Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Pewne jest, że do jazdy na nartach powinno się wybierać miejsca niezagrożone lawinami. Niemniej, wielu śmiałków preferuje właśnie te bardziej niebezpieczne. A i każdej lawiny nie da się przewidzieć. Pewne jest jedno. Przed wyjazdem na narty warto zrobić sobie przeszkolenie z bezpieczeństwa na stoku. Także właśnie w aspekcie zagrożenia lawinowego. Zobacz, jak uniknąć zagrożenia lawiną oraz co zrobić, jeśli taka sytuacja się pojawi.

Zagrożenie lawinowe – studium przypadku

Lawiny są potężnym i nieokiełznanym zjawiskiem. Mogą przenosić nawet kilka tysięcy ton śniegu. Co więcej, osiągają prędkości nawet do 150 km/h. Dostanie się pod taką rozpędzoną ilość śniegu może skończyć się  poważnymi obrażeniami ciała, wyziębieniem organizmu, a nawet śmiercią.

To właśnie lawiny są jedną z najczęstszych przyczyn śmierci turystów i miłośników sportów zimowych w Alpach. Rocznie notuje się nawet 100 zgonów. Konieczne jest więc zwiększenie własnego bezpieczeństwa podczas przebywania w górach. W dużej mierze, te zasady są zbieżne zarówno dla snowboardzistów i narciarzy, jak i dla turystów.

Czytaj też: Savoir vivre na nartach

Warunki największego zagrożenia lawinowego
zagrożenie lawinowe

Oczywiście, nie wszystkie stoki są niebezpieczne. Od wielu czynników bowiem zależy stopień ryzyka zagrożenia lawinowego. Dużo niebezpieczniej robi się tam, gdzie dopiero co spadł śnieg. Jeśli wzrasta jego ilość – zwiększa się również ryzyko pojawienia się lawin. Podobnie rzecz ma się  z odwilżami i opadami deszczu. Dużo większe zagrożenie lawinowe odnajdziemy w miejscach, w których silnie wieje bądź wiało. Pod wpływem wiatru tworzą się nawisy śnieżne z potencjałem do oderwania się. Niebezpiecznie jest również na stromych zboczach, w nieckach oraz rynnach.

Poradnik narciarza – zagrożenie lawinowe stopnie

zagrożenie lawinowe stopnie

Narciarz a lawina – jak zwiększyć własne bezpieczeństwo?

Jazda na nartach w grupie. Należy pamiętać o tym, by poza trasą narciarską jeździć w minimum trzyosobowej grupie. Konieczne jest założenie, że gdy jeden narciarz ulegnie kontuzji, drugi może się nim zająć, trzeci natomiast – zajmie się wezwaniem pomocy.

- Jeśli wybierasz się na narty – lepiej pojedź do miejsca, w którym nie istnieje zagrożenie lawinowe.

- Jeśli nie masz możliwości uniknięcia zboczy lawinowych – zrezygnuj z długich przejść na skos stoku.

- Jeśli znajdujesz się w pobliżu skał – schowaj się za nimi.

- Postaraj się ocenić własne szanse. Jeśli uważasz, że dasz radę uciec przed lawiną – to uciekaj.

- Jeśli czas na to pozwala – odepnij od siebie sprzęt (narty, deskę, kijki).

- Jeśli wiesz, że nie uciekniesz przed lawiną – kucnij, skrzyżuj ręce na wysokości klatki piersiowej i twarzy. Dzięki temu zachowasz nieco więcej powietrza.

- Gdy znajdziesz się pod lawiną – przede wszystkim zachowaj spokój. Następnie by ocenić kierunki – spluń i zobacz, w którą stronę leci ślina. W ten sposób dowiesz się, gdzie jest góra lawiny.

Zasady przebywania na terenie zagrożonym lawiną

Narciarze powinni dzielić sobie trasę na krótsze odcinki. Pomiędzy nimi możliwe jest ewentualne zrobienie postoju. Ważne jest, by odcinki kończyły się naturalną „przeszkodą” (np. drzewem). Należy patrzeć na nie jak na potencjalne schronienie przed lawiną. Nie powinno mieć znaczenia wydłużanie sobie trasy przez wyznaczanie krótszych odcinków. W przypadku stromych zboczy – narciarze powinni kierować się po linii spadku. Jeśli jedziemy w grupie, to na niebezpiecznych odcinkach lepiej jeździć pojedynczo.

Zobacz też: Hipotermia objawy i pierwsza pomoc

Narciarzu! Zwiększ własne bezpieczeństwo!
narciarz a lawina

Wiadomo, że najlepszym sposobem zmniejszenia zagrożenia lawinowego jest zrezygnowanie z zagrożonych stoków. Niemniej, wiele osób kocha adrenalinę. Ważne jest jednak dobre zabezpieczenie się przed ewentualnym niebezpieczeństwem. Na rynku są dostępne na przykład specjalne urządzenia nadwaczo-odbiorcze (także zamontowane w odzieży sportowej). Ułatwiają one odnalezienie narciarza w przypadku, gdy zasypie go lawina. Nie oznacza to jednak, że samo urządzenie nas przed lawiną ochroni. Ono przydaje się, gdy ryzyko staje się największe. Przede wszystkim istotne jest zmniejszanie zagrożenia zanim lawina się pojawi. W tym celu konieczne jest zachowanie zwiększonej ostrożności i uważności na stoku. Warto także śledzić komunikaty o lawinach czy dopytać pracowników/sportowców o warunki na danym terenie. 

