Najczęstsze problemy zdrowotne u osób trenujących pływanie i inne sporty wodne

Najczęstsze problemy zdrowotne u osób trenujących pływanie i inne sporty wodne

Kontakt z wodą podczas uprawiania sportu może prowadzić do powstawania specyficznych dla tej dziedziny problemów. Na basenie trenujący pływanie czy triathlon są narażeni na wystąpienie m.in. nadwrażliwości spojówek, grzybicy czy tzw. ucha pływaka. Zobacz, jak unikać takich zagrożeń oraz co robić, jeśli już wystąpią.

Infekcje na basenie – grzybica stóp

Pływacy czy triathloniści podczas treningów na basenie są narażeni na grzybicę stóp. Jest to powszechna choroba, która dotyczy około 15-30 % populacji. Wśród sportowców występowanie grzybicy może dotyczyć nawet 70 % z nich. Grzyby atakujące stopy to dermatofity. Występują w ciepłych i wilgotnych miejscach np. w prysznicach, brodzikach czy przebieralniach. Warto więc powziąć środki zapobiegawcze grzybicy stóp. Podczas pobytu na basenie konieczne jest chodzenie w klapkach. Warto również zaopatrzyć się w plastikowe buty do pływania. Każdy trening na basenie należy zakończyć prysznicem, ze szczególnym uwzględnieniem stóp. Należy je opłukać i osuszyć ręcznikiem. Dobrym sposobem jest także profilaktyczne zastosowanie kremu przeciwgrzybiczego lub talku. 

Czytaj także: Rodzaje płetw pływackich

Objawami grzybicy stóp jest zaczerwienienie, świąd, łuszczenie się i pękanie naskórka pomiędzy palcami. Ważna jest natychmiastowa reakcja. Warto zastosować preparat przeciwgrzybiczy (do kupienia w aptece bez recepty). Czasem zdarza się, że konieczna jest także wizyta u dermatologa. Lekarz w takim przypadku przepisze odpowiedni środek (maść lub krem) na grzybicę, a jeśli to konieczne – środek doustny.

Infekcje na pływalni – zapalenie spojówek oczu

zapalnie spojówek pływalnia basen pływak

Przez lata zrzucano odpowiedzialność za zapalenie spojówek na chlorowaną wodę. Po wielu badaniach okazało się jednak, że przyczyną tej choroby jest obecny w wodzie mocz i pot. Połączenie tych wszystkich substancji tworzy związki, które mają szkodliwy wpływ na osoby przebywające w wodzie. Czy zastanawiałeś się dlaczego pływacy i triathloniści pływają w okularach? Ochrona oczu przed zapaleniem spojówek jest jednym z głównych powodów.

Bezpieczeństwo na pływalni jest także nadzorowane przez sanepid oraz kierownictwo basenów. Minimum raz w tygodniu wysyłane są próbki wody do badań, a każdego dnia woda w basenie jest ozonowana i chlorowana. Dzięki temu nie rozwijają się w niej szkodliwe mikroorganizmy. Ważne jest również umycie całego ciała przed treningiem pływackim. W ten sposób zapewnia się bezpieczeństwo sobie oraz innym pływającym. Można także zaopatrzyć się w krople do oczu, które łagodzą podrażnienia lub w sól fizjologiczną. Zapuszczenie ich przed wejściem do basenu skutecznie ochroni oczy przed szkodliwym działaniem wody.

Infekcje na basenie – zapalenie pęcherza

Wirusy i bakterie obecne w basenie mogą wywołać także zapalenie pęcherza. By się przed nim uchronić chwilę po wyjściu z basenu należy zdjąć mokry kostium, który dodatkowo wychładza organizm. Przed założeniem suchych ubrań należy umyć krocze odpowiednim żelem antybakteryjnym. Warto także opróżnić pęcherz, co pozwoli na pozbycie się drobnoustrojów z organizmu. Dobrym sposobem jest spożywanie płynów z dodatkiem cytryny czy żurawiny – działają przeciwzapalnie. W razie wystąpienia zapalenia pęcherza warto wybrać się do lekarza, który przepisze leki na bazie furaginy.

Infekcje na basenie – tzw. ucho pływaka

Ucho pływaka to określenie na zapalenie ucha zewnętrznego. Główną przyczyną tej choroby jest długotrwałe narażenie uszu na działanie wody lub wilgoci. Częste treningi pływackie lub triathlonowe na basenie skutkują wymywaniem się naturalnej woskowiny usznej. Skutkuje to zmniejszeniem poziomu nawilżenia ucha, a tym samym zwiększeniem ryzyka infekcji grzybiczych bądź bakteryjnych. Objawami tej choroby są m.in. uczucie zatkanego ucha, gorączka, wycieki z ucha, ból ucha, zaczerwienienie czy pęcherzyki.

