Naderwanie ścięgna objawy | Jak radzić sobie z naderwanym ścięgnem?

Naderwanie ścięgna objawy | Jak radzić sobie z naderwanym ścięgnem?

Choć naderwanych ścięgien nie leczy się chirurgicznie – należą do stosunkowo niebezpiecznych kontuzji. Na czym polega ten uraz i jakie są jego objawy? Dowiedz się, kiedy istnieje największe ryzyko naderwania ścięgna i jak postępować, gdy się przydarzy.

Czym jest naderwanie ścięgna?

Funkcją ścięgien jest przymocowywanie mięśni do kości. W wyniku zewnętrznych przeciążeń lub innych urazów mechanicznych może dojść do rozerwania części włókien składających się na ścięgno. Najczęściej do takich kontuzji dochodzi w obrębie kończyn dolnych (szczególnie największego ze ścięgien – ścięgna Achillesa), rąk, nadgarstków, barku oraz palców.

Naderwanie ścięgna objawy | Jak rozpoznać naderwanie ścięgna?
naderwanie ścięgna barku

Pod wpływem upadku bądź urazu dochodzi do rozwinięcia się stanu zapalnego. Jego celem jest przywrócenie danego obszaru ciała do stanu sprzed kontuzji. Następnie pojawiają się objawy naderwania ścięgna. Osoba zaczyna odczuwać silny ból. Kontuzjowane miejsce staje się cieplejsze i spuchnięte. Powstaje również blokada w poruszaniu w stawie w obrębie uszkodzonej części ciała. Naderwanie ścięgna objawia się wewnętrznym bądź zewnętrznym krwiakiem. Staw może również poszerzyć swój obrys. Kontuzjowany ma problemy z poruszaniem się (jeśli kontuzja występuje w obrębie kończyn dolnych), a podczas wykonywania ruchów nasila się ból.

Naderwanie ścięgna daje podobne objawy do naderwania mięśnia. Z tą różnicą, że w przypadku urazu ścięgna powstaje znacznie mniejsza opuchlizna. Ponadto, czas jej pojawiania się jest wolniejszy.

Co może spowodować naderwanie ścięgna?

Zwykle za naderwanie ścięgna odpowiedzialne są zbyt duże obciążenia zewnętrzne. Ryzyko kontuzji wzrasta pod wpływem długotrwałego wykonywania tego samego ruchu w obrębie danej części ciała. Naderwanie ścięgna jest nieobce osobom rozpoczynającym wysiłek fizyczny bez uprzedniego wykonania rozgrzewki. Może się również przytrafić, jeśli nieumiejętnie bądź nieprawidłowo wykonujemy trening. Przyczyną tego urazu może być niedopasowanie aktywności fizycznej do możliwości ćwiczącego. Naderwanie ścięgna na treningu może się przytrafić niemal każdej części naszego ciała. Narażone są więc m.in. barki, uda, tricepsy, kolana czy ścięgno achillesa.

Naderwanie ścięgna może powstać także wskutek urazu bądź skręcenia. Najczęściej są to dynamiczne upadki na wyprostowaną rękę bądź podnoszenie ciężkich obiektów (naderwanie ścięgna mięśnia dwugłowego ramienia). Co więcej, ta kontuzja może być spowodowana wypadkiem samochodowym.

Naderwanie ścięgna jest podatne na odnawianie. W przypadku osób po takiej kontuzji, które są aktywne fizycznie ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności w trakcie treningów.

Co zwiększa ryzyko naderwania ścięgna?
naderwanie ścięgna objawy

- Zaawansowany wiek. Większa liczba lat życia wpływa na zużywanie się ścięgien poprzez długotrwałe przeciążenia. Częste są więc naderwania ścięgna w kolanie i udach.

- Intensywna aktywność fizyczna wykorzystująca ruchy rąk w górze. Tak dzieje się w przypadku sportów siłowych (np. podnoszenia ciężarów). Tutaj łatwo o naderwanie ścięgna barku czy triepsa. Podobnie rzecz ma się z pracą fizyczną zawierającą tego typu ruchy rękami.

- Duże obciążenia stawu barkowego. Taki stan możemy spotkać w sportach wykorzystujących regularne ruchy rękami nad głową np. pływaniu, tenisie.

- Palenie papierosów. Ogranicza transport składników odżywczych do ścięgien.

- Kortykosteroidy. Ich stosowanie ma wpływ na osłabienie włókien mięśniowych oraz ścięgien.

Czytaj także: Zapalenia stawów u biegaczy

Pierwsza pomoc w razie naderwania ścięgna

1. Unieruchomienie kontuzjowanego miejsca.

Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka pogłębienia się urazu w wyniku niepożądanych ruchów.

2. Odciążenie kontuzjowanego miejsca.

Ten środek należy zastosować, gdy nie ma możliwości unieruchomienia stawu. Przykładowo, można chodzić o lasce (w przypadku naderwania ścięgna kończyny dolnej). Ważne jest również ułożenie kończyny na podwyższeniu (powinna pozostać nieruchoma).

3. Schłodzenie kontuzjowanego miejsca.

Najlepszym wyjściem jest ochłodzenie za pomocą lodu – nie można jednak aplikować go bezpośrednio na skórę. Sprawdzą się także zimne okłady.

4. Stosowanie maści przeciwzapalnych, leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych.

5. Zgłoszenie się do lekarza.

Czytaj także: Pierwsza pomoc: wypadek na siłowni

W przypadku leczenia medycznego naderwania ścięgna stosuje się także opatrunki gipsowe oraz ortezy. Unieruchomienie stawu za ich pomocą trwa maksymalnie 6 tygodni. W okresie następnych 6 tygodni kontuzjowany powinien chodzić na zabiegi fizykoterapeutyczne (kriochirurgiczne bądź laseroterapeutyczne). Im wcześniej rozpocznie się rehabilitacja naderwania ścięgna, tym zwiększają się szanse na szybszy powrót do zdrowia. 

 

admin 2 29 listopada 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Renata
    2 grudnia 2018
    Naderwane ścięgno jest chyba gorsze niż złamanie, bo może się odnawiać, a złamanie się zagoi i po problemie
  • Ala
    29 listopada 2018
    Naderwalam kiedyś ścięgno w stopie i do tej pory boli mnie na zmianę pogody...

Artykuły z kategorii: Trening

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!