Naderwanie ścięgna objawy | Jak radzić sobie z naderwanym ścięgnem?

Naderwanie ścięgna objawy | Jak radzić sobie z naderwanym ścięgnem?

Choć naderwanych ścięgien nie leczy się chirurgicznie – należą do stosunkowo niebezpiecznych kontuzji. Na czym polega ten uraz i jakie są jego objawy? Dowiedz się, kiedy istnieje największe ryzyko naderwania ścięgna i jak postępować, gdy się przydarzy.

Czym jest naderwanie ścięgna?

Funkcją ścięgien jest przymocowywanie mięśni do kości. W wyniku zewnętrznych przeciążeń lub innych urazów mechanicznych może dojść do rozerwania części włókien składających się na ścięgno. Najczęściej do takich kontuzji dochodzi w obrębie kończyn dolnych (szczególnie największego ze ścięgien – ścięgna Achillesa), rąk, nadgarstków, barku oraz palców.

Naderwanie ścięgna objawy | Jak rozpoznać naderwanie ścięgna?
naderwanie ścięgna barku

Pod wpływem upadku bądź urazu dochodzi do rozwinięcia się stanu zapalnego. Jego celem jest przywrócenie danego obszaru ciała do stanu sprzed kontuzji. Następnie pojawiają się objawy naderwania ścięgna. Osoba zaczyna odczuwać silny ból. Kontuzjowane miejsce staje się cieplejsze i spuchnięte. Powstaje również blokada w poruszaniu w stawie w obrębie uszkodzonej części ciała. Naderwanie ścięgna objawia się wewnętrznym bądź zewnętrznym krwiakiem. Staw może również poszerzyć swój obrys. Kontuzjowany ma problemy z poruszaniem się (jeśli kontuzja występuje w obrębie kończyn dolnych), a podczas wykonywania ruchów nasila się ból.

Naderwanie ścięgna daje podobne objawy do naderwania mięśnia. Z tą różnicą, że w przypadku urazu ścięgna powstaje znacznie mniejsza opuchlizna. Ponadto, czas jej pojawiania się jest wolniejszy.

Co może spowodować naderwanie ścięgna?

Zwykle za naderwanie ścięgna odpowiedzialne są zbyt duże obciążenia zewnętrzne. Ryzyko kontuzji wzrasta pod wpływem długotrwałego wykonywania tego samego ruchu w obrębie danej części ciała. Naderwanie ścięgna jest nieobce osobom rozpoczynającym wysiłek fizyczny bez uprzedniego wykonania rozgrzewki. Może się również przytrafić, jeśli nieumiejętnie bądź nieprawidłowo wykonujemy trening. Przyczyną tego urazu może być niedopasowanie aktywności fizycznej do możliwości ćwiczącego. Naderwanie ścięgna na treningu może się przytrafić niemal każdej części naszego ciała. Narażone są więc m.in. barki, uda, tricepsy, kolana czy ścięgno achillesa.

Naderwanie ścięgna może powstać także wskutek urazu bądź skręcenia. Najczęściej są to dynamiczne upadki na wyprostowaną rękę bądź podnoszenie ciężkich obiektów (naderwanie ścięgna mięśnia dwugłowego ramienia). Co więcej, ta kontuzja może być spowodowana wypadkiem samochodowym.

Naderwanie ścięgna jest podatne na odnawianie. W przypadku osób po takiej kontuzji, które są aktywne fizycznie ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności w trakcie treningów.

Co zwiększa ryzyko naderwania ścięgna?
naderwanie ścięgna objawy

- Zaawansowany wiek. Większa liczba lat życia wpływa na zużywanie się ścięgien poprzez długotrwałe przeciążenia. Częste są więc naderwania ścięgna w kolanie i udach.

- Intensywna aktywność fizyczna wykorzystująca ruchy rąk w górze. Tak dzieje się w przypadku sportów siłowych (np. podnoszenia ciężarów). Tutaj łatwo o naderwanie ścięgna barku czy triepsa. Podobnie rzecz ma się z pracą fizyczną zawierającą tego typu ruchy rękami.

- Duże obciążenia stawu barkowego. Taki stan możemy spotkać w sportach wykorzystujących regularne ruchy rękami nad głową np. pływaniu, tenisie.

- Palenie papierosów. Ogranicza transport składników odżywczych do ścięgien.

- Kortykosteroidy. Ich stosowanie ma wpływ na osłabienie włókien mięśniowych oraz ścięgien.

Czytaj także: Zapalenia stawów u biegaczy

Pierwsza pomoc w razie naderwania ścięgna

1. Unieruchomienie kontuzjowanego miejsca.

Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka pogłębienia się urazu w wyniku niepożądanych ruchów.