Czytaj też: Odmrożenia pierwsza pomoc

Bezpiecznie na nartach – walka z żywiołem

Lawiny są wyjątkowo groźną przeszkodą w uprawianiu sportów zimowych. Bardzo ważne jest nabycie umiejętności prawidłowego zachowania się w razie przysypania śniegiem. Z badań bowiem wynika, że wraz z czasem przebywania pod lawiną – zmniejsza się prawdopodobieństwo przeżycia. Jeśli po godzinie mamy 40 % szans na przeżycie, to po pięciu godzinach – spada ono do zera. Narciarzu! Zanim pojedziesz na stoki o zagrożeniu lawinowym – upewnij się, że jesteś na to doskonale przygotowany!

 

admin 2 4 stycznia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

  • Dawido
    6 stycznia 2019
    Ale przecież to czasem nie wiadomo, pogoda w górach może się zmienić nagle, a wyjazd wykupiony
  • Ala
    4 stycznia 2019
    Trzeba być bardzo niemądrym, żeby jeździć na stoki z zagrożeniem lawinowym...

Artykuły z kategorii: Trening

wybor-pilki-gimnastycznej-do-pilatesu

Wybór piłki gimnastycznej do pilatesu

Piłka gimnastyczna to nieodłączny element wyposażenia każdej siłowni. Wykorzystuje się ją na zajęciach fitness. Jaką wybrać piłkę, aby trening pilatessu był jeszcze bardziej efektywny? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

zajecia-fitness-dla-poczatkujacych-cwiczenia

Zajęcia fitness dla początkujących | Ćwiczenia

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym praca ogranicza jego czas. Aktywność fizyczna to zapomniane słowo, a ciało nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś. Dobrym sposobem na powrót do smukłej sylwetki i dobrej kondycji jest zapisanie się na zajęcia fitness dla początkujących.

wioslowanie-sztanga-cwiczenia

Wiosłowanie Sztangą | Ćwiczenia

Wiosłowanie sztangą to idealne ćwiczenie na plecy. Głównym celem jest rozwój mięśni grzbietowych. Efekty widoczne są już po kilku treningach. Nie ma na co czekać - złap za sztangę i wiosłuj!

przysiady-ze-sztanga-na-barkach-jak-prawidlowo-je-wykonywac

Przysiady ze sztangą na barkach – jak prawidłowo je wykonywać?

Zależy Ci na zwiększeniu masy mięśniowej w szybkim czasie? Mamy na to sposób, wykonuj przysiady ze sztangą na barkach! Jest to jedno z najbardziej popularnych ćwiczeń na ujędrnienie nóg i pośladków. Angażuje wiele partii mięśni i daje niesamowite efekty.

pomysly-na-uliczny-trening-street-workout-cwiczenia

Pomysły na uliczny trening | Street workout ćwiczenia

Nie musisz wydawać pieniędzy na drogie karnety na siłownię, aby zadbać o swój wygląd. Wystarczy, że wyjdziesz z domu. W tym artykule dowiesz się, jak wykonać kilka ćwiczeń street workout i szybko poprawić swoją formę.

sila-i-sprawnosc-poznaj-kalistenike

Siła i sprawność – poznaj kalistenikę!

Istnieje bardzo duża różnorodność ćwiczeń kształtujących naszą sylwetkę. Do wykonania niektórych potrzebujemy specjalnych sprzętów. Zazwyczaj są one bardzo drogie i dostępne jedynie na siłowni. W takim razie, w jaki sposób rozpoczać przygodę z ćwiczeniami bez ponoszenia dużych kosztów? Odpowiedź jest prosta – ćwiczenia kalisteniczne. Możesz je wykonywać w domowych warunkach!

dobry-trener-personalny-rzeszow-ceny-i-opinie

Dobry trener personalny Rzeszów - ceny i opinie

Zastanawiasz się jak znaleźć dobrego trenera personalnego w Rzeszowie? Jakie są opinie o trenerach z tego miasta? Ile kosztują usługi trenera osobistego? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz w naszym artykule. Po jego przeczytaniu będziesz wiedział, jak znaleźć odpowiedniego trenera osobistego w Rzeszowie.

turbo-spalacz-interwalowy-trening-odchudzajacy

Turbo spalacz - interwałowy trening odchudzający

Jeśli chcesz spalić tłuszcz w rekordowo szybkim tempie, zastosuj jeden z najczęściej wybieranych form treningowych. Zamień swoje kalorie na energię do wykonywania intensywnych ćwiczeń. Poznaj interwały!

trening-relaksacyjny-sposob-na-stres-i-zmeczenie

Trening relaksacyjny – sposób na stres i zmęczenie

W dzisiejszych czasach na każdym kroku jesteśmy narażeni na stresujące sytuacje. Mówi się, że stres jest jedną z najgorszych chorób towarzyszących rozwojowi społeczeństwa. Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z nim jest trening relaksacyjny.

cwiczenia-dla-kobiet-na-szczuple-uda-i-posladki

Ćwiczenia dla kobiet na szczupłe uda i pośladki!