Jak zapobiegać zapaleniu ucha zewnętrznego?

- po wyjściu z wody należy delikatnie osuszyć uszy. Lepiej stosować zwykły ręcznik, gdyż patyczki kosmetyczne mogą uszkadzać przewód słuchowy;

- na pływalni warto korzystać z odpowiednich zatyczek do uszu czy kropli.

Jak radzić sobie z wystąpieniem zapalenia ucha zewnętrznego?

Problem ucha pływaka powinien zostać obejrzany przez lekarza otolaryngologa oraz dermatologa. Najczęstszym leczeniem tej infekcji jest stosowanie kropli z antybiotykiem do ucha lub doustnych antybiotyków. Ważne jest również dokładne oczyszczanie ucha (czym zajmuje się lekarz). Ucho pływaka jest jednak powodem do czasowego zawieszenia treningów pływackich. Należy szczególnie uważać, by nie dostała się do niego woda. Ponadto, trzeba także przebywać w pomieszczeniach bez przeciągu oraz stosować ciepłe okłady na zainfekowane miejsce.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 5 30 listopada 2016  1627

Dodaj komentarz

  • Patrycja366
    29 maja 2018
    Kilka razy w tygodniu chodzę na basen i kalka razy powracało zakażenie bakterią e.coli. Brałam różne środki, piłam żurawinę, ale to wciąż wracało. Od kilku miesięcy stosuję mam spokój. Mam nadzieję, że już na amen. Oczywiście również zmieniłam basen.
  • Patryk24
    11 stycznia 2017
    Najważniejsze, żeby pływalnia miała regularnie chlorowaną i wymienianą wodę. Inaczej bardzo łatwo o infekcje
  • Darianna
    5 grudnia 2016
    Zapalenie ucha jest okropne... Naprawdę lepiej zapobiegać niż leczyć
  • Gabrysia
    2 grudnia 2016
    Pamiętaj jak w dzieciństwie mama straszyła grzybicą, jak się klapków nie zabierze na basen :)
  • Kamila
    1 grudnia 2016
    Prawda, trenując na basenie trzeba na siebie szczególnie uważać. Stały kontakt z wodą podnosi ryzyko złapania jakiejkolwiek infekcji. Bardzo przydatny materiał.

Artykuły z kategorii: Pływanie i Triathlon

ironman-triathlon-sport-dla-zelaznych-ludzi

Ironman Triathlon – sport dla żelaznych ludzi!

Ironman Triathlon to jedne z najtrudniejszych i najbardziej prestiżowych zawodów na świecie. Biorą w nich udział zarówno profesjonaliści, ale także amatorzy. Triathlon to niezwykle wymagający sport. Trzeba być człowiekiem ze stali, aby ukończyć zawody. Dowiedz się zatem co trzeba trenować, aby wziąć udział w zawodach triathlonowych.

plywanie-synchroniczne-czyli-artystycznie-na-basenie-jak-to-wyglada-zza-kulis

Pływanie synchroniczne, czyli artystycznie na basenie. Jak to wygląda zza kulis?

Na pewno każdy z nas kojarzy taniec cheerleaderek, chociażby z filmów o gwiazdach koszykówki. To nie tylko taniec, ale też gimnastyka artystyczna i akrobatyka. Podobnie jest w trakcie pokazów na basenie - to pływanie synchroniczne, które cieszy się dużym zainteresowaniem widzów i kibiców na całym świecie. Czym jest w praktyce i czy jest to sport dla każdego?

triathlon-kalendarz-zawodow-zarezerwuj-terminy-na-sezon-2021

Triathlon kalendarz zawodów: zarezerwuj terminy na sezon 2021!

Niezapomniane emocje i atmosfera sportowej rywalizacji - właśnie to sprawia, że zawody triathlonowe są tak inspirujące! I choć rok 2020 pokazał, że wiele planów trzeba odłożyć na później, wszystko wskazuje na to, że triathlon i kalendarz zawodów mają się dobrze. Uchylamy rąbka tajemnicy i przybliżamy najważniejsze fakty o zbliżających się zawodach.

plywanie-spala-kalorie-sprawdz-ile-mozesz-schudnac-na-basenie

Pływanie spala kalorie: sprawdź, ile możesz schudnąć na basenie!

Bieganie z Endomondo czy trening na siłowni z My Fitness Pal to tylko niektóre aktywności fizyczne, które idealnie wpływają na poziom spalania tkanki tłuszczowej. Bezpośrednio na spalane kalorie oddziałuje też pływanie. Ta aktywność fizyczna może być prawdziwą kopalnią treningowego sukcesu, jeśli zwrócisz uwagę na kilka aspektów. Ile kalorii spalisz podczas treningu na basenie i jakie inne korzyści osiągniesz?

przygotowanie-do-triathlonu-sprawdz-jak-sie-do-tego-zabrac

Przygotowanie do triathlonu: sprawdź, jak się do tego zabrać!