2. Odciążenie kontuzjowanego miejsca.

Ten środek należy zastosować, gdy nie ma możliwości unieruchomienia stawu. Przykładowo, można chodzić o lasce (w przypadku naderwania ścięgna kończyny dolnej). Ważne jest również ułożenie kończyny na podwyższeniu (powinna pozostać nieruchoma).

3. Schłodzenie kontuzjowanego miejsca.

Najlepszym wyjściem jest ochłodzenie za pomocą lodu – nie można jednak aplikować go bezpośrednio na skórę. Sprawdzą się także zimne okłady.

4. Stosowanie maści przeciwzapalnych, leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych.

5. Zgłoszenie się do lekarza.

Czytaj także: Pierwsza pomoc: wypadek na siłowni

W przypadku leczenia medycznego naderwania ścięgna stosuje się także opatrunki gipsowe oraz ortezy. Unieruchomienie stawu za ich pomocą trwa maksymalnie 6 tygodni. W okresie następnych 6 tygodni kontuzjowany powinien chodzić na zabiegi fizykoterapeutyczne (kriochirurgiczne bądź laseroterapeutyczne). Im wcześniej rozpocznie się rehabilitacja naderwania ścięgna, tym zwiększają się szanse na szybszy powrót do zdrowia. 

 

admin 2 29 listopada 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Renata
    2 grudnia 2018
    Naderwane ścięgno jest chyba gorsze niż złamanie, bo może się odnawiać, a złamanie się zagoi i po problemie
  • Ala
    29 listopada 2018
    Naderwalam kiedyś ścięgno w stopie i do tej pory boli mnie na zmianę pogody...

Artykuły z kategorii: Trening

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

marzenie-kazdego-sportowca-domowa-silownia-jak-zrobic

Marzenie każdego sportowca | Domowa siłownia – jak zrobić?

Domowa siłownia to marzenie każdego sportowca. Wiele osób zastanawia się nad wyborem odpowiedniego sprzętu podczas projektowania siłowni. Dowiedz się, jak zrobić i co kupić do swojej domowej siłowni.

trening-na-trampolinach-efekty-opinie-spalone-kalorie

Trening na trampolinach – efekty, opinie, spalone kalorie

Trening na trampolinach może być świetną zabawą zarówno dla osób starszych, jak i młodszych. Wielu sportowców uważa, że trening na trampolinach jest idealnym sposobem na pozbycie się zbędnych kalorii. Ćwiczenia opierające się na skokach dają niesamowite efekty. Dowiedz się, dlaczego tak wielu sportowców decyduje się na trening na trampolinach.

suplementy-dla-sportowcow-czy-warto-je-stosowac

Suplementy dla sportowców | Czy warto je stosować?

W przypadku dużego zapotrzebowania na substancje budulcowe, warto zastanowić się nad rozpoczęciem suplementacji tabletkami lub dostępnymi odżywkami dla sportowców. Suplementy dla sportowców dostarczają optymalnych ilości składników potrzebnych do budowy masy mięśniowej. Dowiedz się o niesamowitej sile działania suplementów dla sportowców.

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

marzenie-kazdego-sportowca-domowa-silownia-jak-zrobic

Marzenie każdego sportowca | Domowa siłownia – jak zrobić?

Domowa siłownia to marzenie każdego sportowca. Wiele osób zastanawia się nad wyborem odpowiedniego sprzętu podczas projektowania siłowni. Dowiedz się, jak zrobić i co kupić do swojej domowej siłowni.

trening-na-trampolinach-efekty-opinie-spalone-kalorie

Trening na trampolinach – efekty, opinie, spalone kalorie

Trening na trampolinach może być świetną zabawą zarówno dla osób starszych, jak i młodszych. Wielu sportowców uważa, że trening na trampolinach jest idealnym sposobem na pozbycie się zbędnych kalorii. Ćwiczenia opierające się na skokach dają niesamowite efekty. Dowiedz się, dlaczego tak wielu sportowców decyduje się na trening na trampolinach.

suplementy-dla-sportowcow-czy-warto-je-stosowac

Suplementy dla sportowców | Czy warto je stosować?

W przypadku dużego zapotrzebowania na substancje budulcowe, warto zastanowić się nad rozpoczęciem suplementacji tabletkami lub dostępnymi odżywkami dla sportowców. Suplementy dla sportowców dostarczają optymalnych ilości składników potrzebnych do budowy masy mięśniowej. Dowiedz się o niesamowitej sile działania suplementów dla sportowców.