Najnowsze zalecenia WHO na temat aktywności fizycznej

Najnowsze zalecenia WHO na temat aktywności fizycznej

To, że aktywność fizyczna ma znaczenie dla zdrowia wiadomo od dawna. Z końcem 2020 roku Światowa Organizacja Zdrowia opracowała założenia, które obowiązują od początku 2021 roku. Zawarto w nich informacje na temat aktywności fizycznej, dla osób w każdym wieku, ale także kobiet w ciąży i w połogu oraz osób niepełnosprawnych i poważnie chorych.

Zalecenia WHO a aktywność fizyczna 2021

Najnowsze ustalenia pozwalają uporządkować informacje na temat aktywności fizycznej dla różnych grup wiekowych, na najbliższe lata. Dzisiejszy tryb życia wielu osób wypełnia praca siedząca, która jest cichym zbójcą. Należy robić wszystko, aby jak najbardziej zmienić nawyki. Regularna aktywność fizyczna pomaga zapobiegać wielu chorobom oraz usprawnia funkcjonowanie organizmu. Udowodniono, że ludzie prowadzący aktywne życie, żyją dłużej. Co więcej, ruch wpływa korzystnie nie tylko na ciało, ale i umysł, poprawiając pamięć, koncentrację i zapobiegając depresji i złemu nastrojowi.

Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że każda aktywność fizyczna się liczy i każdy ruch jest lepszy niż jego brak lub kolejny dzień spędzony z pilotem w ręku. Dlatego Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przygotowała wytyczne dla wszystkich osób, aby każdy zdał sobie sprawę, że siedzenie prowadzi do chorób i bólów.

Poznaj rekomendacje związane z aktywnością dla wszystkich grup wiekowych

Dzieci od 5 do 17 roku życia

U najmłodszych najłatwiej wypracować pozytywne nawyki, dlatego każdego dnia dzieci powinny ruszać się 60 minut. Minimum godzina ruchu jest wskazana codziennie przez cały tydzień. Jeżeli zależy Ci na zdrowiu dziecka i nie chcesz doprowadzić do otyłości czy nawet depresji, naucz dziecko aktywnie wypoczywać i spędzać czas wolny. Dodatkowo 3 razy w tygodniu dzieci powinny wzmacniać mięśnie i układ kostno-stawowy, dlatego warto pomyśleć o wprowadzeniu treningu aerobowego.

Dorośli od 18 do 64 roku życia
zalecenia who aktywność

Dorosły człowiek powinien się ruszać od 150 do 300 minut w tygodniu, wykonując ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności. Jeżeli ćwiczenia są bardzo intensywne, to wystarczy od 75 do 150 minut w ciągu tygodnia. Jednak to nie wszystko, ponieważ nie wolno zapominać o ćwiczeniach wzmacniających, które trzeba wplatać w tydzień, minimum dwa razy. Wiadomo, że im częściej się ruszamy, tym lepiej. Siedź jak najmniej i ruszaj się, jeżeli tylko możesz.

Osoby powyżej 65 roku życia

Założenia dla tej grupy wiekowej nie różnią się od powyższej, jednak osoby starsze powinny skupić się na ćwiczeniach na równowagę oraz takich, które jeszcze bardziej uchronią mięśnie i kości przed upadkiem.

Kobiety w ciąży i podczas połogu

W tych wypadkach należy wiedzieć, że o możliwości wykonywania ćwiczeń musi w pierwszej kolejności zadecydować lekarz. Jeżeli kobieta nie ma żadnych przeciwwskazań, to powinna wykonywać ćwiczenia aerobowe co najmniej przez 150 minut w ciągu tygodnia, dodając ćwiczenia wzmacniające oraz delikatnie rozciągające.

Osoby przewlekle chorujące

Niezależnie od tego, czy chorujesz na nadciśnienie, HIV, cukrzycę, nowotwór czy otyłość nie należy zapominać o aktywności. Objawy choroby zminimalizują się, jeżeli zadbamy o ruch. Obniżysz poziom złego cholesterolu, zapobiegniesz nawracaniu zmianom nowotworowym czy unormujesz wskaźnik BMI.

Dzieci i dorośli z niepełnosprawnością

Jeżeli aktywność fizyczna jest wykonywana zgodnie z możliwościami danej osoby, to nie wpłynie negatywnie na stan zdrowia. Ruszanie się, spacerowanie, wzmacnianie mięśni pomoże osobom przewlekle chorym poprawić komfort życia. Oczywiście zawsze należy powiadomić o tym specjalistę, który zdecyduje czy dana osoba nie ma przeciwwskazań do uprawiania sportu.

