Naderwanie ścięgna objawy | Jak radzić sobie z naderwanym ścięgnem?

Naderwanie ścięgna objawy | Jak radzić sobie z naderwanym ścięgnem?

Choć naderwanych ścięgien nie leczy się chirurgicznie – należą do stosunkowo niebezpiecznych kontuzji. Na czym polega ten uraz i jakie są jego objawy? Dowiedz się, kiedy istnieje największe ryzyko naderwania ścięgna i jak postępować, gdy się przydarzy.

Czym jest naderwanie ścięgna?

Funkcją ścięgien jest przymocowywanie mięśni do kości. W wyniku zewnętrznych przeciążeń lub innych urazów mechanicznych może dojść do rozerwania części włókien składających się na ścięgno. Najczęściej do takich kontuzji dochodzi w obrębie kończyn dolnych (szczególnie największego ze ścięgien – ścięgna Achillesa), rąk, nadgarstków, barku oraz palców.

Naderwanie ścięgna objawy | Jak rozpoznać naderwanie ścięgna?
naderwanie ścięgna barku

Pod wpływem upadku bądź urazu dochodzi do rozwinięcia się stanu zapalnego. Jego celem jest przywrócenie danego obszaru ciała do stanu sprzed kontuzji. Następnie pojawiają się objawy naderwania ścięgna. Osoba zaczyna odczuwać silny ból. Kontuzjowane miejsce staje się cieplejsze i spuchnięte. Powstaje również blokada w poruszaniu w stawie w obrębie uszkodzonej części ciała. Naderwanie ścięgna objawia się wewnętrznym bądź zewnętrznym krwiakiem. Staw może również poszerzyć swój obrys. Kontuzjowany ma problemy z poruszaniem się (jeśli kontuzja występuje w obrębie kończyn dolnych), a podczas wykonywania ruchów nasila się ból.

Naderwanie ścięgna daje podobne objawy do naderwania mięśnia. Z tą różnicą, że w przypadku urazu ścięgna powstaje znacznie mniejsza opuchlizna. Ponadto, czas jej pojawiania się jest wolniejszy.

Co może spowodować naderwanie ścięgna?

Zwykle za naderwanie ścięgna odpowiedzialne są zbyt duże obciążenia zewnętrzne. Ryzyko kontuzji wzrasta pod wpływem długotrwałego wykonywania tego samego ruchu w obrębie danej części ciała. Naderwanie ścięgna jest nieobce osobom rozpoczynającym wysiłek fizyczny bez uprzedniego wykonania rozgrzewki. Może się również przytrafić, jeśli nieumiejętnie bądź nieprawidłowo wykonujemy trening. Przyczyną tego urazu może być niedopasowanie aktywności fizycznej do możliwości ćwiczącego. Naderwanie ścięgna na treningu może się przytrafić niemal każdej części naszego ciała. Narażone są więc m.in. barki, uda, tricepsy, kolana czy ścięgno achillesa.

Naderwanie ścięgna może powstać także wskutek urazu bądź skręcenia. Najczęściej są to dynamiczne upadki na wyprostowaną rękę bądź podnoszenie ciężkich obiektów (naderwanie ścięgna mięśnia dwugłowego ramienia). Co więcej, ta kontuzja może być spowodowana wypadkiem samochodowym.

Naderwanie ścięgna jest podatne na odnawianie. W przypadku osób po takiej kontuzji, które są aktywne fizycznie ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności w trakcie treningów.

Co zwiększa ryzyko naderwania ścięgna?
naderwanie ścięgna objawy

- Zaawansowany wiek. Większa liczba lat życia wpływa na zużywanie się ścięgien poprzez długotrwałe przeciążenia. Częste są więc naderwania ścięgna w kolanie i udach.

- Intensywna aktywność fizyczna wykorzystująca ruchy rąk w górze. Tak dzieje się w przypadku sportów siłowych (np. podnoszenia ciężarów). Tutaj łatwo o naderwanie ścięgna barku czy triepsa. Podobnie rzecz ma się z pracą fizyczną zawierającą tego typu ruchy rękami.

- Duże obciążenia stawu barkowego. Taki stan możemy spotkać w sportach wykorzystujących regularne ruchy rękami nad głową np. pływaniu, tenisie.

- Palenie papierosów. Ogranicza transport składników odżywczych do ścięgien.

- Kortykosteroidy. Ich stosowanie ma wpływ na osłabienie włókien mięśniowych oraz ścięgien.