Wiele kobiet marzy o szczupłych udach i pięknych pośladkach. Jest to jeden z głównych powodów, dla których zaczynają się przygody z siłownią. Przedstawimy Ci ćwiczenia, które sprawią, że Twoje uda i pośladki będą jeszcze piękniejsze!

wybor-pilki-gimnastycznej-do-pilatesu

Wybór piłki gimnastycznej do pilatesu

Piłka gimnastyczna to nieodłączny element wyposażenia każdej siłowni. Wykorzystuje się ją na zajęciach fitness. Jaką wybrać piłkę, aby trening pilatessu był jeszcze bardziej efektywny? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

zajecia-fitness-dla-poczatkujacych-cwiczenia

Zajęcia fitness dla początkujących | Ćwiczenia

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym praca ogranicza jego czas. Aktywność fizyczna to zapomniane słowo, a ciało nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś. Dobrym sposobem na powrót do smukłej sylwetki i dobrej kondycji jest zapisanie się na zajęcia fitness dla początkujących.

wioslowanie-sztanga-cwiczenia

Wiosłowanie Sztangą | Ćwiczenia

Wiosłowanie sztangą to idealne ćwiczenie na plecy. Głównym celem jest rozwój mięśni grzbietowych. Efekty widoczne są już po kilku treningach. Nie ma na co czekać - złap za sztangę i wiosłuj!

przysiady-ze-sztanga-na-barkach-jak-prawidlowo-je-wykonywac

Przysiady ze sztangą na barkach – jak prawidłowo je wykonywać?

Zależy Ci na zwiększeniu masy mięśniowej w szybkim czasie? Mamy na to sposób, wykonuj przysiady ze sztangą na barkach! Jest to jedno z najbardziej popularnych ćwiczeń na ujędrnienie nóg i pośladków. Angażuje wiele partii mięśni i daje niesamowite efekty.

pomysly-na-uliczny-trening-street-workout-cwiczenia

Pomysły na uliczny trening | Street workout ćwiczenia

Nie musisz wydawać pieniędzy na drogie karnety na siłownię, aby zadbać o swój wygląd. Wystarczy, że wyjdziesz z domu. W tym artykule dowiesz się, jak wykonać kilka ćwiczeń street workout i szybko poprawić swoją formę.

sila-i-sprawnosc-poznaj-kalistenike

Siła i sprawność – poznaj kalistenikę!

Istnieje bardzo duża różnorodność ćwiczeń kształtujących naszą sylwetkę. Do wykonania niektórych potrzebujemy specjalnych sprzętów. Zazwyczaj są one bardzo drogie i dostępne jedynie na siłowni. W takim razie, w jaki sposób rozpoczać przygodę z ćwiczeniami bez ponoszenia dużych kosztów? Odpowiedź jest prosta – ćwiczenia kalisteniczne. Możesz je wykonywać w domowych warunkach!

dobry-trener-personalny-rzeszow-ceny-i-opinie

Dobry trener personalny Rzeszów - ceny i opinie

Zastanawiasz się jak znaleźć dobrego trenera personalnego w Rzeszowie? Jakie są opinie o trenerach z tego miasta? Ile kosztują usługi trenera osobistego? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz w naszym artykule. Po jego przeczytaniu będziesz wiedział, jak znaleźć odpowiedniego trenera osobistego w Rzeszowie.

turbo-spalacz-interwalowy-trening-odchudzajacy

Turbo spalacz - interwałowy trening odchudzający

Jeśli chcesz spalić tłuszcz w rekordowo szybkim tempie, zastosuj jeden z najczęściej wybieranych form treningowych. Zamień swoje kalorie na energię do wykonywania intensywnych ćwiczeń. Poznaj interwały!

trening-relaksacyjny-sposob-na-stres-i-zmeczenie

Trening relaksacyjny – sposób na stres i zmęczenie

W dzisiejszych czasach na każdym kroku jesteśmy narażeni na stresujące sytuacje. Mówi się, że stres jest jedną z najgorszych chorób towarzyszących rozwojowi społeczeństwa. Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z nim jest trening relaksacyjny.

cwiczenia-dla-kobiet-na-szczuple-uda-i-posladki

Ćwiczenia dla kobiet na szczupłe uda i pośladki!

Wiele kobiet marzy o szczupłych udach i pięknych pośladkach. Jest to jeden z głównych powodów, dla których zaczynają się przygody z siłownią. Przedstawimy Ci ćwiczenia, które sprawią, że Twoje uda i pośladki będą jeszcze piękniejsze!