Stań się zdrowszy, pewniejszy siebie, bardziej uśmiechnięty poprzez zmianę nawyków żywieniowych i wprowadź w codzienność odpowiednią dawkę ruchu. Tylko dzięki połączeniu jakościowych posiłków i aktywności fizycznej jesteś w stanie zadbać o swoje zdrowie, ciesząc się życiem przez długie lata.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Daria Wejman 0 23 lipca 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Ciekawostki

ciekawostki-gimnastyczne-poznaj-szereg-korzysci-dla-ciala-i-ducha

Ciekawostki gimnastyczne - poznaj szereg korzyści dla ciała i ducha!

Bardzo często gimnastykę myli się z akrobatyką. I choć obie te dyscypliny mają ze sobą wiele wspólnego, tak naprawdę stanowią odrębne konkurencje. Co wiesz na temat gimnastyki? Poznaj nasze ciekawostki i dowiedz się więcej nt. korzyści płynących z uprawiania tej dyscypliny.

pomysl-na-udany-urlop-wyprawy-trekkingowe-dla-poczatkujacych

Pomysł na udany urlop – wyprawy trekkingowe dla początkujących

Komu nie marzy się wziąć plecak, kijki, pojechać w góry i maszerować zapominając o wszystkich problemach? Zrób to! Ubierz się odpowiednio do warunków pogodowych, spakuj jedzenie i picie i pojedź w wymagający teren. Dowiedz się, czym jest trekking i na czym właściwie polega!

pomysl-na-urlop-w-gorach-wspinaczka-gorska-sport-dla-odwaznych

Pomysł na urlop w górach – wspinaczka górska, sport dla odważnych

Jeżeli jesteś prawdziwym zapaleniem górskich szlaków i aktywności fizycznej, to doskonałym rozwiązaniem dla Ciebie może być wspinaczka górska. Wiąże się ona z pokonywaniem dużych wysokości w bardzo ciężkich warunkach. Jeżeli jesteś osobą o mocnych nerwach, odpowiedniej kondycji i głodną świata, to warto przekonać się, czym jest wspinaczka górska w praktyce. Może okazać się, że będzie Twoją nową pasją i formą na spędzanie wolnego czasu.

sporty-ktore-mozna-uprawiac-w-czasie-wakacji-nad-morzem

Sporty które można uprawiać w czasie wakacji nad morzem!

Wakacje to wspaniały czas dla dorosłych i dla dzieci. Każdy marzy o tym, żeby móc poopalać i pobawić się nad morzem, w ciepłe, słoneczne dni. Jednak wypoczynek nie musi wiązać się jedynie z błogim lenistwem, można ten czas spędzić aktywnie. Dowiedz się, z jakich atrakcji sportowych warto skorzystać będąc nas morzem.

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

ciekawostki-gimnastyczne-poznaj-szereg-korzysci-dla-ciala-i-ducha

Ciekawostki gimnastyczne - poznaj szereg korzyści dla ciała i ducha!

Bardzo często gimnastykę myli się z akrobatyką. I choć obie te dyscypliny mają ze sobą wiele wspólnego, tak naprawdę stanowią odrębne konkurencje. Co wiesz na temat gimnastyki? Poznaj nasze ciekawostki i dowiedz się więcej nt. korzyści płynących z uprawiania tej dyscypliny.

pomysl-na-udany-urlop-wyprawy-trekkingowe-dla-poczatkujacych

Pomysł na udany urlop – wyprawy trekkingowe dla początkujących

Komu nie marzy się wziąć plecak, kijki, pojechać w góry i maszerować zapominając o wszystkich problemach? Zrób to! Ubierz się odpowiednio do warunków pogodowych, spakuj jedzenie i picie i pojedź w wymagający teren. Dowiedz się, czym jest trekking i na czym właściwie polega!

pomysl-na-urlop-w-gorach-wspinaczka-gorska-sport-dla-odwaznych

Pomysł na urlop w górach – wspinaczka górska, sport dla odważnych

Jeżeli jesteś prawdziwym zapaleniem górskich szlaków i aktywności fizycznej, to doskonałym rozwiązaniem dla Ciebie może być wspinaczka górska. Wiąże się ona z pokonywaniem dużych wysokości w bardzo ciężkich warunkach. Jeżeli jesteś osobą o mocnych nerwach, odpowiedniej kondycji i głodną świata, to warto przekonać się, czym jest wspinaczka górska w praktyce. Może okazać się, że będzie Twoją nową pasją i formą na spędzanie wolnego czasu.

sporty-ktore-mozna-uprawiac-w-czasie-wakacji-nad-morzem

Sporty które można uprawiać w czasie wakacji nad morzem!

Wakacje to wspaniały czas dla dorosłych i dla dzieci. Każdy marzy o tym, żeby móc poopalać i pobawić się nad morzem, w ciepłe, słoneczne dni. Jednak wypoczynek nie musi wiązać się jedynie z błogim lenistwem, można ten czas spędzić aktywnie. Dowiedz się, z jakich atrakcji sportowych warto skorzystać będąc nas morzem.

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?