Czytaj także: Zapalenia stawów u biegaczy

Pierwsza pomoc w razie naderwania ścięgna

1. Unieruchomienie kontuzjowanego miejsca.

Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka pogłębienia się urazu w wyniku niepożądanych ruchów.

2. Odciążenie kontuzjowanego miejsca.

Ten środek należy zastosować, gdy nie ma możliwości unieruchomienia stawu. Przykładowo, można chodzić o lasce (w przypadku naderwania ścięgna kończyny dolnej). Ważne jest również ułożenie kończyny na podwyższeniu (powinna pozostać nieruchoma).

3. Schłodzenie kontuzjowanego miejsca.

Najlepszym wyjściem jest ochłodzenie za pomocą lodu – nie można jednak aplikować go bezpośrednio na skórę. Sprawdzą się także zimne okłady.

4. Stosowanie maści przeciwzapalnych, leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych.

5. Zgłoszenie się do lekarza.

Czytaj także: Pierwsza pomoc: wypadek na siłowni

W przypadku leczenia medycznego naderwania ścięgna stosuje się także opatrunki gipsowe oraz ortezy. Unieruchomienie stawu za ich pomocą trwa maksymalnie 6 tygodni. W okresie następnych 6 tygodni kontuzjowany powinien chodzić na zabiegi fizykoterapeutyczne (kriochirurgiczne bądź laseroterapeutyczne). Im wcześniej rozpocznie się rehabilitacja naderwania ścięgna, tym zwiększają się szanse na szybszy powrót do zdrowia. 

 

admin 2 29 listopada 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Renata
    2 grudnia 2018
    Naderwane ścięgno jest chyba gorsze niż złamanie, bo może się odnawiać, a złamanie się zagoi i po problemie
  • Ala
    29 listopada 2018
    Naderwalam kiedyś ścięgno w stopie i do tej pory boli mnie na zmianę pogody...

Artykuły z kategorii: Trening

co-jest-dobre-na-zakwasy-czyli-jak-sobie-poradzic-z-piekacym-bolem-miesni

Co jest dobre na zakwasy - czyli jak sobie poradzić z piekącym bólem mięśni?

Wbrew powszechnej opinii zakwasy nie są wynikiem gromadzenia nadmiernych ilości kwasu mlekowego w mięśniach. Ta nieprzyjemna dolegliwość występuje w obrębie włókien mięśniowych i ich przyczepów po nagłym i intensywnym wysiłku fizycznym. Co jest dobre na zakwasy i czy można ich uniknąć?

cwiczenia-z-gumami-oporowymi-aktualizacja-2020

Ćwiczenia z gumami oporowymi | Aktualizacja 2020

Guma jak to guma ma wiele zastosowań, nic dziwnego, że jest coraz częściej spotykana na siłowniach i w klubach fitness. Przyjrzyjmy się bliżej temu wszechstronnemu gadżetowi treningowemu. Zobacz jak trenować za pomocą taśm oporowych.

deska-cwiczenie-o-wielu-zastosowaniach-aktualizacja-2020

Deska – ćwiczenie o wielu zastosowaniach | Aktualizacja 2020

Deska (ang. plank) należy do ćwiczeń ogólnorozwojowych, które sprawdzają się w wielu dyscyplinach sportowych. Podczas wykonywania tego ćwiczenia pracuje dużo grup mięśniowych. Zobacz, co można zyskać robiąc deskę! Deska ćwiczenie plan - podejmiesz wyzwanie?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne!

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu-aktualizacja-2020

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu | Aktualizacja 2020

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu-aktualizacja-2020

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu | Aktualizacja 2020

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

jak-nauczyc-sie-stania-na-rekach-od-podstaw-aktualizacja-2020

Jak nauczyć się stania na rękach od podstaw | Aktualizacja 2020

Stanie na rękach typowe ćwiczenie z masą własnego ciała jest nie tylko fajną sztuczką. Jest też dobrym ćwiczeniem wzmacniającym na całe ciało. Poradnik ABC stania rękach, zobacz jak ćwiczyć hand stand od zera. Stanie na rękach nauka. Co daje to ćwiczenie?

sekrety-treningu-czym-jest-koci-grzbiet-aktualizacja-2020

Sekrety treningu – czym jest koci grzbiet? Aktualizacja 2020

Z jednej strony prawidłowa technika wielu ćwiczeń siłowych wymaga unikania tzw. kociego grzbietu. Z drugiej natomiast – istnieje niezależne ćwiczenie o tej samej nazwie. Zobacz, na czym polega robienie kociego grzbietu. Czy taki ruch może być niebezpieczny dla zdrowia?

full-body-workout-plan-treningowy-dla-calego-ciala

Full Body Workout - plan treningowy dla całego ciała

Treningi Full Body Workout cieszą się rosnącą popularnością wśród ćwiczących w każdym wieku i każdej płci. Jak opracować kompleksowy plan takiej aktywności fizycznej?

swiateczne-bajlando-jak-sie-zorganizowac-by-nie-odpuszczac-treningow

Świąteczne bajlando - jak się zorganizować, by nie odpuszczać treningów?

