisy śnieżne z potencjałem do oderwania się. Niebezpiecznie jest również na stromych zboczach, w nieckach oraz rynnach.

Poradnik narciarza – zagrożenie lawinowe stopnie

zagrożenie lawinowe stopnie

Narciarz a lawina – jak zwiększyć własne bezpieczeństwo?

Jazda na nartach w grupie. Należy pamiętać o tym, by poza trasą narciarską jeździć w minimum trzyosobowej grupie. Konieczne jest założenie, że gdy jeden narciarz ulegnie kontuzji, drugi może się nim zająć, trzeci natomiast – zajmie się wezwaniem pomocy.

- Jeśli wybierasz się na narty – lepiej pojedź do miejsca, w którym nie istnieje zagrożenie lawinowe.

- Jeśli nie masz możliwości uniknięcia zboczy lawinowych – zrezygnuj z długich przejść na skos stoku.

- Jeśli znajdujesz się w pobliżu skał – schowaj się za nimi.

- Postaraj się ocenić własne szanse. Jeśli uważasz, że dasz radę uciec przed lawiną – to uciekaj.

- Jeśli czas na to pozwala – odepnij od siebie sprzęt (narty, deskę, kijki).

- Jeśli wiesz, że nie uciekniesz przed lawiną – kucnij, skrzyżuj ręce na wysokości klatki piersiowej i twarzy. Dzięki temu zachowasz nieco więcej powietrza.

- Gdy znajdziesz się pod lawiną – przede wszystkim zachowaj spokój. Następnie by ocenić kierunki – spluń i zobacz, w którą stronę leci ślina. W ten sposób dowiesz się, gdzie jest góra lawiny.

Zasady przebywania na terenie zagrożonym lawiną

Narciarze powinni dzielić sobie trasę na krótsze odcinki. Pomiędzy nimi możliwe jest ewentualne zrobienie postoju. Ważne jest, by odcinki kończyły się naturalną „przeszkodą” (np. drzewem). Należy patrzeć na nie jak na potencjalne schronienie przed lawiną. Nie powinno mieć znaczenia wydłużanie sobie trasy przez wyznaczanie krótszych odcinków. W przypadku stromych zboczy – narciarze powinni kierować się po linii spadku. Jeśli jedziemy w grupie, to na niebezpiecznych odcinkach lepiej jeździć pojedynczo.

Zobacz też: Hipotermia objawy i pierwsza pomoc

Narciarzu! Zwiększ własne bezpieczeństwo!
narciarz a lawina

Wiadomo, że najlepszym sposobem zmniejszenia zagrożenia lawinowego jest zrezygnowanie z zagrożonych stoków. Niemniej, wiele osób kocha adrenalinę. Ważne jest jednak dobre zabezpieczenie się przed ewentualnym niebezpieczeństwem. Na rynku są dostępne na przykład specjalne urządzenia nadwaczo-odbiorcze (także zamontowane w odzieży sportowej). Ułatwiają one odnalezienie narciarza w przypadku, gdy zasypie go lawina. Nie oznacza to jednak, że samo urządzenie nas przed lawiną ochroni. Ono przydaje się, gdy ryzyko staje się największe. Przede wszystkim istotne jest zmniejszanie zagrożenia zanim lawina się pojawi. W tym celu konieczne jest zachowanie zwiększonej ostrożności i uważności na stoku. Warto także śledzić komunikaty o lawinach czy dopytać pracowników/sportowców o warunki na danym terenie. 

Czytaj też: Odmrożenia pierwsza pomoc

Bezpiecznie na nartach – walka z żywiołem

Lawiny są wyjątkowo groźną przeszkodą w uprawianiu sportów zimowych. Bardzo ważne jest nabycie umiejętności prawidłowego zachowania się w razie przysypania śniegiem. Z badań bowiem wynika, że wraz z czasem przebywania pod lawiną – zmniejsza się prawdopodobieństwo przeżycia. Jeśli po godzinie mamy 40 % szans na przeżycie, to po pięciu godzinach – spada ono do zera. Narciarzu! Zanim pojedziesz na stoki o zagrożeniu lawinowym – upewnij się, że jesteś na to doskonale przygotowany!

 

admin 2 4 stycznia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

  • Dawido
    6 stycznia 2019
    Ale przecież to czasem nie wiadomo, pogoda w górach może się zmienić nagle, a wyjazd wykupiony
  • Ala
    4 stycznia 2019
    Trzeba być bardzo niemądrym, żeby jeździć na stoki z zagrożeniem lawinowym...

Artykuły z kategorii: Trening

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?