Najpopularniejsze sporty siłowe, zobacz co ćwiczą na siłowni

Najpopularniejsze sporty siłowe, zobacz co ćwiczą na siłowni

Spośród sportów siłowych największą popularnością cieszy się kulturystyka, crossfit, street workout, trening siłowy oraz trening funkcjonalny. Poznaj charakterystykę każdego z nich.

Kulturystyka

Kulturystyka jest systemem ćwiczeń siłowych, które wykonuje się przy użyciu specjalnych przyrządów np. sztang, hantli czy atlasów. Jej celem jest zwiększenie masy mięśniowej i siły fizycznej, a także wyrzeźbienie pożądanego kształtu ciała. Aktualnie zarówno w Polsce, jak i na świecie odbywa się wiele zawodów kulturystycznych. Dzięki takim konkursom kulturyści i kulturystki mogą pochwalić się własnym ciałem, które zawdzięczają ciężkim treningom siłowym.

Sprawdź gdzie trenować kulturystykę - trenerzy, obiekty i firmy

Kulturystyka w obecnej formie została zapoczątkowana w 1890 r., choć kultura ciała swoje początki miała znaczenie wcześniej. W Stanach Zjednoczonych została uznana za dyscyplinę sportową pod koniec lat 40. ubiegłego wieku. Popularność oraz rozwój kulturystyka zawdzięcza m.in. S. Reevesowi czy A. Schwarzeneggerowi. W Polsce kulturystyka jest popularna od końca lat 50.

CrossFit

Treningi CrossFit łączą ćwiczenia siłowe i kondycyjne. Ich celem jest osiągnięcie najważniejszych zdolności siłowych tj. odporności krążeniowej, siły i wytrzymałości mięśni, odporności oddechowej, sprawności, psychomotoryki, precyzji, równowagi, rozciągliwości oraz szybkości. Podczas treningu CrossFit stosuje się intensywne treningi obwodowe. Jednocześnie ćwiczy się podnoszenie ciężarów, odporność i sprawność atletyczną. Ćwiczący na każdy dzień ma wyznaczony plan treningowy (rozgrzewka, nauka techniki, WOD). Ciekawostka: Część planów treningowych opracowanych przez twórcę CrossFitu nosi nazwiska znanych żołnierzy, bohaterów lub policjantów.

Gdzie trenować crossfit trenerzy, obiekty, firmy

Ten typ treningu został zapoczątkowany w 2001 r. w Ameryce podczas treningów policji w Kalifornii. Następnie zaczął być stopniowo wdrażany do treningów strażaków, marines oraz żołnierzy amerykańskich. Efekty treningów CrossFit nie zostały niezauważone – szybko zyskały one popularność na świecie.

Street workout

Street workout polega na wykonywaniu ćwiczeń z wykorzystaniem elementów zabudowy miejskiej (murków, trzepaków, ławek itd.). Ćwiczenia podczas tej aktywności fizycznej mają zazwyczaj charakter kalisteniczny. Dużą zaletą takiego treningu jest ogólnodostępność – nie trzeba nic płacić za wstęp na „siłownię”. Repertuar ćwiczeń możliwych do wykonania w street workout jest wyjątkowo rozbudowany. Należą do niego m.in. pompki, podciągnięcia, wznosy nóg czy brzuszki. Ten typ treningu siłowego jest dobrym przygotowaniem w sportach, takich jak sztuki walki, parkour czy atletyka.

Gdzie trenować street workout (kalistenikę) trenerzy, obiekty i firmy

Treningi uliczne są wykonywane od długiego czasu, jednak samo pojęcie ‘street workout’ jest używane od około 2009 r. Najwięcej osób trenujących street workout znajduje się m.in. na Ukrainie, w Rosji, USA oraz na Łotwie. Ponadto, od 2011 r. odbywają się mistrzostwa świata w tej dyscyplinie – Street Workout World Championship.

Trójbój siłowy

jest dyscypliną sportową, która sprawdza mięśnie całego ciała. W skład trójboju siłowego wchodzą trzy boje, zawsze w tej samej kolejności. Są to: przysiad ze sztangą na barkach, wyciskanie sztangi z klatki piersiowej w leżeniu tyłem na ławeczce oraz martwy ciąg.

Gdzie trenować trójbój siłowy trenerzy, obiekty i firmy 

Historia trójboju siłowego sięga XIX w., choć w tamtym okresie składał się z różnych ćwiczeń siłowych. W drugiej połowie XX w. w Wielkiej Brytanii odbyły się pierwsze mistrzostwa krajowe w trójboju siłowym. Czternaście lat później założono Międzynarodową Federację Trójboju Siłowego, która obecnie obejmuje 95 państw. Trójbój siłowy jest dyscypliną nieolimpijską.

Ciekawostka: Świat. Największy wynik w przysiadzie – 490 kg, wyciskaniu leżąc – 400 kg, martwym ciągu – 408 kg, trójbój jako całość – 1230 kg; Polska. Największy wynik w przysiadzie – 445 kg, wyciskaniu leżąc – 320 kg, martwym ciągu – 362,5 kg, trójbój – 1072,5 kg.