Boże Narodzenie to dla większości czas siedzenia i nieskończonego potoku domowych pyszności. Ci bardziej zaawansowani treningowo na pewno zastanawiają się, jak to wszystko zorganizować, by znaleźć czas na treningi podczas świąt. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i kiedy wygospodarować czas na świąteczny workout.

co-jest-dobre-na-zakwasy-czyli-jak-sobie-poradzic-z-piekacym-bolem-miesni

Co jest dobre na zakwasy - czyli jak sobie poradzić z piekącym bólem mięśni?

Wbrew powszechnej opinii zakwasy nie są wynikiem gromadzenia nadmiernych ilości kwasu mlekowego w mięśniach. Ta nieprzyjemna dolegliwość występuje w obrębie włókien mięśniowych i ich przyczepów po nagłym i intensywnym wysiłku fizycznym. Co jest dobre na zakwasy i czy można ich uniknąć?

cwiczenia-z-gumami-oporowymi-aktualizacja-2020

Ćwiczenia z gumami oporowymi | Aktualizacja 2020

Guma jak to guma ma wiele zastosowań, nic dziwnego, że jest coraz częściej spotykana na siłowniach i w klubach fitness. Przyjrzyjmy się bliżej temu wszechstronnemu gadżetowi treningowemu. Zobacz jak trenować za pomocą taśm oporowych.

deska-cwiczenie-o-wielu-zastosowaniach-aktualizacja-2020

Deska – ćwiczenie o wielu zastosowaniach | Aktualizacja 2020

Deska (ang. plank) należy do ćwiczeń ogólnorozwojowych, które sprawdzają się w wielu dyscyplinach sportowych. Podczas wykonywania tego ćwiczenia pracuje dużo grup mięśniowych. Zobacz, co można zyskać robiąc deskę! Deska ćwiczenie plan - podejmiesz wyzwanie?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne!

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu-aktualizacja-2020

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu | Aktualizacja 2020

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu-aktualizacja-2020

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu | Aktualizacja 2020

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

jak-nauczyc-sie-stania-na-rekach-od-podstaw-aktualizacja-2020

Jak nauczyć się stania na rękach od podstaw | Aktualizacja 2020

Stanie na rękach typowe ćwiczenie z masą własnego ciała jest nie tylko fajną sztuczką. Jest też dobrym ćwiczeniem wzmacniającym na całe ciało. Poradnik ABC stania rękach, zobacz jak ćwiczyć hand stand od zera. Stanie na rękach nauka. Co daje to ćwiczenie?

sekrety-treningu-czym-jest-koci-grzbiet-aktualizacja-2020

Sekrety treningu – czym jest koci grzbiet? Aktualizacja 2020

Z jednej strony prawidłowa technika wielu ćwiczeń siłowych wymaga unikania tzw. kociego grzbietu. Z drugiej natomiast – istnieje niezależne ćwiczenie o tej samej nazwie. Zobacz, na czym polega robienie kociego grzbietu. Czy taki ruch może być niebezpieczny dla zdrowia?

full-body-workout-plan-treningowy-dla-calego-ciala

Full Body Workout - plan treningowy dla całego ciała

Treningi Full Body Workout cieszą się rosnącą popularnością wśród ćwiczących w każdym wieku i każdej płci. Jak opracować kompleksowy plan takiej aktywności fizycznej?

swiateczne-bajlando-jak-sie-zorganizowac-by-nie-odpuszczac-treningow

Świąteczne bajlando - jak się zorganizować, by nie odpuszczać treningów?

Boże Narodzenie to dla większości czas siedzenia i nieskończonego potoku domowych pyszności. Ci bardziej zaawansowani treningowo na pewno zastanawiają się, jak to wszystko zorganizować, by znaleźć czas na treningi podczas świąt. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i kiedy wygospodarować czas na świąteczny workout.