Regularność treningu to podstawa - bez tego przygotowanie do triathlonu tak naprawdę nie istnieje, a nasze szanse na zawodach maleją z każdą sekundą. Tylko co zrobić, aby przygotowanie do triathlonu zaowocowało zwycięstwem podczas zawodów? Zobacz, jak zabrać się do całego procesu, by ukończyć wyścig z pełną satysfakcją!

trening-triathlonowy-jak-go-zorganizowac-i-na-co-zwrocic-uwage

Trening triathlonowy: jak go zorganizować i na co zwrócić uwagę?

Każdy plan treningowy należy odpowiednio zorganizować, aby obserwować postępy i na bieżąco wprowadzać ewentualne modyfikacje. Nie inaczej dzieje się w przypadku treningu triathlonowego. Na co zwrócić uwagę, aby przygotowania do triathlonu zakończyły się ukończeniem całego wyścigu?

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

style-plywackie-charakterystyka-aktualizacja-2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

nie-taka-zabka-straszna-styl-klasyczny-w-plywaniu-w-pigulce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

ironman-triathlon-sport-dla-zelaznych-ludzi

Ironman Triathlon – sport dla żelaznych ludzi!

Ironman Triathlon to jedne z najtrudniejszych i najbardziej prestiżowych zawodów na świecie. Biorą w nich udział zarówno profesjonaliści, ale także amatorzy. Triathlon to niezwykle wymagający sport. Trzeba być człowiekiem ze stali, aby ukończyć zawody. Dowiedz się zatem co trzeba trenować, aby wziąć udział w zawodach triathlonowych.

plywanie-synchroniczne-czyli-artystycznie-na-basenie-jak-to-wyglada-zza-kulis

Pływanie synchroniczne, czyli artystycznie na basenie. Jak to wygląda zza kulis?

Na pewno każdy z nas kojarzy taniec cheerleaderek, chociażby z filmów o gwiazdach koszykówki. To nie tylko taniec, ale też gimnastyka artystyczna i akrobatyka. Podobnie jest w trakcie pokazów na basenie - to pływanie synchroniczne, które cieszy się dużym zainteresowaniem widzów i kibiców na całym świecie. Czym jest w praktyce i czy jest to sport dla każdego?

triathlon-kalendarz-zawodow-zarezerwuj-terminy-na-sezon-2021

Triathlon kalendarz zawodów: zarezerwuj terminy na sezon 2021!

Niezapomniane emocje i atmosfera sportowej rywalizacji - właśnie to sprawia, że zawody triathlonowe są tak inspirujące! I choć rok 2020 pokazał, że wiele planów trzeba odłożyć na później, wszystko wskazuje na to, że triathlon i kalendarz zawodów mają się dobrze. Uchylamy rąbka tajemnicy i przybliżamy najważniejsze fakty o zbliżających się zawodach.

plywanie-spala-kalorie-sprawdz-ile-mozesz-schudnac-na-basenie

Pływanie spala kalorie: sprawdź, ile możesz schudnąć na basenie!

Bieganie z Endomondo czy trening na siłowni z My Fitness Pal to tylko niektóre aktywności fizyczne, które idealnie wpływają na poziom spalania tkanki tłuszczowej. Bezpośrednio na spalane kalorie oddziałuje też pływanie. Ta aktywność fizyczna może być prawdziwą kopalnią treningowego sukcesu, jeśli zwrócisz uwagę na kilka aspektów. Ile kalorii spalisz podczas treningu na basenie i jakie inne korzyści osiągniesz?

przygotowanie-do-triathlonu-sprawdz-jak-sie-do-tego-zabrac

Przygotowanie do triathlonu: sprawdź, jak się do tego zabrać!

Regularność treningu to podstawa - bez tego przygotowanie do triathlonu tak naprawdę nie istnieje, a nasze szanse na zawodach maleją z każdą sekundą. Tylko co zrobić, aby przygotowanie do triathlonu zaowocowało zwycięstwem podczas zawodów? Zobacz, jak zabrać się do całego procesu, by ukończyć wyścig z pełną satysfakcją!

trening-triathlonowy-jak-go-zorganizowac-i-na-co-zwrocic-uwage

Trening triathlonowy: jak go zorganizować i na co zwrócić uwagę?

Każdy plan treningowy należy odpowiednio zorganizować, aby obserwować postępy i na bieżąco wprowadzać ewentualne modyfikacje. Nie inaczej dzieje się w przypadku treningu triathlonowego. Na co zwrócić uwagę, aby przygotowania do triathlonu zakończyły się ukończeniem całego wyścigu?

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

style-plywackie-charakterystyka-aktualizacja-2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

nie-taka-zabka-straszna-styl-klasyczny-w-plywaniu-w-pigulce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!