Trening funkcjonalny

Ten typ treningu siłowego charakteryzuje się wszechstronnym wzmocnieniem mięśni, bez konieczności zwiększania masy mięśniowej. Skupia się na intensywnych ćwiczeniach, imitujących ruchy wykonywane podczas codziennych czynności. Znaczną rolę odgrywa tu jednak szybkie tempo oraz wiele powtórzeń ruchów. Ćwiczenia podczas takiego treningu wzorują się na przykład na czynności wstawania z łóżka czy wskakiwania na schody.

Gdzie trenować trening funkcjonalny, trenerzy, obiekty i firmy

Trening funkcjonalny wpływa na koordynację oraz gibkość, rozwija również poszczególne grupy mięśniowe.

Trening funkcjonalny wywodzi się z rehabilitacji. Fizjoterapeuci układali dla pacjentów ćwiczenia, które przypominałyby im codzienne czynności. Taka forma treningu pozwalała na szybki powrót do zdrowia po kontuzji przy indywidualnym programie ćwiczeń.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 4 24 października 2016  2988

Dodaj komentarz

  • Romek
    31 października 2016
    Znacie jakiegoś taniego i porządnego trenera personalnego crossfitu? Jestem studentem, więc słabo z hajsem, a strasznie bym chciał rozpocząć profesjonalne treningi. Sam kleję jakieś WOD-y w domu, ale nie widzę większych efektów i bez trenera chyba się nie obędzie.
  • Patrysia1541
    28 października 2016
    Pomocne, jeśli ktoś chce trenować którykolwiek z tych sportów siłowych od razu może przejść z poziomu artykułu do miejsc i trenerów. Bardzo mi się podoba ta funkcja :)
  • Qwerty
    27 października 2016
    Jak widzę chłopaków na treningu street workout to sama mam ochotę trochę polatać po mieście na treningi... <3 Ach, te umięśnione, spocone ciała...
  • Karolina
    24 października 2016
    Wciąż się zastanawiam nad trenowaniem crossfitu, ale nie wiem zupełnie czy dam radę. Jestem raczej mało wytrzymała i boję się, że ten sport mnie przerośnie...

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

prezentacja-kulturysty-pozowanie-na-scenie

Prezentacja kulturysty – pozowanie na scenie

Przygotowanie treningowe i dietetyczne to podstawa przed startem w zawodach sylwetkowych. To jednak nie wszystko. Ważne jest także jak najlepsze zaprezentowanie własnych osiągnięć. I temu służy m.in. pozowanie. Jak wygląda nauka pozowania w kulturystyce?

ustawienie-dloni-przy-wykonywaniu-pompek-a-praca-miesni

Ustawienie dłoni przy wykonywaniu pompek a praca mięśni

Nie bez powodu mówi się, że z różnych rodzajów pompek można stworzyć kompletny trening. To jaki rodzaj pompki wybierzemy – oddziałuje na to, jakie mięśnie pracują. Zmianie może ulegać m.in. pozycja ćwiczącego, rozstaw nóg czy właśnie ułożenie rąk. Zobaczmy, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania pompek z różnym ustawieniem dłoni.

kulturystyka-dla-seniorow-dlaczego-warto

Kulturystyka dla seniorów – dlaczego warto?

Wraz z wiekiem zmieniają się możliwości sprawnościowe. Warto zatem zadbać o poprawienie cech motorycznych, wytrzymałości czy zwiększyć siłę i masę mięśni. Można to osiągnąć dzięki regularnym treningom kulturystycznym. Zobacz, jakie korzyści wynikają z treningów siłowych w podeszłym wieku.

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

prezentacja-kulturysty-pozowanie-na-scenie

Prezentacja kulturysty – pozowanie na scenie

Przygotowanie treningowe i dietetyczne to podstawa przed startem w zawodach sylwetkowych. To jednak nie wszystko. Ważne jest także jak najlepsze zaprezentowanie własnych osiągnięć. I temu służy m.in. pozowanie. Jak wygląda nauka pozowania w kulturystyce?

ustawienie-dloni-przy-wykonywaniu-pompek-a-praca-miesni

Ustawienie dłoni przy wykonywaniu pompek a praca mięśni

Nie bez powodu mówi się, że z różnych rodzajów pompek można stworzyć kompletny trening. To jaki rodzaj pompki wybierzemy – oddziałuje na to, jakie mięśnie pracują. Zmianie może ulegać m.in. pozycja ćwiczącego, rozstaw nóg czy właśnie ułożenie rąk. Zobaczmy, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania pompek z różnym ustawieniem dłoni.

kulturystyka-dla-seniorow-dlaczego-warto

Kulturystyka dla seniorów – dlaczego warto?

Wraz z wiekiem zmieniają się możliwości sprawnościowe. Warto zatem zadbać o poprawienie cech motorycznych, wytrzymałości czy zwiększyć siłę i masę mięśni. Można to osiągnąć dzięki regularnym treningom kulturystycznym. Zobacz, jakie korzyści wynikają z treningów siłowych w podeszłym wieku.

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!